2019-03-13, 17:29
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Ptja, jag tänker som så att det skulle vara svårare för OP än t.ex. Freddie Mercury att dölja sin sjukdomsbild. Tänk dig risken och scenariot att det skulle komma ut att Olof Palme, Sveriges landsfader, hade HIV. Bortsett från förnedringen och skammen så skulle det uppstå en mängd andra obekväma frågor.

Jo, jag håller med om att det kan vara lätt att dras med och se konspirationer i precis allt och jag tycker också att Ole hamnar där ibland, samtidigt som jag upplever honom som en konsekvent och samvetsgrann person som aldrig medvetet är ute efter att vilseleda. Det betyder ju så klart inte att han aldrig har fel.

Om Palme hade HIV måste killen som gjort mun mot mun fått veta det.

Jag har varit med om återupplivningsförsök och fått meddelat via telefonsamtal, att den döde hade HIV.
Citera
2019-03-13, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Är inte detta "greken"?
Han fick ju åka med till KV under natten med Hage och andra.

Kan detta vara "greken"?
Står bakom GS.

http://stateoftheunion.se/att-forklara-ett-illdad-sarah-palin-olof-palme/

Ja det är greken. Men oklart om det är honom som Hörning syftar på.
Citera
2019-03-13, 17:55
Medlem
Smultronstallets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hade inte den enklaste utvägen för OP varit att hänvisa till försämrad hälsa och helt enkelt bara avgå?

Jag avfärdar inte Dammegård, han är engagerad och påläst i mångt och mycket, dock tycker jag att han är mer av en fragmentariker än en person med klar och tydlig helhetsbild.

Lite för mycket åt det sensationella, han drar i allt och bygger upp en bild av hur hela världen är en enda stor konspiration.

Hedbergs och Dammegårds teori torde vara den mest idiotiska jag hört talas om.
Eftersom jag känner till Dammegård väl kan jag säga att han är mera angelägen att få ett
journalistiskt genombrott än att söka sanningen.
Citera
2019-03-13, 17:57
Medlem
Så kallad "familjesökning" med DNA i släktdatabaser kan öppna nya möjligheter att komma vidare i utredningen. DNA-spår på Olof Palmes överrock och potentiella mordvapen självklara kandidater för familjesökning.

Men varför inte utvidga det med DNA-spår på beslagtagna eller inkomna objekt som provskjutna vapen, ammunition, det ofta diskuterade vykortet eller brevet från Skellefteå mm för att fastställa en personkrets som kan vara intressant ur utredningssynpunkt.

Det blir ju lite mer objektivt än trådens proffstyckare.

Från Dagens Nyheter

Dna ett allt skarpare vapen för polisen

Citat:
Polisens ökade möjligheter att använda dna-teknik kan leda till att fler fall blir lösta. Frågan är hur långt utanför sina egna register polisen ska få gå. Nu görs försök att utnyttja dna-databaser för släktforskning.

– Det är ännu ett verktyg för att komma vidare med utredningar av grova brott, säger Ricky Ansell på NFC.
Citera
2019-03-13, 18:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Om Palme hade HIV måste killen som gjort mun mot mun fått veta det.

Jag har varit med om återupplivningsförsök och fått meddelat via telefonsamtal, att den döde hade HIV.

Om det är en konspiration det är frågan om är det nog enkelt att förbise såna "småsaker".
Citera
2019-03-13, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronstallet
Hedbergs och Dammegårds teori torde vara den mest idiotiska jag hört talas om.
Eftersom jag känner till Dammegård väl kan jag säga att han är mera angelägen att få ett
journalistiskt genombrott än att söka sanningen.

Dammegård är en charlatan som hakat på att från yoga till de värsta utslagen av truthers. Hans "verk" är klippt och klistrat från nätet där källor blandas med kitt av fantasier. Han är inte intresserad av någon sanning bara av vad han tror kan intressera vissa grupper för stunden.
Citera
2019-03-13, 19:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Så kallad "familjesökning" med DNA i släktdatabaser kan öppna nya möjligheter att komma vidare i utredningen. DNA-spår på Olof Palmes överrock och potentiella mordvapen självklara kandidater för familjesökning.

Men varför inte utvidga det med DNA-spår på beslagtagna eller inkomna objekt som provskjutna vapen, ammunition, det ofta diskuterade vykortet eller brevet från Skellefteå mm för att fastställa en personkrets som kan vara intressant ur utredningssynpunkt.

Det blir ju lite mer objektivt än trådens proffstyckare.

Från Dagens Nyheter

Dna ett allt skarpare vapen för polisen

Men nu finns förmodligen inga DNA-fynd att använda sig av. På vilket sätt skulle DNA på provskjutna vapen leda till mördaren?
" Provskjutna" betyder ju att de inte är mordvapnet.

DNA-teknik är inte magi
Citera
2019-03-13, 19:27
Medlem
Lite mera Skandiamannen

Man provgår från Grand till Skandia för att se hur lång tid det tar, går igenom en del vittnesuppgifter och funderar också på om Skandiamannen råkade komma ut så att han hann se paret Palme och gjorde ett mord på ren impuls.
Ibland tog Skandiamannen bussen från Odenplan när han jobbade sent.
Så en spekulation är att han på väg till bussen vände han när han sett paret Palme och kunde sedan utföra mordet.
Skandiamannens före detta fru ska tydligen vara belagd med yppandeförbud.

Veckans brott
"Skandiamannen" och brottplatsen
Veckans brott - Redaktionen: "Skandiamannen", som menar att han var vittne till mordet på Olof Palme, pekades förra året ut som mördaren istället, i boken "Den osannolika mördaren". Åsikterna på redaktionen går isär huruvida författarens teori håller. Vi tar oss till brottsplatsen och går igenom teorin i praktiken.

https://www.svtplay.se/video/21452594/veckans-brott/veckans-brott-redaktionen-avsnitt-29?start=auto&tab=2019
Citera
2019-03-13, 19:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Bra.

2. IM såg utan tvekan mordsekvensen. Jag tycker han är trovärdig i den delen. Det är andra uppgifter som är oklara - sällskapet, om GM stod där innan, hur länge GM stod där etc.

4. Jag har intrycket att uppgiften är en tolkning av Cecilia A:s vittnesmål. Jag kan inte hänvisa till något annat vittnesmål.

6. Det här med Tensonmannen är högst förvirrande. Iakttagelsen gjordes relativt långt norrut och AB säger att han aldrig var så långt norrut. Om det nu inte var AB undrar man givetvis vem som gick där. I så fall försvann han på nåt sätt.😎

7. Det är AD som säger att GM står vänd mot Sveavägen och paret Palme vänt mot GM. Han får intrycket att de samtalar. Ännu en oklarhet.

4. Känns osannolikt LOP skulle gått utanför reklamskylten. Smalt och snömodd. Kanske de gick mitt i trottoaren men LOP eller Olof märkte nån bakom sig och vek åt sidan in närmare väggen. Men det var då mördaren och han vek av med dom. Invikningen fick honom inse att det var nu eller aldrig och han räckte sig efter vapnet.

6. Det finns en del tecken i vännernas förhör att AB följt med sina vänner en bit norrut innan han stannade. Sen så är NF så väldigt tydlig med att Tensonmannen är AB. Från första förhöret.

Väldigt intressant med personen NF ser i La Carteries skyltfönster. Någon som vet mer? Konstig tid att fixa i skyltfönster
Citera
2019-03-13, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men nu finns förmodligen inga DNA-fynd att använda sig av. På vilket sätt skulle DNA på provskjutna vapen leda till mördaren?
" Provskjutna" betyder ju att de inte är mordvapnet.

DNA-teknik är inte magi

Eftersom det diskuteras om kulorna är utbytta så kan mordvapnet ha provskjutits och avfärdats mot falska kulor i syfte att skydda mördaren. Då vore det intressant att kunna knyta en personkrets till varje vapen och utreda de personernas förehavanden mordnatten.

Vem vet det kan ju finnas DNA från säpomän, polismän från VD1 och sydafrikanska säkerhetsmän på ett och samma vapen samt från poliser i Palmeutredningen.

DNA-teknik kombinerat med sunt förnuft är inte magi men kan vara besvärande för mörkläggare.

DNA-teknik är vetenskap och DNA-fynd behöver inte förmodas utan kan mätas. Finns det så finns det och har bevisvärde.
Senast redigerad av Utredaren 2019-03-13 kl. 19:36.
Citera
2019-03-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

DNA-teknik är inte magi
Folk ser för mycket på csi Nej DNA är inte magi. Men det kan vara en pusselbit med en okänd mördare förutsatts att denne lämnat dna i form av t ex blod på platsen. I Palmefallet är det naturligtvis inte troligt att sådant finns. Så ev nya tekniska spår är av en helt annan art.

DNA an dock vara magiskt på andra sätt. T ex när vissa talar Om Svenskar, multikultur, etc finns facit. DNA facit säger att ursvenskarna (fr 11000 år sedan) var i väster (liksom i Storbrittannien) mörkhyade med enbart blå ögon. Dessa blandades med de folkgruppen (ursprunget till koltsamerna som kom österifrån) som hade anlag för blå, bruna ögon och en variation av hudpigmentering. För ca 6000 år sedan vandrade de som brukade jorden och de kom från mellanöstern och Turkiet. Det är rent objektivt ursprunget till nordesn och Sveriges "folk".
Citera
2019-03-13, 19:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Eftersom det diskuteras om kulorna är utbytta så kan mordvapnet ha provskjutits och avfärdats mot falska kulor i syfte att skydda mördaren. Då vore det intressant att kunna knyta en personkrets till varje vapen och utreda de personernas förehavanden mordnatten.

Vem vet det kan ju finnas DNA från säpomän, polismän från VD1 och sydafrikanska säkerhetsmän på ett och samma vapen samt från poliser i Palmeutredningen.

DNA-teknik kombinerat med sunt förnuft är inte magi men kan vara besvärande för mörkläggare.

DNA-teknik är vetenskap och DNA-fynd behöver inte förmodas utan kan mätas. Finns det så finns det och har bevisvärde.

Har du hört talas om att det finns DNA-fynd i Palme fallet? Bara för att man får göra familjesökningar nu så kommer man ju inte hitta DNA på Palmes rock
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-03-13 kl. 19:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in