2019-03-12, 04:58
Medlem
http://www.boupplysningen.se/ångra-köp-av-bostad

Citat:
I regel kan du ångra köpet innan du skrivit köpeavtal utan några konsekvenser. Om säljaren kan visa att denne lidit ekonomiska skada finns det en liten risk att du blir ersättningsskyldig. Detta är dock mycket ovanligt om inget köpeavtal upprättats.

Om man lägger ett bud men sen ångrar sig av någon anledning, kan man då sitta i skiten? Att lägga ett bud som man sen ångrar kan ju störa en försäljning och om någon tar skada ekonomiskt p.g.a. det...

Under vilka omständigheter skulle man kunna bli ersättningsskyldig, eller har sidan felaktig information?

Finns det något fall där en budgivare blivit ersättningsskyldig efter att ha tagit tillbaka sitt/sina bud?

Kan någon hänvisa till information om detta i lagboken?
Citera
2019-03-12, 06:15
Medlem
AA_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
http://www.boupplysningen.se/ångra-köp-av-bostad

Om man lägger ett bud men sen ångrar sig av någon anledning, kan man då sitta i skiten? Att lägga ett bud som man sen ångrar kan ju störa en försäljning och om någon tar skada ekonomiskt p.g.a. det...

Under vilka omständigheter skulle man kunna bli ersättningsskyldig, eller har sidan felaktig information?

Finns det något fall där en budgivare blivit ersättningsskyldig efter att ha tagit tillbaka sitt/sina bud?

Kan någon hänvisa till information om detta i lagboken?
Bud inte är bindande, vare sig för budgivare eller säljare. Den som lägger ett bud är alltså inte bunden av budet, inte ens om det är skriftligt.
Citera
2019-03-12, 06:20
Medlem
Har du inte skrivit på något papper kan du ”hoppa av”. Du lär dock inte vara så trovärdig hos den mäklarfirman om du kollar på andra objekt i framtiden som de förmedlar. När man säljer en lägenhet så brukar mäklarna diskutera med en hur seriös en spekulant är. Tror personligen att de inte rekommenderar en säljare att gå vidare med dig om du tidigare hoppat av ett vinnande bud. Dock är det din ekonomi som står på spel, men det fuckar liksom upp hela budgivningen och säljarna måste kanske börja om. Hur som helst, din ekonomi!
Citera
2019-03-12, 06:30
Medlem
TonyBergmans avatar
Inget är bindande förens du skriver på köpekontraktet.
Men som de andra säger kommer mäklaren svartmåla dig. Om du hoppar av se till att ha en jävligt bra ursäkt. Dra en lögn, vad som helst.
Citera
2019-03-12, 06:32
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA_Sweden
Bud inte är bindande, vare sig för budgivare eller säljare. Den som lägger ett bud är alltså inte bunden av budet, inte ens om det är skriftligt.
Jo har man skrivit kontrakt har man ingått ett avtal. Dock kan man i stort sett alla fall backa och komma ur det. Då kan säljaren kräva kompensation.
Citera
2019-03-12, 06:58
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jo har man skrivit kontrakt har man ingått ett avtal. Dock kan man i stort sett alla fall backa och komma ur det. Då kan säljaren kräva kompensation.

Nej inte om man bara lagt bud, det är när köpekontraktet skrivs man är bunden till avtalet.
Jag köpte i höstas bostad, fick det väldigt noga förklarat att det är enbart efter köpekontraktet man kan bli skyldig kompensationen. Ett bud betyder bara "Jag är villig att lägga såhär mycket för detta objekt"

Från svenskfast.
Citera
2019-03-12, 07:09
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Nej inte om man bara lagt bud, det är när köpekontraktet skrivs man är bunden till avtalet.
Jag köpte i höstas bostad, fick det väldigt noga förklarat att det är enbart efter köpekontraktet man kan bli skyldig kompensationen. Ett bud betyder bara "Jag är villig att lägga såhär mycket för detta objekt"

Från svenskfast.
Läser du min text så skriver jag kontrakt och inte bud.
Bud har ju tidigare oftast skett muntligt men iom tekniken sker det ofta idag genom bl a sms, dvs skriftligt. Det får jämställas med muntligt bud.

Budgivning = ej bindande
Kontraktskrivning = bindande.
Citera
2019-03-12, 07:15
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Läser du min text så skriver jag kontrakt och inte bud.
Bud har ju tidigare oftast skett muntligt men iom tekniken sker det ofta idag genom bl a sms, dvs skriftligt. Det får jämställas med muntligt bud.

Budgivning = ej bindande
Kontraktskrivning = bindande.

Okej, jag missade det, jag ber om ursäkt. Jag läste det du citerade då han pratade om bud sen du om kontraktskrivning tänkte fortfarande att det gällde bud. Du har givetvis rätt i det du skriver.
Citera
2019-03-12, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Inget är bindande förens du skriver på köpekontraktet.
Men som de andra säger kommer mäklaren svartmåla dig. Om du hoppar av se till att ha en jävligt bra ursäkt. Dra en lögn, vad som helst.

Spelar väl ingen roll om säljaren svartmålar en egentligen. Han/hon har ju ändå en skyldighet att ta emot alla bud och redovisa dem för säljaren.

Hade jag varit säljare och den som vann budgivningen hade hoppat av en tidigare affär hade jag ärligt talat inte brytt mig.
Citera
2019-03-12, 07:42
Medlem
Bud är inte bindande, varken för säljare eller köpare. Har själv ”vunnit” budgivningar där säljaren har dragit sig ur - fastän det var över utgångspriset - för att han inte var nöjd med beloppet. Trist men sant!
Citera
2019-03-12, 08:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Bud är inte bindande, varken för säljare eller köpare. Har själv ”vunnit” budgivningar där säljaren har dragit sig ur - fastän det var över utgångspriset - för att han inte var nöjd med beloppet. Trist men sant!

Så var det ofta förr, nu tror jag det är lite annorlunda med tanke på att priserna är på väg neråt. Men jag har varit med om samma sak, pratade med mäklaren på väg ut och sa att vi är intresserade och funderade på att lägga bud. Hon säger då att det var bra men att budet måste vara högre än utgångspriset då säljarna ändå inte kommer godkänna utgångspriset. Blev arg på mäklaren så blev inget bud på detta hus och jag är glad över det idag men man borde egentligen anmält mäklaren för detta.

Till TS:
Ett bud är inte bindande och du kan dra dig ur när som helst. Har du skrivit på ett köpekontrakt och vill hoppa av så blir man ofta ersättningsskyldig. Summan kan variera där från 0kr till hela kontantinsatsen och mäklararvode.
Citera
2019-03-12, 10:52
Medlem
Det jag citerade stämmer alltså inte?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem