2019-03-08, 08:34
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbelvatten
Kan någon förklara varför misstanken inte även rör mordförsök. Att genom en cykelhjälm spräcka skallbenet på en 8-åring borde väl rubriceras som detta..?

Man har antagligen bedömt det som grov misshandel och då konsumeras den gärningen av den grova våldtäkten.
Citera
2019-03-08, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Ja, är det han som köpte det så betalade han 300tusen.

Hej, vart kan du utläsa köpeskillingen någonstans?

Tack på förhand.
Citera
2019-03-08, 08:52
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbelvatten
Kan någon förklara varför misstanken inte även rör mordförsök. Att genom en cykelhjälm spräcka skallbenet på en 8-åring borde väl rubriceras som detta..?

Antagligen eftersom syftet inte var att ha ihjäl flickan.
Citera
2019-03-08, 08:56
Medlem
Wettextrasans avatar
Har länken till den här GP-artikeln postats tidigare? Publicerad vid 17-tiden igår - domen mot den topsade sonen. Tyvärr är det en låst artikel, klipper in lite förkortade delar

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/h%C3%A4r-%C3%A4r-domen-mot-sonen-som-ledde-polisen-till-billdalsmannen-1.13876874

”Sommaren 2015 gjorde någon inbrott i en bostad på Smörslottsgatan och stal smycken och en klocka.
Några dagar senare sålde en man i 30-årsåldern föremålen vidare till en guldsmed på Kvibergs marknad.
Han blev misstänkt för stölden och på hösten 2015 gjorde polisen husrannsakan i mannens bostad och hittade stöldgods, knark och en tårgasanordning.
Han fälldes för häleri (förvaring av stöldgods i bostaden), ringa narkotikabrott, ringa dopningsbrott och ringa vapenbrott”

”Under ett par dagar var 58-åringen försvunnen, och anhållen i sin frånvaro. Men genom ett tips påträffade polisen honom i en stuga i Halland, tillhörande en släkting.”
Citera
2019-03-08, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Antagligen eftersom syftet inte var att ha ihjäl flickan.
Hur kan du vara så säker på det?
Citera
2019-03-08, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987

Det är klart att det skulle kunna finnas något som gör att han frångår ansvar för våldtäkten, det finns nämligen något som kallas för "förmildrande omständigheter" i svensk lag. I vissa andra länder har människor tom frångått ansvar för mord, pga tex somnambulism:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Homicidal_sleepwalking

Och läs här också:

"In some cases, a medical diagnosis of sexsomnia has been used as a criminal defense in court for alleged sexual assault and rape cases."
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sleep_sex

Vi får se hur fallet utvecklar sig.

När du och andra är så överdrivet säkra på att han är ett monster, så är det naturligt att andra försvarar honom.

Ja, du har sökt efter extremt, extremt långsökta förklaringar. Jag tror att det var du som spekulerade i att AE kunde ha haft rabies när han våldtog den lilla flickan. Men så här skriver Folkhälsomyndigheten om rabies i Sverige:
Det i Sverige senast konstaterade rabiesfallet rapporterades år 2000 där smitta skett i Thailand. Dessförinnan rapporterades ett fall 1974 som smittats i Indien. Troligtvis smittades båda dessa fall vid kontakt med rabiessjuka hundar.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/sjukdomsstatistik/rabies/
Men eftersom våldtäkten i Billdal inträffade år 1995, så kan vi nog med hundraprocentig säkerhet säga att gärningsmannen inte led av rabies.

Nu föreslår du att gärningsmannen kanske gick i sömnen när han våldtog flickan och därför inte visste vad han gjorde. Återigen är förklaringen så långsökt att den kan betraktas som omöjlig.

Läkartidningen berättar om fyra fall av sömngång i Sverige. Artikeln är visserligen från 2006. Dock framgår det att personerna som har gått i sömnen knappast har lämnat hemmet, utan de har rört sig i sitt eget hem och ätit mat, flyttat blomkrukor m.m.

Artikeln i Läkartidningen nämner ingenting om "sexsomnia". Jag kan dock tänka mig att en sovande person i extremt sällsynta fall kan förgripa sig sexuellt i sömnen på en person som finns i omedelbar fysisk närhet till den sovande personen.

Men du påstår att våldtäktsmannen i Billdal kan ha lämnat sitt hem i bil eller cykel, stått på lur vid en skogsstig och väntat på den passerande flickan, överfallit henne, misshandlat henne, våldtagit henne och sedan återvänt hem igen, medan han hela tiden befann sig i ett tillstånd av djup sömn.

Det där är så dumt att klockorna stannar.
Citera
2019-03-08, 09:12
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Hur kan du vara så säker på det?

Har jag påstått att jag är säker på det?

Jag skrev antagligen... ordet Antagligen kan översättas med troligen, eller sannolikt...

Tror du verkligen att gärningsmannen ville döda en åttaårig flicka?

Vad missade du under din skolgång?
Senast redigerad av Pajosv 2019-03-08 kl. 09:18.
Citera
2019-03-08, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Har jag påstått att jag är säker på det?

Jag skrev antagligen... ordet Antagligen kan översättas med troligen, eller sannolikt...

Tror du verkligen att gärningsmannen ville döda en åttaårig flicka?
Ok. Jag vill inte tro det men med tanke på hur brutal våldtäkten var så vet jag inte.
Citera
2019-03-08, 09:40
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Ok. Jag vill inte tro det men med tanke på hur brutal våldtäkten var så vet jag inte.

Jag tror inte ens att den mest förhärdade gärningsmannen skulle komma på tanken att mörda en åtta-årig flicka. Det var nog inte syftet. Något slog helt enkelt slint i huvudet på honom och att han svårligen kunde behärska sig.

Flickan kan ha sagt något, typ ”jävla gubbe” som gjorde honom aggressiv vilket flickan inte kan lastas för.

I fallet med tio-åriga Engla så har jag för mig att gärningsmannen Anders Eklund sagt att Engla sa något som gjorde Eklund arg. Även han spårade ur ordentligt...
Citera
2019-03-08, 09:43
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Yes. Bra. Mitt fel som inte läste tillräckligt många inlägg bakåt och inte såg det om boxadressen.

Notera att "boxadressen" mycket väl kan ha varit en vanligt postlåda eller knuten till ett hyreslägenhetsområde. "Postboxar" i stan och ute "på landet" fungerade inte riktigt likadant förr. Jag är själv uppvuxen med "boxadress" fast det i själva verket var en helt vanligt postlåda vid vägkanten, men på den tiden saknades ett system så att alla hus hade gatuadress och nummer. Var väl inte förrän senare delen av 90-talet alla hus fick mer exakta adresser om jag minns rätt. Och var väl ungefär då man även bytte namn på mängder av gator som hette likadant. (T ex alla dessa "Billdals xxxväg" hette ju förr bara "xxxvägen" men fick prefixet "Billdals" i samband med "adressrevolutionen"). Rätta mig gärna om jag har fel på årtal/årtionde och detta var före 1993, för då saknar det helt betydelse här.

Billdals kyrka invigdes inte förrän 1992, förresten. Så fram tills dess tillhörde faktiskt folk från Billdal Släps församling och Släps kyrka. Trots att den ligger över en mil från Billdal.

En sökning på gärningsmannens pappa i Sveriges Befolkning 1990 ger att han då var mantalsskriven på adressen Box 130 34041 Kullavik. Det finns också en fastighetsbeteckning angiven, Hagryd 10:5.

Fastighetsbeteckningar kan ändras under åren, så om det finns ett hus med denna beteckning idag, så är det nog ingen garanti för att det är samma hus.

Pappan ändrade tillbaka sin folkbokföring till Sparrgrensgatan 10 1993. Den handläggare på Skatteverket som jag pratade med uttryckte sin förvåning över att någon kunde ha varit skriven på en postbox, det var tydligen ovanligt.
Citera
2019-03-08, 09:52
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
En sökning på gärningsmannens pappa i Sveriges Befolkning 1990 ger att han då var mantalsskriven på adressen Box 130 34041 Kullavik. Det finns också en fastighetsbeteckning angiven, Hagryd 10:5.

Fastighetsbeteckningar kan ändras under åren, så om det finns ett hus med denna beteckning idag, så är det nog ingen garanti för att det är samma hus.

Pappan ändrade tillbaka sin folkbokföring till Sparrgrensgatan 10 1993. Den handläggare på Skatteverket som jag pratade med uttryckte sin förvåning över att någon kunde ha varit skriven på en postbox, det var tydligen ovanligt.

Idag är i alla fall adressen till Hagryd 10:5 Snäckeliden 6.

Systern? Som jobbar i Stockholm nu, så huset står tomt?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2019-03-08 kl. 10:17.
Citera
2019-03-08, 09:54
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Han är inte en "tickande bomb" som "tack och lov" greps. Vi vet att fanskapet exploderade 1995 och frågan är om han även exploderade innan och efter 1995?

Hur vet du det och det du skriver är lite motsägelsefullt.

Han kanske kan triggas av olika saker och få aggressionsutbrott som kan ha resulterat i att han har misshandlat och/eller våldtagit både okända människor och familjemedlemmar löpande under alla år. Så ja, jag anser att han är en ”tickande bomb” då han bevisligen iallafall har misshandlat och våldtagit en liten flicka. Och han ska buras in och aldrig mer släppas ut!
Senast redigerad av ModerEva 2019-03-08 kl. 10:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in