2019-03-06, 17:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det finns väl ingen postare som "tror " så mycket som dig. Alla tror går att sammanfatta till ett jätte-tror som sammanfattas till att du endast "tror" på allt talar för SD som GM och misstror allt som talar mot honom som GM.

Vi får skatta oss lyckliga att TR inte hade din bristande vidsynthet.

Nu vet jag att det var förhörstekniskt vilseledande frågor avsett att bringa MGM ur balans för att få ett psykologiskt övertag vid förhöret så det "trot " behöver du inte bry dig om längre.

Det är väl bra att du vet.
Men eftersom jag inte vet, så nöjer jag mig med att tro. Det är det enda raka om man ska vara sanningsenlig.

Och då kan man ju bara undra hur du vet att det (att det var "förhörstekniskt vilseledande frågor?

Detta kan väl enbart den förhörde och förhörsledarna känna till?
Och frågar du dom, får du förmodligen olika svar.

Jag förmodar att det inte är förhörsledaren du har frågat.
Och den andra partern; hur trovärdig är den?
Citera
2019-03-06, 17:58
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, lite konstigt är det.
Men, eftersom ÅK verkar osäker på att det är de tå efterlysta tjejerna med tanke på deras vittnesmål, så kan det väl knappast vara de som dalaan sett?

Då återstår ändå frågan om man misstror någon av dem?
Nä, säger jag. Min magkänsla säger att båda är trovärdiga. Så fel kan väl varken ÅK eller dalaan ta?

Så kan det vara så att det är en genväg för folk/ungdomar som varit på stan? Att om man bor i Baronbackarna/Vivalla eller Nya Hjärsta så genar man genom villakvarteren?

Kanske var det ändå flera ute och var på väg hem?

Hiding kan ju vara osäker på om det är rätt tjejer helt enkelt för att de inte kunde minnas någonting. Tänk dig att få frågor om en sen kväll när du var på väg hem för 8 månader sedan. Skulle du verkligen minnas om du t.ex. mötte en annan gåendes på gatan?

Om Hiding inte fått någon konfirmation från tjejerna att de utan tvekan var där den natten så kan hon inte vara säker på att hon hittat rätt tjejer. Hon måste helt enkelt leta vidare för att se om hon kan hitta andra.
Citera
2019-03-06, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Du har rätt. Jag skulle givetvis inte ha använt mig av benämningen ”FP” när jag egentligen menar ”dumpningsplats” (ruggigt ord). GM ville väl knappast att det någonsin skulle ”fyndas” förstås .

Mina spekulationer kring att GM ändå i brådrasket väljer att lämna LW just där grundar sig på att platsen var nära MP samt gissningsvis välkänd för dem båda. Dock tror jag att LW tyckte riktigt illa om platsen och att GM visste om detta. Jag kan ha fel.
Det kan inte uteslutas att platsen var välkänd för både LW och den som dödade henne.
Men!
Det kan inte heller uteslutas att det är en random, utifrån kommande, gärningsperson.

Det här mordet på en trebarnsmamma är alltså trots massiva polisiära resurser, fortfarande olöst.
Snart kan vi väl vänta oss att det i matbutiker i Örebro läggs ut listor för folk att skriva på. Rubriken kan lämpligen vara:
Byt ut åklagare Åsa Hiding!

Förklarande text:
"Det har nu gått mer än nio månader sedan trebarnsmamman Lena Wesström brutalt mördades i Nya Hjärsta. Ingen har ännu åtalats.
Vi som nedan med våra namn signerat denna lista kräver därför att åkl Åsa Hiding omedelbart byts ut!"
Citera
2019-03-06, 18:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Här kan du läsa att det krävs nya omständigheter:

Nu verkar du ha lämnat det där med överklagande och pratar i stället om det andra alternativet åklagaren har, dvs. att helt enkelt begära en ny häktningsförhandling. Som jag tolkar den lite röriga texten på sidan du länkar till så har åklagaren alltså två alternativa möjligheter att få SD häktad:
1. Att överklaga häktningsbeslutet
Den här möjligheten hade hon i somras, i samband med att tingsrätten beslutade att häva häktningen. Om hon hade valt att överklaga (vilket hon alltså inte gjorde) hade hovrätten fått avgöra om SD skulle släppas ut eller hållas kvar i häkte. För att överklaga till hovrätten behöver man inte kunna visa på några nya omständigheter.
2. Att begära en ny häktningsförhandling
Den här möjligheten har hon kvar, men för att kunna begära en ny häktningsförhandling måste hon nu alltså kunna visa att nya omständigheter har tillkommit. Tydligen kan hon inte det.
https://lawline.se/answers/kan-aklagaren-overklaga-ett-haktningsbeslut
Senast redigerad av Draifos 2019-03-06 kl. 18:53.
Citera
2019-03-06, 19:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det kan inte uteslutas att platsen var välkänd för både LW och den som dödade henne.
Men!
Det kan inte heller uteslutas att det är en random, utifrån kommande, gärningsperson.

Det här mordet på en trebarnsmamma är alltså trots massiva polisiära resurser, fortfarande olöst.
Snart kan vi väl vänta oss att det i matbutiker i Örebro läggs ut listor för folk att skriva på. Rubriken kan lämpligen vara:
Byt ut åklagare Åsa Hiding!

Förklarande text:
"Det har nu gått mer än nio månader sedan trebarnsmamman Lena Wesström brutalt mördades i Nya Hjärsta. Ingen har ännu åtalats.
Vi som nedan med våra namn signerat denna lista kräver därför att åkl Åsa Hiding omedelbart byts ut!"

Jag har ett annat förslag för upprop: ”Titta bakom planket nästa gång!”

Jag skulle skriva på direkt på den.

Åklagarämbetet i Örebro får hjälpa sig självt, det har de sannolikt betalt för.

Snutarna verkar inte få nått extra, inte jyckarna deras heller.

Ibland måste man tydligen ge en jycke ett ben.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-03-06 kl. 19:46.
Citera
2019-03-06, 19:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Det var inte lätt för jyckarna att hitta kroppen när polisen inte letade på rätt plats ens. De utgick väl från att hon inte var nära bostaden på grund av brottsrubriceringen människorov? Annat är det vid försvinnande, då letar jyckarna från bostaden och bit för bit utåt. Nu hoppade man över att leta i närområdet antagligen.
Citera
2019-03-06, 19:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hiding kan ju vara osäker på om det är rätt tjejer helt enkelt för att de inte kunde minnas någonting. Tänk dig att få frågor om en sen kväll när du var på väg hem för 8 månader sedan. Skulle du verkligen minnas om du t.ex. mötte en annan gåendes på gatan?

Om Hiding inte fått någon konfirmation från tjejerna att de utan tvekan var där den natten så kan hon inte vara säker på att hon hittat rätt tjejer. Hon måste helt enkelt leta vidare för att se om hon kan hitta andra.

Jo, det är sant om det är tjejer som inte har en aning om mordet och inte har varken följt press, haft kontakt med någon som berättat om det eller kanske inte ens varit i Sverige under denna tid.

Då blir man undrandes om de eventuella andra tonåringar som kan ha varit i området under denna kväll? Hur kan det komma sig att de inte heller har hört av sig?

Visserligen hörde ju "den gråhåriga tanten" av sig väldigt sent också.

Jag tror ju inte att de vittnen som ÅK tar upp i NA kan plötsligt efter 8 månader själva kommit på att de var ute den kvällen, om det inte är så att de har varit utomlands eller något.

Hur har polisen kommit i kontakt med dom efter så här lång tid?

Och varför är ÅK osäker på om det är rätt tjejer? Om hon nu misstänker att det är "fel" tjejer, kan det verkligen vara för att de inte minns? Vad minns de inte? Om de var där den kvällen? Går de ut så ofta i området att det inte går att kolla? Inte hade mobilerna med sig? Går det inte på något sätt kolla var de varit med t ex betalkort via bankuppgifter, mobilsamtal, kompisar, kalendrar, resor osv?

Gick de annan väg? Såg de inte ut som dalaan beskrivit dom? Kanske var det dalaaan som mindes något fel?

Eller är det att de inte minns vad de såg/hörde? Men varför då så osäker på att de var dom? Om hon trodde att det kunde vara de två tjejerna, men att de inte mindes så mycket, skulle hon inte uttala sig på annat sätt? Kanske inte säga något överhuvudtaget om att det kanske inte var dom som de efterlyst?
Citera
2019-03-06, 20:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, jag håller med!
Skriver på den också.
Jag tror inte att det är ÅK fel att man inte hittat bindande bevis.
Citera
2019-03-06, 20:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jo, det är sant om det är tjejer som inte har en aning om mordet och inte har varken följt press, haft kontakt med någon som berättat om det eller kanske inte ens varit i Sverige under denna tid.

Då blir man undrandes om de eventuella andra tonåringar som kan ha varit i området under denna kväll? Hur kan det komma sig att de inte heller har hört av sig?

Visserligen hörde ju "den gråhåriga tanten" av sig väldigt sent också.

Jag tror ju inte att de vittnen som ÅK tar upp i NA kan plötsligt efter 8 månader själva kommit på att de var ute den kvällen, om det inte är så att de har varit utomlands eller något.

Hur har polisen kommit i kontakt med dom efter så här lång tid?

Och varför är ÅK osäker på om det är rätt tjejer? Om hon nu misstänker att det är "fel" tjejer, kan det verkligen vara för att de inte minns? Vad minns de inte? Om de var där den kvällen? Går de ut så ofta i området att det inte går att kolla? Inte hade mobilerna med sig? Går det inte på något sätt kolla var de varit med t ex betalkort via bankuppgifter, mobilsamtal, kompisar, kalendrar, resor osv?

Gick de annan väg? Såg de inte ut som dalaan beskrivit dom? Kanske var det dalaaan som mindes något fel?

Eller är det att de inte minns vad de såg/hörde? Men varför då så osäker på att de var dom? Om hon trodde att det kunde vara de två tjejerna, men att de inte mindes så mycket, skulle hon inte uttala sig på annat sätt? Kanske inte säga något överhuvudtaget om att det kanske inte var dom som de efterlyst?

Hon säger varken bu eller bä, enligt mig, vare sig att det är rätt eller fel tjejer. Hon gör klokt i att inte säga att hon är säker ännu.
Tänk om det finns fler vittnen som var där den natten men inte hör av sig om åklagaren går ut med att de redan hittat tjejerna.

Vem vet? Det kanske fanns fler tjejer ute den natten och det är bra att Hiding är öppen för den möjligheten.
Citera
2019-03-06, 20:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hon säger varken bu eller bä, enligt mig, vare sig att det är rätt eller fel tjejer. Hon gör klokt i att inte säga att hon är säker ännu.
Tänk om det finns fler vittnen som var där den natten men inte hör av sig om åklagaren går ut med att de redan hittat tjejerna.

Vem vet? Det kanske fanns fler tjejer ute den natten och det är bra att Hiding är öppen för den möjligheten.

Jag tror nog att hon inte tror att det är rätt tjejer helt enkelt:

"I slutet på januari kom polisen i kontakt med två nya vittnen som var i närheten av platsen när mordet skedde.

Var det dessa två vittnen ni efterlyste tidigare?

– Jag är inte säker på att det är de personerna vi fått tag på med tanke på de uppgifter som lämnades i förhöret.
"

https://theworldnews.net/se-news/aklagaren-efter-de-over-700-forhoren-i-mordutredningen-otroligt-mycket-men-vi-vill-ha-kontakt-med-fl er

Kanske dessa tjejer inte alls var på den sidan motorvägen som Apelvägen är på? I närheten av mordplatsen, det kan ju ha varit i Nya Hjärsta?

Kanske de inte vågat ge sig tillkänna?
Samtidigt får man en känsla av att de inte tillfört något av värde för utredningen?

Jag tror ju inte att det är avskräckande att höra av sig för att man vet att några vittnen är funna när man samtidigt går ut med att man ännu inte kommit till någon lösning. En mördare är lös. Man söker ju fortfarande fler vittnen.

"Åklagaren efter de över 700 förhören i mordutredningen: ”Otroligt mycket – men vi vill ha kontakt med fler

"– Hon utsattes för kraftigt våld. Mer vill jag inte säga eftersom gärningsmannen fortfarande är på fri fot. "
Citera
2019-03-06, 21:21
Medlem
Citat:

Kan inte hjälpas att jag misstänker att Örebropolisen tyvärr inte hört den gamla kära visan/uppmaningen
Släpp jyckarna loss, det finns spår!

Edit: Tipstack till B. Sjöberg!
Senast redigerad av Carinah78 2019-03-06 kl. 21:25.
Citera
2019-03-06, 21:35
Medlem
Citat:
Ja, jag håller med!
Skriver på den också.
Jag tror inte att det är ÅK fel att man inte hittat bindande bevis.

Jag skulle gärna vilja se hur man formulerat sig till NFC
innan jag tar ställning i den frågan.
I allra som värsta fall har man gett NFC uppdraget att funnet
DNA ska matchas mot SDs DNA.

Kan det då möjligen stå i deras rapport ungefär så
här, "DNA påträffades men gick ej att matcha mot person".
Senast redigerad av CarlJanne75 2019-03-06 kl. 21:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in