Citat:
Ursprungligen postat av
PolisBatikhexan
Jag är av den åsikten att BR ej ska gallras, allt räknas. Men om man nu gör det och brottslingen sen återigen står inför skranket så blir det direkt lögnaktigt att som nu påstå att han är helt ren sen tidigare för det är han inte. Som sagt så kan det ha betydelse för straffets längd och karaktär och det är antagligen också därför orättsstaten gör så här, för att lindra straffen så mycket som möjligt.
Vi måste alla inse att orättstaten INTE står på de laglydiga medborgarnas sida, tvärtom.
Jag tycker att de flesta brottslingar förtjänar en ny chans, och att det därför är bra att belastningsregistret gallras.
Jag tycker också att rättsväsendet är partiskt, men det är ras/kön och inte brott som avgör detta. Jag vågar påstå att många (även inom rättsväsendet) hade varit mindre upprörda om GM i det här fallet hade varit blatte, precis på samma sätt som att många är mindre uppröda när en kvinna har mördat någon. Han hade förvisso inte sluppit straff, men man hade verkligen ansträngt sig för att hitta förmildrande omständigheter. Jämför med hur personer som har slagits för IS behandlas.
Det finns även fall där det slår över åt andra hållet, det vill säga att människor som begått brott behandlas alldeles för hårt. Som exmepel kan nämnas svenssons som har tillrättavisat tiggare.