2019-03-04, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Ja, det finns fler artiklar om besparingarna på Bjärehovsskolan, de finns i tråden. Flera föräldrar till barn i åk 3 gick ihop i en artikel t.ex

https://www.sydsvenskan.se/story/lommas-skolor

Är betalvägg, tyvärr.

Ha du möjlighet att citera nåot av det som står där och som kan vara av intresse för bjärredfallet?
Citera
2019-03-04, 20:10
Medlem
Citat:
Ja, det finns fler artiklar om besparingarna på Bjärehovsskolan, de finns i tråden. Flera föräldrar till barn i åk 3 gick ihop i en artikel t.ex

https://www.sydsvenskan.se/story/lommas-skolor

Av det lilla som framkom ur det fetstilta i artikeln innan betalväggen, så inträffade alltså dessa protester mot och hot om nedskärningar i december 2017. Mindre än 1 månad innan morden. Man kan se ett samband tidsmässigt här.

Trots att man hade anordnat vilorum för barnen så verkar inte föräldrarna O och H ha ansett att det ens var värt att testa. Varför?

Detta stämmer till eftertanke, definitivt.
Citera
2019-03-04, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Är betalvägg, tyvärr.

Ha du möjlighet att citera nåot av det som står där och som kan vara av intresse för bjärredfallet?

Ur en av artiklarna:

”Barn och utbildningsnämnden i Lomma går med ett budgetunderskott på 6,9 miljoner kronor. Knappt hälften av den summan beror på Bjärehovskolan.
Enligt skolans rektor Ann-Louise Raquette Berlin har de dåliga siffrorna främst orsakats av att man tagit in extra resurspersonal för att stödja elever med särskilda behov.

På torsdagen skickade skolledningen ut information till vårdnadshavare om åtgärder för att budgeten ska komma i balans nästa år. Det innebär åtstramningar på flera håll i organisationen. Flera av dem kommer direkt att påverka barnen.
Till exempel kommer undervisningen i svenska som andraspråk för elever i klasserna F-3 dras ner med 30 procent, och för mellanstadieeleverna försvinner hälften av modersmålsundervisningen. Budgeten för inköp av läromedel halveras och alla bussresor, klassresor och läger ställs in.
Dessutom kommer ungefär tre tjänster inte att ersättas vid föräldraledighet eller pension. Samtidigt kommer vikariestoppet som infördes under hösten att vara kvar, vilket innebär att befintliga lärare i allt högre utsträckning kommer att behöva täcka upp för varandra.
På sociala medier har många föräldrar uttryckt oro för vad sparpaketet kommer att innebära.”

15 december
Citera
2019-03-04, 20:32
Medlem
Citat:
Det finns flertalet artiklar som är Premium på Sydsvenskan om besparingarna på Bjärehovsskolan där Agnes gick.
Jag klipper in länkarna och citerar det viktigaste per artikel för dem som inte kommer åt hela.

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-15/ekonomisk-kris-pa-bjarehovskolan-stort-sparpaket-satts-in

"Enligt skolans rektor Ann-Lo*ise Raq*ette B*rlin har de dåliga siffrorna främst orsakats av att man tagit in extra resurspersonal för att stödja elever med särskilda behov. På torsdagen (14 dec 2017, min anm) skickade skolledningen ut information till vårdnadshavare om åtgärder för att budgeten ska komma i balans nästa år. Det innebär åtstramningar på flera håll i organisationen. Flera av dem kommer direkt att påverka barnen."

"På sociala medier har många föräldrar uttryckt oro för vad sparpaketet kommer att innebära.
Oron har också kommunicerats direkt till rektor Ann-Lo*ise Raq*ette B*rlin.
– Det är klart att det finns en oro, och den försöker vi möte så bra vi kan. Sedan finns det också föräldrar som är tacksamma för att vi är så transparenta och går ut med informationen, säger hon."
(
"Barn- och utbildningsnämndens ordförande Ro*ert Wen*lén (M) vill inte uttala sig om de åtgärder som nu sätts in på Bjärehov.
– Jag förstår att elever, föräldrar och lärare är oroliga. Men jag vill vara väldigt försiktig med att ha åsikter om hur en skolledare bäst prioriterar hur man vill använda sina resurser.
Kan du garantera att alla barn i kommunen får en adekvat utbildning?
– Absolut. Det går inte att bortse från att vi har fantastiska resultat och självklart lever vi upp till lagen.
Du har tidigare sagt att det är rektorerna som har orsakat den här situationen. Står du fast vi det?
– Det är en fråga som vi hanterar internt."

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-21/foraldrar-oroliga-barn-med-sarskilda-behov-far-minskat-stod
"Flera familjer i Bjärred har fått veta att det extra resursstöd som deras barn fått på Bjärehovskolan kommer att minskas kraftigt efter nyår.
”Det är inte bara barn med särskilda behov som drabbas av de här besparingarna, men det är de som drabbas värst”, säger mamma C*thrine Unn*rstam La*ti."
"I informationen om besparingsåtgärderna på Bjärehov som skickades ut i förra veckan kan man läsa att en specialpedagog och en speciallärare måste gå in och täcka upp för en lärare som ska gå på föräldraledighet.

”De elever som idag får stöttning av specialläraren kommer i större utsträckning att få stöttning av ordinarie klasslärare”, heter det i informationsbrevet.
Det står också att en person som idag jobbar 100 procent som resurs-/fritidspedagog kommer att avsluta sin tjänst på Bjärehov vid årsskiftet. Han ersätts inte. För tre elever i tredje klass betyder det att tillvaron på skolan riskerar ställas på ända när jullovet är över. De har alla en eller flera diagnoser som innebär att de fått en åtgärdsplan där extra stöd från vuxna är en inskriven åtgärd. Sedan andra klass har de haft ett flertal resurspersoner som varit med och stöttat dem under skolveckorna. Efter årsskiftet kommer den hjälpen att bli betydligt mindre.
– Vår son kommer inte längre att ha någon resurspedagog. Pedagogen ska flyttas till Fladängskolan, säger C*thrine Unne*st*m L*hti.
– Den här resurspersonen har varit en enorm trygghet. Sedan våran son fick veta om det här har han gått hemma och våndats, säger Bj*rn La*ti.
Det indragna resursstödet slog ner som en bomb i de tre familjerna – under hösten har de inte fått en enda hint om att det varit på gång."

"När föräldrarna fick reda på förändringen kontaktade man rektor A**-Loui*e Ra**ette Be*lin, skolchef Ma*tin Per**on och ordförande i barn- och utbildningsnämnden Rob*rt W**glén (M), och ifrågasatte beslutet.
A**-Lou**e Raqu**te Ber**n hänvisade till att skolan fått en snäv budget, och Wen*lén till att det är rektorns uppgift att vidta åtgärder för hålla sig inom budgetramarna. När tidningen ringer upp skolchef Ma**in Per**on säger han att:
– Alla elevers rätt till särskilt stöd ska garanteras av rektor. Så även om man gör vissa förändringar ska ju alltid elevernas behov av stöd bli tillgodosett.
Hur kan man garantera att barnen får den hjälp de behöver om man drar ner på stödet de får?
– Omfattningen av det särskilda stödet är inte reglerat, utan det är en professionell bedömning som man gör, att det här stödet som man ger ska garantera en fortsatt positiv utveckling hos eleven och att den når målen med utbildningen.
– Elever med diagnos har rätt till särskilt stöd, men omfattningen av det är inte alltid en egen specialpedagog.
Vad vill du säga till föräldrarna som är oroliga för sina barn?
– Man får kommunicera och ge stöd till dem och det görs hela tiden också. Jag har följt den kommunikationen som rektorn har med en rad föräldrar om de förändringar som nu genomförs. Man måste stilla oron och trygga dem att deras barn ska få det särskilda stöd som de har rätt till"

"Men hos föräldrarna ligger oron inför vårterminen fortfarande och gnager. Faktum kvarstår att deras barn inte längre kommer ha tillgång till samma resurser som skolan tidigare bedömt att de behöver.
– Vi vill att våra barn ska få möjlighet att klara skoldagen som alla andra. Och de har rätt att få stödet som behövs för att ta sig dit, säger And*rs K*ch."

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-14/lomma-satsar-pa-pojkarna-i-skolan-far-inte-komma-efter-flickorna
"Lomma satsar på pojkarna i skolan – får inte komma efter flickorna
Liksom i stora delar av landet får pojkar i Lommas skolor sämre resultat än flickorna. Nästa år satsar kommuner därför på att jämna ut resultaten."
"I Statens kommuner och landstings senaste jämförelse av grundskolorna i landet kan man se att pojkarna i Lomma i flera fall har sämre resultat i skolan än jämnåriga flickor. I årskurs nio fick till exempel 92,8 procent av flickorna godkänt i alla ämnen i sitt slutbetyg. Siffran för pojkarna var 87,7. Trenden är känd sedan tidigare och inte begränsad till varken Lomma kommun eller Sverige."

"Inför nästa år ska Lomma kommun nu arbeta fram en plan för att se till att pojkarna inte sackar efter ännu mer."

Blev Agnes hemundervisning nedprioriterad bl.a. för att man ville satsa mer på jämnåriga pojkar? Förutom den generell nedspariningarna som verkar gälla i synnerhet för barn med särskilt stöd.

Här har jag klippt in från betalartiklarna sedan innan.
Citerar hela mitt gamla inlägg. Tror absolut att det kan vara så att diskussioner med skolan inletts i december eller tom första dagarna i januari om att A skulle tillbaka till skolan.

Till saken hör ju att det endast var Moas lärare som ringde på. Väntade man Agnes tillbaka på skolan redan första skoldagen? Varför ringde inte hennes lärare på? Vi har pratat om de hade samma lärare men jag är tveksam. Moa gick i åk 5 och en lärare med behörighet att undervisa åk 5 har troligen inte behörighet att undervisa åk 8 som A gick i.

Vidare gick Moa på en annan skola, Alfredshällsskolan. Jag tror det är samma skolchef för båda skolorna men det är ju?olika rektorer och vad jag förstått hade inte Alfredshällsskolam ställts inför samma sparkrav (ännu?).
Senast redigerad av Zebrima 2019-03-04 kl. 20:44.
Citera
2019-03-04, 20:37
Medlem
... och alla dessa besked om besparingar, det skulle kanske leda till att blickarna riktades mot Agnes... familjen, föräldrarna, skulle bli syndabockar! En liten ort.

Familjen skulle vara chanslös på det nya läsåret. Föräldrarna fick panik, det tror jag är givet som en del av lösningen att försvinna från jordens yta. Men att de inte berättade om sin panik för någon? "Den sista tiden förtjänade inte du"... handlade det om skolans neddragningar månne?

Så intressant att få veta vad det uttalandet handlar om, där finns troligen en stor del av gåtans lösning. Kollegan sitter på den, Os kollega.

Det är inte bara en orsak bakom kollapser, ofta flera små, eller stora, ihållande tryck på smärtpunkter. Det ska man inte förakta, håna eller förringa. Initialt kan man leva på att sätta öknamn på mördare, men sen måste man gå vidare och förstå. Inte förstå som i att mentalisera andras sjukdomsupplevelser, utan mentalisera i form av att se hela bilden. Inte en olycka, flera på varandra följande. Därför tycker jag att polisens uttalande om att "inget särskilt har inträffat" är en sanning med modifikation. Massor har hänt denna familj, i många år. Det är kanske konstigare att de klarade sig i alla dessa år. Det fanns massor med signaler om att något inte stod rätt till. Därför hoppas jag att inte fler med ME-diagnoser kan ramla så fel.

Det är ondska att döda sina barn, ren ondska att inte stoppa sig, men föräldrarna måste varit inne i ett svart hål utan slut. Ingen såg dem fullt ut. Varför?

Att då skicka några okänsliga brev, det kan ha vält hela familjelasten över ända. Jag tror på att okänsliga utskick och samtal kan ha fått allt att rämna, inte för att skuldbelägga, utan som ett konstaterande. Sårbara människor fixar inte avslag eller motgångar som andra människor. Det kan bli den sista bördan.

Sen kommer lismande ME-lobby in och tror att allt handlar om bemötande i sjukvård när detta antagligen mynnar ut i att här saknade skolan resurser, som O och H uppfattade som den minsta förutsättningen för att våga hoppas på något. (Varför döttrarna uppvisade depressiva symptom m.m. är en annan fråga.)

Att försöka kapa vidriga brott för att göra sig en egen saga är inte ok. Många har tramsat väldigt länge i tråden. Vart har tramsiga benämningar som "Bjärresstryparen" lett oss? Ingenstans!

Här finns folk som inte har annat för sig än att sitta och häckla såväl offer som mordoffer, men man försöker framställa det som att man bryr sig. Inget kunde vara mer fel. När denna tråd är "nästan klar" så flaxar man vidare för att hata andra mördare och offer. Det är hat som är gemensamma nämnaren. Att dessutom kalla sig för läkare när man maler sönder tråden med inbillad omtanke, det är magstarkt.

Tråden lämnar en bitter smak. Många vill verkligen veta, men andra vill bara få utlopp för generellt hat. Då börjar man hitta på öknamn och sen försöker man skydda sig genom att gråta krokodiltårar om andras "elakhet". Gå inte på det.

Så, kanske vi får veta hur familjen maldes ned. Två föräldrar som inte klarade sig genom det stålbad som deras egna förutsättningar fjättrade dem till. De satt i sitt egenskapade stålrör den där dagen strax före skolstarten. De var övertygade. Utan hemskolning var deras totala framtid slut. Dessutom hade O antagligen inte orkat förbereda sin konferens, han hade nog inte orkat jobba som han skulle ända sedan han fick panik när Moa blev trött.

Tråden handlar egentligen om två saker: Varför döttrarna blev trötta och varför de fick diagnoser. Och varför föräldrarna gav upp och blev obevekliga mördare.

Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Ur en av artiklarna:

”Barn och utbildningsnämnden i Lomma går med ett budgetunderskott på 6,9 miljoner kronor. Knappt hälften av den summan beror på Bjärehovskolan.
Enligt skolans rektor Ann-Louise Raquette Berlin har de dåliga siffrorna främst orsakats av att man tagit in extra resurspersonal för att stödja elever med särskilda behov.

På torsdagen skickade skolledningen ut information till vårdnadshavare om åtgärder för att budgeten ska komma i balans nästa år. Det innebär åtstramningar på flera håll i organisationen. Flera av dem kommer direkt att påverka barnen.
Till exempel kommer undervisningen i svenska som andraspråk för elever i klasserna F-3 dras ner med 30 procent, och för mellanstadieeleverna försvinner hälften av modersmålsundervisningen. Budgeten för inköp av läromedel halveras och alla bussresor, klassresor och läger ställs in.
Dessutom kommer ungefär tre tjänster inte att ersättas vid föräldraledighet eller pension. Samtidigt kommer vikariestoppet som infördes under hösten att vara kvar, vilket innebär att befintliga lärare i allt högre utsträckning kommer att behöva täcka upp för varandra.
På sociala medier har många föräldrar uttryckt oro för vad sparpaketet kommer att innebära.”

15 december
Senast redigerad av rappytt 2019-03-04 kl. 20:49.
Citera
2019-03-04, 20:43
Medlem
Citat:
Här har jag klippt in från betalartiklarna sedan innan.
Citerar hela mitt gamla inlägg. Tror absolut att det kan vara så att diskussioner med skolan inletts i december eller tom första dagarna i januari om att A skulle tillbaka till skolan.

Till saken hör ju att det endast var Moas lärare som ringde på. Väntade man Agnes tillbaka på skolan redan första skoldagen? Varför ringde inte hennes lärare på? Vi har pratat om de hade samma lärare men jag är tveksam. Moa gick i åk 5 och en lärare med behörighet att undervisa åk 5 har troligen inte behörighet att undervisa åk 8 som A gick i.
Det här måste ju helt klart ha påverkat Agnes och Moas hemundervisning. Jag undrar hur mkt en grävande journalist kan få fram om detta? Är allt sekretessbelagt?
Citera
2019-03-04, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Det här måste ju helt klart ha påverkat Agnes och Moas hemundervisning. Jag undrar hur mkt en grävande journalist kan få fram om detta? Är allt sekretessbelagt?

Ja här finns nog mycket att gräva i. Någon skrev att e-mail skolan skickat kring diverse skolärenden/elevärenden etc är offentliga handlingar och kan begäras ut, men kan det verkligen stämma?
Citera
2019-03-04, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll

Beslut om indragen hemundervisning borde vara en offentlig uppgift då man budgeterar för hemskolning. Vad fanns med i ekonomin för våren 2018?

Om man får fram detta, kan man börja förstå hur känsligt det kan vara att ha kontakt med föräldrar som kanske befinner sig bortom dialog. De kanske bara reagerade "ok" på allt under den sista tiden...

Jag kan förstå föräldrarnas desperation, men inte vad de valde att göra. De kan ha fått ett brev eller besked som träffade helt fel i deras sinnen.

(Skönt om tråden kan förbli fri från öknamn på mördaren ett tag och fokus på "mobbing" och i stället se faktiskt på vad som inträffade. Lätt att fångas in i manipulativa rörelser skapade av andra, vars bottenlösa behov av "gemensamt hat" inte går att utreda i denna tråd. Sådan som sjunger en enda sång, om och om igen, för att några yngel ska fastna i den breda munnen.)
Senast redigerad av rappytt 2019-03-04 kl. 20:54.
Citera
2019-03-04, 20:53
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
... och alla dessa besked om besparingar, det skulle kanske leda till att blickarna riktades mot Agnes... familjen, föräldrarna, skulle bli syndabockar! En liten ort.

Familjen skulle vara chanslös på det nya läsåret. Föräldrarna fick panik, det tror jag är givet som en del av lösningen att försvinna från jordens yta. Men att de inte berättade om sin panik för någon? "Den sista tiden förtjänade inte du"... handlade det om skolans neddragningar månne?

Så intressant att få veta vad det uttalandet handlar om, där finns troligen en stor del av gåtans lösning. Kollegan sitter på den, Os kollega.

Det är inte bara en orsak bakom kollapser, ofta flera små, eller stora, ihållande tryck på smärtpunkter. Det ska man inte förakta, håna eller förringa. Initialt kan man leva på att sätta öknamn på mördare, men sen måste man gå vidare och förstå. Inte förstå som i att mentalisera andras sjukdomsupplevelser, utan mentalisera i form av att se hela bilden. Inte en olycka, flera på varandra följande. Därför tycker jag att polisens uttalande om att "inget särskilt har inträffat" är en sanning med modifikation. Massor har hänt denna familj, i många år. Det är kanske konstigare att de klarade sig i alla dessa år. Det fanns massor med signaler om att något inte stod rätt till. Därför hoppas jag att inte fler med ME-diagnoser kan ramla så fel.

Det är ondska att döda sina barn, ren ondska att inte stoppa sig, men föräldrarna måste varit inne i ett svart hål utan slut. Ingen såg dem fullt ut. Varför?

Att då skicka några okänsliga brev, det kan ha vält hela familjelasten över ända. Jag tror på att okänsliga utskick och samtal kan ha fått allt att rämna, inte för att skuldbelägga, utan som ett konstaterande. Sårbara människor fixar inte avslag eller motgångar som andra människor. Det kan bli den sista bördan.

Sen kommer lismande ME-lobby in och tror att allt handlar om bemötande i sjukvård när detta antagligen mynnar ut i att här saknade skolan resurser, som O och H uppfattade som den minsta förutsättningen för att våga hoppas på något. (Varför döttrarna uppvisade depressiva symptom m.m. är en annan fråga.)

Att försöka kapa vidriga brott för att göra sig en egen saga är inte ok. Många har tramsat väldigt länge i tråden. Vart har tramsiga benämningar som "Bjärresstryparen" lett oss? Ingenstans!

Här finns folk som inte har annat för sig än att sitta och häckla såväl offer som mordoffer, men man försöker framställa det som att man bryr sig. Inget kunde vara mer fel. När denna tråd är "nästan klar" så flaxar man vidare för att hata andra mördare och offer. Det är hat som är gemensamma nämnaren. Att dessutom kalla sig för läkare när man maler sönder tråden med inbillad omtanke, det är magstarkt.

Tråden lämnar en bitter smak. Många vill verkligen veta, men andra vill bara få utlopp för generellt hat. Då börjar man hitta på öknamn och sen försöker man skydda sig genom att gråta krokodiltårar om andras "elakhet". Gå inte på det.

Så, kanske vi får veta hur familjen maldes ned. Två föräldrar som inte klarade sig genom det stålbad som deras egna förutsättningar fjättrade dem till. De satt i sitt egenskapade stålrör den där dagen strax före skolstarten. De var övertygade. Utan hemskolning var deras totala framtid slut. Dessutom hade O antagligen inte orkat förbereda sin konferens, han hade nog inte orkat jobba som han skulle ända sedan han fick panik när Moa blev trött.

Tråden handlar egentligen om två saker: Varför döttrarna blev trötta och varför de fick diagnoser. Och varför föräldrarna gav upp och blev obevekliga mördare.

Rapytt! Du är duktig på att skriva. Det här var ett av dina bättre inlägg. Intressant.
Citera
2019-03-04, 20:55
Medlem
Vi har diskuterat tidigare också om det är pga nedskärningar och kanske planer om indragen hemundervisning som skolan var så snabb med att gå ut och göra sin pressträff eller vad man kallade den. Många reagerade redan då på att de så snabbt gick ut och på de saker de berättade om familjesituationen mm.
Citera
2019-03-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Beslut om indragen hemundervisning borde vara en offentlig uppgift då man budgeterar för hemskolning. Vad fanns med i ekonomin för våren 2018?

Om man får fram detta, kan man börja förstå hur känsligt det kan vara att ha kontakt med föräldrar som kanske befinner sig bortom dialog. De kanske bara reagerade "ok" på allt under den sista tiden...

Jag kan förstå föräldrarnas desperation, men inte vad de valde att göra. De kan ha fått ett brev eller besked som träffade helt fel i deras sinnen.

(Skönt om tråden kan förbli fri från öknamn på mördaren ett tag och fokus på "mobbing" och i stället se faktiskt på vad som inträffade. Lätt att fångas in i manipulativa rörelser skapade av andra, vars bottenlösa behov av "gemensamt hat" inte går att utreda i denna tråd. Sådan som sjunger en enda sång, om och om igen, för att några yngel ska fastna i den breda munnen.)
Frågan är vad desperationen och paniken bestod i? Var det panik över att Agnes var så sjuk och trots detta skulle tvingas tillbaka till skolan? Eller var det panik som bottnade i en vanföreställning att Agnes var sjuk men egentligen var frisk?
Eller o.s.v.
Citera
2019-03-04, 21:22
Bannlyst
Hej.
Mitt första inlägg. Fick låna kontot av min moster. Har följt detta sen början men aldrig skrivit så jag har ganska bra koll på allt.
Har haft kontakt med både EGW och AC.A per mail och telefon, så som sagt så har jag ganska bra koll. Hängde inte med riktigt, men varför tror man/ni att skolan har med dessa mord / självmord att göra?
Fattar inte riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in