Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
C's väljare har väl inte bytt något parti? (Nej det är en ärlig fråga).
L har sjunkit kraftigt sedan valet. I några o.u. t.o.m. halverats. Men beträffande C medger jag att jag överdrev rätt kraftigt. Exakt hur stora C är idag beror helt på vilken/vilka o.u. man väljer att förlita sig på. Men lite förenklat kan nog sägas att C låg rätt stilla från valet fram tills JÖK:en. Efter JÖK:en tappade de sådär 1,5%-enheter i runda svängar. Så JÖK:en uppskattades uppenbarligen inte av många av deras väljare. Det förefaller dock återfått flertalet av dessa förlorade väljare därefter. Men som sagt var olika o.u. ger lite olika svar.
Min poäng var dock att en stor del av L:s och C:s väljare tydligen inte alls uppskattade JÖK:en. Det är mycket möjligt att C:s och L:s partiledning anser att de agerat precis som de lovat i valet, men uppenbarligen delades denna bedömning inte ens av deras egna väljare.
Länk till flertalet o.u. som gjorts från valet till idag:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Opinionsundersökningar_inför_riksdagsvalet_i_Sveri ge_2022
Citat:
Ett parti kan inte hålla sina vallöften med mindre än att det får +50%. I praktiken måste det till kompromisser när man backar och kanske tom går emot sina vallöften. De flesta väljare förstår det. Och blir inte speciellt missnöjda.
Jag förstår inte varför det verkar vara så många här som inte förstår det.
(Hade SD lovat allt i M/KD-budgeten, de släppte fram, innan valet? Jag skulle tvärtom kunna tänka mig att det kolliderade på en del punkter).
C och L lovade att byta ut S.L. som statsminister, vilket de ej gjorde, utan tvärtom stödde honom. Men visst, du kan kalla det för att de kompromissat bort vällöftet om du tycker det låter bättre än att de brutit det.
Ja, det finns andra partier som också har "kompromissat bort" vallöften. Och?
Denna tråd handlar om o.u. och klart är att JÖK:en inte stärkte L och C, tvärtom de sjönk, så många av deras väljare delade tydligen inte din bedömning.