2019-03-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tror du helt missuppfattar varför många tycker att C och L lurat väljarna. Orsaken är mycket enkel: L och C sa upprepade gånger inför valet att de tänkte byta ut S-MP-regeringen. Men efter valet stödde de en ny S-MP-regering i och med JÖK:en.

Svenska väljare hämtar sin information framförallt från "gammalmedia", och jag har väldigt svårt att tro att de kan ha missat att C och L väldigt tydligt sa, redan före valet, att de inte kunde tänka sig att sitta i en regering som behöver få stöd av SD för att överleva.

Du har dock rätt i att AL var lika tydlig med att hon ville byta ut S+MP-regeringen, men hon hoppades på att Alliansen skulle bli större än de rödgröna, och att SL då skulle släppa fram en Alliansregering i enlighet med vad som bestämdes i DÖ. Jag tycker att hon var naiv i det fallet, för redan före valet sa SL att det inte längre fanns någon DÖ, och att S därför inte var skyldig att hålla det som stod i denna överenskommelse.

Jag är också övertygad om att det fördes en infekterad debatt internt inom Alliansen om vad som skulle hända efter valet, och att M och KD verkligen trodde att det skulle gå att regera med en Allianspolitik, och att SD skulle lägga sig platt, och inte kräva något för att inte fälla denna regering. jag är själv inte så säker på att SD skulle gå med på detta. De verkar numera vilja få vara med och leka i sandlådan.
2019-03-02, 22:16
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om moderaterna resonerar så gör de inte en korrekt analys av läget. Det är förvisso möjligt att L ändrar sig efter det att de fått en ny partiledare. Men det spelar ingen roll eftersom det saknar betydelse hur L röstar i riksdagen.

Det enda som spelar någon roll är hur C röstar, och sannolikheten för att de ska ändra sig är mycket låg. Om C skulle få så usla siffror i maj att de åker ur EU-parlamentet kan det möjligen bli oroligt i centerleden, men än finns det inget som talar för det.

Att satsa på att C och L ska ändra sig är som en desperat spelare som försöker vinna tillbaka det han redan förlorat. En bättre strategi för M vore att acceptera förlusterna och satsa på att vinna tillräckligt många röster för att kunna bilda en regering ihop med KD som tolereras av SD efter nästa val.

Jag skrev en liten chans att L och C lämnar JÖK:en. Men jag tror inte heller att det kommer ske. Men om så sker tror jag både L och C lämnar JÖK:en samtidigt.

Men för att återgå till M. Det har trots allt inte gått så lång tid sedan JÖK:en. M står nu i en situation där Alliansen i praktiken är död och begraven och de därför inte längre behöver ta hänsyn till den. Så de försöker nog forma en mer självständig politik som samtidigt skall locka tillbaka väljarna till partiet. De provar nog lite olika idéer och ser hur det faller ut. Då deras i-&i-politik främst var det som fått tidigare väljare att lämna partiet är det nog där de lägger sitt fokus nu. De har 3 1/2 år på sig till nästa riksdagsval och det kan ta tid att utveckla en ny politik och att förankra denna bland medlemmarna. När så väl skett kan de börja förankra denna bland väljarna.

Det finns helt ingen poäng i att säga upp bekantskapen med L och C redan nu. De kan lika gärna vänta tills de kommit längre på vägen i sitt förnyelsearbete.

Men vad är din teori till varför M inte säger upp allt samarbete med C och L redan nu?
2019-03-02, 22:33
Medlem
Citat:
Om M förändrar sig är det nog rimligt att anta att de förlorar de väljare som ogillar förändringen. Men varför menar du att det är nödvändigt för ett liberalkonservativt parti byta ideologi om de skall kunna samarbeta med ett socialkonservativt parti?

Ja, om M kastar ut liberalismen ur sitt partiprogram, kommer de att tappa en mycket stor del av sina väljare, och det är tydligt att dagens partiledning inte är beredd att göra detta.

Du ställer också frågan om varför jag anser att det inte går för ett liberalkonservativt parti att samarbeta med ett socialkonservativt parti med nationalistisk grundsyn, dvs. med SD.
Jag tycker inte att det är så konstigt. SD har hela tiden klargjort att liberalismen är deras största fiende. Hur ska då ett liberalkonservativt parti, som bygger sin politik på liberalismen, kunna samarbeta med detta parti.
2019-03-02, 23:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Men vad är din teori till varför M inte säger upp allt samarbete med C och L redan nu?

Jag tror inte att M själva vet vad de vill. Det är möjligt att Schultes artikel var någon slags testballong som det spekulerats. Kanske inte främst för väljarna men för den interna opinionen.
2019-03-02, 23:14
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Svenska väljare hämtar sin information framförallt från "gammalmedia", och jag har väldigt svårt att tro att de kan ha missat att C och L väldigt tydligt sa, redan före valet, att de inte kunde tänka sig att sitta i en regering som behöver få stöd av SD för att överleva.

Så om L och C var så tydliga i sina vallöften att ingen kan missuppfattat dem samt att de följt dessa vallöften till punkt och pricka, varför tror du då att hälften av L:s och C:s väljare bytt parti (främst till KD)?

Citat:
Du har dock rätt i att AL var lika tydlig med att hon ville byta ut S+MP-regeringen, men hon hoppades på att Alliansen skulle bli större än de rödgröna, och att SL då skulle släppa fram en Alliansregering i enlighet med vad som bestämdes i DÖ. Jag tycker att hon var naiv i det fallet, för redan före valet sa SL att det inte längre fanns någon DÖ, och att S därför inte var skyldig att hålla det som stod i denna överenskommelse.

Jag är också övertygad om att det fördes en infekterad debatt internt inom Alliansen om vad som skulle hända efter valet, och att M och KD verkligen trodde att det skulle gå att regera med en Allianspolitik, och att SD skulle lägga sig platt, och inte kräva något för att inte fälla denna regering. jag är själv inte så säker på att SD skulle gå med på detta. De verkar numera vilja få vara med och leka i sandlådan.

Vi är helt överens i detta.

Precis, ett av vallöften bröt A.L. och J.B. uppenbarligen, nämligen att byta ut S.L. De stödde honom istället. De nämnde aldrig att de skulle stödja honom om Alliansen inte skulle få majortitet utan SD:s stöd. Hade de följt sina vallöften till punkt och pricka hade de röstat emot både S.L. och U.K. och Sverige hade sannolikt haft ett extra val.
2019-03-02, 23:47
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Ja, om M kastar ut liberalismen ur sitt partiprogram, kommer de att tappa en mycket stor del av sina väljare, och det är tydligt att dagens partiledning inte är beredd att göra detta.

Du ställer också frågan om varför jag anser att det inte går för ett liberalkonservativt parti att samarbeta med ett socialkonservativt parti med nationalistisk grundsyn, dvs. med SD.
Jag tycker inte att det är så konstigt. SD har hela tiden klargjort att liberalismen är deras största fiende. Hur ska då ett liberalkonservativt parti, som bygger sin politik på liberalismen, kunna samarbeta med detta parti.

Tack för alla dina tålmodiga svar!

Förlåt att jag märker ord men du tänker nog på konservativliberalismen, den grundar sin ideologi på liberalismen. Liberalkonservatismen är en del av konservatismen, precis som t.ex. socialkonservatismen. Två olika typer av konservatism kan nog samarbeta om de vill.

Länk om detta där du kan klicka vidare:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Liberalkonservatism

Den del av liberalismen SD är mest kritisk mot är invandrings- och integrationspolitiken. Nu när M ändrat sig i denna fråga kommer det nog gå bra att samarbeta (förutsatt att båda parter vill). Att t.ex. M är mer marknadsliberala än SD lär inte vålla några oöverkomliga problem tror jag. Men visst måste de kompromissa, men det gäller ju i alla samarbeten.

Men visst, den nationalistiska delen kan nog bli knepigare, det håller jag helt med dig om. Att SD nedtonat denna på senare år kanske är ett försök från deras sida att förenkla ett samarbete?
2019-03-03, 14:00
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
C's väljare har väl inte bytt något parti? (Nej det är en ärlig fråga).

L har sjunkit kraftigt sedan valet. I några o.u. t.o.m. halverats. Men beträffande C medger jag att jag överdrev rätt kraftigt. Exakt hur stora C är idag beror helt på vilken/vilka o.u. man väljer att förlita sig på. Men lite förenklat kan nog sägas att C låg rätt stilla från valet fram tills JÖK:en. Efter JÖK:en tappade de sådär 1,5%-enheter i runda svängar. Så JÖK:en uppskattades uppenbarligen inte av många av deras väljare. Det förefaller dock återfått flertalet av dessa förlorade väljare därefter. Men som sagt var olika o.u. ger lite olika svar.

Min poäng var dock att en stor del av L:s och C:s väljare tydligen inte alls uppskattade JÖK:en. Det är mycket möjligt att C:s och L:s partiledning anser att de agerat precis som de lovat i valet, men uppenbarligen delades denna bedömning inte ens av deras egna väljare.

Länk till flertalet o.u. som gjorts från valet till idag:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Opinionsundersökningar_inför_riksdagsvalet_i_Sveri ge_2022

Citat:
Ett parti kan inte hålla sina vallöften med mindre än att det får +50%. I praktiken måste det till kompromisser när man backar och kanske tom går emot sina vallöften. De flesta väljare förstår det. Och blir inte speciellt missnöjda.
Jag förstår inte varför det verkar vara så många här som inte förstår det.
(Hade SD lovat allt i M/KD-budgeten, de släppte fram, innan valet? Jag skulle tvärtom kunna tänka mig att det kolliderade på en del punkter).

C och L lovade att byta ut S.L. som statsminister, vilket de ej gjorde, utan tvärtom stödde honom. Men visst, du kan kalla det för att de kompromissat bort vällöftet om du tycker det låter bättre än att de brutit det.

Ja, det finns andra partier som också har "kompromissat bort" vallöften. Och?

Denna tråd handlar om o.u. och klart är att JÖK:en inte stärkte L och C, tvärtom de sjönk, så många av deras väljare delade tydligen inte din bedömning.
2019-03-03, 14:45
Medlem
Citat:
L har sjunkit kraftigt sedan valet. I några o.u. t.o.m. halverats. Men beträffande C medger jag att jag överdrev rätt kraftigt. Exakt hur stora C är idag beror helt på vilken/vilka o.u. man väljer att förlita sig på. Men lite förenklat kan nog sägas att C låg rätt stilla från valet fram tills JÖK:en. Efter JÖK:en tappade de sådär 1,5%-enheter i runda svängar. Så JÖK:en uppskattades uppenbarligen inte av många av deras väljare. Det förefaller dock återfått flertalet av dessa förlorade väljare därefter. Men som sagt var olika o.u. ger lite olika svar.

Min poäng var dock att en stor del av L:s och C:s väljare tydligen inte alls uppskattade JÖK:en. Det är mycket möjligt att C:s och L:s partiledning anser att de agerat precis som de lovat i valet, men uppenbarligen delades denna bedömning inte ens av deras egna väljare.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Opinionsundersökningar_inför_riksdagsvalet_i_Sveri ge_2022

C och L lovade att byta ut S.L. som statsminister, vilket de ej gjorde, utan tvärtom stödde honom. Men visst, du kan kalla det för att de kompromissat bort vällöftet om du tycker det låter bättre än att de brutit det.

Denna tråd handlar om o.u. och klart är att JÖK:en inte stärkte L och C, tvärtom de sjönk, så många av deras väljare delade tydligen inte din bedömning.
Tittar vi här (vilket har använts i tråden tidigare och ger ett snitt mellan OU och visualiserar bra) så fick L en peak vid valet. Tittar vi innan och nu är det ingen stor skillnad. Sista mätpunkten har det gått ned men det vet vi inte vad det beror på. Om det är eftervalsdebatt, partiledarbyte, sista partiledardebatten eller något annat. I Januari värdet borde JA-konsekvenserna synas, men det var inte mycket differens där.
https://val.digital/Party-L/

Gör vi motsvarande för C så finns en nedgång från Batra-SD toppen men där ser jag inte att det heller hänt något direkt från innan valet till nu. Det är några tiondelar. Det kan bero på den hat-kampanjen som förts mot C och Lööf, av alla bidragsparasiter.
https://val.digital/Party-C/

Ang vallöften och svekprat finner jag det svårt irrationellt när folk gråtjämrar sig över sk brutna vallöften från C men godkänner andra partiers, och blir arga när de uppmärksammas.
Jag har helt enkelt svårt för enfald och inkonsekvens.

Det är helt riktigt så att C talat om att få bort Löfven. Och det är också riktigt att C lagt ned rösterna vid omröstningen om statsminister, mot att det förs angelägen politik. Men att man inte röstar nej till Löfven får väl sägas väga väldigt lätt mot att man får igenom angelägna förändringar. Hur skulle man annars resonera?
Och vad är alternativet?
2019-03-03, 15:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Kvarbli vid opinionsundersökningar - inte allt som är politiskt intressant, för vilket det finns andra trådar.

OT raderat.

Strix/Mod
2019-03-03, 15:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

C och L får nog ses som en enhet då L bara är C's knähund som gör det Annie säger. Och den enheten C+L har fallit kraftigt efter valet pga av att många av deras väljare inte uppskattade deras svek. Bland de som gillade sveket finns det förstås ingen anledning att stanna kvar hos L då det ändå är C som bestämmer och därför drabbas inte C lika hårt som L. Enheten C+L tappar men internt inom den enheten strömmar väljare från L till C och det motverkar strömmen från C till det konservativa blocket.
2019-03-03, 17:48
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tittar vi här (vilket har använts i tråden tidigare och ger ett snitt mellan OU och visualiserar bra) så fick L en peak vid valet. Tittar vi innan och nu är det ingen stor skillnad. Sista mätpunkten har det gått ned men det vet vi inte vad det beror på. Om det är eftervalsdebatt, partiledarbyte, sista partiledardebatten eller något annat. I Januari värdet borde JA-konsekvenserna synas, men det var inte mycket differens där.
https://val.digital/Party-L/

Gör vi motsvarande för C så finns en nedgång från Batra-SD toppen men där ser jag inte att det heller hänt något direkt från innan valet till nu. Det är några tiondelar. Det kan bero på den hat-kampanjen som förts mot C och Lööf, av alla bidragsparasiter.
https://val.digital/Party-C/

Tack för länkarna!

Det kan mycket väl vara så att C:s och L:s tillbakagång skall ses ur ett mer långsiktigt perspektiv, jag har ingen aning. Huruvida denna tillbakagång påverkas av JÖK:en är förståss omöjligt att med säkert veta då vi ej kan jämföra med en alternativ verklighet där L och C avstått från att ingå överenskommelsen.

Men är så fallet kan de båda ligga riktigt farligt till i valet 2022. Det kanske t.o.m. visar sig att det var en fördel för M + KD att C + L lämnade Alliansen? Men vi får väl vänta och se vad som händer i o.u. fram tills dess.

Citat:
Ang vallöften och svekprat finner jag det svårt irrationellt när folk gråtjämrar sig över sk brutna vallöften från C men godkänner andra partiers, och blir arga när de uppmärksammas.
Jag har helt enkelt svårt för enfald och inkonsekvens.

Det är helt riktigt så att C talat om att få bort Löfven. Och det är också riktigt att C lagt ned rösterna vid omröstningen om statsminister, mot att det förs angelägen politik. Men att man inte röstar nej till Löfven får väl sägas väga väldigt lätt mot att man får igenom angelägna förändringar. Hur skulle man annars resonera?
Och vad är alternativet?

Olika frågor är rimligen olika viktiga, att byta ut hela regeringen är ett utmärkt exempel på en extremt stor och viktig fråga och således högst kontroversiell att bryta mot. De borde förståss avstått från att givit ett löfte som endast gällde under högst osannolika förhållanden och istället tydliggjort att dess raka motsats var det som gällde under mer rimliga förhållanden. Men jag väljer nu att lämna detta stickspår och återgå till trådens topic. Men jag hoppas att även om du/ni inte delar kritiken mot C+L åtminstone nu fått klarhet i vad kritiken baseras på.
2019-03-03, 18:18
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
C och L får nog ses som en enhet då L bara är C's knähund som gör det Annie säger. Och den enheten C+L har fallit kraftigt efter valet pga av att många av deras väljare inte uppskattade deras svek. Bland de som gillade sveket finns det förstås ingen anledning att stanna kvar hos L då det ändå är C som bestämmer och därför drabbas inte C lika hårt som L. Enheten C+L tappar men internt inom den enheten strömmar väljare från L till C och det motverkar strömmen från C till det konservativa blocket.

Vi får nog vänta på SCB:s stora majmätning för att veta säkert hur väljarströmmarna gått. Men det är ju möjligt att det är som du skriver.

Men jag skulle inte bli förvånad om L kommer tillbaka under året. Först kommer ett EU-val, där brukar L vara starka. Därefter skall en ny partiledare väljas, vilket medför mycket (oftast positiv) uppmärksamhet. Och sedan kanske en smekmånad för den nya partiledaren? Men och andra sidan är detta knappast något som kommer påverka ända fram till valet 2022.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in