2019-03-03, 01:16
Medlem
frank-costellos avatar
USA och Sydkorea förväntas att meddela att de inte längre tänker utföra stora gemensamma militärövningar under våren, utan istället ersätta dem med mindre övningar. Detta ska amerikanska tjänstemän ha sagt under fredagen.

Amerikanska tjänstemän ska länge ha sagt att övningarna, kända som Foal Eagle och Key Resolve, skulle förminskas i storlek .Dock, så ska en av tjänstemännen sagt anonymnt att ett formellt förkunnande väntades inom de närmaste dagarna.

Övningen Foal Eagle, som vanligtvis involverar tusentals soldater från både Sydkorea och USA och där ändernas arméer, flottor, luftvapen och speicialstyrkor är med och deltar, inträffar varje vår. Key Roslve är ett simuleringsprogram för datorer. Nyheten ska först ha släppts av NMC News.

USA och Sydkorea har ställt in ett antal militära övningar sedan det första mötet mellan Trump och Kim, vilket ägde rum förra året, som en gest tiil Nordkorea att man villl ha fortsatta samtal.

Tjänstemännen ska ha sagt att beslutet hade tagits sedan en tid tillbaka, och att det inte var resultatet av det senaste mötet mellan USAs president Donald Trump och Nordkoreas ledare Kim Jong Un. Efter det senaste mötet i Hanoi mellan Trump och Kim, så ska Trump ha sagt att militärövningar är "väldigt, väldigt dyra."

"Jag sade till generalerna, jag sade,: som jag ser på saken så är övningar kul och det är trevligt och de leker krigsspel. Jag säger inte att det är nödvändigt, då det är det till en viss grad, men till en viss grad är de inte heller nödvändiga," ska han även ha sagt.

Pentagon ska ha sagt att en annan övning som ställdes in förra året, känd som Freedom Guardian, skulle ha kostat runt 14 miljoner dollar. Man nämner att USAs militära budgett årligen ligger på mer är 700 miljarder dollar.
https://www.reuters.com/article/us-usa-southkorea-military/us-skorea-to-replace-spring-exercises-with-smaller-drills-officials-idUSKCN1QI5FO
Citera
2019-03-03, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Vilka texter?
Jag måste ha missat något.

CCD:s hemsida och texten där, hade varit intressant att få Din syn på !

http://www.cheollimacivildefense.org
Citera
2019-03-03, 05:02
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
CCD:s hemsida och texten där, hade varit intressant att få Din syn på !

http://www.cheollimacivildefense.org

Ahh, nu fattar jag.
Koreanskan är ganska typisk för vad jag kallar blomsterspråk som är mer uttalat i nord, där syd mer övergått till vad jag antar borde beskrivas som balanserad. Man kan säga att texten har aktivistiska drag, lite av ett ”call to arms”. Skall villigt erkänna att jag aldrig hört talas om gruppen tidigare och därför betraktar dem med viss skepsis tills motsatsen bevisats. Om jag ger fritt utlopp för min paranoidiska sida hade jag undrat om det var något slags ”honey trap” från Rum 238 eller vad det nu är de kallas. Ett försök att komma åt avhopparnas IP adresser så man kan samla ihop dem, och knappast för att dela ut kimchee.

Det som lite avhåller mig från den drastiska slutsatsen är att den engelska texten uppvisar tecken på att ha varit i händerna på en ”native speaker”. Normalt saknar de ju sådana resurser i norr, det är bara att läsa någon av KCNAs engelska texter så ser man omedelbart skillnaderna.

Vet inte om det är en sådan analys du efterfrågar dock.
Citera
2019-03-03, 06:09
Medlem
Citat:
Ahh, nu fattar jag.
Koreanskan är ganska typisk för vad jag kallar blomsterspråk som är mer uttalat i nord, där syd mer övergått till vad jag antar borde beskrivas som balanserad. Man kan säga att texten har aktivistiska drag, lite av ett ”call to arms”. Skall villigt erkänna att jag aldrig hört talas om gruppen tidigare och därför betraktar dem med viss skepsis tills motsatsen bevisats. Om jag ger fritt utlopp för min paranoidiska sida hade jag undrat om det var något slags ”honey trap” från Rum 238 eller vad det nu är de kallas. Ett försök att komma åt avhopparnas IP adresser så man kan samla ihop dem, och knappast för att dela ut kimchee.

Det som lite avhåller mig från den drastiska slutsatsen är att den engelska texten uppvisar tecken på att ha varit i händerna på en ”native speaker”. Normalt saknar de ju sådana resurser i norr, det är bara att läsa någon av KCNAs engelska texter så ser man omedelbart skillnaderna.

Tack!

Exakt en sådan analys, och som vanligt, en bugning för Dina kunskaper och Din vidsyn.

Slående, dessutom, att två kollegor, jag talade med igår, kring texten, gör så gott som identisk analys.

Touche!

—————-

FYI:

Ingen ”Honey Trap” - återkommer i EM.
Citera
2019-03-03, 07:07
Medlem
Försöken att komma över DNA respektive fekalieprover från Kim och även hans syster, vid Hanoimötet, kan ha gott bättre denna gång, trots den Nordkoreanska säkerhetstjänstens minutsiösa kontroll av allt från toalettbesök och sänglinnen - till porslin och utensilier.

Trots avstängning och ”Utkastandet” av den ackrediterade pressen från hotellet i Hanoi, efter att Kim valde att bo på samma hotel, finns möjlighet att SK:as och US agenter med ”Ny” utrustning, lyckats få DNA från hud/utandningsluft denna gång. Efterstädning i rum och ”Missade” (icke omhändertagna) sänglinnen och ny teknik vid ”Fotografering” kan ha gett resultat.
Citera
2019-03-03, 07:15
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR

—————-

FYI:

Ingen ”Honey Trap” - återkommer i EM.

Du bör dock ha i åminnelse att nordkoreanska avhoppare med stor sannolikhet inte kan jämföra med den engelska översättningen, och även om de kan det ställer jag mig tveksam till att de får grepp om att ”native speaker” har varit inne och redigerat. En sak är säker översättningen till engelska har inte gjorts av någon med erfarenhet med engelska som modersmål.

Om jag varit från Nordkorea känns språkbilden väl bekant, om jag skall uttryckas mig milt.
Citera
2019-03-03, 07:26
Medlem
Citat:
Ahh, nu fattar jag.

Nar Kim Han Sol gick under jorden for tva ar sedan var det samma grupp som publicerat hans video.
Han Sol bodde i Kina, sa troligen ar Kina inblandade pa nagot satt. Fran March 2017

https://www.upi.com/Top_News/World-News/2017/10/30/Report-North-Korea-agents-arrested-in-China/3721509369428/

For 2 ar sen namnde jag att Han Sol kunde vara en framtida ledare, vilket skribenter i traden inte gillade.

http://english.chosun.com/site/data/html_dir/2019/02/26/2019022600892.html

NK mordar grupp arresterade i Kina, October 17, pa jakt efter Han Sol
@Lemmor, va sager du? Kina och NK inte basta vanner.
https://www.upi.com/Top_News/World-News/2017/10/30/Report-North-Korea-agents-arrested-in-China/3721509369428/
Senast redigerad av svensk0kina 2019-03-03 kl. 07:36. Anledning: tillagg
Citera
2019-03-03, 07:43
Medlem
Citat:
Du bör dock ha i åminnelse att nordkoreanska avhoppare med stor sannolikhet inte kan jämföra med den engelska översättningen, och även om de kan det ställer jag mig tveksam till att de får grepp om att ”native speaker” har varit inne och redigerat. En sak är säker översättningen till engelska har inte gjorts av någon med erfarenhet med engelska som modersmål.

Om jag varit från Nordkorea känns språkbilden väl bekant, om jag skall uttryckas mig milt.

Kim Han Sol har bott i Kina i sitt liv hela sitt liv och utbildad i Europa. Och det finns manga exil Koreaner, eller etniska (nord) Koreaner uppvaxta i Kina som idag bor i USA. Jag kanner till flera.

Jag uppfattar texten for ett fritt Korea, och med det betyder hur USA, Europa svek Korea den 1 Marsh 1919. Och aven efter 2VK.

Givetvis ar fatso den 3e varre. Men man maste aven kritisera vast misslyckande
Senast redigerad av svensk0kina 2019-03-03 kl. 07:50. Anledning: tillagg
Citera
2019-03-03, 08:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Kim Han Sol har bott i Kina i sitt liv hela sitt liv och utbildad i Europa. Och det finns manga exil Koreaner, eller etniska (nord) Koreaner uppvaxta i Kina som idag bor i USA. Jag kanner till flera.

Jag uppfattar texten for ett fritt Korea, och med det betyder hur USA, Europa svek Korea den 1 Marsh 1919. Och aven efter 2VK.

Givetvis ar fatso den 3e varre. Men man maste aven kritisera vast misslyckande
Världen hade nog sett annorlunda ut om man t.ex. hade hanterat Kiautschou-frågan bättre 1919. Dock är det svårt att få arroganta västanalytiker, speciellt de i Washington, att hålla ett simpelt orsak-och-verkan-perspektiv. Lägger man dessutom till kronologi till händelseförlopp blir de helt blinda och oförstående.
Citera
2019-03-03, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Världen hade nog sett annorlunda ut om man t.ex. hade hanterat Kiautschou-frågan bättre 1919. Dock är det svårt att få arroganta västanalytiker, speciellt de i Washington, att hålla ett simpelt orsak-och-verkan-perspektiv. Lägger man dessutom till kronologi till händelseförlopp blir de helt blinda och oförstående.

Ja, det är alltid NK som bryter löften enligt USA vänner. Nu var det USA kongress som bröt 6 länder pakten. De levrarade inte olja enligt avtal.

USA installed kärnvapen i SK, sent 50. Brott till vapenvilan.

Återigen jag är inte fatso den 3e vän
Citera
2019-03-03, 09:57
Medlem
Citat:

Absolut, tack igen!

Återkommer snart med intressant info!
Citera
2019-03-03, 10:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Ja, det är alltid NK som bryter löften enligt USA vänner. Nu var det USA kongress som bröt 6 länder pakten. De levrarade inte olja enligt avtal.

USA installed kärnvapen i SK, sent 50. Brott till vapenvilan.

Återigen jag är inte fatso den 3e vän
Inte jag heller. Ett annat problem är att få folk att förstå att man faktiskt kan forma en klinisk objektiv analys. "Gör man si så blir det så" ungefär, och det utan att ta ställning för eller emot någon sida. Problemen började reda med Bush den yngre som förklarade NK en del av "Axis of Evil" vilket inte direkt gjorde samtalsklimatet mycket bättre. Sedan dess har man faktiskt från USA avvisat alla fredstrevare från Pyongyang med Obama som gjorde det två gånger. Man förväntade sig helt enkelt att NK skulle implodera med tiden och ack så fel de fick.

Edit:

En viss tillnyktring kan man dock notera efter senaste mötet där faktiskt en del har ifrågasatt Trumps agerande eller åtminstone lyft NK:s sida lite grann.
.
Senast redigerad av arbetet 2019-03-03 kl. 10:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in