2019-03-03, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
Ingen som vet vem Kullamannen är ännu?

Nej, jag vet ingenting om det, men jag såg en pixlad bild på honom där han såg väldigt svensk ut.

Det är inte konstigt heller. År 1995 var antalet invandrare så otroligt mycket mindre än idag att vittnen skulle ha kommit ihåg om de hade sett en invandrare ute i skogen. De hade tittat lite extra och sett att han såg skärrad eller uppjagad ut, eller att han kanske hade blod på kläderna. I vilket fall som helst hade de kommit ihåg detaljer om honom, som hur han var klädd.

Så det faktum att han inte väckte uppmärksamhet år 1995 måste betyda att han såg ut som "vem som helst", eller med andra ord, han var svensk, eller möjligen t.ex. norrman.

Jag kom att tänka på ett fall i USA, där en våldsman begick flera grova brott mot människor i en stad och ett område som var helt dominerat av afroamerikaner. Det förekom spekulationer om att gärningsmannen skulle vara en vit rasist, men utredarna förkastade den teorin.

"Om en vit man hade rört sig på ett misstänkt sätt i ett svart område, så skulle han ha dragit en massa uppmärksamhet till sig och kunnat gripas mycket tidigare", sa polischefen. Alltså måste gärningsmannen själv vara svart. Och det visade han sig vara också.

Så våldtäktsmannen som inte väckte uppmärksamhet i det vita Billdal år 1995 är definitivt vit.
Citera
2019-03-03, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Så våldtäktsmannen som inte väckte uppmärksamhet i det vita Billdal år 1995 är definitivt vit.

Glöm inte att flickan angav ett signalement, så polisen har hela tiden haft hyffsad uppfattning om etnicitet.
Citera
2019-03-03, 04:04
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Nej, jag vet ingenting om det, men jag såg en pixlad bild på honom där han såg väldigt svensk ut.

Det är inte konstigt heller. År 1995 var antalet invandrare så otroligt mycket mindre än idag att vittnen skulle ha kommit ihåg om de hade sett en invandrare ute i skogen. De hade tittat lite extra och sett att han såg skärrad eller uppjagad ut, eller att han kanske hade blod på kläderna. I vilket fall som helst hade de kommit ihåg detaljer om honom, som hur han var klädd.

Så det faktum att han inte väckte uppmärksamhet år 1995 måste betyda att han såg ut som "vem som helst", eller med andra ord, han var svensk, eller möjligen t.ex. norrman.

Jag kom att tänka på ett fall i USA, där en våldsman begick flera grova brott mot människor i en stad och ett område som var helt dominerat av afroamerikaner. Det förekom spekulationer om att gärningsmannen skulle vara en vit rasist, men utredarna förkastade den teorin.

"Om en vit man hade rört sig på ett misstänkt sätt i ett svart område, så skulle han ha dragit en massa uppmärksamhet till sig och kunnat gripas mycket tidigare", sa polischefen. Alltså måste gärningsmannen själv vara svart. Och det visade han sig vara också.

Jag tror du har fullkomligt rätt i resonemanget.
Den här mannen har kunnat smälta in såväl direkt efteråt som under åren som gått.

Det som är förvånande är att han, om han gjort något så extremt grymt och våldsamt mot en 8-åring inbegripet våldtäkt, har kunnat undvika att begå liknande brott under dessa 24 år.
Hur har han hållit sina sjuka drifter i schack? Eller har han inte det..?
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-03 kl. 04:09.
Citera
2019-03-03, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Det finns ett DNA register (PKU-Registret) alla barn som är födda efter 1975 är registrerade i en databas men den får inte användas till brottsutredande ändamål, enda gången polisen fått tillgång till registret var vid Anna Lindh mordet och då blev det ett jävla liv för att polisen fick tillgång till det.

PKU-registret är inget DNA-register, däremot en biobank med vävnadsmaterial (blod), som därför också innehåller DNA, från alla som fötts efter 1975. Proven, som tas från nyfödda, används för att hitta allvarliga, medfödda sjukdomar, ofta kopplade till ämnesomsättningen, där tidig behandling är viktig. Det görs ingen DNA-analys på de proverna utan man letar efter onormalt höga nivåer av vissa ämnen i blodet som kan tyda på ovan nämnda sjukdomar. Däremot sparas alla prover (och därmed också DNA’t) om man inte begärt annat. Polisen kan (åtminstone i teorin) således göra DNA-analyser av provet vid brottsmisstanke, men då krävs domstolsbeslut. Hittills har det bara hänt i Anna Lindh-fallet och det är nog enklare att ta provet direkt från MGM. Vill man hitta en förteckning över folk födda efter 1975 kan man lika gärna söka på personnummer.
Citera
2019-03-03, 05:14
Medlem
Svennehuras avatar
Den här människan har enligt en ex-fru svårt att kontrollera sin ilska. Blir exempelvis fruktansvärt kränkt och vansinnig om någon tutar på honom i trafiken.
Skulle det kunna vara på det här sättet: den lilla flickan är dotter till någon som "kränkt" GM på liknande sätt som ovan.
Så en våldtäkt tycker GM är ett "lämpligt" straff för den som kränkt honom.
Skulle också kunna vara en förklaring till att han inte begått några andra sexualbrott (om han nu inte gjort det).
Ska bli intressant att se om BO:s familj vet vem GM är.
Citera
2019-03-03, 05:25
Medlem
HectorDaiquiris avatar
"Kul" att läsa den här tråden. Ett vidrigt svin har våldtagit en åttaårig flicka, spräckte skallen på henne och trasade sönder underlivet i rena skräcköverfallet a la Anders Eklund. Nu har man hittat honom tack vare att polisen får söka på närstående släktingar när en annan person DNA-topsas. Obegripligt att detta inte tillåtits tidigare, men visst.

Vad ser man då? Jo, massa tragiska frithetsfronten-typer och andra "frihetsvurmare", säkert piratpartister eller liknande, som gråter, fullkomligt gråter, över vilken integritetskränkning det är. Snart är Kina här! 1984!

Ni är fan helt otroliga och börjar kännas mer och mer otidsenliga. Ni tror ni är 'moderna' och har förståelse för IT-samhällets skuggsidor med massiv övervakning och annat. Men det är ni inte, ni känns mest kategoriska och dogmatiska likt gammelkommunister från 70-talet. Ni är MOT allt som har med digital brottsbekämpning att göra. Sanningen är att DNA och IT har gett polisen och samhället extremt bra och effektiva verktyg att sätta dit brottslingar, det ska helt klart användas fullt ut. Någon skrev som "dystopi" här att vi borde topsa hela befolkningen. Ja, det borde vi. Kan man sätta dit såna här människor och andra undviker vi att nästa 8-åring mördas. Vi bor i Sverige, vi kommer inte bli nya Kina, vi kommer inte bli en diktatur, däremot kommer vi sätta fast mördare, terrorister, pedofiler, våldtäktsmän och andra fiender till vårt samhälle med DNA och massiva datasökningar i DNA. Ni lever i det förflutna, ni verkar tycka att poliser ska arbeta som Sherlock Holmes och leta fingeravtryck med vitt pulver och monocle.
Citera
2019-03-03, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HectorDaiquiri
"Kul" att läsa den här tråden. Ett vidrigt svin har våldtagit en åttaårig flicka, spräckte skallen på henne och trasade sönder underlivet i rena skräcköverfallet a la Anders Eklund. Nu har man hittat honom tack vare att polisen får söka på närstående släktingar när en annan person DNA-topsas. Obegripligt att detta inte tillåtits tidigare, men visst.

Ja det är märkligt att inte polisen fått använda sig av detta tidigare, har för mig att hagamannens bror togs in för toppning några år innan denne greps som 777e mannen och om man fått använda sig av att kolla via släktskap hade den sista våltäkten/mordförsöket inte hänt då han bet örat av kvinnan och försökte dra henne till öppet vatten i umeåälven och en säker död.

Varför inte börja med alla invandrare som kommer helt utan papper (skulle börjats med för 40 år sedan) och även alla som dör då har man möjlighet att avskriva personer eller klara upp fall även om gm är död men ingen tid behöver ödsla framöver. Sen har man möjligheten finna gm via dna från föräldrar, oäktingar blir iaf svårt kanske.
Sen alla som föds, även folk som kommer in till sjukvården via olyckor eller enbart när man är på 40/50 årskontroller då bör det gå rätt snabbt att skapa ett register och köra från detta stenhårt mot äldre fall och även nya.
Citera
2019-03-03, 07:18
Medlem
Vem kom ens på idén med preskriptionstid för grova brott? Känns som utdaterad skitlag sedan DNA-tester kom in i bilden.

Ne det är väl inte "ett stort problem"

http://www.dagensjuridik.se/2018/09/jo-sager-nej-till-slopad-preskription-sexualbrott-mot-barn-inte-ett-stort-problem
Citera
2019-03-03, 07:35
Medlem
sanningskoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisBatikhexan
Snälla du, sluta komma med vilseledande felaktiga uppgifter. En trafikbot (exemplevis fortkörning) gör INTE att man dyker upp på lexbase. Det är i så fall om det gått till rättegång och personen blivit fälld.

ALLA som kommer upp på Lexbase är dömda = fällda i en rättegång i en svensk domstol.

Det stämmer inte helt. Jag är med i Lexbase trots att jag aldrig blivit dömd. Frikänd från vårdslöshet i trafik, efter rättegång, men finns ändå i deras register...
Citera
2019-03-03, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningskom
Det stämmer inte helt. Jag är med i Lexbase trots att jag aldrig blivit dömd. Frikänd från vårdslöshet i trafik, efter rättegång, men finns ändå i deras register...

Läkare som fått varning av IVO /Ansvarsnämnden tror jag det hette tidigare kan finnas i Lexbase - rättegång är det mycket sällan i sådana fall.
Citera
2019-03-03, 08:01
Medlem
20 sidor om han har svensk eller utländsk bakgrund? 💀 Förvisso är etniska svenskar överrepresenterade i i pedofilbrott och under representerade i andra brott Det viktigaste är att svinet är gripet,sen kan vi hänga ut honom när vi vet vem det är.
Citera
2019-03-03, 08:25
Medlem
Tidigare i tråden nämde någon efternamnet Magnusson.
Vart fick du det namnet ifrån?
Vad vet du mer om detta som vi andra inte gör? Jag är helt övertygad om att Nån här inne på FB vet vad GM heter! Outa!

(Tråden innehåller 95% skitsnack om vad den ena eller andra har sagt i tråden utan att försöka få fram namnet på GM)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in