Citat:
Ursprungligen postat av
Faceback
Ingen som vet vem Kullamannen är ännu?
Nej, jag vet ingenting om det, men jag såg en pixlad bild på honom där han såg väldigt svensk ut.
Det är inte konstigt heller. År 1995 var antalet invandrare så otroligt mycket mindre än idag att vittnen skulle ha kommit ihåg om de hade sett en invandrare ute i skogen. De hade tittat lite extra och sett att han såg skärrad eller uppjagad ut, eller att han kanske hade blod på kläderna. I vilket fall som helst hade de kommit ihåg detaljer om honom, som hur han var klädd.
Så det faktum att han inte väckte uppmärksamhet år 1995 måste betyda att han såg ut som "vem som helst", eller med andra ord, han var svensk, eller möjligen t.ex. norrman.
Jag kom att tänka på ett fall i USA, där en våldsman begick flera grova brott mot människor i en stad och ett område som var helt dominerat av afroamerikaner. Det förekom spekulationer om att gärningsmannen skulle vara en vit rasist, men utredarna förkastade den teorin.
"Om en vit man hade rört sig på ett misstänkt sätt i ett svart område, så skulle han ha dragit en massa uppmärksamhet till sig och kunnat gripas mycket tidigare", sa polischefen. Alltså måste gärningsmannen själv vara svart. Och det visade han sig vara också.
Så våldtäktsmannen som inte väckte uppmärksamhet i det vita Billdal år 1995 är definitivt vit.