2019-03-02, 22:25
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Trodde man gjorde det?
Jag blev iaf topsad för ett pissbrott, som blev nerlagt veckan därefter.
Jag räknar iaf kallt med att jag har mitt DNA där, och om inte där så har ju Huddinge sjukhus lyckats klippa DNA från alla födda efter 1980 eller nått liknande så nog kommer vi alla vara kartlagda en vacker dag, bara scanna spåret och tjoff så dyker gärningsmannen upp på skärmen med hela sitt digitala bagage.

Får väl hoppas att att inte allt för många kluriga tjuvar börjar förorena brottsplatser med organiskt material de plockat upp på random plats innan brottet.

Neje, långt ifrån alla dna testas eller registreras. Du måste varit misstänkt för något grövre.

Citat:
Fakta: PKU-registret
PKU-registret syftar bland annat till att spåra i dagsläget 24 behandlingsbara sjukdomar som kan får allvarliga konsekvenser om de förblir oupptäckta. Ursprungssyftet var att spåra sjukdomen fenylketonuri (PKU), en ämnesomsättningssjukdom.
PKU-prov började tas redan 1965 för att diagnostisera ett antal medfödda sjukdomar för vilka det är viktigt att starta behandling tidigt.
Efter analyserna sparas proverna i en biobank, PKU-biobanken.
De prover som finns sparade är från dem som är födda 1 januari 1975 och senare.
Proverna började sparas för att man skulle kunna göra nya analyser om ett barn senare utvecklade sjukdom. Detta för att kunna förbättra och utveckla testen och även kunna lägga till nya sjukdomar.
PKU-provet tas på alla nyfödda i Sverige och är inget register med dna, men det går att utvinna dna ur ett PKU-prov.
Källa: Karolinska.se
Citera
2019-03-02, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Man kan ju tänka sig att eftersom MGM häktades igår, fredag, så dyker det inte upp något protokoll innan sena måndagen eller tisdag.

Det är isig lite talande att BO har fått vänta nästan 25 år på att få reda på namnet på denna avart till människa medan nyfnikna stolpskott kräver att få namnet på bums.
Häktades idag Lördag.
Citera
2019-03-02, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Maxstraff för våldtäkt är väl 14 år i Sverige, men denna snubbe tvivlar jag på får mer än 6 år. Det har ju gått så långt tid sen brottet begicks, och det är säkert synd om honom också. Så brukar det ju låta ibland i all fall.

Vem tycker synd om honom? Finns inte en enda människa som tycker synd om honom. Möjligen han själv i så fall.
Citera
2019-03-02, 22:28
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Alla som begår våldsbrott mot barn? Ja, varför inte? Vilka, om någon, ska man annars ens topsa?

Javisst, försök få igenom det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dz5ya/polisen-far-inget-dna-register

Citat:
mån 29 jan 2018
Polisen bör inte få tillgång till sjukvårdens biobanksregister, inte ens vid utredning av grova brott. Det framgår av en utredning som lämnas till regeringen i dag.

År 2003 ställdes saken på sin spets när dåvarande utrikesminister Anna Lindh mördades. Då lyckades polisen identifiera mördaren Mijailo Mijailovic med hjälp av det så kallade PKU-registret. Trots protester från hälso- och sjukvården hämtade polisen ett prov från registret.
Citera
2019-03-02, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Åh fan
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKRBwd/gw-om-cold-case-valdtakten-i-billdal

Leif GW Persson drogs in i utredningen när en 8-årig flicka våldtogs brutalt i Billdal.

24 år senare har en 58-årig man häktats misstänkt för dådet.

– Han hade nog trott att han skulle klara sig – ingen är gladare än jag, säger kriminologen.

Man hade säkrat den misstänkte förövarens dna men lyckades aldrig få upp något spår efter honom.
Tiden var på väg att rinna ut. I mars nästa år skulle fallet preskriberas.
Men efter den 1 januari i år, tack vare en lagändring, fick polisen göra ett så kallat ”familjesök” i sina register och lyckades spåra upp en släkting till den misstänkte.

Han tror att teknikens framsteg gör att fler genombrott i kalla fall-utredningar är att vänta framöver.
– Det är ytterst få grova våldsbrott som klaras upp på det här viset. Framför mina gratulationer till Göteborgssheriffen från en som var med i inledningsskedet där.

Senast redigerad av glendale 2019-03-02 kl. 22:31.
Citera
2019-03-02, 22:29
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Fel.
Han blev kallad till topsning nyligen. Höll sig undan en vecka , sen greps han efter spaning.

Våldtäkten skedde i Billdal och han greps i Halland men inte i sin bostad.

Någon skrev att han förmodlingen hade lokalkännedom.

Kullavik tillhör Halland och ligger granne med Billdal enligt vad jag kan se. Kan han ha sina föräldrar kvar i livet boendes i Kullavik?
Citera
2019-03-02, 22:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Fel.
Han blev kallad till topsning nyligen. Höll sig undan en vecka , sen greps han efter spaning.

Visst han blev kallad till topsning nyligen. Men på vilket sätt menar du att det berättar något om vad som utredningsmässigt gjordes under 1995?
Citera
2019-03-02, 22:31
Medlem
karlinges avatar
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKRBwd/gw-om-cold-case-valdtakten-i-billdal

Leif GW Persson drogs in i utredningen när en 8-årig flicka våldtogs brutalt i Billdal.

– Han hade nog trott att han skulle klara sig – ingen är gladare än jag, säger kriminologen.

Minns att GW nämnde detta fall i något tv-program några veckor sedan.
Antagligen visste han väl vad som pågick bakom kulisserna redan då.

Har vi ett namn än?

Jag vill detektiva lite ikväll.
Citera
2019-03-02, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Visst han blev kallad till topsning nyligen. Men på vilket sätt menar du att det berättar något om vad som utredningsmässigt gjordes under 1995?
Det vet jag inte, kommenterade bara ett inlägg som påstod att han kallades till topsning 1995.
Citera
2019-03-02, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Han var inte misstänkt 1995. Alltså inte någon som kallades till topsning 1995.
Citera
2019-03-02, 22:33
Medlem

Tiden var på väg att rinna ut. I mars nästa år skulle fallet preskriberas.
Men efter den 1 januari i år, tack vare en lagändring, fick polisen göra ett så kallat ”familjesök” i sina register och lyckades spåra upp en släkting till den misstänkte.

Han tror att teknikens framsteg gör att fler genombrott i kalla fall-utredningar är att vänta framöver.
– Det är ytterst få grova våldsbrott som klaras upp på det här viset. Framför mina gratulationer till Göteborgssheriffen från en som var med i inledningsskedet där.
Citera
2019-03-02, 22:36
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Våldtäkten skedde i Billdal och han greps i Halland men inte i sin bostad.

Någon skrev att han förmodlingen hade lokalkännedom.

Kullavik tillhör Halland och ligger granne med Billdal enligt vad jag kan se. Kan han ha sina föräldrar kvar i livet boendes i Kullavik?

Finns två män som är 58 boende i kullavik på lexbase
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in