2019-03-02, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsbuske
Han har ett av de vanligaste namnen i Sverige.
Både när det kommer till för- och efternamn.
Om du vet vem han är så kanske du kan berätta, en sån snubbe är inget att hålla bakom ryggen direkt.
Citera
2019-03-02, 17:13
Medlem
barkeepers avatar
En stilla fundering. Om en lagändring gjort att polisen nu kan samköra och slå i sina egna register på ett annat sätt, är det då inte väldigt troligt att någon gjort så förut, även om det inte var tillåtet? Det måste ju vara extremt frestande? Eller har möjligheten inte funnits rent tekniskt?

Undrar också om det nu är en släkting som blivit topsad, när har det skett? I närtid, eller långt tillbaks, så informationen har funnits där en längre tid, bara inte kunnat kopplas ihop?

Oavsett tycker jah personligen att det är helt rätt att det går att göra. Jag ser faktiskt inget problem alls med att kriminella skall åka dit, och speciellt sådana här odjur.
Citera
2019-03-02, 17:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenHundkex
Håller med dig å ena sidan. Personligen kan jag tycka att det är väl så många som kommer undan idag, och att det mänskliga samhället har blivit tämligen omänskligt mot väldigt många. Kanske skulle ett sådant register i perioder kunna vara tillgängligt/låst beroende på polisens arbetsbörda och situation.

Låt säga att ett register skulle finnas, men att det enbart var topparna inom polisen som hade tillgång till den och bestämda vid vilka enskilda fall den fick tillämpas, exempelvis för att snabbt lösa våldtäkt, mord och andra synnerligen grova brott. Men det kanske skulle vara ohållbart i alla fall, ingen aning.
Det skulle det nog och det är nog bäst att hålla det på den nivå vi har. Dessutom vet vi inte om denne man nu blir dömd. Jag hoppas att de har rejält på fötterna för det skulle nog uppstå en riktigt knepig situation om han går fri. Vi får se vart det här bär först tror jag.
Citera
2019-03-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
En stilla fundering. Om en lagändring gjort att polisen nu kan samköra och slå i sina egna register på ett annat sätt, är det då inte väldigt troligt att någon gjort så förut, även om det inte var tillåtet? Det måste ju vara extremt frestande? Eller har möjligheten inte funnits rent tekniskt?

Undrar också om det nu är en släkting som blivit topsad, när har det skett? I närtid, eller långt tillbaks, så informationen har funnits där en längre tid, bara inte kunnat kopplas ihop?

Oavsett tycker jah personligen att det är helt rätt att det går att göra. Jag ser faktiskt inget problem alls med att kriminella skall åka dit, och speciellt sådana här odjur.
Jag tror rätt få har ett problem med att polisen får samköra DNA-spår från ett brott mot tidigare dömda brottslingar. De etiska problemet börjar däremot på allvar om polisen skall få ha tillgång till DNA för icke dömda människor. Då börjar vi växla från att bevisa skuld till att bevisa oskuld.
Citera
2019-03-02, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det skulle det nog och det är nog bäst att hålla det på den nivå vi har. Dessutom vet vi inte om denne man nu blir dömd. Jag hoppas att de har rejält på fötterna för det skulle nog uppstå en riktigt knepig situation om han går fri. Vi får se vart det här bär först tror jag.
Att gubben valde att fly fältet i stället för att komma in till polisstationen kommer att rejält hjälpa när detta går till domstol. Inte normalt beteende att försöka gå under jord om man är oskyldig.

Däremot finns ju risk att gubben har andra brott på sitt samvete och valde att fly av annan anledning och inte insåg att det var just denna våldtäkt som polisen jagade på.
Citera
2019-03-02, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har du mjöl i påsen du har på huvet? Måste det vara rent? En släkting jobbade på Lantmännen och hade som uppgift att kolla hur mycket råttskit det fanns i mjölet. Det finns riktvärden men det är inte 0.
Så är det han fick tillstånd att leta råttskit men inte mjölbaggar. Samma DNA ser olika ut i vissa parametrar. Här fikck man rätt att leta i släktparametern som man inte hade tidigare. Svårare än år det inte.
Citera
2019-03-02, 17:27
Avstängd
KaptenHundkexs avatar
Citat:

Liksom du hoppas och tror jag att polisen i detta fall har rejält på fötterna, för allas bästa. Detta är ju det värsta tänkbara brott en människa kan begå mot en annan människa; oskyldigt uthängd eller dömd för ett sådant brott är i det närmaste minst lika allvarligt. Den lättnad som offer/anhöriga skulle känna ifall gärningsmannen åkte in är nog svår att föreställa sig. Skulle mannen dömas misstänker jag att strafftiden kommer att vara högre än "normalt" för den här typen av brott. Dels pga dess karaktär, men också för att statuera exempel. Men det är mina spekulationer.
Citera
2019-03-02, 17:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Att gubben valde att fly fältet i stället för att komma in till polisstationen kommer att rejält hjälpa när detta går till domstol. Inte normalt beteende att försöka gå under jord om man är oskyldig.

Däremot finns ju risk att gubben har andra brott på sitt samvete och valde att fly av annan anledning och inte insåg att det var just denna våldtäkt som polisen jagade på.
Det har nog ingen betydelse för rättegången. Vad som har betydelse är den tekniska bevisningen och skickligheten hos hans advokat.
Citera
2019-03-02, 17:28
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
58-åringen häktad för 24 år gammal våldtäkt
Publicerad 2 mars 2019
I snart 24 år har polisen arbetat för att lösa fallet som länge såg ut att bli olöst – trots att polisen hade dna på gärningspersonen. I mars 2020 skulle fallet preskriberas.

Men på torsdagseftermiddagen anhölls en man misstänkt för grov våldtäkt, och under fredagseftermiddagen begärdes mannen, som i dag är 58 år och familjefar, häktad.
Under lördagsmorgonen inleddes häktningsförhandlingarna mot mannen som fördes in i salen i häktets gröna kläder.

Enligt Aftonbladets fotograf på plats uppträdde 58-åringen samlad och visade inga känsloyttringar.
Vid 10.30-tiden meddelade tingsrätten att mannen häktas på sannolika skäl.
Mannen nekar till brott.
Bra bevisning mot mannen
Kammaråklagare Jo*an U*én uppgav inför förhandlingen att utredningsläget är gott.
– Vi har bra bevisning mot honom.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5V14Oz/58-aringen-haktad-for-24-ar-gammal-valdtakt

Dom har ju inte bara DNA utan även flickans beskrivning av mannen och den svarta skinnjackan han bar vid våldtäkten var av fuskskinn och den minns även han ex fru.
Det finns säker lite mer men han var nog "frikostig" med sitt DNA och det är ett starkt bevis.
Citera
2019-03-02, 17:30
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Indirekt har du en naiv bild av att staten alltid är god och att information aldrig kan missbrukas.

Fast det går ju ändå att göra, med eller utan DNA eller slagbara register? Med din logik bör alltså inte polisen ha någon makt eller några verktyg alls?
Citera
2019-03-02, 17:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
58-åringen häktad för 24 år gammal våldtäkt
Publicerad 2 mars 2019
I snart 24 år har polisen arbetat för att lösa fallet som länge såg ut att bli olöst – trots att polisen hade dna på gärningspersonen. I mars 2020 skulle fallet preskriberas.

Men på torsdagseftermiddagen anhölls en man misstänkt för grov våldtäkt, och under fredagseftermiddagen begärdes mannen, som i dag är 58 år och familjefar, häktad.
Under lördagsmorgonen inleddes häktningsförhandlingarna mot mannen som fördes in i salen i häktets gröna kläder.

Enligt Aftonbladets fotograf på plats uppträdde 58-åringen samlad och visade inga känsloyttringar.
Vid 10.30-tiden meddelade tingsrätten att mannen häktas på sannolika skäl.
Mannen nekar till brott.
Bra bevisning mot mannen
Kammaråklagare Jo*an U*én uppgav inför förhandlingen att utredningsläget är gott.
– Vi har bra bevisning mot honom.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5V14Oz/58-aringen-haktad-for-24-ar-gammal-valdtakt

Dom har ju inte bara DNA utan även flickans beskrivning av mannen och den svarta skinnjackan han bar vid våldtäkten var av fuskskinn och den minns även han ex fru.
Det finns säker lite mer men han var nog "frikostig" med sitt DNA och det är ett starkt bevis.
Jo, men det säger åklagare hela tiden och ändå går folk fria. Vi har nu ett nytt rättsläge med ett brott som ligger 24 år bak i tiden. Vad jag förstår så letar man efter olika markörer och inte hela DNA:t. Någon insatt kan ju komma in och förklara det grundligt.

Men som sagt, hoppas det håller.
Citera
2019-03-02, 17:34
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Indirekt har du en naiv bild av att staten alltid är god och att information aldrig kan missbrukas.
Håller med.

De som tror sig ha rent mjöl i påsen har inte blivit tillräckligt granskade. Alla människor har något som de vill dölja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in