2019-03-01, 22:23
Medlem
Vilken insats av poliserna som inte gett upp.
Fallet hade blivit preskriberat nästa år.

Preskribtionstiden för grova sexualbrott är 15 år. Är ett barn utsatt för brottet börjar inte preskribtionstiden räknas förrän från det att barnet fyllt 15 år.
Citera
2019-03-01, 22:25
Medlem
fiftyforfiftys avatar
När har vi namn?
Citera
2019-03-01, 22:37
Medlem
Mannen skall enligt uppgift i nyheterna vara 58 år gammal. Han togs via släktforsknings DNA.
Citera
2019-03-01, 22:37
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Antagligen omöjligt att lösa det om dom inte får svaret rakt i knät genom att de hittar gärningsmannen genom DNA-träff av någon helt annan anledning. De försökte redan 2009 och kom ingenstans då.
Hur är det med släktingar? Om en nära släkting till gärningsmannen begår ett brott och blir toppsad kommer det då plinga till i det här fallet? Hur nära släkting krävs det i så fall?

Du anar inte hur rätt du skulle ha 2 år senare
Citera
2019-03-01, 22:42
Medlem
karlinges avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLrXLQ/sa-kunde-den-misstankte-valdtaktsmannen-gripas--efter-24-ar

Citat:
Den 8-åriga flickan var på väg hem från skolan på sin röda cykel.
Klockan var runt halv två på eftermiddagen och det var gråruggigt ute.
Det är den 14 september 1995.
Plötsligt kliver en man i jeans och skinnjacka ut från snåren och ställer sig mitt i cykelbanan.

Flickan tror först att hon har kört på honom och ber om förlåt.

Men han sliter tag i styret och drar in både henne och cykeln i buskarna.
Hon skriker på hjälp och då hotar han att döda henne.

Med ena handen håller han för hennes mun. Med den andra handens knytnäve slår han henne i huvudet. Så hårt att cykelhjälmen går sönder.
Sedan drar han upp henne och springer längre in i skogen med henne.
Där misshandlar han henne, tar strypgrepp på henne och våldtar henne.
Den lilla flickan är övertygad om att hon ska dö.
Trots att det gör så fruktansvärt ont försöker hon spela död för att få mannen att sluta slå och göra henne illa.
Plötsligt upphör slagen – och han är borta.

Hoppas på ett fint bemötande på kåken för denne man, som levt i frihet i 24 år.

Citat:
Han fanns utanför polisens radar och levde, som det verkar, som en vanlig familjefar. Ungefär som Hagamannen i Umeå.

Citat:
Några år tidigare hade den nu misstänkte 58-åringen träffat den kvinna som skulle bli hans andra hustru.
De bodde inte ihop, men träffades regelbundet.
I dag – när hon chockad nås av nyheten att henens exmake gripits, misstänkt för att våldtagit den lilla flickan – kan hon inte påminna sig något särskilt från den tiden.
Men jo, visst hade han en skinnjacka, eller rättare sagt en jacka i fuskskinn, som såg ut som riktigt skinn.
De fick flera barn tillsammans – redan tidigare hade de barn på varsitt håll.

Citat:
År 2009 fick polisens Kalla fall-grupp ärendet på sitt bord.
Under årens lopp har 350 män topsats i jakten på gärningsmannen.
Utan träff.

– Den nu misstänkta har inte alls funnits med i bilden, säger Anders Eriksson, chef för Kalla fall-gruppen på utredningsenheten i region Väst.

Citat:
Häktningsförhandlingarna kommer att hållas bakom stängda dörrar på lördag förmiddag.

Vi har ett namn imorgon.
Citera
2019-03-01, 22:55
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLrXLQ/sa-kunde-den-misstankte-valdtaktsmannen-gripas--efter-24-ar
Citat:
När de fick besked från NFC att de hade en match gick de igenom vilka släktingar till den man fått träff på som kunde vara den aktuelle gärningsmannen.

Kalla fall-gruppen bestämde sig för att topsa den 58-årige mannen som stod med på listan.

Mannen kallades till polisen för att lämna sitt dna, men dök aldrig upp.

– Vi skickade dit polis men då var inte mannen på plats. Han gjorde sig oanträffbar i ungefär en veckas tid, säger Anders Eriksson.

Hur kan de skicka iväg en kallelse i ett sånt här viktigt fall och hoppas på att mannen kommer in till stationen? Jag antar att det var endast ett fåtal träffar på möjliga MGM. Att de inte åker ut och plockar in honom direkt är helt overkligt.

De har alltså löst ett 24 år gammalt överfall och de skickar ut en kallelse till MGM. Vad fan?
Citera
2019-03-01, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Mannen skall enligt uppgift i nyheterna vara 58 år gammal. Han togs via släktforsknings DNA.

Jag uppfattade det som att en nära släkting fanns i polisens DNA register pga brott, och en lagändring 1 januari i år, gjorde det möjligt för polisen att söka på match på släktingar i polisens DNA-register.
Alltså inte släktforsknings-DNA
Citera
2019-03-01, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltedCaramel
Vilken insats av poliserna som inte gett upp.
Fallet hade blivit preskriberat nästa år.

Preskribtionstiden för grova sexualbrott är 15 år. Är ett barn utsatt för brottet börjar inte preskribtionstiden räknas förrän från det att barnet fyllt 15 år.

Varför finns det preskriptionstid? En sån här person ska aldrig någonsin ha rätt att känna sig säker. I så fall är det dags för alla rättskaffens människor att bilda en egen polis/milis med rådbråkning i straffskalan.
Citera
2019-03-01, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Varför finns det preskriptionstid? En sån här person ska aldrig någonsin ha rätt att känna sig säker. I så fall är det dags för alla rättskaffens människor att bilda en egen polis/milis med rådbråkning i straffskalan.

Håller med...
Rättelse från mitt inlägg är att preskriptionstiden räknas 15 år för grovt sexualbrott från det att offret fyllt 18 år...

Tiden höll dock på att rinna ut....
Citera
2019-03-01, 23:16
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneMarple
Här kan man läsa mer om hur de olika DNA-registren fungerar.

Nationellt forensiskt centrum

Jag tycker inte det är solklart precis vad som hänt i det här fallet. GM fälldes alltså för grov fridskränkning 2008 men fanns inte i registret ändå.
Det här.

Och det här.
Jag får inte riktigt ihop det men jag är säkert bara trög.
Det är ju fredag och jag har inmundigat ett par glas vin
Någon annan fattar säkert.

Han fanns väl i registret men dom tog aldrig hans DNA efter misshandeln på hans son. Hade de gjort det hade GM åkt dit för våldtäkt i samband med misshandeln på sin son, nu sattes en ny lag in att man får jämföra DNA med släktingar vilket gjorde att det påträffade dnat från GM var likt en av hans släktingar vilket då gjorde att man sedan kallade in GM för dna-test
Senast redigerad av Tropicanan 2019-03-01 kl. 23:18.
Citera
2019-03-01, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Du anar inte hur rätt du skulle ha 2 år senare

Att han skulle fångas på här sättet och inte genom klassiskt spaningsarbete om dom lyckades hitta honom var jag helt säker på, men jag trodde faktiskt aldrig att dom skulle ta honom. Det ger hopp för andra fall, t ex dubbelmordet i Linköping 2004.
Citera
2019-03-01, 23:37
Medlem
Den gripne har om jag läste rätt i AB misshandlat ett av sina barn genom att bl a hålla ner huvudet under vattnet upprepade gånger, fräsch pappa.

OCH såg att ett par skribenter vill ha fram namn på den då 8-årige flicka som blivit brutalt våldtagen. LÄGG NER!! T o m förbjudet här på FB enligt ngn regel att namnge barn som utsatts för sexualbrott.

Måste bli rätt tufft för den nu 32-årige kvinnan att gå igenom detta igen, även om det säkerligen blir skönt att veta att svinet kommer att få ett helvete (förhoppningsvis) på kåken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in