2019-02-27, 19:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag tror inte Rubar syftar på dagsform. Utan att rådmän gör en tolkning, och människor gör olika tolkningar. Det kan man se gång på vid tingsrättsmål som går till hovrättsmål, exempelvis.

Rådmän går efter lagboken och bedömningarna ska vara samma. I annat fall får man överklaga och nästa domare får ändra. Varför tog inte Hiding den chansen? Jo, för att två rådmän med samma utbildning och efterföljandes samma lagbok hade gjort samma bedömning.

Nämndemännen däremot följer inte lagen till punkt och pricka och kan ta olika beslut därav att Tingsrättsdomar ändras i Hovrättar eftersom där är rådmän i majoritet.

Jag tror helt enkelt ert önsketänkande att det ska finnas mer bevisning än det finns fördunklar ert sinne och gör att ni inte tänker logiskt här. Hur man kan mena på att rådmän gör fel för att försvara en åklagare är bortom mitt förnuft. Enligt logiken hade hon helt enkelt inte tillräckligt men ni får väl fortsätta skylla på rådmannen om det får er att må bättre. 😊
Citera
2019-02-27, 19:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
En sådan stor mängd DNA som Osamaj pratar om skulle inte "överlevt" två veckor. Man får nog förutsätta att Lena tagit flertalet duschar sedan dess.

EGT sade att deras sista sexuella umgänge var för flera veckor sedan men de kan ju ha träffats ändå nyligen och överfört DNA på varandra genom exempelvis kramar och kyssar.

Det är det jag menar, att varför komma med den förklaringen att de har haft sex för två veckor sedan om de också hade ”klängt” på varandra i närtid.

Vilken relevans har det?

De flesta människor duschad varje dag och LW som tränade säkerligen minst dagligen och kanske oftare.

Om Ossmajs information stämmer, då borde denna vara stnnerligen intressant, även om den inte är konklusiv.

Och vad man undrar, fanns det DNA från någon annan i samma stora mängd?

VAR hittades SDs DNA om den fanns där?

Det borde vara skillnad på vilka ställen det har hittats DNA, särskilt on det är stora mängder.

Ta t ex att det finns mycket på ställen där våld har träffat kroppen, armar på ställen som är utsatta när offret försöker skydda sig, runt halsen, mot inget under kläderna.

Sammantaget kan en sådan analys kanske vara en länk i en indiciekedja.

Det svåra måste vara för utredningen att visa att DNA inte kunnat avsättas på annat sätt eller vid annan tidpunkt än vid mordtillfället eller väldigt nära i tid.

Två veckor kan inte duga som förklaring.
Kan man motbevisa att de inte har träffats efter det om SD hävdar det?
Citera
2019-02-27, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Att hon misslyckas med sannolika skäl två gånger med bara en
vecka i mellan är sensationellt uselt,

Så då till den stora frågan, vad fan väntar hon på, har det gått prestige i fallet
eller har hon en vettig anledning till å dra ut på det.

Kom igen nu, sluta tracka ner åklagaren, det räcker med tjatkvarnens dagliga gnäll.

Vad hon väntar på? Ehh.. NFC?

Tror du på allvar att som Draifos säger att hon "förhalar"?

SD är misstänkt, utredning pågår, vi får nog svar snart. Chilla lite, CJ.
Senast redigerad av glendale 2019-02-27 kl. 23:38.
Citera
2019-02-28, 00:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är inte hon som hänger ut. Om journalisterna frågar om det finns någon misstänkt så är det rätt bra att svara sanningsenligt på den frågan. Samma sak har senare bekräftats av olika poliser så det är i så fall inte bara hon som har hängt ut SD.
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Du har rätt, polisen har också varit onödigt tydlig, men vist det är ett småknepigt läge.
Håller med om att man inte kan lasta åklagaren för allting här, slaskpressen gjorde naturligtvis sitt till för att kunna sälja lösnummer. Men angående vilka uttalanden polisen har gjort så finns väl i så fall bara hänvisningar till åklagarens formella misstankegrad.
Senast redigerad av Draifos 2019-02-28 kl. 00:16.
Citera
2019-02-28, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Håller med om att man inte kan lasta åklagaren för allting här, slaskpressen gjorde naturligtvis sitt till för att kunna sälja lösnummer. Men angående vilka uttalanden polisen har gjort så finns väl i så fall bara hänvisningar till åklagarens formella misstankegrad.

Bortsett från att den fortfarande kvarstår. I praktiken delas den även av polisen.
Citera
2019-02-28, 07:05
Medlem
Honan6s avatar
Konstigt att inte media pressar på och begär uttalanden om utredningen. Nåväl, det tjatas i tråden om att ÅH misslyckats åberopande för Sannolika Skäl två gånger, men det stämmer inte. Hon har gjort det en gång den 8 juni. Vid häktningen åberopade hon Skäligen misstänkt.
Citera
2019-02-28, 10:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ja, så är det. Och det är också olika beroende på vilka människor det är i rätten. I slutändan ligger det ändå på vissa utvalda personer hur de tolkar den sammanlagda bilden av ett indiciemål. Vem vet. Kanske SD hade suttit häktad nu om det varit andra personer närvarande i rättssalen vid de tillfällena. Det kan vi aldrig veta så klart.

Från dagens DN om hur Johan Ericsson tänker runt hur känslor kan påverka människors bedömning i en rättegång:

– Jag tror inte att en domstol dömer efter magkänsla eller utifrån hur de uppfattar den misstänkta personen eller målsägaren. Men när det står och väger mellan att döma eller fria kanske den mest sympatiska går fri eller får ett lindrigare straff. Men det har jag inget bevis för.”

https://www.dn.se/insidan/advokat-johan-eriksson-det-kokade-av-kanslor-under-rattegangen-mot-akilov/

Tillägg:
Det verkar vara en artikelserie om hur känslor påverkar olika yrkesgrupper i rätten.

Här är det en hovröttsdomare som uttalar sig:

Sedan tror jag att själva medvetenheten om att jag kan ha känslor för någon av parterna, och hur de ser ut, gör det lättare att hantera och bortse från dem.

Hjalmar har varit med om fall där pusslet han talade om nyss säger ”fria”, men där magkänslan säger ”döm”.

– I de fallen är det bara att presentera en friande dom. Allt annat vore oärligt mot den tilltalade. Ja, mot hela rättssystemet. Jag står för mina domar. Är jag det minsta osäker friar jag, så ser lagen ut för att undvika att oskyldiga döms, och ibland blir slutsatsen en annan än i tingsrätten. domar. Är jag det minsta osäker friar jag, så ser lagen ut för att undvika att oskyldiga döms, och ibland blir slutsatsen en annan än i tingsrätten.

https://www.dn.se/insidan/om-mina-domar-styrdes-av-kanslor-skulle-jag-snabbt-bli-avslojad/
Senast redigerad av notknapparen 2019-02-28 kl. 11:08. Anledning: Tillägg
Citera
2019-02-28, 16:10
Medlem
Nerikes Allehanda | 2019-02-28 – PROVLÄS TILL 17:04
Åklagaren efter de över 700 förhören i mordutredningen: ”Otroligt mycket – men vi vill ha kontakt med fler”

Polisen saknar den avgörande pusselbiten för att lösa Hjärstamordet.
– Vi är angelägna om att komma i kontakt med fler som kan ha uppgifter om händelsen, säger Åsa Hiding, åklagare.

Över 700 förhör har hållits i utredningen hittills – en siffra som är ovanligt hög.

Vad har kom fram i förhören?
– Jag vill inte kommentera vad som sagts i vittnesförhören. Det kan riskera utredningen. Det har skett ett mord och gärningsmannen är fortfarande fri.

Hela artikeln: https://www.na.se/artikel/orebro-kommun/aklagaren-efter-de-over-700-forhoren-i-mordutredningen-otroligt-mycket-men-vi-vill-ha-kontakt-med-fl er
Senast redigerad av bokstavskombo 2019-02-28 kl. 16:26. Anledning: fel i rubriken
Citera
2019-02-28, 16:17
Medlem
notknapparens avatar
Lite mer från artikeln:

En 44-årig man är fortfarande polisens huvudmisstänkte – men hittills har mordutredarna inte lyckats binda honom till brottet.

– Det saknas tyvärr fortfarande svar på en del teknisk bevisning som vi skickat in till Nationellt forensiskt center (NFC). Vi saknar även it-relaterade analyser som vi vill få in. Vi har fått ett datum för när vi möjligen kan få svaren, men eftersom det kan komma att ändras vill jag inte gå ut med de uppgifterna.”

https://www.na.se/artikel/orebro-kommun/aklagaren-efter-de-over-700-forhoren-i-mordutredningen-otroligt-mycket-men-vi-vill-ha-kontakt-med-fl er
Citera
2019-02-28, 16:21
Medlem
Mer från NA artikeln.

Från åklagaren Åsa Hiding (AH):
– Vi har genomfört otroligt många förhör jämfört med vad vi vanligtvis brukar i en mordutredning. Det finns skäl till att vi gjort det, vi måste nämligen jobba brett.

Om att LW utsattes för kraftigt våld:
”Mer vill jag inte säga eftersom gärningsmannen fortfarande är på fri fot. Det är ett mycket allvarligt brott och jag vill inte riskera utredningen genom att berätta för mycket.”

ÅH om SD:
• fortfarande huvudmisstänkte, men har inte lyckats binda honom till brottet.
• saknas svar på en del teknisk bevisning skickat till NFC, även it-relaterade analyser. Datum för svaren finns men kan komma att ändras pga andra omständigheter.

ÅH om utredningen:
Polisen fortsätter hålla förhör.
– Vi håller förhör så fort det uppstår ett behov av det. Det finns material som analyseras och utifrån det kan nya frågeställningar dyka upp.

ÅH om de två nya vittnen som var i närheten av platsen när mordet skedde:
– Jag är inte säker på att det är de personerna vi fått tag på med tanke på de uppgifter som lämnades i förhöret.

ÅH säger att man är ff väldigt intresserade av kontakt med fler som kan ha rört sig i området under mordkvällen samt de som kan veta mer om händelsen.

Länk: https://www.na.se/artikel/orebro-kommun/aklagaren-efter-de-over-700-forhoren-i-mordutredningen-otroligt-mycket-men-vi-vill-ha-kontakt-med-fl er
Senast redigerad av bokstavskombo 2019-02-28 kl. 16:23. Anledning: Lägg till länk
Citera
2019-02-28, 16:21
Medlem
notknapparens avatar
Det här är ju intressant:

I slutet på januari kom polisen i kontakt med två nya vittnen som var i närheten av platsen när mordet skedde.

Var det dessa två vittnen ni efterlyste tidigare?

– Jag är inte säker på att det är de personerna vi fått tag på med tanke på de uppgifter som lämnades i förhöret.

https://www.na.se/artikel/orebro-kommun/aklagaren-efter-de-over-700-forhoren-i-mordutredningen-otroligt-mycket-men-vi-vill-ha-kontakt-med-fl er
Citera
2019-02-28, 16:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokstavskombo
Mer från NA artikeln.

Från åklagaren Åsa Hiding (AH):
– Vi har genomfört otroligt många förhör jämfört med vad vi vanligtvis brukar i en mordutredning. Det finns skäl till att vi gjort det, vi måste nämligen jobba brett.

Om att LW utsattes för kraftigt våld:
”Mer vill jag inte säga eftersom gärningsmannen fortfarande är på fri fot. Det är ett mycket allvarligt brott och jag vill inte riskera utredningen genom att berätta för mycket.”

ÅH om SD:
• fortfarande huvudmisstänkte, men har inte lyckats binda honom till brottet.
• saknas svar på en del teknisk bevisning skickat till NFC, även it-relaterade analyser. Datum för svaren finns men kan komma att ändras pga andra omständigheter.

ÅH om utredningen:
Polisen fortsätter hålla förhör.
– Vi håller förhör så fort det uppstår ett behov av det. Det finns material som analyseras och utifrån det kan nya frågeställningar dyka upp.

ÅH om de två nya vittnen som var i närheten av platsen när mordet skedde:

ÅH säger att man är ff väldigt intresserade av kontakt med fler som kan ha rört sig i området under mordkvällen samt de som kan veta mer om händelsen.

Länk: https://www.na.se/artikel/orebro-kommun/aklagaren-efter-de-over-700-forhoren-i-mordutredningen-otroligt-mycket-men-vi-vill-ha-kontakt-med-fl er

Tack för att du uppmärksammadeen artikeln!

Ser att jag har dubbelciterat från artikeln, ville skynda mig innan den låstes.

Där ser man. Förvånansvärt att man ännu väntar på NFC.
Har förståelse för att it-analyser kan ta tid.

Läste i SN häromdagen att köerna till rättsmedicin har blivit stora och att väntetiderna även där har blivit långa.

Resurserna räcker helt enkelt inte till längre.

Vet inte vad man ska tänka i nuläget, men man förmodar att om man trodde att något avgörande fanns i det material som är kvar att analysera, hade detta kanske belysts i artikeln.

Jag förmodar att även den turordning man väljer att saker ska analyseras i betyder att det som är sist i kön är det som man kanske har minst förhoppning till ska lösa fallet.

Får en känsla av att man tyvärr inte fixar detta fall.
Fasiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in