2019-02-27, 12:03
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är bara de som tror blint på myndigheter som tror att åklagare och polis besökte Emma för att utföra målsägandebiträdets arbetsuppgifter i stället för sina egna. Det vore synd om Emma sa att det inte var Christine i dörren, bäst att försäkra sig om att hon sa det innan åtal väcktes.

Vid mötet fick Emma förmodligen information om att hon kommer få ett målsägandebiträde. Det ingår att berätta om såna saker.
Citera
2019-02-27, 12:04
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Jag har inte sagt något om att han ljög angående detta samtal. Ta det istället med den som skrev det.

Då kan du kanske istället svara på frågan jag ställde till dig några sidor tillbaka:

Då är det för dig som för 'SingleStar', du har att förklara hur T skulle kunna veta att Emma inte skulle komma ihåg att det var han som gjorde det?
Citera
2019-02-27, 12:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Vid mötet fick Emma förmodligen information om att hon kommer få ett målsägandebiträde. Det ingår att berätta om såna saker.
Så du tror inte längre på vad åklagaren sa om syftet med besöket.

Målsägandebiträde hade förmodigen Emma redan, det hade gått tre veckor sedan brottet, och målsägadebiträdet kan själv berätta att hen är det.
Citera
2019-02-27, 12:15
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Så du tror inte längre på vad åklagaren sa om syftet med besöket.

Målsägandebiträde hade förmodigen Emma redan, det hade gått tre veckor sedan brottet, och målsägadebiträdet kan själv berätta att hen är det.

Jag har inte ändrat någonting. Varför skulle inte åklagaren informera även om ett blivande målsägandebiträde när hon informerade om hur en förundersökning går till?

Den viktigaste orsaken var nog att se i vilket skick Emma var i just då. Se med egna ögon om hon trots sina svåra skador kunde medverka i förhör. Det var bra gjort av henne att göra det innan en massa förhör planerades. Men det kan väl inte du förstå?
Citera
2019-02-27, 12:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag har inte ändrat någonting. Varför skulle inte åklagaren informera även om ett blivande målsägandebiträde när hon informerade om hur en förundersökning går till?

Den viktigaste orsaken var nog att se i vilket skick Emma var i just då. Se med egna ögon om hon trots sina svåra skador kunde medverka i förhör. Det var bra gjort av henne att göra det innan en massa förhör planerades. Men det kan väl inte du förstå?
Nu kom du med en tredje förklaring till åklagarens besök. Du är riktigt duktigt påhittig, du.

Det var läkare som avgjorde om Emma kunde medverka i förhör, inte åklagare.
Citera
2019-02-27, 12:48
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Nu kom du med en tredje förklaring till åklagarens besök. Du är riktigt duktigt påhittig, du.

Det var läkare som avgjorde om Emma kunde medverka i förhör, inte åklagare.

Var det inte åklagaren som begärde den undersökningen av läkaren? Det är typiskt såna som du att begära att åklagaren då borde veta det du vet idag. Är det någon som är påhittig och konspiratorisk så är det du. Du tog till och med för givet att ett målsägandebiträde redan var tillsatt och att hon borde ha skött åklagarens arbete.

Kan det inte finnas flera anledningar till det informationsmötet menar du? Det ena utesluter inte det andra. Nej, det finns bara konspirationer i ditt huvud.
Citera
2019-02-27, 13:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Var det inte åklagaren som begärde den undersökningen av läkaren? Det är typiskt såna som du att begära att åklagaren då borde veta det du vet idag. Är det någon som är påhittig och konspiratorisk så är det du. Du tog till och med för givet att ett målsägandebiträde redan var tillsatt och att hon borde ha skött åklagarens arbete.
Målsägandebiträde var tillsatt 6 april. Det var målsägandebiträdets uppgift att informera om hur en förundersökning går till och biträda målsäganden i andra frågor. Du hittar på andra saker som åklagaren kan ha gjort, men det var alltså inte att informera om målsägandebiträde. Åklagare och polis har andra uppgifter.
Citat:
Kan det inte finnas flera anledningar till det informationsmötet menar du? Det ena utesluter inte det andra. Nej, det finns bara konspirationer i ditt huvud.
Om det fanns andra anledningar till informationsmötet än dessa
Citat:
Det möte Du nämner i Ditt e-mail var ett rent informationsmöte. Där lämnade vi information om hur förundersökningar går till. Vidare informerade vi om vikten av att målsägande inte utsattes för influenser utifrån samt att det var viktigt för att säkerställa objektiviteten i utredningen. På grund av mötets karaktär av rent informationsmöte fördes inga minnesanteckningar.
ljög åklagaren till TP. Det är inte åklagarens sak att informera om hur en förundersökning går till och att informera Emma om att hon inte får utsättas för influenser utifrån är meningslöst. Vill hon det gör hon det i alla fall. Det är omgivningen som ska informeras. Däremot är det åklagarens uppgift att säkra bevis på en misstänkts skuld och det finns all anledning att hon utförde sin uppgift, dvs försäkrade sig om Emmas medverkan till att få Christine fälld.
Citera
2019-02-27, 18:30
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det är bara de som tror blint på myndigheter som tror att åklagare och polis besökte Emma för att utföra målsägandebiträdets arbetsuppgifter i stället för sina egna. Det vore synd om Emma sa att det inte var Christine i dörren, bäst att försäkra sig om att hon sa det innan åtal väcktes.
Har du belägg för att så skett eller är det bara ditt egna påhitt?
Citera
2019-02-27, 18:37
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Ang. det jag fetmarkerat.

Det är det nog ingen som egentligen kan förstå. Liza Marklund skrev i en krönika 2009 om "Killer groupies" - mördargroupies. Hon beskriver att mördare ger andra en mening med livet. Det fanns, (och förmodligen fortfarande finns ? med tanke på hur den här gamla tråden växer) ett nätverk av personer i Sverige för att hjälpa Schürrer.

Ur krönikan:

"De 20 personerna i nätverket uppges vara spridda över landet, men nu har man hittat en samhörighet hos varandra, man har ett ömsesidigt mål (att få tyskan fri) och en gemensam, yttre fiende (resten av samhället)".

https://www.expressen.se/nyheter/liza-marklund-mordarna-ger-livet-en-mening/

Deras liv har alltså fyllts med mening. De fann sin gemenskap i tron att Christine Schürrer är oskyldig.

Det jag fetat. Frågan är ju bara om de egentligen tror på det själva?
Med tanke på hur de "krumbuktar" för att undvika svara på frågor i den här tråden så funderar jag på om man verkligen tror på det själva!
Citera
2019-02-27, 18:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Har du belägg för att så skett eller är det bara ditt egna påhitt?
Den här frågan förstår jag inte. Visst vore det synd för åklagarsidan om Emma sa att det inte var Christine i dörren. Är du av annan åsikt?
Citera
2019-02-27, 18:44
Medlem
habets avatar
Citat:
Jag frågade för jag vet inte hur du ställer dig till Emmas utpekande av Christine. Jag anser det inte trovärdigt.

Om det var det du var intresserad av, varför frågade du inte det istället då?

Jag har inte tillräckligt med kunskap om minne för att kunna uttala mig om hur det skulle kunna vara möjligt för henne att göra utpekandet. Har du det?
Citera
2019-02-27, 18:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Om det var det du var intresserad av, varför frågade du inte det istället då?

Jag har inte tillräckligt med kunskap om minne för att kunna uttala mig om hur det skulle kunna vara möjligt för henne att göra utpekandet. Har du det?
Nej, det har jag inte, men jag menar att en person som senare har varit med om en traumatisk händelse borde vara mer trovärdig än en som fick ca 15 hammarslag i huvudet vid samma händelse och hölls nedsövd ca 1½ vecka, särskilt efter att ha hört minnesexperten i TV3:s dokumentär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in