2019-02-22, 11:41
Medlem
Paris24s avatar
Fantastisk tråd egentligen, en av de första där tom it-kunniga på FB får upp ögonen för vad de har gått med på att ett stort företag får göra med personinfo när man laddar ner en app? Verkar klart att den detaljerade infon kommer från sökningar gjorda från deras app? IP-nummer är väldigt oprecist så vanliga datorsökningar är någorlunda fredade.

Tog f.ö. bort mitt eget namn i veckan från hitta.se. Var bara att klicka på "Ta bort information" och godkänna med bankid så var jag bortstädad från hitta. De har ballat ut för länge sedan, med info om ålder på gamlingar, vem som bor granne, osv.

Jag har en skruttig mobil med enbart swedbank, swish, parkster, bankid på. Man blir lite avtänd på appar när man läser den här tråden. Och på mobiler... Ojoj när det sprider sig brett i media vad hitta hittat på.
Citera
2019-02-22, 11:54
Medlem
OrganiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Tog f.ö. bort mitt eget namn i veckan från hitta.se. Var bara att klicka på "Ta bort information" och godkänna med bankid så var jag bortstädad från hitta.
Kan ju tillägga att man behöver gå via Kontakta oss som är längst ner på sidan och därigenom gå vidare för att kunna ta bort informationen om sig själv. För söker man enbart på sitt namn så lär man inte hitta Ta bort information-länken.
Citera
2019-02-22, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Fantastisk tråd egentligen, en av de första där tom it-kunniga på FB får upp ögonen för vad de har gått med på att ett stort företag får göra med personinfo när man laddar ner en app? Verkar klart att den detaljerade infon kommer från sökningar gjorda från deras app? IP-nummer är väldigt oprecist så vanliga datorsökningar är någorlunda fredade.

Tog f.ö. bort mitt eget namn i veckan från hitta.se. Var bara att klicka på "Ta bort information" och godkänna med bankid så var jag bortstädad från hitta. De har ballat ut för länge sedan, med info om ålder på gamlingar, vem som bor granne, osv.

Jag har en skruttig mobil med enbart swedbank, swish, parkster, bankid på. Man blir lite avtänd på appar när man läser den här tråden. Och på mobiler... Ojoj när det sprider sig brett i media vad hitta hittat på.

Jag har ingen app, gick in via webbläsaren och såg ”någon från xxx-gatan” (min gata) som senast sökande.
Citera
2019-02-22, 15:25
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag har ingen app, gick in via webbläsaren och såg ”någon från xxx-gatan” (min gata) som senast sökande.
IP-adress ska inte räcka för gatuadress, se t.ex

https://www.techwalla.com/articles/how-to-find-a-house-address-using-an-ip

Ett samarbete mellan hitta och en internet provider skulle kunna pinpointa en gata med en IP-adress. Men jag undrar om ett sådant samarbete ens är lagligt? Det innebär samkörning av providerns hela kundregister.

Däremot kan säkert hitta.se logga all info om alla som går in där, och sedan kanske gissa gata utifrån någon annan som gått in på hitta med samma IP och sedan t.ex slagit upp sig själv? Undrar om det är GDPR-lagligt att spara sådan info?

Oavsett så sitter hitta pyrt till med denna nya finess.
Citera
2019-02-22, 19:40
Medlem
Söker på mig själv. Min egen sökning syns inte men däremot har någon annan sökt en gång från namngiven gata. Då det bara är 7 portar på den gatan så hur enkelt som helst för mig att lista ut vem det är som har sökt på mig.
Citera
2019-02-22, 19:57
Medlem
miikoss avatar
Jag tycker det låter som kakor. De flesta har dynamiska IP-nummer och skifter mer eller mindre oregelbundet.

Ibland så kan även operativsystem/webbläsaren vara inställd på att dela position. Positionen sätts vanligen efter vilka Wifi-nät som finns inom räckvidd.
Citera
2019-02-22, 19:58
Medlem
Snarkarens avatar
Förstår heller inte hur dom kan koppla gata från ip-numret ? kanske dom gör mer hemliga suspekta saker än vi vet ? Spionera på våra interna cookies ? Mac-nr ? bank-uppgifter ? mail-konton ? butikssidor som man handlat ifrån ?
Allt man gör på nätet lagras i datorn som andra kan komma över hur lätt som helst, så listan kan göras hur lång som helst.
Man vågar ju fan inte surfa längre om man vill värna om sin egen integritet och inte bli "avslöjad".
Och ringa sjukvården kan man ju glömma i fortsättningen, fy fan.
Citera
2019-02-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina

Jag kollade själv och det stod enbart vilken ort som sökanden kommer ifrån. Den här gången så var det rätt, men ibland får jag en adress som är registrerad 30-40 mil från bostaden.
Citera
2019-02-26, 17:08
Medlem
OrganiCs avatar
Och vill man heller inte synas på Eniro.se så är det bara att maila kundservice med motivationen "av personliga integritetsskäl", så tas du bort från sidan. Det tar ca 1 dag.
Citera
2019-03-08, 20:43
Medlem
LiReturnss avatar
Nyligen lades alternativet ”se vilka tittat på dig” ut på Hitta.se. Du uppmanas att logga in med ditt BankID för att se historiken av sökningar. Ge fan i att logga in! Du får endast upp en informationsruta om att de samlar in intresseuppgifter för att bygga ut tjänsten. Använd inte Hitta.se för att söka personer, särskilt inte om du bor på en liten ort. Informationen om din adress samlas in för att eventuellt publiceras senare. Kul....
Citera
2019-03-10, 16:55
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiReturns
Nyligen lades alternativet ”se vilka tittat på dig” ut på Hitta.se. Du uppmanas att logga in med ditt BankID för att se historiken av sökningar. Ge fan i att logga in! Du får endast upp en informationsruta om att de samlar in intresseuppgifter för att bygga ut tjänsten. Använd inte Hitta.se för att söka personer, särskilt inte om du bor på en liten ort. Informationen om din adress samlas in för att eventuellt publiceras senare. Kul....
Men hur ska Hitta.se veta vem som tittar på någons information? De kan omöjligen veta vem som sitter vid datorn som söker, eller ens vem ip-adressen tillhör. Det är bara ISP som vet vem som har ett specifikt ip-nummer, och de lär inte lämna ut den informationen till Hitta.se.

När jag kollar min sida, eller någon annan, så står det:
"Någon från Boydton besökte ....... sida nyss!"
Vad betyder det? Boydton?
Senast redigerad av Tammer 2019-03-10 kl. 17:04.
Citera
2019-03-10, 17:26
Medlem
FarbrorBerits avatar
I mitt fall står det följande:

Citat:
Någon på XXXvägen i XXX tittade på XXX sida nyss! XXX besökare sedan februari.

Därefter två länkar:

Se vilka som tittat på dig: Kräver BankID.
Topplistan: En lista över de mest sökta namnen!

Jag har inte BankID. Vet någon av er vad 'Se vilka som tittat på dig' ger för resultat?

Helt skruvat, speciellt 'Topplistan'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in