2019-02-26, 11:27
Medlem
Först måste vi konstatera: vi lever i ett patriarkat. Män är ett hot mot enskilda och grupper av kvinnor.

"Svensk feminism, den feminism som genomsyrat populärkulturen i Sverige och andra västerländska länder genom Internet och media, går ut på 'jämställdhet'. Det pratas om 'jämställdhet för kvinnor', 'jämställdhet för alla kön'. Vi har Jämställdhetsminister och Jämställdhetsmyndigheten. Vad innebär jämställdhet? Vem ska bli jämställd med vem? Är det önskvärt att vara jämställd?"

https://kvinnopakten.se/
Citera
2019-02-26, 12:08
Medlem
CokeLaRocks avatar
Eftersom Sverige har varit jämställt i flera decennier så handlar dagens feminims istället om att ge kvinnor fördelar, polarisera samhället, popularisera degenererat beteende samt göra kvinnor mer olyckliga och sönderknullade objekt.
Citera
2019-02-26, 12:18
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CokeLaRock
Eftersom Sverige har varit jämställt i flera decennier så handlar dagens feminims istället om att ge kvinnor fördelar, polarisera samhället, popularisera degenererat beteende samt göra kvinnor mer olyckliga och sönderknullade objekt.

Exakt så. Modern västerländsk feminism är trams.
Citera
2019-02-26, 12:33
Bannlyst
Tack vare feminismen har vi ett mycket mer jämställt samhälle idag än för bara tio år sedan!
Människor gör som de brukar och ska beteenden förändras i grunden krävs ett långsiktigt arbete. Problemen måste ältas och dras om, studeras från olika håll och beskrivas med olika vinklar. Så är det med alla problembeteenden och sociala normer som skaver och förstör. Dessutom så är människans mentalt flexibla fönster öppet fram till 30-50 års åldern (beror på ik, kreativitet och strävan), andra faktorer är naturligtvis också vilken medvetandebas du uppfostras i, en del uppfostras i en modern och upplyst bas medans andra kan fostras i väldigt gamla och ligga väldigt långt efter i medvetandegrad. Det kan så att säga krävas flera generationer för att räta till felaktiga beteenden hos tröga grupper som tex patriarkatet.
Citera
2019-02-26, 12:46
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmmm.harskarteknik
Tack vare feminismen har vi ett mycket mer jämställt samhälle idag än för bara tio år sedan!
Människor gör som de brukar och ska beteenden förändras i grunden krävs ett långsiktigt arbete. Problemen måste ältas och dras om, studeras från olika håll och beskrivas med olika vinklar. Så är det med alla problembeteenden och sociala normer som skaver och förstör. Dessutom så är människans mentalt flexibla fönster öppet fram till 30-50 års åldern (beror på ik, kreativitet och strävan), andra faktorer är naturligtvis också vilken medvetandebas du uppfostras i, en del uppfostras i en modern och upplyst bas medans andra kan fostras i väldigt gamla och ligga väldigt långt efter i medvetandegrad. Det kan så att säga krävas flera generationer för att räta till felaktiga beteenden hos tröga grupper som tex patriarkatet.
Kan du ta och berätta mer om hur det skiljer sig idag mot för 10 år sedan?
Citera
2019-02-26, 13:13
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
De som har skrivit det där är ju uppenbarligen personer som inte mår bra. Tänk att gå runt och se hälften av mänskligheten som fiender. Låt dem marineras i sitt eget hat och ignorera dem.
Citera
2019-02-26, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
De som har skrivit det där är ju uppenbarligen personer som inte mår bra. Tänk att gå runt och se hälften av mänskligheten som fiender. Låt dem marineras i sitt eget hat och ignorera dem.

Nu är jag inte feminist, men jag kan hålla med om att det inte är så kul att gå ute på kvällarna och möta män på gatan ifall något skulle hända. För det är det som är livet idag, män våldtar kvinnor. Eller att behöva göra cat calls i korridorerna när man gick i skolan osv. Betyder det att jag är rädd för alla män? Nej. De flesta av mina vänner är män, har inget problem med dem, och antar inte att de skulle göra något mot mig eller någon annan heller.

Är också rätt trött på att höra hur jag som kvinna ska bete mig eller vad jag ska göra för att anses värdig som kvinna.
Citera
2019-02-26, 13:44
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmmm.harskarteknik
Feminismen är bra på att ta åt sig äran, men har aldrig åstadkommit någonting alls.
Inget alls. Tvärtom, började de som terrororganisation och i Sverige är de fortfarande det.
Citera
2019-02-26, 13:46
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Nu är jag inte feminist, men jag kan hålla med om att det inte är så kul att gå ute på kvällarna och möta män på gatan ifall något skulle hända. För det är det som är livet idag, män våldtar kvinnor. Eller att behöva göra cat calls i korridorerna när man gick i skolan osv. Betyder det att jag är rädd för alla män? Nej. De flesta av mina vänner är män, har inget problem med dem, och antar inte att de skulle göra något mot mig eller någon annan heller.

Är också rätt trött på att höra hur jag som kvinna ska bete mig eller vad jag ska göra för att anses värdig som kvinna.
Du ser vad effektiv skrämselpropagande kan göra...
De lever gott på din rädsla. Den är en utmärkt grogrund för hat.
Citera
2019-02-26, 14:19
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania

Nu är jag inte en feminist = jag är en feminist... för att senare komma med feministtrams
Citera
2019-02-26, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Du ser vad effektiv skrämselpropagande kan göra...
De lever gott på din rädsla. Den är en utmärkt grogrund för hat.

Känner inget hat och kan väl inte påstå att nyheter om att någon blivit våldtagen är skrämselpropaganda så länge det är sant finns ju många kvinnor som ljuger om våldtäkter för att de t.ex ångrar sig vid ett senare tillfälle, och det är sjukt. Men det finns också de som faktiskt har blivit dömda och de kvinnorna, flickorna eller männen också kommer aldrig bli desamma. Det är inte skrämselpropaganda, det är en skrämmande sak som händer alldeles för många.
Citera
2019-02-26, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Nu är jag inte en feminist = jag är en feminist... för att senare komma med feministtrams

Vad är det som är trams då? Stämmer det inte att kvinnor blir våldtagna? Är det liksom... Påhitt? En myt eller en saga för att skrämma barn? Våldtäkt kanske inte existerar alls?

Eller när jag blev hotat av en vuxen man när jag var åtta och han ville att jag skulle klä av mig naken framför en kamera.. Var det en dröm? Eller en mardröm blir det väl då. För sånt är ju bara feministtrams

Nej jag kallar mig inte feminist, det finns mycket jag inte håller med om inom feminismen. Jag känner inget hat gentemot män alls, inte som grupp. Och det finns många saker som skulle behövas fixas för männens räkning också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in