2019-02-24, 08:30
Medlem
SameOldStorys avatar
Jag har ingen aning om hur man byter lampor på bilen, kan knappt kolla oljan själv.

Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Jag blir lurad jämnt när jag möter bilar med fungerande lyktor,tror att det är 2 motorcyklar som kör bredvid varann.

Haha!
Citera
2019-02-24, 08:38
Medlem
Kehins avatar
Lägg därtill pappskallarna som tror de kan byta en lampa Sjukt less på alla felinsatta lampor som ger fel ljusbild och bländar som fan. Om det är krångligt att byta, hur svårt ska det vara att ta några steg från fronten och kolla att den sitter rätt? Alla lampor är inte eazypizy som en gammal H4.
Citera
2019-02-24, 08:40
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Jag blir lurad jämnt när jag möter bilar med fungerande lyktor,tror att det är 2 motorcyklar som kör bredvid varann.

Det är ett gissel det där. Man tänker att dom där är det lugnt att köra på, och så plötsligt smäller man in i en stor SUV!
Citera
2019-02-24, 08:45
Medlem
possums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är ett gissel det där. Man tänker att dom där är det lugnt att köra på, och så plötsligt smäller man in i en stor SUV!

Eller tvärt om

https://youtu.be/DXS-9jqctRM
Citera
2019-02-24, 10:50
Medlem
Badios avatar
Vanliga strålkastarljusen (H4) på min bil går rätt lätt att byta. Men det där jävla positionsljuset som går sönder varje år. Ja då måste jag ta bort ett framhjul och innerskärmen för att byta den lilla skitlampan. Fruktansvärd konstruktion.
Citera
2019-02-24, 11:19
Medlem
Ofta så märker man inte att bilen är enögd.
Kör man runt i stan med gatljus så syns det knappt att bilen bara har en lampa.

Dessutom som många påpekat så är det krångligt på moderna bilar att byta lampa.
Dels ska man ha händer som ett barn och sedan ska man ha extra leder på handen för att komma åt ordentligt.
En del bilar ska man plocka bort hela jävla bilbatteriet på för att komma åt.

Förstår att man drar sig för att göra detta.
Speciellt nu på vintern är det lagom roligt att stå utomhus o kladda med det där.
Citera
2019-02-24, 12:03
Medlem
Det är vinter. Det är kallt. Det är blött. Det är mörkt. Ursäkterna kan vara hur många som helst samt att lönen kommer i morgon.
Men faktum är att många drar sig för att ens göra något med sin bil på vintern samt att vissa bara fixar lampor inför besiktningen.
Att det är svårt på en modern bil är en myt. Det svåra är att få en MAN (Det är oftast en man som sköter en bil) att läsa den där instruktionsboken. En riktig man läser inte dessa då den redan kan allt o efter att ägt en produkt i tre år så kommer kvinnan o visar tio funktioner som mannen inte ens viste att dessa fanns.
Men de flesta bilar i dag är skitenkelt att byta strålkastarlampa på då hela strålkastaren är löstagbar.

Oavsett. De som kör enögda är antingen så otekniska att de inte ens kan fylla spolarvätska själva eller så är de bara lata.
Citera
2019-02-24, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det är vinter. Det är kallt. Det är blött. Det är mörkt. Ursäkterna kan vara hur många som helst samt att lönen kommer i morgon.
Men faktum är att många drar sig för att ens göra något med sin bil på vintern samt att vissa bara fixar lampor inför besiktningen.
Att det är svårt på en modern bil är en myt. Det svåra är att få en MAN (Det är oftast en man som sköter en bil) att läsa den där instruktionsboken. En riktig man läser inte dessa då den redan kan allt o efter att ägt en produkt i tre år så kommer kvinnan o visar tio funktioner som mannen inte ens viste att dessa fanns.
Men de flesta bilar i dag är skitenkelt att byta strålkastarlampa på då hela strålkastaren är löstagbar.

Oavsett. De som kör enögda är antingen så otekniska att de inte ens kan fylla spolarvätska själva eller så är de bara lata.

Tack för tipset! Läser man instruktionerna till mina 10 senaste bilar så står det att man kör in till märkesverkstaden så byter dom åt en.😂
Citera
2019-02-24, 14:01
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0

Jag prövar igen.
På en gammal Volvo så tar det 1-3 minuter.
Den splitter nya tyska premiumbilen är en helt annan sak.
Tror du på allvar att alla går in på Youtube och kollar filmen på 5 minuter och sedan går ut i sitt fullutrustade garage och klarar av det?
Det finns en orsak att det sällan är gamla Volvos som är enögda men dessa nya bilar är det.
Det finns folk som inte har garage och verktyg.
Jag har fyra garage och hyfsat med verktyg men ger fan i byte för det får gå på garantierna.
Mina "sidoåk" fixar jag själv men de är hanterbara.
Citera
2019-02-24, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Ofta så märker man inte att bilen är enögd.
Kör man runt i stan med gatljus så syns det knappt att bilen bara har en lampa.

Dessutom som många påpekat så är det krångligt på moderna bilar att byta lampa.
Dels ska man ha händer som ett barn och sedan ska man ha extra leder på handen för att komma åt ordentligt.
En del bilar ska man plocka bort hela jävla bilbatteriet på för att komma åt.

Förstår att man drar sig för att göra detta.
Speciellt nu på vintern är det lagom roligt att stå utomhus o kladda med det där.
De flesta bilar numera indikerar när en strålkastarlampa slutat att fungera (Volvo från 1974 års modell exempelvis), så problemet kommer mer när lampan ifråga skall demonteras. Det finns bilar där hela insatsen kan lyftas lös, men tyvärr även där istället åtskilligt måste skruvas lös för att tillåta åtkomst. I instruktionsboken står sällan så mycket om hur det skall förfaras, möjligen om diverse smålampor, det hänvisas till auktoriserad verkstad.
Citera
2019-02-24, 14:03
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granddanoise
Tack för tipset! Läser man instruktionerna till mina 10 senaste bilar så står det att man kör in till märkesverkstaden så byter dom åt en.😂

Det är inte så djävla dumt agerat!👍
Det finns lite att tänka på med Xenon och 20 000 volt eller vad det nu var i Xenonsysyemet.
Citera
2019-02-24, 14:07
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
De flesta bilar numera indikerar när en strålkastarlampa slutat att fungera (Volvo från 1974 års modell exempelvis), så problemet kommer mer när lampan ifråga skall demonteras. Det finns bilar där hela insatsen kan lyftas lös, men tyvärr även där istället åtskilligt måste skruvas lös för att tillåta åtkomst. I instruktionsboken står sällan så mycket om hur det skall förfaras, möjligen om diverse smålampor, det hänvisas till auktoriserad verkstad.

Exaktemente!
När jag på en tysk premium för några år sedan skulle byta en parkeringslampa så lovar jag att det stod fan inte i instruktionsboken.
Verkstaden började med att säga, demontera framhjulen, ta bort luckan i innerskärmen, lossa........
Där fick jag nog av "seminya" förstabilar.
Mina gamla åk är en helt annan sak. De funkar med en schysst verktygslåda eller ännu mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in