2019-02-20, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Ha ha, förlåt att jag garvar, men det är bara för att jag varit med om det själv. När det det var extremt mycket snö häromkring så hade jag en sån framför mig. Var säkert en meter snö på sidan så det var omöjligt att köra om i flera mil.

I mitt fall så var det ingen snö alls på vägen 6 + och strålande sol, bara en retarderade jävel som inte har några däck kvar nu
Citera
2019-02-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jag vet allt för många landsvägar inom t.ex. Stockholms Län som är på tok för högt skyltade med dålig sikt, skymda kurvor, dåligt doserade kurvor, smala vägar osv.

Det är dålig väg om man ska köra om men när man håller hastigheten som jag lyckades höra idag så är det absolut inga problem och man kan köra snabbare än 90 upp till 120 om man så önskar utan att det ska vara några problem överhuvudtaget. Problemet ligger i att vägen är inte tillräckligt bra att köra om på och dom få raksträckor som finns så får man alltid möten
Citera
2019-02-20, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
På en 90-väg? Då är den vägen felaktigt skyltad. Är det utanför tätbebyggelse så ska den vara 70 o i tätbebygelse 60 eller lägre.
Således anpassade framförvarande sin hastighet utifrån rådande förhållande.

Bra att någon räknade. Jag var inne på samma spår. Även jag har varit försenad till läkare som tar emot men ger kortare besökstid.
För mig så känns Dahoodss mer som en stressad människa som måste skylla på andra när hans snäva planeringar går åt helvete.

Gör det mot mig om jag har rätt bil samt utifrån de förutsättningarna som denna diskussion handlar om.
Då underlättar jag din omklrning genom att sänka hastigheten lite till. Kör du inte om utan fortsätter så kommer jag förstå din varning o tvärnita. Att du inte såg älgen får du själv förklara för ditt försäkringsbolag. Kommer du inte om en stillastående bil så är det DIG det är fel på.

Jag är absolut ingen stressad människa. Idag så gick det att köra på samma väg utan några problem alla som körde i samma riktning höll den tillåtna hastigheten och inte 20 till 30 under. Men just igår så var det en jävel men det är ok nu för han har inga däck kvar så kan vara därför trafiken flöt på som vanligt
Citera
2019-02-20, 22:34
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Det här gäller ju bara Farmor Agda 90+ som är ute o slö kör till:
Coop
Bingohallen

I sin blåa Toyota eller silvriga Mercedes. Finns en Hyndai också helst vit som pensionörerna kör runt i.

Älskar att se yngre pojkar köra snabbt o hetsigt för de har ingen aning hur farligt det är. En dag ligger de kistan.
Citera
2019-02-22, 21:53
Medlem
Man kan ju fråga såhär. Hur många olyckor sker för att någon kör 20km/h för långsamt och orsakar en försening på 3 minuter för bakomvarande bil under den 20 minuter långa färden?

jämfört med stressdåren som tycker att alla ska flytta på sig på motorvägen för att de kör i 150km/h, kör ikapp bilen som kör om i 120km/h och ligger 10 meter bakom denne, blinkar och har sig för att denne ska flytta på sig.

Jag är rätt säker på att problemet är stressgökarna, inte de som kör gud förbjude 20 km/h för långsamt, de är jäkligt enkla att köra om när det går så långsamt. Behövs en mycket kort sträcka.
Citera
2019-02-22, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Man kan ju fråga såhär. Hur många olyckor sker för att någon kör 20km/h för långsamt och orsakar en försening på 3 minuter för bakomvarande bil under den 20 minuter långa färden?

jämfört med stressdåren som tycker att alla ska flytta på sig på motorvägen för att de kör i 150km/h, kör ikapp bilen som kör om i 120km/h och ligger 10 meter bakom denne, blinkar och har sig för att denne ska flytta på sig.

Jag är rätt säker på att problemet är stressgökarna, inte de som kör gud förbjude 20 km/h för långsamt, de är jäkligt enkla att köra om när det går så långsamt. Behövs en mycket kort sträcka.

Tack ! Jag brukar köra precis på fartgränsen eller lite under och det räknas som långsamkörande i trafiken. Jag har inte bråttom för jag planerar min tid. Min favvo fart om jag fick välja själv skulle vara 60-70 på alla vägar
Citera
2019-02-22, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Det är givetvis större risk att nåt sker då det går fortare än det ska på vägarna. Håller med att många kör helt idiotiskt för fort - och ofta i bilar eller liknande fordon som man vet inte håller måttet för den typen av framförande. Enligt min egen erfarenhet är det ofta lätta lastbilar, minivans och likande. Jag tycker inte man har i de hastigheterna att göra med den typen av fordon. Vill även påpeka att det då ej handlar om 130 km/h+ på 100-väg utan snarare 80-90 km/h på 50-väg.

Vid de tillfällen då jag kört en bil med lägre prestanda, som inte är gjord för några högre hastigheter och som inte klarar hård körning så har jag kört väldigt anpassat. Körningen får planeras på ett helt annat sätt och man har inte lika många alternativ som man har i en bil av motsatt karaktär. Det är bara att inse att alla bilister inte kan, vill eller ens har den motoriska möjligheten att passera en rad på fem bilar på motorvägen på under 10 sekunder.

Jag har inga problem med att köra långt över hastigheten, men det finns en tid och plats för allt. Brukar hålla hastigheten på vägar med begränsningar på under 80 km/h. Börjar vi prata 80- och 90-vägar kan det bli en 10-20 km/h över gränsen.

Jag får lika mycket huvudvärk när jag hamnar bakom någon som ligger i 50 km/h på en 70-väg som jag får när någon kör i 70 km/h+ på en 70-väg under dåliga väderförhållanden, just bara för att skyltarna visar "70".

Jag förstår däremot verkligen inte folk som t.ex. kör en 20 år gammal Toyota Yaris i 130-140 km/h eller folk med skåpbil som kastar sig in i kurvor i höga hastigheter. Jag förstår ej hur de vågar. Ren idioti, alla vet att i princip alla olyckor kan undvikas med hjälp av god planering. I god planering hittar vi hastighet, håller alla en jämn hastighet som vägen kan erbjuda så har vi en trafik som rullar på.
Citera
2019-02-23, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Det är givetvis större risk att nåt sker då det går fortare än det ska på vägarna. Håller med att många kör helt idiotiskt för fort - och ofta i bilar eller liknande fordon som man vet inte håller måttet för den typen av framförande. Enligt min egen erfarenhet är det ofta lätta lastbilar, minivans och likande. Jag tycker inte man har i de hastigheterna att göra med den typen av fordon. Vill även påpeka att det då ej handlar om 130 km/h+ på 100-väg utan snarare 80-90 km/h på 50-väg.

Vid de tillfällen då jag kört en bil med lägre prestanda, som inte är gjord för några högre hastigheter och som inte klarar hård körning så har jag kört väldigt anpassat. Körningen får planeras på ett helt annat sätt och man har inte lika många alternativ som man har i en bil av motsatt karaktär. Det är bara att inse att alla bilister inte kan, vill eller ens har den motoriska möjligheten att passera en rad på fem bilar på motorvägen på under 10 sekunder.

Jag har inga problem med att köra långt över hastigheten, men det finns en tid och plats för allt. Brukar hålla hastigheten på vägar med begränsningar på under 80 km/h. Börjar vi prata 80- och 90-vägar kan det bli en 10-20 km/h över gränsen.

Jag får lika mycket huvudvärk när jag hamnar bakom någon som ligger i 50 km/h på en 70-väg som jag får när någon kör i 70 km/h+ på en 70-väg under dåliga väderförhållanden, just bara för att skyltarna visar "70".

Jag förstår däremot verkligen inte folk som t.ex. kör en 20 år gammal Toyota Yaris i 130-140 km/h eller folk med skåpbil som kastar sig in i kurvor i höga hastigheter. Jag förstår ej hur de vågar. Ren idioti, alla vet att i princip alla olyckor kan undvikas med hjälp av god planering. I god planering hittar vi hastighet, håller alla en jämn hastighet som vägen kan erbjuda så har vi en trafik som rullar på.

Framför allt måste de som vill köra fort låta andra bilar köra om de som kör långsamt på motorvägen och snällt vänta med gott avstånd. Det ger 0 och ingen vinst att lägga sig 10 meter bakom en omkörande bil och blinka för att de ska öka hastigheten. Inte ens polis och ambulans kör på ett så vårdslöst sätt under uttryckning. Det är ruskigt farligt och gör att de tjänar en halv sekund men utsätter alla inblandade för fara.
Citera
2019-02-23, 18:03
Medlem
miikoss avatar
Problemen som jag har någon sett är inte att kör 20-10 km/h under hastighetsgränsen på 60-80 vägarna, utan att de oftas ligger kvar på 50-60 km/h när gränsen sänks till 30-40 km/h. (Farthållare?)

De verkar ha dålig koll på omgivningen. Det tycks visa på att de är väldigt osäkra, oftas så bromsar de alldels för sent vid rödljus, trots att alla andra har sett trafikljusen på flera minst 100 meter. Eller att de svänger vänster framför mötande trafik.

Vanligt av de som kör saktare är även att de motorbromsar eller tvärstannar för att sedan svänga höger eller vänster och startar då blinkersen i rattrörelsen.

Så jag har egentligen så har jag inga problem med att de kör saktare, utan en del av de de är värdelösa på att bil.

För bara någon vecka sedan så låg jag bakom någon som körde 30-40 km/h på 60-väg, visst det gick segare, men okej. Dock så tvärstannade de på vägen, drog på vänsterblinkers, gjorde rivstart åt vänster vid en korsning där de svängde så att de hamnade på vänstersida av refugen i korsningen, där de vara nära att fonta med en bil som skulle ut i korsningen, de han precis åka ut i terrängen, för att undvika att krocka.

Fler som har märkt att saktare oftast betyder att de är väldigt osäkra på hur man kör?
Citera
2019-02-23, 19:55
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
För bara någon vecka sedan så låg jag bakom någon som körde 30-40 km/h på 60-väg, visst det gick segare, men okej. Dock så tvärstannade de på vägen, drog på vänsterblinkers, gjorde rivstart åt vänster vid en korsning där de svängde så att de hamnade på vänstersida av refugen i korsningen, där de vara nära att fonta med en bil som skulle ut i korsningen, de han precis åka ut i terrängen, för att undvika att krocka.

Fler som har märkt att saktare oftast betyder att de är väldigt osäkra på hur man kör?

Just det där exemplet tycker jag låter mer som att personen körde på en väg som var okänd för personen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in