Citat:
Ursprungligen postat av
Lagomjante
Man kan ju fråga såhär. Hur många olyckor sker för att någon kör 20km/h för långsamt och orsakar en försening på 3 minuter för bakomvarande bil under den 20 minuter långa färden?
Det är givetvis större risk att nåt sker då det går fortare än det ska på vägarna. Håller med att många kör helt idiotiskt för fort - och ofta i bilar eller liknande fordon som man vet inte håller måttet för den typen av framförande. Enligt min egen erfarenhet är det ofta lätta lastbilar, minivans och likande. Jag tycker inte man har i de hastigheterna att göra med den typen av fordon. Vill även påpeka att det då ej handlar om 130 km/h+ på 100-väg utan snarare 80-90 km/h på 50-väg.
Vid de tillfällen då jag kört en bil med lägre prestanda, som inte är gjord för några högre hastigheter och som inte klarar hård körning så har jag kört väldigt anpassat. Körningen får planeras på ett helt annat sätt och man har inte lika många alternativ som man har i en bil av motsatt karaktär. Det är bara att inse att alla bilister inte kan, vill eller ens har den motoriska möjligheten att passera en rad på fem bilar på motorvägen på under 10 sekunder.
Jag har inga problem med att köra långt över hastigheten, men det finns en tid och plats för allt. Brukar hålla hastigheten på vägar med begränsningar på under 80 km/h. Börjar vi prata 80- och 90-vägar kan det bli en 10-20 km/h över gränsen.
Jag får lika mycket huvudvärk när jag hamnar bakom någon som ligger i 50 km/h på en 70-väg som jag får när någon kör i 70 km/h+ på en 70-väg under dåliga väderförhållanden, just bara för att skyltarna visar "70".
Jag förstår däremot verkligen inte folk som t.ex. kör en 20 år gammal Toyota Yaris i 130-140 km/h eller folk med skåpbil som kastar sig in i kurvor i höga hastigheter. Jag förstår ej hur de vågar. Ren idioti, alla vet att i princip alla olyckor kan undvikas med hjälp av god planering. I god planering hittar vi hastighet, håller alla en jämn hastighet som vägen kan erbjuda så har vi en trafik som rullar på.