2019-02-21, 11:58
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo - jag tycker faktiskt att det i allra högsta grad är att det är ett uttryck för ondska att stryp- och kvävningsmörda sina barn. Jättestor ondska att sätta sig över livet självt och svika det allra största kärleksförbundet som finns mellan barn och deras föräldrar..

Vi kommer långt ut i tassemarkerna om vi ska fundera över om det verkligen är en ond handling att döda någon som är sjuk, förståndshandikappad eller av fel ras. Sannolikt ansåg sig många av dessa mördare inte heller vara onda, utan tvärtom gjorde något av godo för samhället och kanske för de lidande.

Att mörda barnen Hanna och Moa som inte var dödssjuka eller helt inkapabla är det ondaste någon levande varelse kunde göra mot dem. Oavsett vilka själ dessa mördare uppgett på en papperslapp.

Tror varken O eller H var ondskefulla men deras handling var onskefull
Citera
2019-02-21, 12:03
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Exakt. Om man begår en kriminell handling, så innebär det inte att man de facto ÄR kriminell. Många klarar inte att se skillnaden. Eller ond handling respektive ondska. Inte lätt det där.
Citera
2019-02-21, 12:15
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Ja precis, det finns en skillnad där.
Citera
2019-02-21, 13:09
Medlem
Citat:

Om ni nu tror på sånt så finns det säkert både goda och onda människor. Goda människor utför inte ondskefulla handlingar och tvärtom.
Citera
2019-02-21, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Tror inte vi får se den. Du menar naturligtvis beskrivningen av innehållet i USB-minnet, kopior på avskedsbrev och liknande? Ja du. Din gissning är nog lika god som min, kommer de maska eller ej? Risken finns att de räcker lång näsa åt oss, och skickar ut ett förundersökningsprotokoll som är 100% maskat.

Polisen skjuter sig i andra foten också om de maskar sånt som bevisning.

Det som är intressant, A och O är bevisningen för samförstånd och planering.
Citera
2019-02-21, 13:17
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Om ni nu tror på sånt så finns det säkert både goda och onda människor. Goda människor utför inte ondskefulla handlingar och tvärtom.
"Ondskefull handlng" är subjektivt. För dem kan det ha varit en kärlekshandling. Faktiskt. Men en terrorhandling, eller en skolskjutning kan aldrig någonsin bli en kärlekshandling, eller barmhärtighetshandling (och här kommer säkert djävulens advokater komma in och börja diskutera).

För övrigt finns i princip ingen genomgod människa eller genomond. Vi har alla onda och goda sidor. Vissa mer av den ena än den andra. Sen kan man börja diskutera vad som är ont och gott. Tror dock inte den diskussionen hör hemma i den här tråden.
Citera
2019-02-21, 13:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja precis, det finns en skillnad där.

Gäller det bara dessa två utpekade mördare O och H att deras stryp- och kvävningsmord skiljer sig från andra gällande hur onda de var?
Eller gäller det också andra mördare som mördat någon för att denne inte skulle skvallra, mördat för att komma åt någons ägodel, mördat av hederskäl eller bara för att de ansåg en viss person var ovärdig att få leva vidare?
Eller när mördaren efteråt gråtande berättar att han inte kunde stå emot sin starka sexualdrift och ångrar sig enormt?

Vem avgör om någon var ond? Mordoffret som slogs för sitt liv? Vi?
Citera
2019-02-21, 13:22
Medlem
Citat:
Tror inte vi får se den. Du menar naturligtvis beskrivningen av innehållet i USB-minnet, kopior på avskedsbrev och liknande? Ja du. Din gissning är nog lika god som min, kommer de maska eller ej? Risken finns att de räcker lång näsa åt oss, och skickar ut ett förundersökningsprotokoll som är 100% maskat.

Vi får se. Maskar de bevisningen så skjuter de sig i andra foten också. Sen kan de ha hur lång näsa som helst. En del ser maskning som en risk och andra som en chans. Jag är pessimist och blir aldrig besviken.
Citera
2019-02-21, 13:23
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Polisen skjuter sig i andra foten också om de maskar sånt som bevisning.

Det som är intressant, A och O är bevisningen för samförstånd och planering.
Där tror åtminstone jag att polisen hittat bevis, och att vi andra - vanliga dödliga - inte skulle hitta mer än dom ifall de presenterade bevisen. Vi kan nog vara lugna där. De är överhuvudtaget inte intresserade av att gå ut med något som inte är sant. I så fall hade de sagt att det fanns tvivel. Det gör dom inte. Jag kan begripa att folk är nyfikna. Men att man skall få ut protokollet bara för att allmänheten tror att polisen ljuger eller hittar på, det tror jag är dödfött. Pga det stora intresset, finns ju i och för sig möjligheten att polisen lättar lite på förlåten. Men faktum är att jag tvivlar på det. Det ligger inte i allmänhetens intresse att veta vad som pågick bakom de där gardinerna. Det ligger i de anhörigas intresse - och att få tag på rätt mördare. Och det har de uppenbarligen fått - även om de är döda.
Senast redigerad av Flashig78 2019-02-21 kl. 13:26.
Citera
2019-02-21, 13:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
"Ondskefull handlng" är subjektivt. För dem kan det ha varit en kärlekshandling. Faktiskt. Men en terrorhandling, eller en skolskjutning kan aldrig någonsin bli en kärlekshandling, eller barmhärtighetshandling (och här kommer säkert djävulens advokater komma in och börja diskutera).

Naturligtvis måste detta uttalande ifrågasättas
När judiska motståndsmän sprängde nazistledarens bil i Polen var det ett sätt att få stopp på just dennes fanatiska dödande och deporterande av judar.
Ond handling? God handling?
Frågar du anhängare av islamism var nog 9/11 helt ok i mångas ögon.

Att mörda sina barn som är så pass kapabla att de kan sköta sitt skolarbete, gå och stå och inte har en dödlig sjukdom - eller ens en sjukdom som inte i de flesta fall är kronisk eller som försämras - är definitivt en handling av yttersta ondska.
Orkar inte jag uppfostra dessa barn efter mitt huvud - ska ingen annan heller få göra det.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-21 kl. 13:30.
Citera
2019-02-21, 13:30
Medlem
Citat:

För övrigt finns i princip ingen genomgod människa eller genomond. Vi har alla onda och goda sidor. Vissa mer av den ena än den andra. Sen kan man börja diskutera vad som är ont och gott. Tror dock inte den diskussionen hör hemma i den här tråden.

Håller absolut inte med dig. Kärlekshandling att strypa någon t.ex? Aldrig. Försöker du övertala dig själv? Kan faktiskt kärlekens lov utantill men för övrigt så använder jag aldrig begreppen ondska eller godhet. Människan är mer komplicerad än så.
Citera
2019-02-21, 13:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Känner du till något fall där en förälder dödar sitt barn därför att barnet har självmordstankar?

Och sig själv....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in