2019-02-15, 20:54
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Sajjad ställer en bra fråga till polisen på sid. 949 i huvudprotokollet:

"SAH: Alltså ni tror att det är ett vapen och ni tror att jag har hämtat ett vapen till honom den här dagen varför gick ni inte till hotellet då?"

Låter som polisen låtit mordet utföras för att ha ett starkare case mot Makonnen. Det hade kunnat undvikas och Lennart hade klarat sig. Förmodligen hade man kunnat lista ut vem som var måltavlan och fått dem på förberedelse ändå och Lennart hade kunnat varnas.
Citera
2019-02-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Vad skulle motivet en polis ha att sprida ”felinformation ” på nätet ? Du får poppa några xnax så du får ner nojjan lite

Vem sa felinformation? Jag påstår snarare att "aggressive61" fyller på med riktig information i tråden med en massa ledande frågor ganska synkat med hur utredningen utvecklar sig, och det är en gynnsam taktik från Polisen för att hämta in information. Genom att fylla på med information (som ej är sekretessbelagd) men som gemene man är på flashback aldrig hade bemödat sig att söka upp, för att se om det ger nya ledtrådar om någon lättar på hjärtat.

Bara att kolla i Guldheden FUPen där ett Flashback inlägg används som bevisning. Och då vet man inte ens vad som är i "slasken"
Citera
2019-02-17, 01:56
Medlem
Brottinators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Sajjad ställer en bra fråga till polisen på sid. 949 i huvudprotokollet:

"SAH: Alltså ni tror att det är ett vapen och ni tror att jag har hämtat ett vapen till honom den här dagen varför gick ni inte till hotellet då?"

Låter som polisen låtit mordet utföras för att ha ett starkare case mot Makonnen. Det hade kunnat undvikas och Lennart hade klarat sig. Förmodligen hade man kunnat lista ut vem som var måltavlan och fått dem på förberedelse ändå och Lennart hade kunnat varnas.

Att det var ett vapen i ryggsäcken framkom ju i utredningen. Är ganska säker på att dom som körde avlyssningen trodde det var knark i. Det pratas ju om två olika saker som ska fixas, i samma samtal. Men koder användes - ”Gucci3” vilket senare rättades till ”Guccitröja” och förmodligen faktiskt bara gällde en Guccitröja. Samt ”silah” vilket senare översattes från arabiska till vapen eller pistol.

Alltså, dom påstår att det är ett vapen i ryggsäcken först efter vittnesmål om det.
Senast redigerad av Brottinator 2019-02-17 kl. 02:02.
Citera
2019-02-17, 09:26
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottinator
Att det var ett vapen i ryggsäcken framkom ju i utredningen. Är ganska säker på att dom som körde avlyssningen trodde det var knark i. Det pratas ju om två olika saker som ska fixas, i samma samtal. Men koder användes - ”Gucci3” vilket senare rättades till ”Guccitröja” och förmodligen faktiskt bara gällde en Guccitröja. Samt ”silah” vilket senare översattes från arabiska till vapen eller pistol.

Alltså, dom påstår att det är ett vapen i ryggsäcken först efter vittnesmål om det.

Visserligen. Men man spanar mot en misstänkt kontraktsmördare liksom. Sen är det klart att det hade varit dåligt om man slog till och det bara hade handlat om lite koks. Men ser mellan fingrarna gör man trots allt, det händer garanterat sånt här hela tiden. Nu kostade det Lennart livet. De hade ju egentligen kunnat stoppa grabben med mc på en rutinkontroll utan att få det att se speciellt misstänksamt ut.
Citera
2019-02-17, 12:41
Medlem
Brottinators avatar
Citat:
Visserligen. Men man spanar mot en misstänkt kontraktsmördare liksom. Sen är det klart att det hade varit dåligt om man slog till och det bara hade handlat om lite koks. Men ser mellan fingrarna gör man trots allt, det händer garanterat sånt här hela tiden. Nu kostade det Lennart livet. De hade ju egentligen kunnat stoppa grabben med mc på en rutinkontroll utan att få det att se speciellt misstänksamt ut.

Jag kanske är naiv men jag tror fan inte på den där teorin. Att poliserna skulle låtit dom skjuta mitt på blanka sommardagen, på Lidingö av alla ställen också. Nja..

Jag har dessutom för mig att span tappade dom när skytten kördes till Lidingö, men det kan varit ett annat tillfälle, inte 100.

Men ja, visst ser snuten mellan fingrarna ibland, det argumenterar jag inte emot!
Senast redigerad av Brottinator 2019-02-17 kl. 12:43.
Citera
2019-02-17, 13:02
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Jag kanske är naiv men jag tror fan inte på den där teorin. Att poliserna skulle låtit dom skjuta mitt på blanka sommardagen, på Lidingö av alla ställen också. Nja..

Jag har dessutom för mig att span tappade dom när skytten kördes till Lidingö, men det kan varit ett annat tillfälle, inte 100.

Men ja, visst ser snuten mellan fingrarna ibland, det argumenterar jag inte emot!

Det kanske är ett cyniskt synsätt, jag vet. Men man vet aldrig. Vissa snutar tycker att offren förtjänar det.

Med tanke på konversationen mellan en annan och Sebbe är det också ganska uppenbart att det han hämtar inte är knark eftersom det pratas om att man ska patrullera gatorna i Rinkeby och göra horhus med det han hämtar eller liknande. Det gör man inte med en platta hasch liksom. Å andra sidan går det ju inte att veta att ett mord ska ske men med tanke på anledningen till att Sebastian har span så är det ju inte ett orimligt antagande att det skulle förhålla sig på det sättet.
Citera
2019-02-17, 13:46
Medlem
Citat:
Det kanske är ett cyniskt synsätt, jag vet. Men man vet aldrig. Vissa snutar tycker att offren förtjänar det.

Med tanke på konversationen mellan en annan och Sebbe är det också ganska uppenbart att det han hämtar inte är knark eftersom det pratas om att man ska patrullera gatorna i Rinkeby och göra horhus med det han hämtar eller liknande. Det gör man inte med en platta hasch liksom. Å andra sidan går det ju inte att veta att ett mord ska ske men med tanke på anledningen till att Sebastian har span så är det ju inte ett orimligt antagande att det skulle förhålla sig på det sättet.

Kan du förklara vad "patrullera gatorna i Rinkeby och göra horhus" eg innebär? Alla dessa begrepp från förorterna känner jag inte till.
Citera
2019-02-17, 13:59
Medlem
Brottinators avatar
Citat:

Det där samtalet hade jag faktiskt glömt. Nu förstår jag mer vad du menar. Man får hoppas att det inte ligger till på det sättet iaf!
Citera
2019-02-17, 14:25
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Kan du förklara vad "patrullera gatorna i Rinkeby och göra horhus" eg innebär? Alla dessa begrepp från förorterna känner jag inte till.

Jag använder mig inte heller av det språkbruket men det är väl något man säger och menar att man ska kaosa helt enkelt. Sätta folk på plats och statuera exempel.
Citera
2019-02-17, 15:47
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Heralder

Citat:
Det där samtalet hade jag faktiskt glömt. Nu förstår jag mer vad du menar. Man får hoppas att det inte ligger till på det sättet iaf!

Ja man kan undra hur de inte kunde utföra den sedvanliga "rutinmässiga trafikkontrollen" som de använder sig av mot buset normalt sett för att plocka kontanter och skicka för revision, händer dagligen mot kriminella aktiva inom brott med mycket lägre straffskala som narkotika. Nu gällde det en misstänkt för ett redan utfört mord. Just M*konnen fastnade ju på en sån "rutinmässig trafikkontroll" i GBG under början av Maj om man läser Guldheden FUP:en. Varför kunde inte samma metoder tillämpas denna gång? De hade ju span och avlyssning på pojkarna, där det pratas om att "göra horhus", "den jag älskar, silah" (inte det, utan den, läs: vapen), "patrullera gatorna", " Jag har den i min hand det är bara jag", "den där grejen" och att något ska hämtas och lämnas av vid hotellet (där de även hade span på sällskapet). Man har lyckats att följa dom hela vägen genom smågator i Bromma till Järfälla men tappar konstigt nog bort dom på vägen till Lidingö på E4an som är en motorväg...

Luktar unket på långa vägar, men antar att Polisen än en gång har tillämpat tvivelaktiga metoder för att komma åt den stora fisken de egentligen ville komma åt. Man vill ju inte göra folk misstänksamma genom att syna sin egen hand med span och avlyssning genom att plocka in pojkarna i ett tidigare skede helt enkelt. Tråkigt att den total inkompetensen och tafattheten inom Poliskåren leder till att man låter brottslingar utföra brott innan man kan plocka in dom.
Senast redigerad av motvilligeanarken 2019-02-17 kl. 16:07.
Citera
2019-02-17, 21:02
Medlem
Brottinators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvilligeanarken
Luktar unket på långa vägar, men antar att Polisen än en gång har tillämpat tvivelaktiga metoder för att komma åt den stora fisken de egentligen ville komma åt. Man vill ju inte göra folk misstänksamma genom att syna sin egen hand med span och avlyssning genom att plocka in pojkarna i ett tidigare skede helt enkelt. Tråkigt att den total inkompetensen och tafattheten inom Poliskåren leder till att man låter brottslingar utföra brott innan man kan plocka in dom.

Mja precis, jag tror nog mer det handlar om inkompetens faktiskt.
Citera
2019-02-20, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Släpp hennes pappa nu, familjen har det garanterat tufft nu oavsett vad man tycker om dessa misstänktas gärningar. Att önska någon i konkurs för som inte har något ansvar i denna skuldfråga känns inte direkt konstruktivt och blir bara löjligt känsloblaj från din sida, försök att ta dig samman. Den MGM du nämner är 19 år och då är livstid uteslutet, det är även uteslutet i och med att hon är misstänkt för medhjälp och att det som regel ger lägre straff än just att dömas för att ha genomfört mordet. Medhjälp är ca 75% av tiden för mord och som ungdomsrabatt säger praxis att vid 19 år ska det ges 30-40% nedsättning av tiden. Gissar att det kan röra sig om 6-8 år för den du talar om. Hennes medverkan är även sådan att det möjligen underlättat brottets fullbordan men inte alls varit vitalt för fullbordan.

Och varför är det viktigt att tänka som jag nu säger att inte rusa iväg i ett känslomässigt fyrverkeri och kräva livstid för alla? Jo för att det är nyanser av skuld i detta. Man behöver inte bli så agiterad av ett mord utan det är riktigt illa såklart och ska hanteras därefter. Varken mer eller mindre. Det som är viktigt är ju nästan inte ens de som genomförde detta heller utan de som inte åkt fast, dvs beställarna. Så att döma folk till 20 år på kåken för att de burit en väska med ett avfyrat mordvapen är bara kontraproduktivt. Sen framstår hon ju som en jävla luffare men det är en annan sak.

Läser du tråden eller googlar ärendet så ser du mordoffrets namn. FUP finns några sidor bakåt bara.

Jag tycker de kan få livstid eller dödsstraff allihopa.
Det tycker jag att alla som är gängkriminella ska få.
Det viktiga om de får livstid är att det kostar minimalt för skattebetalarna.
INGEN VÅRD till intagna och ingen mat heller, den får anhöriga stå för OM de vill.
Inga aktiviteter och max 1h rast om dagen.
Senast redigerad av Luckyaso 2019-02-20 kl. 16:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in