2019-02-20, 09:21
Medlem
Scherbatskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Min MBA-utbildning

https://www.isabellalowengrip.se/2012/03/05/min-mba-utbildning/

Gick hon färdigt utbildningen?

Hur lyder bortförklaringen?

Bra kommentar:

"Antonia skriver: 6 mars, 2012 kl. 17:11
Hejsan Bella! En fråga: Står inte MBA för master in business administration? Hur kan man i så fall få en master på 2 år? Jag vet att ni har många krav för att få komma in på utbildningen, men ni har ju inte studerat er till era förkunskaper. Hur funkar det? MBA är väl en fortsättningsutbildning liksom. =)"

I september 2012 skrev hon "Det är nog nätverkandet jag har haft mest nytta av. Jag har ett år kvar till en MBA-examen men det känns inte så viktigt. Jag får se om plugget känns mer aktuellt i framtiden! Hur som helst så var det ballt att bli handplockad."

https://www.isabellalowengrip.se/2012/09/26/onsdag-morgon-6/
Citera
2019-02-20, 09:34
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scherbatsky
I september 2012 skrev hon "Det är nog nätverkandet jag har haft mest nytta av. Jag har ett år kvar till en MBA-examen men det känns inte så viktigt. Jag får se om plugget känns mer aktuellt i framtiden! Hur som helst så var det ballt att bli handplockad."

Handplockad???

Det är vad hon påstår.

Några kommentarer från länken ovan:

"Jenny skriver: 26 september, 2012 kl. 11:26
Handplockad = du får gå på våran skola med dåligt rykte i hela Europa gratis mot att du nämner oss i din blogg."

"TM skriver: 27 september, 2012 kl. 12:17
Om jag inte minns fel sa ar en av mannen bakom skolan hennes pappas van."

"Någon skriver: 26 september, 2012 kl. 11:34
Du verkar helt oförmögen att fullfölja något. Dina företag, utbildningen, körkortet, etc. Vad du än påbörjar så klarar du antingen inte av att slutföra det, eller tappar intresset lika fort. Hela du är ett image-byggt luftslott som är baserat på ett varumärke som du rider på, dnarare än någon genuin talang. Tycker synd om de yngre tjejerna som ser upp till dig och tror att du är på riktigt."

"Frida skriver: 26 september, 2012 kl. 11:37
Tyvärr sant!! (("

"Frida skriver: 26 september, 2012 kl. 11:36
Snälla, snälla Bella! Ska du inte INSPIRERA ungdomar? ATt göra positiva saker.. även om det ibland är tungt. Att hoppa av den ena skolan och företag efter det andra är inte att inspirera positivt 🙁

När jag började följa dig så beundrade jag dig verkligen. Men fan dig… du är inte ens i närheten av en bra förebild!

Frida 40 år gammal."

"Luftslott skriver: 26 september, 2012 kl. 13:35
Det är ju INTE så att hon säljer vidare blomstrande företag, och tjänar en massa pengar på det.
Nej, hon säljer vidare eller lägger ner företagen sekunderna innan de går i konkurs för att slippa dras med i fallet. Det är INTE bra företagande. Inget hon gjort har varit gynnsamt hittills.

Bellme – såldes vidare preciiiiis innan konkurs
Bellashop – gick med förlust och lades ner
Classified – gick med förlust och lades ner
Egoboost – sålde vidare preciiis innan konkurs

Bloggen – går med förlust
Spotlife – går hyfsat än så länge, men det är hennes pappas
företag

Körkortet – klarade hon inte
Gymnasiet – klarade hon inte
Utbildningen i Schweiz – klarade hon inte"
Senast redigerad av trottwell 2019-02-20 kl. 10:19.
Citera
2019-02-20, 09:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LavaVixen
Inte ens gymnasieutbildning, befarar jag. Hon gick på Jensen men bloggen och ”företagandet” gick före gymnasiestudier. För mig dock hon tog på sig studentmössan och medverkade på flaket, trots att hon fick majoritet underkänt.

Vet att hon även ”handplockades” till en skola i Zürich för x antal år sen men osäker hur det gick med den. Hela den historien är underlig i sig - handplocka någon till en finanutbildning utomlands utan ens gymnasiekompetens?

Hur som haver, här har vi blivande mäktigaste kvinnan i världen

Låter som en bluff-MBA, eller något slags mumbo-jumbo-college som *kallar* sina diplom för något som Blondinbella sedan översätter till "MBA".

Normalt betyder MBA ju en avancerad kurs som förutsätter att man har åtminstone en kandidatexamen i något ekonomiämne, och 60/80 poäng i huvudämnet,m innan man ansöker. Det är naturligtvis helt uteslutet att Bella skulle ha grejat detta vid 20 års ålder (hon uppger själv att hon började på skolan år 2010).

Citat:
Ursprungligen postat av Blondinbella
Jag läser så mycket i alla fall så kursböckerna glider liksom med all annan litteratur. Jag började på Lorange i augusti 2010 men jag har fått pausa två perioder för att jag startade tidningen och sedan medverkade i Efter Tio under hösten.

Skolan är tydligen franskspråkig och heter i så fall något med L'Orange, vilket Blondinbella läser som om det var en burk Loranga. Man blir ju imponerad.
Citera
2019-02-20, 09:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Scherbatsky

Låter som något i stil med det här stället - de har ett helt smörgåsbord av "online MBAs" som man kan läsa in på ett år (?!). Och enligt google finns orden "no bachelor required" /ingen kandidatexamen krävs/ på en del av kursernas presentationssidor.

https://rkc.swiss/

Robert Kennedy College, va? Snygg titel, och skolan ligger i just det, Schweiz. Men det luktar scam och bluffutbildning, vilket också är den slutsats som dras av flera i den här diskussionstråden:
https://www.englishforum.ch/education/206392-mba-robert-kennedy-college-zh.html
Citera
2019-02-20, 10:05
Avstängd
Citat:
handplockad???

Det är vad hon påstår.

Handplockad på samma sätt som när en mobilförsäljare går fram till dig på ett mingel och säger: "Du ser ut att vara en person som talar och messar mycket i din mobiltelefon, nu har du vunnit chansen till en ny mobil med abonnemang från oss. Grattis!"
Citera
2019-02-20, 11:25
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Låter som en bluff-MBA, eller något slags mumbo-jumbo-college som *kallar* sina diplom för något som Blondinbella sedan översätter till "MBA".

Normalt betyder MBA ju en avancerad kurs som förutsätter att man har åtminstone en kandidatexamen i något ekonomiämne, och 60/80 poäng i huvudämnet,m innan man ansöker. Det är naturligtvis helt uteslutet att Bella skulle ha grejat detta vid 20 års ålder (hon uppger själv att hon började på skolan år 2010).

Skolan är tydligen franskspråkig och heter i så fall något med L'Orange, vilket Blondinbella läser som om det var en burk Loranga. Man blir ju imponerad.

"Låter som en bluff-MBA, eller något slags mumbo-jumbo-college som *kallar* sina diplom för något som Blondinbella sedan översätter till "MBA"."

Inte ens det klarar Isabella av att fullfölja, en Kalle-Anka utbildning som hon kom in på genom sin pappa, men hon skall bli världens mäktigaste kvinna?
Citera
2019-02-20, 11:30
Avstängd
Citat:
"Låter som en bluff-MBA, eller något slags mumbo-jumbo-college som *kallar* sina diplom för något som Blondinbella sedan översätter till "MBA"."

Inte ens det klarar Isabella av att fullfölja, en Kalle-Anka utbildning som hon kom in på genom sin pappa, men hon skall bli världens mäktigaste kvinna?

Visst är det parodiskt.

Jag trodde f ö att MBA var en skyddad beteckning, men det kanske inte är det i Schweiz. Ungefär som att Malmö Högskola i många år kallade sig "University of Malmoe" i sin reklam mot utlandet. Universitet är en skyddad titel i Sverige, men inte det engelskspråkiga "university" (hos oss alltså) - därmed var det öppet för att förgylla titeln.
Citera
2019-02-20, 11:39
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Bloggen – går med förlust

Hur fan kan en blogg gå med förlust? Det kan ju inte stämma.
Citera
2019-02-20, 11:43
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Hur fan kan en blogg gå med förlust? Det kan ju inte stämma.

Det skrevs 2012, svårt att kolla nu, förmodligen ett AB med höga kostnader och stora avskrivningar. Kan vara avsiktligt för att skapa förlust som senare kvittas mot en planerad vinst.
Citera
2019-02-20, 11:45
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Det skrevs 2012, svårt att kolla nu, förmodligen ett AB med höga kostnader och stora avskrivningar. Kan vara avsiktligt för att skapa förlust som senare kvittas mot en planerad vinst.

Hur fan kan man ens ha höga kostnader? Bara för att man har ett AB kan man väl inte köpa vilken skit som helst med företagskortet.
Citera
2019-02-20, 12:55
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Master of Business Administration (MBA) är inte en akademisk utbildning i Sverige
Universitet erbjuder i princip MBA utbildningar till kineser för att dryga ut kassan, men har kritiserats för det
Bachelor/Master of Science (B/MSc) in economics eller business administration är exempel på akademiska examina
I UK och US så är MBA akademiska utbildningar, hurså det beror på vilket land hon studerade
Vidare så kan man se på respektive universitets ackrediteringar och ranking, om det är ett riktigt universitet eller inte
Citera
2019-02-20, 15:50
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
Master of Business Administration (MBA) är inte en akademisk utbildning i Sverige
Universitet erbjuder i princip MBA utbildningar till kineser för att dryga ut kassan, men har kritiserats för det
Bachelor/Master of Science (B/MSc) in economics eller business administration är exempel på akademiska examina
I UK och US så är MBA akademiska utbildningar, hurså det beror på vilket land hon studerade
Vidare så kan man se på respektive universitets ackrediteringar och ranking, om det är ett riktigt universitet eller inte

I detta fall är det inte frågan om ett universitet.

https://execed.economist.com/lorange-institute-business-zurich

https://www.isabellalowengrip.se/2012/03/05/min-mba-utbildning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in