Citat:
Ursprungligen postat av
EjFBFan
Nu har TV4 presenterat sin väljaropinion, som består av en sammanställning av flera OI och är framtagen av Göteborgs Universitet. Den ser ut så här:
V: 9.3 %
S: 28.7 %
MP: 3.9 %
C: 7.7 %
L: 3.5 %
M: 18.1 %
KD: 7.9 %
SD: 19.6 %
De här siffrorna stämmer väl med de vi kan hitta på val.digital, så jag tror att vi snart kan lita på att de ganska väl speglar väljaropinionen idag.
Det intressanta är att både L och MP ligger under spärren till riksdagen, och båda partierna är på väg nedåt i opinionen. Samtidigt har KD nu gått om C, och SD har gått om M. Slutligen ser vi att V fortsätter att öka.
Jag tror att dessa trender är något som vi kommer att få se mera av längre fram.
Min fetning.
Enig med dig. Jag tror att trenden du nämner kommer att fortsätta.
Och, jag tror att väljarströmmarna mellan partierna är lite av en mardröm att sia om för opinionsinstituten.
Jag tror att Nya M kommer att fortsätta att tappa väljare tills partiet städar ut den sittande partiledningen. KD och i viss mån SD ser ut att vinna på detta.
Jag tror även att det finns en viss väljarflykt från S, en del går säkert till V. Men sedan så tror jag att en del S-väljare går till SD och jag tror att den strömmen kommer att öka i takt med att skatterna ökar utan att få något tillbaka.
Samarbetet med C kommer att kosta S en hel del.
Fjamåt och hennes C är en intressant faktor. Utan att ha någon form av bevis så tror jag att C idag har blivit en magnet för alla former av extremister/aktivister.
Fjamåts framtoning tror jag har attraherat de mest rabiata feministerna som tidigare röstade FI. Jag tror även att samma framtoning har lockat en och annan miljöpartist.
Fjamåts uttalande SD-hat lockar väljare som hon själv inte kommer att klara av att hantera. C kanske t.o.m. kommer att växa, men efter att ha fått några L-röster så tror jag att det i så fall kommer att ske på vänsterns bekostnad. Pamfletter lockar väljare mellan pamflettpartierna.
Framtida samarbeten med C tror jag kommer att innebära en politisk belastning. Tyvärr så kommer Kristersson fortsätta med sin anti-SD-retorik för att locka tillbaks Fjamåt till Alliansen, något som jag tror att Nya M väljarna inte under några omständigheter kommer att acceptera.
I korthet, C kommer att samla allt skit som andra partier inte vill ha att göra med. C kommer att isoleras och vid nästa val så tror jag att vare sig S eller Nya M kommer att våga andas ett samarbete med C.