2019-02-19, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
De gjorde allt de kunde göra utifrån de direktiv man hade. Man slog knut på sig för att hjälpa familjen. Det är INTE skolans eller sjukvårdens fel att två knäppa föräldrar hade för höga förväntningar på livet och därför tog livet av sina barn.

Men föräldrarna hade inte för höga förväntningar på livet. De ville nog bara att barnen skulle gå i skolan som andra barn... eller?
Citera
2019-02-19, 21:08
Medlem
Citat:
De gjorde allt de kunde göra utifrån de direktiv man hade. Man slog knut på sig för att hjälpa familjen. Det är INTE skolans eller sjukvårdens fel att två knäppa föräldrar hade för höga förväntningar på livet och därför tog livet av sina barn.

Ja, rektorn sa, man gjorde allt man kunde göra. Jag tror hon sa det därför att en komplett och omfattande hemundervisning är det ultimativa en skola kan erbjuda. Och det absolut dyraste och mest resurskrävande. Men nu var det kanske inte det rätta ändå. I alla fall inte om barnen inte hade me eller om M inte hade me. Då var det hel fel åtgärd man gjorde.
Citera
2019-02-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Ja, rektorn sa, man gjorde allt man kunde göra. Jag tror hon sa det därför att en komplett och omfattande hemundervisning är det ultimativa en skola kan erbjuda. Och det absolut dyraste och mest resurskrävande. Men nu var det kanske inte det rätta ändå. I alla fall inte om barnen inte hade me eller om M inte hade me. Då var det hel fel åtgärd man gjorde.

Måste känts för jävligt att ha förött skolans ekonomi på detta och sen få den "tacksamhet" föräldrarna visade i form av självmorden. Kan inte hjälpa det, men föräldrarna var verkligen bortskämda...
Citera
2019-02-19, 21:10
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det är möjligt. Men det är inte brottsligt. Däremot är det brottsligt att strypa/kväva sina barn.
Någon här måste lära sig att skylla barnamorden på rätt instans.
Citera
2019-02-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om du läser tråden så hittar du polisens uttalande om fallet. Om dom hade upptäckt något brottsligt så hade dom säkert skött sitt jobb och lagfört brottet. Det är sånt dom gör.

Citat:

Tack, nu är jag med!
Citera
2019-02-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Måste känts för jävligt att ha förött skolans ekonomi på detta och sen få den "tacksamhet" föräldrarna visade i form av självmorden. Kan inte hjälpa det, men föräldrarna var verkligen bortskämda...
Tacksamhet och självmord i samma mening. Hjärnan är visserligen veckad men i vissa fall måste den ta mej tusan vara dubbelvikt.
Citera
2019-02-19, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tacksamhet och självmord i samma mening. Hjärnan är visserligen veckad men i vissa fall måste den ta mej tusan vara dubbelvikt.

Tacksamhet är en bra försäkring mot tankar som landar i helt fel beslut. Prövat det?
Om föräldrarna var kliniskt deprimerade landar vi i något annat. Då är tacksamhet inte rätt ord. Nu var de inte deprimerade, inte båda i alla fall. Då hade en av dem sökt hjälp för den andre, innan det gick till gemensam planering av självmord.

De var hjärntvättade, korkade, kortsiktigt tänkande, narcissistiska eller onda. I mina ögon, så här långt.

Du kan även tänka på vad poliserna som hittade dem kom fram till: Att det är viktigt att ta vara på det lilla. Att kunna känna tacksamhet.

Du är den enda i tråden som tror dig veta varför de tog livet av sig. Tack för påminnelsen.

Jag har förresten också tidigare skrivit att O inte kunde känna. Jag tror inte han var förmögen till det. För det tycker jag synd om honom.

Sen får man inte glömma att Hanna inte förmådde ta livet av sig själv. Hon klarade det inte själv. Varför? Hon kunde utan större svårigheter (?) planera mord på sina barn, genomföra det, men sedan inte ta sig själv av daga. Detta tål att tänkas på. Vad betyder det?
Senast redigerad av rappytt 2019-02-19 kl. 21:30.
Citera
2019-02-19, 21:31
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Tacksamhet är en bra försäkring mot tankar som landar i helt fel beslut. Prövat det?
Om föräldrarna var kliniskt deprimerade landar vi i något annat. Då är tacksamhet inte rätt ord. Nu var de inte deprimerade, inte båda i alla fall. Då hade en av dem sökt hjälp för den andre, innan det gick till gemensam planering av självmord.

De var hjärntvättade, korkade, kortsiktigt tänkande, narcissistiska eller onda. I mina ögon, så här långt.

Du kan även tänka på vad poliserna som hittade dem kom fram till: Att det är viktigt att ta vara på det lilla. Att kunna känna tacksamhet.

Du är den enda i tråden som tror dig veta varför de tog livet av sig. Tack för påminnelsen.

Jag har förresten också tidigare skrivit att O inte kunde känna. Jag tror inte han var förmögen till det. För det tycker jag synd om honom.

Sen får man inte glömma att Hanna inte förmådde ta livet av sig själv. Hon klarade det inte själv. Varför?
Det där sista... hon hade för lite handlingskraft och för mycket självbevarelsedrift. Tvärtom mot Oskar.
Citera
2019-02-19, 21:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du gissar fel tror jag ganska bestämt. Socialstyrelsen tillsatte en utredning om diagnostiseringen av ME i maj 2018 men något mer ska vi inte förvänta oss. Det som är systemfel är att Agnes och Moas död aldrig blir utredda enligt Lex Bobby. Ingen kommer undersöka något.

Nej, polisen bryr inte. De sa redan första dagen att de inte skulle undersöka varför utan bara vad som hade hänt.

Socialstyrelsens utredning var främst för att fastställa sjukskrivningskriterier vid ME. För att underlätta för alla inblandade
Men Socialstyrelsen gick bet. Sjukdomen ME är för diffus och svårvärderad ur sjukskrivningssynpunkt, det gick inte ens att försöka fastställa några riktlinjer alls. Utredningen lades ner för några månader sedan. Alla symptom vi ME förekommer också vid en mängd andra sjukdomar så dessa besvär kan inte vara vägledande för sjukskrivning.

Idag är under 200 personer i Sverige sjukskrivna pga ME, inte fler.
Det är en liten grupp bland 10 miljoner invånare. Kanske därför man inte lägger mer krut på att fastställa sjukskrivningskriterier?.
Agnes var enligt uppgift det första barnet som var så ungt som under 11-12 år som hade fått ME diagnos vid LU i Lund. Var Moa nummer två??

Bragee-kliniken som öppnade 2014, försöker med olika metoder få patienter att acceptera sin livssituation. Att lära sig leva med de förutsättningar man har - det är prio ett.
Prio två är att försöka stimmulera psyke och kropp till att våga och orka mer - trots smärta, trötthet, utmattning mm. Detta gäller vid såväl ME som kronisk värk, utbrändhet mm.
Man ska inte luta sig tillbaka och konstatera att inget kan bli bättre. Långvarig sjukskrivning är ofta en farsot - för människor låses fast i ett tillstånd och stimmuleras inte att försöka prestera mer och bättre. Det finns ofta inga utmaningar för någon som är långvarigt sjukskriven, inget som stimmulerar.

Så hur bemöttes Agnes och Moa i sin sjukdomssituation? Fick de stimulans och träning som hela tiden anpassades till vad de klarade av och stärkte deras förmåga - deras psyke och deras kroppar?

Det värsta man anses kunna göra vid olika långvariga eller kroniska sjukdomar är att inte lära sig leva med dem och göra det bästa möjliga av situationen, utan istället leta med ljus och lykta efter enbart bot. När boten och "normaliseringen" är det enda som räknas.
Det var kanske det som Oskar var helt inriktad på att leta efter?
Det näst värsta man kan göra är att bli helt passiv och aldrig försöka förbättra sin situation.

Man kan leva ett fantastiskt bra liv även med fysiska och psykiska tillkortakommande, det visar inte minst historier om S Hawkins, blinda sångare och kortvuxna filmstjärnor och kändisar med autism, ADHD, Parkinsson och Downs syndrom.

Man kan ju inte bädda ner ett ME-sjukt barn i en säng och säga att - "anstränger du dig och får pulshöjning så är det farligt för då kan du må sämre."
För hur länge då??
Detsamma gäller naturligtvis också för vuxna.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-19 kl. 21:40.
Citera
2019-02-19, 21:40
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
1. Hur kan du veta det? Du var bara hennes pianofröken.
2. Det är ganska tydligt att du inte har koll på hur skolor agerar. Hemundervisning är inte så sällsynt som du tror. Det existerar. A och M var inte unika. Vilket du tror.
3. En rektor är skyldig att sätta in ett åtgärdsprogram vid stor frånvaro. Till slut visade det sig att hemundervisning var det enda som fungerade. Rektorn behöver inget intyg för att påbörja det. Föräldrar som målsmän kan godkänna. Vetskapen om att ett sådant intyg ska komma går bra. Att utredning av barnet pågår.
Det brukar finnas väl dokumenterat vid elevhälsoteammötena på skolan. Alla steg innan.
4. Där har skolan nu ändrat sina rutiner. Och med det indirekt påtalat att deras rutiner inte fungerade. Andra skolor hade gjort en orosanmälan tidigare. För att hjälpa familjen. De har sedan länge sådana rutiner.
Andra skolor gör ingen skillnad på om föräldrarna heter Mohammed eller Nilsson i efternamn. Jag antar att pappan i familjen hade ett unikt välsmort munläder och duperade rektorn. Något som rektorn inte borde fallit för.
5. Barn i den åldern är inte med på elevhälsoteammöte i skolan.
Jag antar att de hade utvecklingssamtal med barnen i hemmet. I alla fall att de lärare som undervisade barnen hemma regelbundet gjorde uppföljningar och rapporterade det mentorer och rektorn.
6. Intyget som läkaren skrev isolerade inte barnen i hemmet. Sjukdomen ME gjorde det. Enorm skillnad. Ska inte behöva beskriva sjukdomen för dig mer. Tråden vimlar om hur ME som sjukdom yttrar sig. Annars rekommenderar jag dig att googla och youtuba.
7. Du har ingen medicinsk kunskap överhuvudtaget om ME. Du har genom tråden bara velat ha uppmärksamhet. Vilket du tyvärr fick. Du är bara en pianofröken.
8. Jag tycker genuint illa om människor som bryter ett förtroende som de fått genom att undervisa barn. Skäms på dig att skriva här.
Tillägg. Kommer missan27 ihåg att allt började med att pianofröken skrev till Elisabet Höglund och berättade allt du visste om flickorna och familjen?
Glömt det. Värt att nämna igen för nya läsare.
Då blir det lättare att förstå varför flera reagerar på många av missan27s inlägg.
Det kanske var med goda förutsättningar från början. Vem vet. Jag hoppas det. Tror på mänskligheten trots allt.
Citera
2019-02-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Socialstyrelsens utredning var främst för att fastställa sjukskrivningskriterier vid ME. För att underlätta för alla inblandade
Men Socialstyrelsen gick bet. Sjukdomen ME är för diffus och svårvärderad ur sjukskrivningssynpunkt, det gick inte ens att försöka fastställa några riktlinjer alls. Utredningen lades ner för några månader sedan. Alla symptom vi ME förekommer också vid en mängd andra sjukdomar så dessa besvär kan inte vara vägledande för sjukskrivning.

Idag är under 200 personer i Sverige sjukskrivna pga ME, inte fler.
Det är en liten grupp bland 10 miljoner invånare. Kanske därför man inte lägger mer krut på att fastställa sjukskrivningskriterier?.
Agnes var enligt uppgift det första barnet som var så ungt som under 11-12 år som hade fått ME diagnos vid LU i Lund. Var Moa nummer två??

Bragee-kliniken som öppnade 2014, försöker med olika metoder få patienter att acceptera sin livssituation. Att lära sig leva med de förutsättningar man har - det är prio ett.
Prio två är att försöka stimmulera psyke och kropp till att våga och orka mer - trots smärta, trötthet, utmattning mm. Detta gäller vid såväl ME som kronisk värk, utbrändhet mm.
Man ska inte luta sig tillbaka och konstatera att inget kan bli bättre. Långvarig sjukskrivning är ofta en farsot - för människor låses fast i ett tillstånd och stimmuleras inte att försöka prestera mer och bättre.

Så hur bemöttes Agnes och Moa i sin sjukdomssituation? Fick de stimulans och träning som hela tiden anpassades till vad de klarade av och stärkte deras förmåga - deras psyke och deras kroppar?

Det värsta man anses kunna göra vid olika långvariga eller kroniska sjukdomar är att inte lära sig leva med dem och göra det bästa möjliga av situationen, utan istället leta med ljus och lykta efter enbart bot. När boten och "normaliseringen" är det enda som räknas.
Det var kanske det som Oskar var helt inriktad på att leta efter?
Det näst värsta man kan göra är att bli helt passiv och aldrig försöka förbättra sin situation.

Man kan leva ett fantastiskt bra liv även med fysiska och psykiska tillkortakommande, det visar inte minst historier om S Hawkins, blinda sångare och kortvuxna filmstjärnor och kändisar med autism, ADHD, Parkinsson och Downs syndrom.

Man kan ju inte bädda ner ett ME-sjukt barn i en säng och säga att - "anstränger du dig och får pulshöjning så är det farligt för då kan du må sämre."
För hur länge då??
Detsamma gäller naturligtvis också för vuxna.

Intressant. Undrar hur många då som inte får bli sjukskrivna? Enligt uppgifter (minns inte varifrån?) skulle det finnas tiotusentals ME-drabbade i Sverige? 40.000?

Hade H och O kontakter med Försäkringskassan om vabbande för barnen? Fick de inte godkänt? Hur fungerar den biten?

Vet du att A fick sin diagnos i Lund?
Senast redigerad av rappytt 2019-02-19 kl. 21:46.
Citera
2019-02-19, 21:50
Medlem
Citat:

Sen får man inte glömma att Hanna inte förmådde ta livet av sig själv. Hon klarade det inte själv. Varför? Hon kunde utan större svårigheter (?) planera mord på sina barn, genomföra det, men sedan inte ta sig själv av daga. Detta tål att tänkas på. Vad betyder det?
Men nu var det inte föräldrarnas tacksamhet du skrev om i ditt inlägg, det var skolans och skolledningens tacksamhet. Du är så fladdrig så du förstår inte ens själv vad du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in