2019-02-18, 22:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjornhagen
Hallå, hallå! Det är helt klarlagt att det förekommit U-båtar både från både WP- och NATO-sidan i svenska territorialvatten och även långt inne i svenska farvatten. Men, ingen svensk politiker eller ansvariga i försvarsledningen ville skada en främmande U-båt! Markera att de hade observerat farkosten var helt OK. Att sänka en ubåt och döda besättningen, hade lett till omfattande diplomatiska kontroverser och även kunnat start ett väpnat krig. Vi ska vara tacksamma att både Palme och Fälldin och även ÖB fattade rätt beslut. Det hade inget att göra med feghet, undfallenhet eller brist på förmåga. Det var bara rätt beslut. Men, vad har detta att göra med mordet på Olof Palme? Förklara gärna för en oförstående!

Återpostar tidigare inlägg i ämnet.

Man kan säga att Sverige 82-85 störde med sin officiella politik en tyst överenskommelse, rubbade med sin politik balansen mellan Moskva och Washington. Både igenom tänkesättet från det gamla svenska historiespöket ”Mare Nostrum” och att hela tiden lyfta upp frågor som nedrustning och avspänning. Östersjön blev på så sätt ett konfliktområde för stormakterna, där Sverige balanserade på en egenhändigt uppspänd och allt slakare lina mellan Öst och Väst.

Det fanns en del tecken från Sovjet runt Gåsefjärdenincidenten,U-137, som indikerade att något var på gång. Radio Moskva gjorde i början av oktober(6-7:e) en svängning i propagandan där man efter en tids stiltje och nästan undfallenhet vad gällde att kommentera händelser runt Östersjön ex. det senaste amerikanska flottbesöket i Sverige, övergick till en hård attack med en väldigt skarp och i vissa drag rent förlöjligande linje.

Det finns en pendang till Hårsfjärden där incidenterna då föregicks av ett amerikanskt flottbesök, alltså samma mönster som vid Gåsefjärden. Det fanns alltså en redan krattad manege för NATO att använda, det fanns ett synsätt(politiskt, medialt, breda folklagret) från svenskt håll att utnyttja.

Analysen skulle alltså något förenklat innebära amerikanskt flottbesök resulterar i sovjetisk ubåtsaktivitet. Det svenska Försvarets analys av perioden för Gåsefjärdenincidenten som skrevs i rapportform av den så kallade Lundin-gruppen konstaterade att stormakterna alltid planerar för krig och det svenska Försvaret bara skulle ta hänsyn till sina egna, överordnade behov. I Östersjön fanns det ett sovjetiskt överordnat behov av att planera för krig, och att dessa planer även inkluderade svenskt territorium.

NATO och Marinen skådade inte given häst i mun utan kunde lugnt utnyttja ett sovjetiskt misstag(?) till sin egen fördel´. Samtidigt som Lundin-gruppen lägger fram sin analysrapport pågår det en hätsk officiell debatt som gör gällande att Olof Palme försvagar Sveriges position i Östersjön, att han likt en sentida Valdemar Atterdag ska brandskatta Visby och ställa den rådande territorialvattengränsen ur spel. Den signalspaningsorganisation som byggts, finansierats och bemannats av NATO och USA får inte verka i lugna vatten utan tvingas segla mellan stormbyarna på Östersjön.

Östersjön var för Sovjet och USA under den perioden inte ett första rangens prioriteringsområde. De två viktigaste prioriteringarna var situationen i Polen och Strategic Arms Limitation Talks-avtalen, SALT I och SALT II. Den enskilt viktigaste sovjetiska prioriteringen var utan tvekan under hela denna period att förhindra utplaceringen av Euromissilerna som skedde exakt ett år efter Hårsfjärden. I det fallet var den svenska politiken mycket positiv ur Moskvas synpunkt ända tills ubåtarna förstörde de goda relationerna mellan Sverige och Sovjet.

Vid det första toppmötet i Genève i november 1985 mellan Ronald Reagan och Michail Gorbatjov, uttalade sig de två ledarna sig för gemensam säkerhet och kärnvapennedrustning, i termer som kunde varit tagna nästan ordagrant från Palmekommissionens rapport.

Den 26:e maj 1986 säger president Reagan upp SALT II avtalet och senare samma år så överskrider USA gränsen för utplacering av antalet missiler som angavs i avtalet, bara ett halvår efter Genevemötet. Protesterna når inte samma retoriska framgångar som det gjorde under OP, omvärlden kritiserar men accepterar i stora drag den omsvängning från avspänning till anspänning.

När sedan Ingvar Carlsson tillträdde som Sveriges statsminister, fortsatte återställningen av de goda förbindelserna mellan Sverige och USA. Ordningen och balansen är alltså i stora väsentliga drag återställd.
Citera
2019-02-18, 22:10
Medlem
Hur värderar trådens läsare de ögonvittnen till mordet som är kända?
Vilka tror ni mest på, vilka tror ni minst på ?
Utveckla gärna era tankar?
Såg LP mördarens ansikte?

https://www.youtube.com/watch?v=udO-JqDHfRI
Palmemordet Ögonvittnen Inge M, Delsborn och Leif L
Senast redigerad av Sumer 2019-02-18 kl. 22:18.
Citera
2019-02-18, 23:01
Medlem
På facebook finns en grupp som håller på med ubåtsjakt specifikt.

Jag citerar delar av ett inlägg därifrån.
Jag har svårt att bedöma trovärdigheten på inlägget men det skulle i varje fall förklara eldförbudet natten 13-14 oktober 1982 vid utloppet från Mysingen när det verkar som en ubåt gick över minspärren och ut mot öppet hav.

" För inte i något material , eller några rapporter av den stor mängd jag tagit del av, så kan man finna att västubåtar, förutom ett par västtyska ubåtar) varit skäl till uv kränkningar och svensk ubåtsjakt ! När man sedan tillsatte en speciell kommission 2004 och analyserade 4500 av ca 6000 kränkningar, med ett nytt datasystem, så blev resultatet att vid 6-8 tillfällen kan det rört sig om väst ubåtar. Några av dem utanför vår territorial vattengräns. Anledningen till att jag för upp saken till diskussion är att jag fått reda på nya uppgifter i förra veckan, som jag skall försöka få verifierade innan jag skriver om dem. Men kortfattat går de ut på att en rysk miniubåt blev skadad redan den 7:e Oktober, och blev kvar inne i Hårsfjärden. Denna miniubåt samt en konventionell rysk ubåt fick fri lejd under några timmar den 11:e för att ta sig ut, efter att diplomatins kvarnar malt. Det var även därför en av ubåtarna gick in i fjärden igen, för att hämta hem sin skadade kamrat" Men som sagt jag jobbar vidare för att få reda på mer ."
Citera
2019-02-19, 06:48
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
På facebook finns en grupp som håller på med ubåtsjakt specifikt.

Jag citerar delar av ett inlägg därifrån.
Jag har svårt att bedöma trovärdigheten på inlägget men det skulle i varje fall förklara eldförbudet natten 13-14 oktober 1982 vid utloppet från Mysingen när det verkar som en ubåt gick över minspärren och ut mot öppet hav.

" För inte i något material , eller några rapporter av den stor mängd jag tagit del av, så kan man finna att västubåtar, förutom ett par västtyska ubåtar) varit skäl till uv kränkningar och svensk ubåtsjakt ! När man sedan tillsatte en speciell kommission 2004 och analyserade 4500 av ca 6000 kränkningar, med ett nytt datasystem, så blev resultatet att vid 6-8 tillfällen kan det rört sig om väst ubåtar. Några av dem utanför vår territorial vattengräns. Anledningen till att jag för upp saken till diskussion är att jag fått reda på nya uppgifter i förra veckan, som jag skall försöka få verifierade innan jag skriver om dem. Men kortfattat går de ut på att en rysk miniubåt blev skadad redan den 7:e Oktober, och blev kvar inne i Hårsfjärden. Denna miniubåt samt en konventionell rysk ubåt fick fri lejd under några timmar den 11:e för att ta sig ut, efter att diplomatins kvarnar malt. Det var även därför en av ubåtarna gick in i fjärden igen, för att hämta hem sin skadade kamrat" Men som sagt jag jobbar vidare för att få reda på mer ."

En diskussion av eldförbudet. Här framstår det som uppenbart att en miniubåt
släpptes ut. Inget sägs om nationaliteten.

http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=40534
Citera
2019-02-19, 10:28
Medlem
Massajens avatar
Inger presskonferens om spaningsläget på årsdagen har aviserats. Illavarslande?
Varför ligger inte journalistkåren på hårdare, när så mycket av skattebetalarnas pengar förbrukats under så många år?
Citera
2019-02-19, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor

Identifierade inte lokala fiskare någon mini-ubåt som troligt vara av italiensk modell?
Citera
2019-02-19, 13:07
Medlem
ben-varfors avatar
Det finns en hel del observationer men för ubåten vid Mälsten
finns det väl bara det som minstationen kunde detektera.

Jallais samtal med Kviman är intressant. Stefensson gick
bort för något år sedan.
Citera
2019-02-19, 16:06
Medlem
hehehos avatar
Citat:

Personen som beslutade om att släppa ut ubåten var dock svensk liason med NATO i händelse av krig, i det närmaste överbefälhavere för sverige under nato, i händelse av krig.
Sveriges riktiga överbefälhavare informerades inte fullständigt.
Men jag håll med om att det börjar bli OT nu.
Citera
2019-02-19, 19:19
Medlem
hehehos avatar
Citat:
En liknande sak är att SOSUS-anläggningarna i Atlanten
kunde detektera bombplan. De sovjetiska bombplanen
hade motroterande propellrar vilket skapar så kraftigt
buller att Sonar-näten på havsbotten kan registrera
ljudet.

Sousus är ett intressant system. Det lysssnar i ett band av havsvatten som avgränsas av temparatur och saltskillnader. Det blir som en "fiberkabel" för ljud (vågledadare). Man kan i bästa fall höra ljud över 1000 mil från ljudkällan vilket är väldigt långt. Ryssarna var länge omedvetna om att den ens existerade.
Citera
2019-02-19, 19:22
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Identifierade inte lokala fiskare någon mini-ubåt som troligt vara av italiensk modell?

Jo det stämmer även om identifieringen är mycket osäker.

Säkert är däremot Caspar Weinbergers erkännande av att det var västubåter år 2000.
Att vi "kränktes" av västubåtar är ett "closed case", det finns ingen som helst tvekan.
Citera
2019-02-19, 19:26
Medlem
hehehos avatar
Citat:
I ett specifikt fall är det svårare att säga vad som hände. Ljudbangshistorien var
något nytt men hur väl belagd är den? Wolfowitz medgav att det förekommit
vissa avtalade övningar och det finns fördefinierade "lanes" i Östersjön för
NATO-ubåtarna.
läs Tunnanders bok. Man behöver inte hålla med om alla detaljer eller konklusioner men man skall komma ihåg att det är en vetenskapligt skriven bok av en professor i ämnet noga med källor osv, en väldig skillnad mot vad vi är vana vid med journalistiskt tillyxade böcker i MOP. Sen kan diskussionen utgå därifrån.
Citera
2019-02-19, 21:10
Medlem
riskybizzys avatar
Lyssnade på SR från 1992. Ölvesbros reaktion på Henry Nybergs iakttagelse av trion som står och trycker utanför Palmes bostad får mig att tänka på SÄPO. Varför är han annars så ovillig att avslöja vad dessa personer hade för sig? Tror det är SÄPO-poliser som Henry såg.Eller har dessa identifierats på annat sätt som jag missat. Är ju annars intressant med tanke på Sten Anderssons uppgifter om SÄPO-trion som skuggade Palme innan mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in