2019-02-13, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
En mycket berättigad fråga i sammanhanget, som fler borde ställa sig, är, vad får omvärlden i gengäld av Nordkorea för allt bistånd och all hjälp dom får och har fått genom åren?

Det minsta man borde begära av den kriminella diktaturen är att bistå biståndsgivarna så att dessa bereds möjlighet att följa distributionen!
Jag är själv väldigt kluven i frågan.
Man vill vanliga människor väl.

Problemet är ju att när vi nödutfodrar nordkoreanska människor på det sättet så sanktionerar vi diktaturregimens sätt att sköta landet.
Knepig fråga det där...
Citera
2019-02-14, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
I denna artikel kan du läsa om det, rapporten finns även på FAOs hemsida.
Sverige bistår med 1,5 miljoner dollar till FAO för hjälp till NK

Min anmärkning är ris odling i Kina är inte mekaniserad. Majs och vete odling

är mekaniserad
Citera
2019-02-14, 01:36
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Glömde kommentera Din sista mening i lnlägget!

Har Du träffat en ”Normalt funtad” kommunist?

Tro't eller ej, men de existerar. Kanske inte i överflöd. Kan vara nog så pragmatiska och sansade. Oftast ser de väl kommunismen mer som ett slags rättlärig vänsterinriktad socialdemokrati.
Citera
2019-02-14, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Tro't eller ej, men de existerar. Kanske inte i överflöd. Kan vara nog så pragmatiska och sansade. Oftast ser de väl kommunismen mer som ett slags rättlärig vänsterinriktad socialdemokrati.

Jag köper det.

Ville vara lite putslustig och sarkastisk i förra inlägget bara.......
Citera
2019-02-14, 10:17
Medlem
Citat:
NK-News har kommenterat FNs Food and Agriculture Organization (FAO) senaste rapport om hungersnöden i NK, tyvärr blir det allt värre.

En av flera anledningar är NKs bristfälliga jordbruk vars avkastning minskar, bl.a på grund av låg mekanisering.

Samtidigt läser jag att Nordkoreas ambassadör i Mongoliet lovar att NK ska hjälpa Mongolerna med att utveckla dess jordbruk.
Det är ju lyteskomik på hög nivå!
Jag rättar mig själv, det gäller Nepal men det gör det inte mindre lyteskomiskt
Citera
2019-02-14, 11:26
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Jag köper det.

Ville vara lite putslustig och sarkastisk i förra inlägget bara.......

Ahh, jag kanske tog det lite för bokstavligt. Just för att de inte exakt växer på träd.
Citera
2019-02-14, 11:45
Medlem
Citat:
Ahh, jag kanske tog det lite för bokstavligt. Just för att de inte exakt växer på träd.

Minns Du Statsrådet Sven Andersson?......

Självklart gör Du det. Och Du har säkert någon anekdot att berätta.
Citera
2019-02-15, 00:59
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Minns Du Statsrådet Sven Andersson?......

Självklart gör Du det. Och Du har säkert någon anekdot att berätta.

Med nöd och näppe. Jag var väldigt liten på den tiden han var försvarsminister. Men jag vill minnas att han och CB hade stor samsyn om u-båtarna.
Citera
2019-02-16, 05:40
Medlem
Citat:
Med nöd och näppe. Jag var väldigt liten på den tiden han var försvarsminister. Men jag vill minnas att han och CB hade stor samsyn om u-båtarna.

Ok, jag tänkte närmast på hans utmärkande arbete med att ”Rensa ut” kommunister i Sverige efter kriget.

Ja, man får nog anse att CB och SA delade uppfattning om u-båtarna.
Citera
2019-02-16, 05:50
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ok, jag tänkte närmast på hans utmärkande arbete med att ”Rensa ut” kommunister i Sverige efter kriget.

Ja, man får nog anse att CB och SA delade uppfattning om u-båtarna.

Ahh, han var väl partisekreterare på den tiden? Jo S höll en hård linje vänsterut. DÅ.
Citera
2019-02-16, 07:33
Medlem
Citat:
NK-News har kommenterat FNs Food and Agriculture Organization (FAO) senaste rapport om hungersnöden i NK, tyvärr blir det allt värre.

En av flera anledningar är NKs bristfälliga jordbruk vars avkastning minskar, bl.a på grund av låg mekanisering.

Samtidigt läser jag att Nordkoreas ambassadör i Mongoliet lovar att NK ska hjälpa Mongolerna med att utveckla dess jordbruk.
Det är ju lyteskomik på hög nivå!

Återigen frågar jag om hur mekaniserad våt risodling kan vara. Det är faktiskt ett under att NK kan odla ris, nordöstra Kina odlar majs, vete och potatis.
Iallafall det är bättre att odla ris än opium som Japan gjorde i Korea och Manchuko, opium som Kineser tvingades att ta.
En artikel från Cambidge,
https://www.cambridge.org/core/journals/modern-asian-studies/article/forgotten-plague-opium-and-narcotics-in-korea-under-japanese-rule-19101945/E7B51DE21EBFCFE889A158F3196C72D0

Mycket intressant att läsa om Svensk inrikespolitik i en Korea tråd.
Citera
2019-02-16, 10:12
Medlem
Citat:
Ahh, han var väl partisekreterare på den tiden? Jo S höll en hård linje vänsterut. DÅ.

Precis, det var han, och jag har läst en avhandling om hur han bedrev detta konsekventa och till största del kompromisslösa ”Städande och stämma i bäcken arbete, innan det går för långt och vi genomsyras av extremvänstern och kanske tom blir medlemmar i COMECON”.

Den hårda linjen mot de ”Rödröda”, inom S tynade så sakta bort.

Märkligt i frågan Nordkorea, är, att de flesta S politiker på -60 och -70 talen ofta fick ”Kalla fötter” när Nordkorefrågan skulle diskuteras. Munhäftan blev påtaglig, man vistte inte vilket ben man skulle stå på, och okunnigheten var tydlig. Dessutom låg focus till 99% på Vietnam.

1973 hölls ett möte i Medborgarhuset som i huvudsak berörde Vietnam och att bryta helt med Sydvietnam, samt konsekvenserna av detta. Några journalistisers följdfrågor berörde även Nordkorea och Sydkorea, varvid man tydligt kunde märka att frågorna helst ville undvikas.
Exportsatsningen på Nordkorea berördes bland annat, orosmoln höjdes, panelen från S, var obekväma och frågorna gick oftast ut ”Bakvägen” dvs obesvarade.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in