2019-02-11, 20:19
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det kan ta tid innan sånt verkar. Dessutom kan kroppen agera ganska hårt trots massor av droger i kroppen. Adrenalinet gör sitt till. Så det ena utesluter inte det andra.

Visst kan det ta tid innan en lugnande drog verkar. Dock vet man rätt exakt hur mycket som fanns av verksam substans i H’s kropp när hon mördades.
Dvs den exakta verksamma dosen som där och då påverkade henne. Och den var inte större än att hon kunde agera dvs också försvara sig.
Citera
2019-02-11, 20:20
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag tror det är så enkelt att H tog en stor dos lugnande. Stor nog att förhoppningsvis somna ganska djupt. För säkerhets skull bad hon O att hålla koll, samt kväva/strypa henne om inte pillrena gjorde verkan fullt ut. Vilket de troligen inte gjorde. Det är ju inte så konstigt att O "hjälpte" henne då. Det var ju meningen att alla skulle försvinna.

Så tror även jag att det gick till.
Citera
2019-02-11, 20:22
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Visst kan det ta tid innan en lugnande drog verkar. Dock vet man rätt exakt hur mycket som fanns av verksam substans i H’s kropp när hon mördades.
Dvs den exakta verksamma dosen som där och då påverkade henne. Och den var inte större än att hon kunde agera dvs också försvara sig.
Och polisen vet också hur kroppen kan funka trots mycket droger i sig. Detta i samband med adrenalin etc. Det är ju en ekvation som de gör förutsätter jag. Sen handlar det om hennes kroppsvikt, mat innan och allt annat. Nå, jag vet inte hur de beräknat drogerna hon har i sig.

Edit: Det kan vara så att barnen avled nåt dygn innan. Eller flera timmar innan. Och H så småningom helt uttröttad och färdig, petade i sig en massa droger och gick och lade sig. Hon tog kanske större delen av drogerna EFTER morden. Och O avslutade.
Fan vet.
Senast redigerad av Flashig78 2019-02-11 kl. 20:25.
Citera
2019-02-11, 20:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag är just nu trött på denna tråd, alldeles för mycket tjafs och trams.
Skulle bara vara intressant att försöka förstå hur Bjärred händelsen överhuvudtaget kunde ske.
Varför vill en kvinna bli strypmördad av en man?
Det är fullkomligt obegripligt för mig om H verkligen ville detta?
Det är väl det enda jag håller med dig om.
Mobbaren gav dig pluspoäng.
Citera
2019-02-11, 20:23
Medlem
Citat:
Efter kontakt med ansvarig åklagare A-C A i Bjärredmålet gäller följande officiella uppgifter idag:

Hanna mördades av Oskar genom strypmord, eventuellt med inslag av kvävning
Oskar dog sist
Barnen mördades, såvitt man funnit på analyser, enbart av en gärningsman
Man har, precis som polisen uppgav, fynd som talar för och stödjer att både O och H planerat detta.
FUP blir klar denna vecka och kan efter sekretessprövning lämnas ut till dem som ansökt.

TACK för att du delar med dig till alla!
Du ger aldrig upp.
Jag är inte förvånad att det är en gärningsman. Det brukar ju vara så.
Hoppas att vi får ta del av hur långt planen hade kommit innan detta hände.
Citera
2019-02-11, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
En person som drar in dessa summor på sina bisysslor måste rimligtvis arbeta en del för det eftersom det han sålde var utbildningar.

Då kan man fråga sig för det första hur hans arbetsgivare - Lunds Universitet - kunde acceptera hans arbete hemifrån och deltidstjänst för mer tid med flickorna.

För det andra kan man fråga sig när han skulle ha haft tid med allt påstått "jagande efter hjälp åt barnen". Mest troligt är att Hanna skötte nästan all markservice.

Vad användes de 350000 kronorna i aktieutdelning till kan man undra. Köpa rep och sömntabletter?

Här lite kort info om vad som gäller (spec regler för universitetslärare) https://regler.uu.se/digitalAssets/14/c_14523-l_3-k_en-kort-information-om-bisysslor.pdf

Vi vet inte när i tiden han tog uppdrag för företaget, tjänstledigheten gällde väl fr o m 24 november om jag inte minns fel. Men visst, det lär ha tagit mycket tid i anspråk både från det ordinarie arbetet och hemmet. Sjukt/stört, som det mesta i det här fallet...
Citera
2019-02-11, 20:27
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Men hon var ju inte så drogad att hon inte kunde agera enligt polisen. Då borde hon rimligen också gjort kraftfullt motvärn. Då kommer den andra frågan - hur kan man strypmördad någon man älskar som gör motvärn?

Barnen kanske redan var döda. Vad hade det varit för tillvaro att ”vakna upp till”?
Citera
2019-02-11, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
En person som drar in dessa summor på sina bisysslor måste rimligtvis arbeta en del för det eftersom det han sålde var utbildningar.

Då kan man fråga sig för det första hur hans arbetsgivare - Lunds Universitet - kunde acceptera hans arbete hemifrån och deltidstjänst för mer tid med flickorna.

För det andra kan man fråga sig när han skulle ha haft tid med allt påstått "jagande efter hjälp åt barnen". Mest troligt är att Hanna skötte nästan all markservice.

Vad användes de 350000 kronorna i aktieutdelning till kan man undra. Köpa rep och sömntabletter?

Han använde utdelningen till att hålla uppe sin inkomst för taxeringskalendern och indikera att han hade en hög(re) befattning på LU.
Citera
2019-02-11, 20:32
Medlem
Reimers avatar
När jag pratade med EGW idag så blev jag ombedd att ta kontakt med registrator hos polisen på mailadressen registrator.syd@polisen.se, hon nämnde inte med ett ord att ärendet var hos någon åklagare så lite förvånad är jag nog över de uppgifter som har kommit till tråden.

EGW visste inte om FU var nedlagd än men jag antar att registrator kan svara på det.

Jag har givetvis mailat till registrator och fått det sedvanliga autosvaret, jag får se om det kommer något fylligare svar inom den närmaste framtiden.
Citera
2019-02-11, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Barnen kanske redan var döda. Vad hade det varit för tillvaro att ”vakna upp till”?

Jag har svårt att tänka mig ett värre helvete än att ruskas liv i av polisen och vakna upp till sina två döda barn i sina sängar och sin make hängande i trappan. ALLT känns som ett paradis jämfört med det och personligen hade jag gjort ALLT för att undvika det.
Citera
2019-02-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Klart jag skrattar åt dig. I tid och otid - ända sen jag skrev ren sakfakta om att det finns strypning som självmordsmetod - drar du upp detta.

Gräv du i dina kanaler. Inte mig emot.

Strypning är inget speciellt ovanligt sätt att åtminstone försöka suicidera genom.
Det är inte svårt att knyta något runt halsen sen är det bara att vänta, du har ingen aning om uppfinnesrikedomen på mer eller mindre slutna psykiatriska avdelningar.
Citera
2019-02-11, 20:40
Medlem
Citat:
Efter kontakt med ansvarig åklagare A-C A i Bjärredmålet gäller följande officiella uppgifter idag:

Hanna mördades av Oskar genom strypmord, eventuellt med inslag av kvävning
Oskar dog sist
Barnen mördades, såvitt man funnit på analyser, enbart av en gärningsman
Man har, precis som polisen uppgav, fynd som talar för och stödjer att både O och H planerat detta.
FUP blir klar denna vecka och kan efter sekretessprövning lämnas ut till dem som ansökt.

Efter några månader visste H:s mamma bara att "båda har skrivit under förklaringsbrevet".

När vi tänker efter så menar åklagaren säkert bara det brevet nu också, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in