2019-02-11, 18:29
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, den är inte att leka med när den muterar. Huh!
Nej, det är jag som slarvar egentligen. Jag kör ant. när jag noterar parallellt, det är enklare med förkortningarna som finns.
Du kan läsa en "hon" genomgående, la det dock mer neutralt.
Det kan förekomma hos annan vårdare (ett ord man använder hellre vid te.x. attachment theory) för att inte snöa inne på mödrar - men av given anledning mer vanligt av naturen att det berör mödrar.

Tack för den utförliga förklaringen.
Citera
2019-02-11, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man kan säga att 2015 inte var så strålande men 2017 när O beskrivs deprimerad och sjuk var ett riktigt bra år ekonomiskt. Han kanske lade in en överväxel och jobbade lite för mycket det året?

Dessutom plockade man ut 350 000 i aktieutdelning i april 2017, det var väl när O påstås ha varit som mest under isen med svart mössa och allt.

Jag begriper inte det där att året när allt var som värst så gick företaget som bäst. Vad gjorde man med de pengarna? Sökte vård för flickorna? Vad var det som hände denna vår?
Citera
2019-02-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag begriper inte det där att året när allt var som värst så gick företaget som bäst. Vad gjorde man med de pengarna? Sökte vård för flickorna? Vad var det som hände denna vår?

Men nu hänger jag inte med, du har ju fått en länk till årsredovisningen? Här kommer den igen om du missat

https://www.proff.se/k%C3%B6p-rapporter/oskar-henkow-utbildning-ab/kalmar/skatter%C3%A5dgivning/2JYRYECI63IKF/
Citera
2019-02-11, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men nu hänger jag inte med, du har ju fått en länk till årsredovisningen? Här kommer den igen om du missat

https://www.proff.se/k%C3%B6p-rapporter/oskar-henkow-utbildning-ab/kalmar/skatter%C3%A5dgivning/2JYRYECI63IKF/

Har jag missförstått eller uttryckt mig fel?
Förstod det som att det gick bra med företaget 2017. Så bra att man kunde ta ut 350000kr i aktieutdelning, men att det inte gick bra med familjen annars det året. Men jag fattar inte den form av ekonomin. Är inte min vardagsekonomi - för att säga. Det är obegriplig som det är - blir inte bättre av att man tolka siffror fel.
Citera
2019-02-11, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du förbiser att det var O som var produktiv när det gäller skrivande och offentlig publicering och att det var O som sveks yrkesmässigt på alla plan. "Den sista tiden förtjänade inte du" handlar antagligen om att hans bokproduktion stoppade eftersom medförfattarna valde andra samarbetspartners än O. Han var ute i kylan och droppen kom när hans välgörare J Kleer*p valde att skriva en bok tillsammans med en annan.

H bara jobbade på, som hon alltid gjort. Hon tjänade pengar när O inte gjorde det, i många år. För O var det känsligare att bli sviken och snöpt. Efter att ha läst Os alster har jag lärt mig att O skrev fyrkantigt känslomässigt, precis på det sätt som sker i avskedsbrevet.

Hatar du kvinnor?

På tal om att tjäna pengar, såg du resultatet för 2017 i Oskars bolag?
Citera
2019-02-11, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja, som statligt anställd, vilket båda föräldrarna var, har man också ett extra skyddsnät, man får bland annat utfyllnad till 90% av inkomsten vid sjukskrivning till 365 dagar, samt extra ersättning vid VAB.
Just precis! Hade tänkt skriva det, men var inte säker på exakt vad som gäller.
Citera
2019-02-11, 19:01
Medlem
Citat:
Har jag missförstått eller uttryckt mig fel?
Förstod det som att det gick bra med företaget 2017. Så bra att man kunde ta ut 350000kr i aktieutdelning, men att det inte gick bra med familjen annars det året. Men jag fattar inte den form av ekonomin. Är inte min vardagsekonomi - för att säga. Det är obegriplig som det är - blir inte bättre av att man tolka siffror fel.

Aktieutdelningen om 350.000 avser räkenskapsåret 2016, utbetalades i samband med bolagsstämma (för 2016) våren 2017. Företagets tillgångar per 161231 är 606.792 och per 171231 1.285.153.
Senast redigerad av diva59 2019-02-11 kl. 19:04.
Citera
2019-02-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja, som statligt anställd, vilket båda föräldrarna var, har man också ett extra skyddsnät, man får bland annat utfyllnad till 90% av inkomsten vid sjukskrivning till 365 dagar, samt extra ersättning vid VAB.
Sjukpenning får man om försäkringskassan godkänner ens sjukdom, och VAB får man tills barnet fyllt 12 så det skulle vara för Moa i så fall om hon varit så sjuk att hon behövde vårdas hemma. Men enligt planeringen med skolan skulle hon gå skola vissa dagar och få hemundervisning övriga.

Jag tror inte att det är tillåtet att ta ut ersättning för vård av barn om barnet är i skolan. För vilken sjukdom skulle O eller H ha fått sjukpenning, enligt vad vi vet jobbade H heltid och O gick ner med 10% i arbetstid?

Vad tror du som expert i ämnet?
Citera
2019-02-11, 19:16
Medlem
Citat:
Aktieutdelningen om 350.000 avser räkenskapsåret 2016, utbetalades i samband med bolagsstämma (för 2016) våren 2017. Företagets tillgångar per 161231 är 606.792 och per 171231 1.285.153.

Ok. Men man fick utbetalad 350.000kr våren 2017 - men det var räkenskapsåret 2016 det gällde för. Så familjen hade bra resurser - i alla fall efter mina mått. Så man hade möjligheter att göra det ena eller andre. Men året 2017 gick väl bra eller inte? När man tänka att det är en bisyssla för någon som jobbar som lektor på heltid.
Citera
2019-02-11, 19:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jan Kl**rup valde aldrig O som medförfattare till skrifterna "Kulturen och skatten" och "Fastighetsägare och skatten". O nämner JK på sin sida, dem som ska leva i all evighet och publicerar skriften "Agnes, Moa och momsen". Var O beräknande eller bara fantasilös?
Betydligt mer beräknande än fantasilös.
Citat:
Funderar lite till... JK är ju själv expert på moms, så han behövde ju inte ha med O då. Det var JK som förde in O på momsområdet. Det är så märkligt att O väljer att publicera sin skrift och ha den kvar som en slags minnessten.
Eller alibi..?
Citat:
Var det inte EK som som publicerade en märklig text på linkedin om att hon postumt accepterade O som värdig att bli professor?
Jo - för att dagen därpå informera om att OH:s största brist var att han tvingades ställa in den ena konferensen efter den andra.

Tror OH före sin julledighet visste vartåt det lutade.
Citera
2019-02-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ok. Men man fick utbetalad 350.000kr våren 2017 - men det var räkenskapsåret 2016 det gällde för. Så familjen hade bra resurser - i alla fall efter mina mått. Så man hade möjligheter att göra det ena eller andre. Men året 2017 gick väl bra eller inte? När man tänka att det är en bisyssla för någon som jobbar som lektor på heltid.

Det gick kanon, nettoomsättning på 1,4 miljoner kan väl ingen tycka annat än är bra för en bisyssla
Citera
2019-02-11, 19:21
Medlem
Citat:

Alltså dubblades Os tillgångar i företaget under 2017?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in