2019-02-08, 04:34
Medlem
Han var 10månader på furunäset utanför Piteå,var tillbaka på jobbet som lönekamrer på Bodens kommun inom ett år.Har för mig han dessutom var bror till en polis som sedermera blev chef för narkotiksroteln i Luleå,så sades det.Liv...var efternamnet Bör.. förnamnet och vill minnas han använde stekpanna,hammare och ett spärrskaft vid morden, det var en väldigt lång tid från första mordet till sista,har för mig det var fästmön han mördade sist. Det var en sak som var ivrigt debatterad huruvida det inte var ett planerat brott genom att han väntade och mördade allihopa.Var barn i Boden då,min mor hade med honom att göra genom sitt arbete,minns hon sa att hon alltid såg på hans händer och funderade på vad han gjort med dom.
Citera
2019-02-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BullshitterNono
Han var 10månader på furunäset utanför Piteå,var tillbaka på jobbet som lönekamrer på Bodens kommun inom ett år.Har för mig han dessutom var bror till en polis som sedermera blev chef för narkotiksroteln i Luleå,så sades det.Liv...var efternamnet Bör.. förnamnet och vill minnas han använde stekpanna,hammare och ett spärrskaft vid morden, det var en väldigt lång tid från första mordet till sista,har för mig det var fästmön han mördade sist. Det var en sak som var ivrigt debatterad huruvida det inte var ett planerat brott genom att han väntade och mördade allihopa.Var barn i Boden då,min mor hade med honom att göra genom sitt arbete,minns hon sa att hon alltid såg på hans händer och funderade på vad han gjort med dom.

Det du har för dig stämmer bra ang släktskap och arbete. Jag fick dock uppfattningen av den pensionerade kriminalaren som berättade detta för mig genom en slump att det var flickvännen han mördade först och under tiden hann föräldrarna låsa in sig i antingen garage eller annat uthus på gården och där tog det lång tid för GM att ta sig in för att mörda även dom. Denna pensionerade man hade tidigare jobbat tillsammans med brodern till GM inom polisen. Jag kände även broderns familj då jag var barn.
Citera
2019-02-09, 23:24
Medlem
PolisBatikhexans avatar
GM:

1945-06-22

Livbom, Börje Lennart

Adress (1990):

Komministerg 5
961 33 Boden

Mantalsskriven i Överluleå (Bodens kn, Norrbottens län, Norrbotten), fastigheten Örnen 11.

Född 22/6 1945 i Luleå (Norrbottens län, Norrbotten).

Gift man (27/6 1981).
--------------
Källor:
Mantalslängd 1991, Norrbottens län
Citera
2019-02-10, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BullshitterNono
Furunäsets mentalsjukhus, okej. Inte förvånande att han var där just. Täcker dessa 10 månader in att han var helt utskriven från sjukhuset eller rör det att han blev försöksutskriven efter 10 månader?

Furunäset lades ned 1987.
Citera
2019-02-10, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisBatikhexan
GM:

1945-06-22

Livb*m, *örje Le*nart

Adress (1990):

Komministerg 5
961 33 Boden

Mantalsskriven i Överluleå (Bodens kn, Norrbottens län, Norrbotten), fastigheten Örnen 11.

Född 22/6 1945 i Luleå (Norrbottens län, Norrbotten).

Gift man (27/6 1981).
--------------
Källor:
Mantalslängd 1991, Norrbottens län
Tack. Han bytte tydligen efternamn. Med samma födelsedatum och förnamn (bägge) finns en person med efternamnet Stjer*a (*=n), död 9/6 2014. Han föddes i Luleå och var gift samma datum du har i infon. När han dog var han folkbokförd i Fresta, Upplands Väsby.

Citat:
Ursprungligen postat av Jozz79
GM är avliden sen ett par år tillbaks.
Citat:
Vet inte exakt när GM avled, har bara sett det i förbifarten i mitt Facebookflöde för några år sedan.
Senast redigerad av Brottslingar 2019-02-10 kl. 00:17.
Citera
2019-02-10, 22:38
Medlem
Olika uppgifter om var GM vårdades

I detta inlägg av användaren Konrad i annan tråd nämns att GM "satt ett tag, ung. ett halvår, på sidsjöanstalten":
(FB) Trippelmord i Sverige?
I det här inlägget i förrgår uppger medlemmen BullshitterNono: "Han var 10månader på furunäset utanför Piteå".
(FB) Trippelmord, Boden, 26 april 1979

..............

Uppland och namnbyte

Någon som vet när han flyttade till Uppland (där han var skriven vid sin bortgång 2014)?
Och efternnamnsbytet, när skedde det?

...............
Citat:
Vet inga datum eller liknande utan bara att kriminalaren T berättade för mig att det var ungefär ett års vård. Han sa även ang det med preskriptionstiden att allt finns ju läsa som officiella handlingar nu när den gått ut. Så finns säkert att begära ut info om man vill ha datum och så.
Vad för preskriptionstid, menar du?
Citera
2019-02-10, 22:43
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottslingar

I detta inlägg av användaren Konrad i annan tråd nämns att GM "satt ett tag, ung. ett halvår, på sidsjöanstalten":
I det här inlägget i förrgår uppger medlemmen BullshitterNono: "Han var 10månader på furunäset utanför Piteå".

..............

Uppland och namnbyte

Någon som vet när han flyttade till Uppland (där han var skriven vid sin bortgång 2014)?

...............
Med preskriptionstid menar väl skribenten i detta fall den tid som måste förflytta innan allmänheten får ta del av GM:s läkarjournaler?
Citera
2019-02-10, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Med preskriptionstid menar väl skribenten i detta fall den tid som måste förflytta innan allmänheten får ta del av GM:s läkarjournaler?
Jag vet inte vad skribenten avser med preskriptionstid i sammanhanget - mot bakgrund av att hen skriver "ang det med preskriptionstiden att allt finns ju läsa som officiella handlingar nu när den gått ut"

Vilken tid menar du att Jozz79 kan tänkas mena utifrån "den tid som måste förflytta innan allmänheten får ta del av GM:s läkarjournaler?"? Vilken tid har "gått ut nu", och när gick den i så fall ut?
Citera
2019-02-10, 23:05
Medlem
Domen i detta brottmål meddelades i Bodens tingsrätt (sannolikt) fredagen 10 augusti 1979. Tidningar skrev om domen bl.a. 11 aug och 13 aug 1979.

Domen finns arkiverad i Landsarkivet i Härnösand.
Citera
2019-02-11, 00:34
Medlem
Citat:

..............

Uppland och namnbyte

...............

Det han menade var hans egen rätt att prata om händelser inom sitt arbete. Vet ej vad det är för regler för det men mannen menade att nu har det gått så lång tid så nu får jag berätta.
Anledningen till att vi kom in på att prata om detta var att han berättade vad han jobbat med innan pension och jag sa att då måste du jobbat me **** (GM:s bror). Och mycket riktigt bekräftade mannen detta och pratade varmt om sin fd kollega. Sedan frågade han mig om jag kände till vad som hänt med dennes bror. Jag förstod inte vad han menade men bekräftade att jag ju väl visste vem brodern med familj var. Sen fick jag höra berättelsen om det nedtystade trippelmordet och tappade hakan.
Citera
2019-02-11, 01:00
Medlem
Citat:
Det han menade var hans egen rätt att prata om händelser inom sitt arbete. Vet ej vad det är för regler för det men mannen menade att nu har det gått så lång tid så nu får jag berätta.
Anledningen till att vi kom in på att prata om detta var att han berättade vad han jobbat med innan pension och jag sa att då måste du jobbat me **** (GM:s bror). Och mycket riktigt bekräftade mannen detta och pratade varmt om sin fd kollega. Sedan frågade han mig om jag kände till vad som hänt med dennes bror. Jag förstod inte vad han menade men bekräftade att jag ju väl visste vem brodern med familj var. Sen fick jag höra berättelsen om det nedtystade trippelmordet och tappade hakan.
Ah, det förklarar det hela. Tack för att du förtydligade!
Citera
2019-02-11, 15:03
Medlem
Citat:
Citat:
Han bytte tydligen efternamn. Med samma födelsedatum och förnamn (bägge) finns en person med efternamnet Stjer*a (*=n), död 9/6 2014. Han föddes i Luleå och var gift samma datum du har i infon. När han dog var han folkbokförd i Fresta, Upplands Väsby.
GM skrev sig på adressen i Uppland månaden innan han avled 2014. Han flyttade dit från adressen i Boden han bott på länge.
Namnbytet skedde precis före han flyttade från Boden till Upplands Väsby. Mannen var gift vid sin bortgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in