2019-02-11, 10:55
Medlem
spoilers avatar
"De blev förälskade i klassrummet – han var elev och hon var lärare.
Sedan dess slåss Ulla Simonsson, 79, och Hamzeh Dalis, 36, i Karlskrona för rätten att få gifta sig.
Nu går paret en sista rond mot myndigheter och tvivlare som hittills gjort allt för att stoppa parets bröllopsdröm.
Det är en kärlekssaga med många bottnar, den om den palestinske flyktingen Hamzeh Dahlis och den pensionerade läraren och fastighetsmiljonären Ulla Simonsson.
Att det skiljer 43 år mellan dem är bara en av flera detaljer som gjort att paret – sedan de hösten 2015 öppet vågade manifestera sin kärlek till varandra – mötts av fördomar, avståndstagande och en anonym anmälan till Migrationsverket.
När de träffades i klassrummet i april 2015 levde Ulla Simonsson ett stillsamt liv som änka efter ett över 40 år långt äktenskap. För att bryta isoleringen anmälde hon sig till Kungmarkskyrkan som volontär för att där undervisa nyanlända i svenska. Det passade henne bra. Under sin yrkesverksamma karriär arbetade hon som lärare.
– Jag fastnade för Hamzeh första gången jag såg honom. Han skilde ut sig till sättet. Lugn och filosofisk. Min tanke var att hjälpa honom vidare, att försöka introducera honom till en jämngammal flicka. Men med tiden så kom vi varandra allt närmare.

/…/

Att kärleken mellan dem är äkta har paret nu även papper på. Slutsatsen av den anknytningsutredning som gjordes för ett år sedan visar att förhållandet är att betrakta som seriöst. Och eftersom Ulla Simonsson äger flera stora fastigheter och en förmögenhet klarar sig paret helt utan försörjningsstöd eller andra bidrag. Ett äktenskapsförord mellan dem reglerar att tillgångarna stannar hos henne i händelse av skilsmässa.
Ändå har Skatteverket gett avslag på parets ansökningar om hindersprövning.
Ändå har Migrationsverket hittills sagt nej till Hamzeh Dalis begäran om uppehållstillstånd."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/de-kampar-for-att-ratten-att-fa-gifta-sig

Är det rätt att gerontofiler ska hindras tillträde till landet? Hur tror ni den här sagan slutar?
Citera
2019-02-11, 10:57
Bannlyst
Kan vi räkna med Ulla snart kommer lämna jord livet och Hamzeh Dahlis kommer står ensam arvtagare.. Luktar gold digger lång väg.
Citera
2019-02-11, 10:59
Medlem
Han ska behandlas som alla andra som vill gifta sig med någon i Sverige.
Citera
2019-02-11, 11:04
Medlem
CokeLaRocks avatar
Klarar den gode Hamzeh av att tillfredställa en gammal kärring så förtjänar han hennes miljoner. Helt klart.
Citera
2019-02-11, 11:06
Medlem
Guds avatar
Smart av henne att skriva äktenskapsförord iallafall
Citera
2019-02-11, 11:14
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud
Smart av henne att skriva äktenskapsförord iallafall

Finns det inga barn får väl sol och våraren pengarna i alla fall?
Citera
2019-02-11, 11:21
Bannlyst
Hur kan man ha gråa hår som 36 åring?

Hamze ser ut vara uppemot 45 50 år?
Citera
2019-02-11, 11:22
Medlem
Att få en ung kuk i sig måste värt att ge bort alla de miljonerna.

Edit: Han såg visst inte så ung ut.
Citera
2019-02-11, 11:23
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotulaun

Har man flytt från krig, varit med om trauman så kan man faktiskt få gråa hår och bli sliten.

Angående ämnet. Jag hoppas damen har kloka släktingar omkring sig. Tyvärr kan man knappast hindra två myndiga att gifta sig.
Citera
2019-02-11, 11:24
Bannlyst
Hamzeh har alltså tagit sig till Sverige med icke godkänt pass? Suck!

Citat:
Orsaken är att myndigheterna menar att han måste uppvisa ett giltigt pass – trots att det inte finns någon bestämd regel för vad som ska godtas som bevisning. Myndigheten kräver ett palestinskt pass, och ett sådant är nu beställt via ombud i Ramallah. Kvitto på beställningen har lämnats in, men väntetiderna är långa och kan ta över ett år.
Citera
2019-02-11, 11:29
Avslutad
Vem bryr sig, så länge han inte kostar skattebetalare något.
Citera
2019-02-11, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotulaun

Nu tycker jag också han set äldre ut än 36. Men jag vet folk som fått gråa hår i 20-årsåldern och min gamla chef var helt gråhårig innan han var 40.

OnT. Han befinner sig hör utan ett riktigt pass och således borde de inte kunna gifta sig.
Senast redigerad av Hockeytrunken 2019-02-11 kl. 11:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in