Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Två av dessa barn hade diagnosen ME/Cfs och bodde i Bjärred. Moas pianofröken träffade henne en timme i veckan, senast i april det år hon fick läkarintyget. Det läkarintyget fick hon förmodligen i augusti strax innan skolstarten. Det finns många som hellre köper ett hobbyutlåtande från en pianofröken än ett intyg från sjukvården och skolans bedömning. Det är nästan skrämmande.
Läkarintyg kom senare. Alltså den med diagnosen. Det var inte klar vid skolstarten, annars hade rektorn inte behövd att nämna att beslutet slutligen fattades när det var på plats. Det är min tolkning. Elli09 skrev också att det kom senare, men det är jo frågan om hen visste. Det hade varit absolut ovanligt att en sådan utredning skulle blir klar under sommarperioden. Men det har diskuterats här i längd tidigare.
Om jag själv hade träffat ett barn vecka efter vecka över några år, som verkade helt friskt. Men uppfattade att en av föräldrarna inte mådde riktig bra och att det var lite struligt med avtalade tider samt betalningar under en period. Sen avslutas möten innan terminsslut. Och sen hade jag i efterhand fått reda på att barnet hade fått diagnosen me och hemundervisning. Och att utredningen har ungefär påbörjats när lektionerna hade avslutades. Då hade jag funderat över - har jag sett något tecken överhuvedtaget att detta var på gång - någonting. Mindre övning hemma, mindre koncentration på lektionerna, trötthet att orka genom lektionen, en nedstämdhet, en ljudkänslighet??? Något av detta, eller fler saker. Och hade jag inte kommit på någonting - då hade jag börjat att fundera väldig mycket hur det hela gick till. Om då tillkommer att faren hade skickat mig en e-post där det framgår att han inte tror att barnet blir frisk till nästa termin. Då hade jag funderat ännu mer.
Jag hade inte trodd på den me diagnosen för detta barn alls. Man är inte läkare, man ser inte de andra 6 dagar och de andra 23.5 timmar på dag 7, man är inte objektiv i det avseendet. Men man ha mött barnet själv (med föräldran på soffan). Inte med 20 andra barn i en klass och över längre tid.
Pianospel fungerar helt enkelt inte lika bra - när något inte stämmer. Kan inte tänka mig att me symptom inte skulle märkas eller bättre: vid pianospel kanske de bör märkas först. Ljud, koncentration, muskelanspäning, finmotorik. Om detta fungerar så som vanligt - men en me utredning på gång. Det är konstig.
Ännu konstigare att O ska ha sagt till sina anhöriga att M för hans del gärna kunde fortsätta med lektionerna så länge M orkade, men att han inte har tid att köra och H inte vilja (om jag fattade den historien rätt). Så O och H begär komplett hemundervisning för M, men man anser henne frisk nog att gå på pianolektionerna. I alla fall O. Mycket märkligt.