2019-02-10, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Sa de inte så? Jag försöker hitta vad rektorn sa.

Han skrev ju det i mailet till pianofröken? Eller är jag fullständigt förvirrad?

Den 26 augusti skriver maken till pianolärarinnan:

Hej
NN har blivit långvarigt sjuk och kan inte spela denna termin. Kan vi höras inför våren och se om hon mår bättre? Inte troligt men möjligheten finns.
Hälsningar
XX”

Strax innan har flickan fått sjukdomen ME konstaterad och påbörjat hemundervisning. Att man pratar i termer av vårtermin eller kanske ännu längre fram känns inte orimligt. Under alla förutsättningar finns det inga ord om att hon ALDRIG mer kan spela piano igen.

https://elisabethoglund.se/blogg/bjarredfallet-idag-kan-jag-visa-den-sista-mejlkonversationen-mellan-pianolararinnan-och-den-11-ariga -flickans-pappa/
Citera
2019-02-10, 16:28
Medlem
Citat:

Han skrev ju det i mailet till pianofröken? Eller är jag fullständigt förvirrad?

Edit: Så här säger rektorn: https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/901294-morden-i-bjarred-nu-analyseras-familjens-moten-med-skolan Det finns alltid risk att man litar för mycket på föräldrarna. Borde vi sett eller hört något? Skulle vi ha sett signaler? I mitt hjärta känner jag att nej här finns inget mer jag kunde gjort, säger rektorn Margareta Strand Karlsson till Expressen.

Ja, hon sa just precis det.
Flickorna kommer i skymundan då föräldrarna/föräldrarna tar så stor plats. Både här på fb och i media. Vem har talat med endast flickorna? Har någon ens gjort det? Fick de vara med på skolmötena?
Citera
2019-02-10, 16:29
Medlem
Citat:
Nåja, vi är alla människor och vi tolkar olika. Jag tycker då det är konstigt att en pappa inte anser det för troligt att dotterns hälsa inte kommer förbättras. Dvs aldrig kommer bli frisk. Jag menar, vilken förälder kastar in handduken på det viset? Det primära är väl ändå att se till att livet blir bra för ens unge? Man dödar inte barnen för att de blir sjuka. Om Moa nu var speciellt sjuk. Jag tror hon helt enkelt hölls hemma som sällskap till Agnes. Skolan sa ju att "vi kanske har lyssnat för mycket på föräldrarna" - inte exakt så kanske, men andemeningen var ju det.

Citat:

Edit: Så här säger rektorn: https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/901294-morden-i-bjarred-nu-analyseras-familjens-moten-med-skolan Det finns alltid risk att man litar för mycket på föräldrarna. Borde vi sett eller hört något? Skulle vi ha sett signaler? I mitt hjärta känner jag att nej här finns inget mer jag kunde gjort, säger rektorn Margareta Strand Karlsson till Expressen.

Är andemeningen samma tycker du? I mitt hjärta känner jag att det inte är det.
Citera
2019-02-10, 16:30
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Den 26 augusti skriver maken till pianolärarinnan:

Hej
NN har blivit långvarigt sjuk och kan inte spela denna termin. Kan vi höras inför våren och se om hon mår bättre? Inte troligt men möjligheten finns.
Hälsningar
XX”

Strax innan har flickan fått sjukdomen ME konstaterad och påbörjat hemundervisning. Att man pratar i termer av vårtermin eller kanske ännu längre fram känns inte orimligt. Under alla förutsättningar finns det inga ord om att hon ALDRIG mer kan spela piano igen.

https://elisabethoglund.se/blogg/bjarredfallet-idag-kan-jag-visa-den-sista-mejlkonversationen-mellan-pianolararinnan-och-den-11-ariga -flickans-pappa/
Det stämmer det du skriver. Tydligen tolkar jag vissa saker som fan läser bibeln. TACK!
Citera
2019-02-10, 16:31
Medlem
Citat:
Nåja, vi är alla människor och vi tolkar olika. Jag tycker då det är konstigt att en pappa inte anser det för troligt att dotterns hälsa inte kommer förbättras. Dvs aldrig kommer bli frisk. Jag menar, vilken förälder kastar in handduken på det viset? Det primära är väl ändå att se till att livet blir bra för ens unge? Man dödar inte barnen för att de blir sjuka. Om Moa nu var speciellt sjuk. Jag tror hon helt enkelt hölls hemma som sällskap till Agnes. Skolan sa ju att "vi kanske har lyssnat för mycket på föräldrarna" - inte exakt så kanske, men andemeningen var ju det.
Han skrev inte att flickan aldrig skulle bli frisk, bara att hon mest troligt inte skulle spela piano den hösten. Det är skrämmande vilket självbedrägeri du håller på med.
Citera
2019-02-10, 16:33
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Han skrev inte att flickan aldrig skulle bli frisk, bara att hon mest troligt inte skulle spela piano den hösten. Det är skrämmande vilket självbedrägeri du håller på med.
Jag håller med dig. Pudlar ordentligt. Nånstans försöker jag nog få till det att Moa var frisk, och Oskar var sjuk. Och det är inte rättvist nånstans. Ber om ursäkt.
Citera
2019-02-10, 16:43
Medlem
Citat:
Två av dessa barn hade diagnosen ME/Cfs och bodde i Bjärred. Moas pianofröken träffade henne en timme i veckan, senast i april det år hon fick läkarintyget. Det läkarintyget fick hon förmodligen i augusti strax innan skolstarten. Det finns många som hellre köper ett hobbyutlåtande från en pianofröken än ett intyg från sjukvården och skolans bedömning. Det är nästan skrämmande.

Läkarintyg kom senare. Alltså den med diagnosen. Det var inte klar vid skolstarten, annars hade rektorn inte behövd att nämna att beslutet slutligen fattades när det var på plats. Det är min tolkning. Elli09 skrev också att det kom senare, men det är jo frågan om hen visste. Det hade varit absolut ovanligt att en sådan utredning skulle blir klar under sommarperioden. Men det har diskuterats här i längd tidigare.

Om jag själv hade träffat ett barn vecka efter vecka över några år, som verkade helt friskt. Men uppfattade att en av föräldrarna inte mådde riktig bra och att det var lite struligt med avtalade tider samt betalningar under en period. Sen avslutas möten innan terminsslut. Och sen hade jag i efterhand fått reda på att barnet hade fått diagnosen me och hemundervisning. Och att utredningen har ungefär påbörjats när lektionerna hade avslutades. Då hade jag funderat över - har jag sett något tecken överhuvedtaget att detta var på gång - någonting. Mindre övning hemma, mindre koncentration på lektionerna, trötthet att orka genom lektionen, en nedstämdhet, en ljudkänslighet??? Något av detta, eller fler saker. Och hade jag inte kommit på någonting - då hade jag börjat att fundera väldig mycket hur det hela gick till. Om då tillkommer att faren hade skickat mig en e-post där det framgår att han inte tror att barnet blir frisk till nästa termin. Då hade jag funderat ännu mer.

Jag hade inte trodd på den me diagnosen för detta barn alls. Man är inte läkare, man ser inte de andra 6 dagar och de andra 23.5 timmar på dag 7, man är inte objektiv i det avseendet. Men man ha mött barnet själv (med föräldran på soffan). Inte med 20 andra barn i en klass och över längre tid.

Pianospel fungerar helt enkelt inte lika bra - när något inte stämmer. Kan inte tänka mig att me symptom inte skulle märkas eller bättre: vid pianospel kanske de bör märkas först. Ljud, koncentration, muskelanspäning, finmotorik. Om detta fungerar så som vanligt - men en me utredning på gång. Det är konstig.

Ännu konstigare att O ska ha sagt till sina anhöriga att M för hans del gärna kunde fortsätta med lektionerna så länge M orkade, men att han inte har tid att köra och H inte vilja (om jag fattade den historien rätt). Så O och H begär komplett hemundervisning för M, men man anser henne frisk nog att gå på pianolektionerna. I alla fall O. Mycket märkligt.
Citera
2019-02-10, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Fast gränsdragningen är ju rätt stor, har du rullstol alternativt är sängliggande och är under 18 så har Du troligen LSS. Att inte gå livet till mötes vid ME ( pandas/Pans) är rätt udda sätt att hantera detta " tillstånd". Blir du bättre om du hemskola och har barnflicka på söndagar?

Denna särskilda undervisnings form gäller alla medicinskt sjuka barn som inte kan följa ordinarie undervisning på plats i skolan enligt Skollagen.
Undervisningen är även ett viktig stimulans och gör att barnens framtida återgång till ordinarie undervisning underlättas.

Som jag tolkat det är det andra stödåtgärder som varit i fokus för de diskuterade neddragningarna.

Diva59 redde ut detta för ett tag sedan.
Senast redigerad av Remark 2019-02-10 kl. 16:55.
Citera
2019-02-10, 17:11
Bannlyst
Citat:
Det stämmer det du skriver. Tydligen tolkar jag vissa saker som fan läser bibeln. TACK!

Ingen fara. Det slits, vrids och dras så mycket i uppgifter och information i den här tråden, trådsanningar tas som fakta, fakta beskrivs som påhitt, långa märkliga krystade utläggningar och konspirationsteorier om hur det KAN ha gått till. Allt för att för att passa vissa postares agendor och önskemål om hur det borde vara. Då är det inte lätt att hålla tungan rätt i mun och sortera adekvat i denna soppa.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-10 kl. 17:36.
Citera
2019-02-10, 17:12
Medlem
Citat:
Två av dessa barn hade diagnosen ME/Cfs och bodde i Bjärred. Moas pianofröken träffade henne en timme i veckan, senast i april det år hon fick läkarintyget. Det läkarintyget fick hon förmodligen i augusti strax innan skolstarten. Det finns många som hellre köper ett hobbyutlåtande från en pianofröken än ett intyg från sjukvården och skolans bedömning. Det är nästan skrämmande.

Hobbypsykolog utlåtandet var tyvärr så rätt så rätt men inte gällande Moa , gällande Oskar. Med facit i handen så mördade han sina barn och även sin fru. Och vad sa missan om Oskar ? Att han var väldigt väldigt dålig psykiskt. Så hobbypsykologen- enligt dig är jag en hobbypsykolog - hade tyvärr så rätt. Jag hade gjort allt för att INTE ha rätt men det är för sent för barnen.
Senast redigerad av Missan27 2019-02-10 kl. 17:18.
Citera
2019-02-10, 17:20
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Hobbypsykolog utlåtandet var tyvärr så rätt så rätt men inte gällande Moa , gällande Oskar. Med facit i handen så mördade han sina barn och även sin fru. Och vad sa missan om Oskar ? Att han var väldigt väldigt dålig psykiskt. Så hobbypsykologen- enligt dig är jag en hobbypsykolog - hade tyvärr så rätt. Jag hade gjort allt för att INTE ha rätt men det är för sent för barnen.

Vad misstänker du är anledningen till att O mördade fru och barn?
Citera
2019-02-10, 17:20
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Fick du någonsin klarhet i varför Oskar magrade och såg sjuk ut efter de där tre månaderna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in