2019-01-09, 18:42
Medlem
enkeltulipans avatar
Tedrickande ger med tiden risk för bruna eller gula tänder, vilket jag tycker man ser tydligt på inbitna drinkare av svart te. Till exempel på engelsmän. Det gäller kaffe också men jag har en känsla av att te är värre.

Jag har läst att lite mjölk i teet förhindrar missfärgningen. Stämmer det och vad beror det på? Fungerar det med växtbaserad mjölk?

Får man missfärgade tänder av vitt te och grönt te? Vitt är ju relativt mörkt i färgen det också.

Jag är inte intresserad av tandblekningstips utan att förebygga framtida missfärgning från te
Citera
2019-01-09, 21:14
Medlem
Citron i teet motverkar detta. Ingen aning om mjölk hjälper, känns tveksamt, varför skulle det hjälpa? För att det är vitt? Isf kunde man väl stjälpa i vilken vit sörja som helst. Testa eventuellt att lägga satsen i koppen?
Citera
2019-01-09, 21:57
Medlem
Prova att göra en kopp te utan respektive med mjölk. Låt dem stå nån timme, häll ut och se skillnaden på missfärgning av koppen. Syns även skillnad på koppar som använts många gånger - med resp utan mjölk.
Citera
2019-01-13, 15:32
Medlem
enkeltulipans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Prova att göra en kopp te utan respektive med mjölk. Låt dem stå nån timme, häll ut och se skillnaden på missfärgning av koppen. Syns även skillnad på koppar som använts många gånger - med resp utan mjölk.

Jag gjorde faktiskt detta experiment.
Tillredde en kanna svart te och hällde upp i tre vita koppar. En fick vara utan mjölk, till en tillsatte jag en matsked vanlig mjölk och till den andra en matsked havremjölk.
Det blev en missfärgad rand vid ytan i alla tre koppar, ingen övrig missfärgning nere i själva koppen. Randen var lite mörkare hos koppen utan mjölk, de andra två samma ljusare färg.
Jag tyckte dock att randen i komjölkskoppen satt lite hårdare än de andra två när jag skulle gnida bort den. Alla tre gick dock bort utan problem.
Citera
2019-01-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enkeltulipan
Jag gjorde faktiskt detta experiment.
Tillredde en kanna svart te och hällde upp i tre vita koppar. En fick vara utan mjölk, till en tillsatte jag en matsked vanlig mjölk och till den andra en matsked havremjölk.
Det blev en missfärgad rand vid ytan i alla tre koppar, ingen övrig missfärgning nere i själva koppen. Randen var lite mörkare hos koppen utan mjölk, de andra två samma ljusare färg.
Jag tyckte dock att randen i komjölkskoppen satt lite hårdare än de andra två när jag skulle gnida bort den. Alla tre gick dock bort utan problem.
Intressant!! Borsta tänderna direkt efter varje kopp o problemet är löst.

Vore intressant att upprepa med lite mer mjölk, 1msk känns lite snålt. Skölj bara ur kopparna och upprepa 10 gånger och se skillnaden.

Dessutom samma experiment med kaffe, då det kan finnas skillnader.

Filma och lägg upp på Youtube.

Härligt att se experimentlusta!!
Citera
2019-02-09, 12:17
Medlem
Drick med sugrör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem