2019-02-08, 15:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Enligt JokerMannen var sista kontakt 23.10 och det finns nog i ett av hens inlägg i tråden också. Det är 18 minuter och i dina beräkningar antar du att GM dök direkt upp efter hennes sista kontakt 23.10 som verkar ha varit på datorn eftersom det var på den polisen morgonen efter kunde se vilka kontakter hon haft kvällen innan.

Vad om GM dök upp efter 5 minuter? Då plötsligt är vi nere i 13 minuter från att hen knackat på dörren. Och om det var någon som misshandlat henne förut tror jag inte hon gick direkt med på att gå ut med honom utan behövde nog övertalas en stund.

Om du minns att JM skrivit 23.10, då har du säkert rätt.

Jag tror dock att jag minns att det var en avbruten chatt:

Ett inlägg från EGT 2/8:

"Allt... (utom hörvittnet)
Dörr öppen, avbruten chatt, ev. blod.
Motiv: att dom just då ska börja tjafsa och det leder till mord när fokus i så fall var en cache"
.

https://www.flashback.org/p64811643#p64811643

Men även om det var 23.10 som var den sista kontakten, så känns det inte osannolikt att man kan hinna. Dra av en minut på promenaden, en minut vid dörren och en minut vid garaget...

Min tro är att LW inte hade en intention att gå ut från lgh, hon blev lockad/lurad eller på annat sätt med/utdragen ur huset.

Dörren kan ha stått på glänt...

Jag tror inte att hon skulle ha följt med frivilligt ner mot gatan och planket om stämningen varit väldigt dålig. Det kan ha varit hennes mobil som gm tagit och hon vill ha den åter.

Då kan denna promenad varit allt annat än långsam.

Jag tror absolut att det kan ha gått fort.
Citera
2019-02-08, 15:41
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
De tittade på hennes dator morgonen efter och såg vilka hon haft kontakt med kvällen före skrev MV också. Mobilerna fanns väl inte i början att titta i, vet inte om de hittats än idag faktiskt.

Både MGM och LW hade ju flera mobiler, så frågan är om alla är identifierade och hittade? Det har väl inte gjorts några uttalanden om det?

Någon med insyn som vet hur det är med mobilerna?
Citera
2019-02-08, 15:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Ett inlägg från EGT 2/8:

Motiv: att dom just då ska börja tjafsa och det leder till mord när fokus i så fall var en cache"
.

Men även om det var 23.10 som var den sista kontakten, så känns det inte osannolikt att man kan hinna. Dra av en minut på promenaden, en minut vid dörren och en minut vid garaget...

Min tro är att LW inte hade en intention att gå ut från lgh, hon blev lockad/lurad eller på annat sätt med/utdragen ur huset.

Jag tror inte att hon skulle ha följt med frivilligt ner mot gatan och planket om stämningen varit väldigt dålig. Det kan ha varit hennes mobil som gm tagit och hon vill ha den åter.

Enligt flera som kände Lena så gjorde hon flera saker samtidigt. Denna kväll var det både chatt och paketinslagning. Det fanns indikationer (enligt JM så det är upp till var och en att bedöma trovärdigheten) på att hon stod och slog in paket när hon blev avbruten. Inte att hon var mitt inne i en chatt exakt då. Det betyder att GM skulle kommit någon/eller några minuter efter 23.10 chattmeddelandet alltså.
Citera
2019-02-08, 16:00
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Undrar varför Lena inte stod kvar vid huset när det började bli surt ? Visst hade någon granne hört två personer som grälade ,en kvinna och en man ,eller ?

Hade väl varit bättre om det nu var dåliga vibbar mellan dem ,att hon inte hakat på och gått längre bort ifrån bostaden ,visst ?

Kan det ha varit hennes hänsyn till sin sons födelsedag kanske ?
Att hon inte ville att han skulle behöva gå och lägga sig med vetskap om att mamma var sur på någon , när han dagen efter skulle fylla år ?

Kan va det som gjorde att hon gick en bit iväg ,möjligen ?

(Spekulation )

Jag tror att de hade en djupt rotad vana att försöka hålla sina möten så hemliga som möjligt. Inte minst gällde väl det om de skulle gräla, kan jag tro. Om de nu ville försöka framstå som att de bara var vänner, med lite extra betoning på geocaching, hade de väl ingen anledning att ha ett sådant bråk som var på gång just då. Det var nog väl invant att hålla till bakom planket.
Citera
2019-02-08, 16:02
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Undrar varför Lena inte stod kvar vid huset när det började bli surt ? Visst hade någon granne hört två personer som grälade ,en kvinna och en man ,eller ?

Hade väl varit bättre om det nu var dåliga vibbar mellan dem ,att hon inte hakat på och gått längre bort ifrån bostaden ,visst ?

Kan det ha varit hennes hänsyn till sin sons födelsedag kanske ?
Att hon inte ville att han skulle behöva gå och lägga sig med vetskap om att mamma var sur på någon , när han dagen efter skulle fylla år ?

Kan va det som gjorde att hon gick en bit iväg ,möjligen ?

(Spekulation )

Och jag tror att du har rätt i att hon alldeles särskilt inte ville att sonen skulle höra.
Citera
2019-02-08, 16:05
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Enligt JokerMannen var sista kontakt 23.10 och det finns nog i ett av hens inlägg i tråden också. Det är 18 minuter och i dina beräkningar antar du att GM dök direkt upp efter hennes sista kontakt 23.10 som verkar ha varit på datorn eftersom det var på den polisen morgonen efter kunde se vilka kontakter hon haft kvällen innan.

Vad om GM dök upp efter 5 minuter? Då plötsligt är vi nere i 13 minuter från att hen knackat på dörren. Och om det var någon som misshandlat henne förut tror jag inte hon gick direkt med på att gå ut med honom utan behövde nog övertalas en stund.

Såvida hon inte genast insåg att hon behövde följa med för att undvika att sonen hörde, om hon bedömde att det var något högljutt på gång. Jag tror inte att hon insåg att hon var i verklig fara.
Citera
2019-02-08, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det är jag som säger att det finns en grupp personer (Norgeresan) som hade kontakt med LW 23:09.
Om det är sista vet vi inte, men sista kända av oss här på FB.
SD hade digital kontakt med LW tidigare under kvällen, exakt när vet jag inte.

Vad SD:s kontakt innehöll vet vi inte, men enligt uppgift från en närstående till honom vare det inget hotfullt från hans sida, eller hennes.

Inriktningen mot SD kom inom hennes familj och då troligen exman (SPEKULATION).

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det ena utesluter väl inte det andra?
22:49 till etthuspalandet var det sista till hen. 22:58 skickade hon ett annat till en person och 23:09 säger dom i gruppen att hon skickade och sedan inget.
Hon kan ha skickat till andra senare, dom vi inte vet.
22:49 finns en skärmdump på, vilket jag inte ksn förse er med.

Här är två inlägg där EGT skriver om att Lena hade sista kontakten/skickade
ett sista meddelande till någon i Norge-gruppen kl. 23.09.

Meddelandet som skickades kl.22.58 - enligt EGT - vet man väl inte vem
det var till, eller har det kommit fram i tråden?

Citat:

Ett inlägg från EGT 2/8:

.

Citera
2019-02-08, 16:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Enligt flera som kände Lena så gjorde hon flera saker samtidigt. Denna kväll var det både chatt och paketinslagning. Det fanns indikationer (enligt JM så det är upp till var och en att bedöma trovärdigheten) på att hon stod och slog in paket när hon blev avbruten. Inte att hon var mitt inne i en chatt exakt då. Det betyder att GM skulle kommit någon/eller några minuter efter 23.10 chattmeddelandet alltså.

Absolut, så kan det ha varit.
Men oavsett, så tror jag att eftersom det bara tar några minuter att gå ner till svängen på Rättarevägen, så kan allt ha skett inom en mycket kortare tid än 20 minuter.

Annat skeende, med ett kortare tidsspann enligt ditt förslag:

- 23.10 en sista kontakt med någon
- 23.10-23.15 paketinslagning (ingen chatt)
- 23. 15 öppnar dörren, ser vem det är. Några ord växlas
- 23. 16 LW drar på sig en kofta, skor. Går ut genom dörren för att samtala med gm
- 23.16- 23.18 går i ner de ca 100m det är till kröken vid Rättarevägens sväng till vänster (cykel- gångbana) Här räknar jag att ett normalt gångtempo är 5 km/h, dvs 100 meter skulle ta någon minut. Men de går långsammare, då de pratar.
- 23.18- 23.25 står och diskuterar vid garagen

- 23. 26 tar ett hårt grepp om halsen och en hand över LWs mun, börjar dra in henne mot gräsplätten och in mot planket.
- 23. 28 börjar misshandeln, kanske med ett strypgrepp. LW fightas emot för sitt liv
- 23.30 tar LW ett djupt andetag och skriker...
- 23.30 -23.35 kraftigt våld mot kroppen, LW skriker i intervaller mellan slagen/sparkarna
- 23.36- krupit ihop med knäna under sig och försöker skydda huvudet med händerna, är ur stånd att skrika mer...
Citera
2019-02-08, 16:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Här är två inlägg där EGT skriver om att Lena hade sista kontakten/skickade
ett sista meddelande till någon i Norge-gruppen kl. 23.09.

Meddelandet som skickades kl.22.58 - enligt EGT - vet man väl inte vem
det var till, eller har det kommit fram i tråden?

Hen skriver även att de inte vet om det är sista kontakten Lena hade, utan det är det vi känner till.

Dessutom är ju EGT en väldigt trovärdig källa? 😁
Citera
2019-02-08, 16:38
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Absolut, så kan det ha varit.
Men oavsett, så tror jag att eftersom det bara tar några minuter att gå ner till svängen på Rättarevägen, så kan allt ha skett inom en mycket kortare tid än 20 minuter.

Annat skeende, med ett kortare tidsspann enligt ditt förslag:

- 23.10 en sista kontakt med någon
- 23.10-23.15 paketinslagning (ingen chatt)
- 23. 15 öppnar dörren, ser vem det är. Några ord växlas
- 23. 16 LW drar på sig en kofta, skor. Går ut genom dörren för att samtala med gm
- 23.16- 23.18 går i ner de ca 100m det är till kröken vid Rättarevägens sväng till vänster (cykel- gångbana) Här räknar jag att ett normalt gångtempo är 5 km/h, dvs 100 meter skulle ta någon minut. Men de går långsammare, då de pratar.
- 23.18- 23.25 står och diskuterar vid garagen

- 23. 26 tar ett hårt grepp om halsen och en hand över LWs mun, börjar dra in henne mot gräsplätten och in mot planket.
- 23. 28 börjar misshandeln, kanske med ett strypgrepp. LW fightas emot för sitt liv
- 23.30 tar LW ett djupt andetag och skriker...
- 23.30 -23.35 kraftigt våld mot kroppen, LW skriker i intervaller mellan slagen/sparkarna
- 23.36- krupit ihop med knäna under sig och försöker skydda huvudet med händerna, är ur stånd att skrika mer...

Det känns som det mest rimliga förloppet.
Citera
2019-02-08, 16:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Det känns som det mest rimliga förloppet.

Ja. Du säger ju att hon troligtvis skulle gått med direkt utan övertalning, för sonens skull. I ljuset av det låter notknapparens tidslinje rimlig.
Citera
2019-02-08, 17:13
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ja. Du säger ju att hon troligtvis skulle gått med direkt utan övertalning, för sonens skull. I ljuset av det låter notknapparens tidslinje rimlig.

Jag tänker mig att reflexen att dölja och eventuell rädsla kan ha stått i konflikt med varandra, men det där resonemanget om ”viss förberedelse” kan ju också spela in i att det gick fort. Om det fanns en beslutsamhet hos GM och eftersom han är mycket starkare kan det ha gått fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in