2019-02-07, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
I facebookforumet Palme-Rummet finns två bilder, upplagda av en kille vars mor var klasskamrat med Christer A.

Ena bilden visar honom i sjunde klass, andra bedömer jag vara en konfirmationsbild.

Han ser mycket säregen ut, lätt buttert utseende minst sagt.

Den som är med i Palme-Rummet bör kunna söka på ordet Harplinge, för det är alltså CAs uppväxtort.

Konfirmationsbilden ska vara från 1966, så CA bör vara född - 51, eller däromkring.

Harplinge klingar lite Föllinge va, men det är alltså samma håla utanför Halmstad som MP i Gyllene tider kommer från.

Den som saknar Facebook kan ge mig en snabbkurs i hur man laddar upp bilder på något anslag och länkar till, jag är ingen datormänniska.

Ja, hålan är ju även förevigad i GT-låten med samma namn.

Tack för bildtips. Barndomsbilderna ger Palme-mördarvibbar. =)

Är väl inte så där jättesvårt att utifrån barndomsbilderna och pass-/körkortsfotot (?) som alla sett att föreställa sig hur han såg ut under andra faser av livet. Vad vet man om hans kroppsbyggnad et c under 80-talet? Har hört att han var storväxt men ska det tolkas som fet?
Citera
2019-02-07, 15:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Johnny Wiklund såg en man spana norrut kl 23.17 ca

Var stod den mannen och spanade norrut enligt JW?
Citera
2019-02-07, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Var stod den mannen och spanade norrut enligt JW?
Det var om jag minns rätt på den västra sidan av korsningen. Johnny snurrade runt kvarteret i bil tror jag. Ingvar Heimer försökte få ut förhöret men fått nobben.
Det lär stå lite om det i Sven Anérs ”Cover up” och kanske också i GMP.
Varför sådant hemlighetsmakeri runt namnet begriper jag inte. Han har varit uppe i tråden tidigare.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2019-02-07, 16:13
Medlem
Citat:

Very interesting last name "Wiklund"
Where is he from?
Who is he related to?

Same last name as someone I bet can verify the S & W I have spoken about multiple times on this thread.
Citera
2019-02-07, 17:34
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Var tvungen att läsa om på nytt... och

När man läser avsnittet om CA/GH i GrK (från s.955) så börjar man ju undra vad denne polis Torsten S. sysslar med?!
Han verkar ju inte ha dokumenterat något alls på ett ordentligt sätt...

Exakt adress och person borde varit dokumenterat...

Med ordentlig dokumentation borde det inte råda några tvivel om vem som kontaktat vem, när o.s.v.
Man blir så trött.

Gällande detta med "skottet mot TV:n" så är detta en uppgift från CA själv..

Citerar GrK igen, s.958:

Ja, nu har jag läst ditt inlägg. Uppenbarligen har jag läst GrK också.

Jo, uppgifterna kommer från honom själv, men jag tror inte han sitter och maler som en pratkvarn, utan det är kanske ett försvar på en fråga och ett tips.

Jag har för mig att Leif GW gjort ett märkligt uttalande kring CA. På frågan om CA är tänkbar svarar LGWP, nänä, han lade ju inte två halmstrån i kors för att bevisa sig oskyldig.
Är det någon som minns detta bättre än jag, och kan länka?

Om man funderar på CAs 750 cafebesök nära mordplatsen efter mordet, så börjar man ju undra om han tyckte det hela var lite magnetiskt i alla fall.
Citera
2019-02-07, 18:13
Medlem
Den mystiske Ebbe Carlsson dyker upp när man minst anar det.

"Den franska regeringen beslutade på lördagsmorgonen att skicka ett flygplan till en flygplats nära Chamonix för att hämta Mattias Palme.
Med på planet fanns Carl Lidbom och Ebbe Carlsson, en av statsministerns tidigare medarbetare och nära vän till Mattias Palme."

Artikeln innehåller bland annat intervjuer med Anna Hage, polisen Kenneth Karlsson och bilder på Olof Palmes syster när hon åker bil till Sabbatsberg, namnet på henne är Catharina Palme-Nilzen.

Länstidningen 2 mars 1986.

https://z-p3-lookaside.fbsbx.com/file/L%C3%A4nstidningen%202%20mars%201986.pdf?token=AWw 9kKO589jtKlYVE9zg3ANGX1of9jcK5DXNppn-fCxGcSl5DUY9z m7H9fwsEJm0rScBOEMOqRqC6sS3tE-QnYmsbhYfx9a88CT60y-waSa12aCampraiQN9iE7dCOAOpKInoQX74Ytkc5_Hq-pzV-v4y GUMf6OxERVJNyIIc-IHwQ

https://www.youtube.com/watch?v=od5d-RGQg8w0s
Ebbe the movie del 1
Citera
2019-02-07, 19:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Ja, känt vittne sedan gammalt. Han såg mannen först i en bil som stannat lite konstigt i hörnet Olofsgatan-Tunnelgatan. I bilen fanns flera män.

När JW åkte förbi platsen nästa gång stod mannen - som hade en stor mustasch - framme vid korsningen Tunnelgatan-Sveavägen.

Det ska ha varit ca 23.17. Han tittade norrut (mot Grand) samtidigt som paret Palme inledde sin promenad söderut.

Kan ha varit en ren tillfällighet som inte har med mordet att göra.

Vet ej om "spanaren " är identifierad.

Detta har beskrivits i tråden flera ggr.
Citera
2019-02-07, 19:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Ja, nu har jag läst ditt inlägg. Uppenbarligen har jag läst GrK också.

Jo, uppgifterna kommer från honom själv, men jag tror inte han sitter och maler som en pratkvarn, utan det är kanske ett försvar på en fråga och ett tips.

Jag har för mig att Leif GW gjort ett märkligt uttalande kring CA. På frågan om CA är tänkbar svarar LGWP, nänä, han lade ju inte två halmstrån i kors för att bevisa sig oskyldig.
Är det någon som minns detta bättre än jag, och kan länka?

Om man funderar på CAs 750 cafebesök nära mordplatsen efter mordet, så börjar man ju undra om han tyckte det hela var lite magnetiskt i alla fall.

Han har inte jobbat som spanare då, polis eller för polisen, militären eller annat? Någon rimlig förklaring till cafébesöken bör det finnas.
Citera
2019-02-07, 19:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, känt vittne sedan gammalt. Han såg mannen först i en bil som stannat lite konstigt i hörnet Olofsgatan-Tunnelgatan. I bilen fanns flera män.

När JW åkte förbi platsen nästa gång stod mannen - som hade en stor mustasch - framme vid korsningen Tunnelgatan-Sveavägen.

Det ska ha varit ca 23.17. Han tittade norrut (mot Grand) samtidigt som paret Palme inledde sin promenad söderut.

Kan ha varit en ren tillfällighet som inte har med mordet att göra.

Vet ej om "spanaren " är identifierad.

Detta har beskrivits i tråden flera ggr.

Signalement --> VG?

Det här dryftats något om holk/tolkar, fanns det någon sådan vid Adolf Fredriks/Sveavägen? Det var väl där någonstans en tjej och kille mötte en springande man trapphuset?
Citera
2019-02-07, 20:39
Medlem
Paul Smith verkar skarva lite som han vill.
Om vittnet Johnny W påstår att den spanande mannen hade kraftig mustasch och var svarthårig, så är det inte mycket som talar för att det var CA , eller hade han kraftig mustasch?

Dessutom undrar man ju hur han fick ner punkargänget till korvkiosken?
LN har väl inte sagt något om något punkargäng?
Det är punkargänget om RÖ jagade med kniv som avses får man förmoda, men hur tusan vet han detta?

Poängen med punkarna skulle enl Smith vara att Palme bytte sida när de började tjafsa, men ingen har sett detta, utan det är bara vilda gissningar.

Att RÖ skulle ha skurit sig i fingret i samband med jakten på punkargänget har inte heller stöd i något vittnesmål. Tvärtom så vittnar Pia E om att han blödde redan innan. Därefter träffade hon aldrig honom igen. Ett bagatellartat faktafel kan man tycka. men vad säger det om resten?

Jag tror att Paul S borde läsa på lite för trovärdighetens skull.

Det minskar dock inte sannolikheten att CA är GM, men man måste hålla sig till fakta.
Senast redigerad av MacMackay 2019-02-07 kl. 20:49.
Citera
2019-02-07, 23:23
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Signalement --> VG?

Det här dryftats något om holk/tolkar, fanns det någon sådan vid Adolf Fredriks/Sveavägen? Det var väl där någonstans en tjej och kille mötte en springande man trapphuset?

VG hade alibi. Satt och snackade med ungdomar på ett café vid den tidpunkten. Bevisat och klart.

Ingen expert på holkarna men har förstått att en fanns ovanpå postkontoret mittemot mordplatsen och en på Tegnérgatan med utsikt över Sigges port. Fanns nog fler, du får kolla med någon annan.

Vittnet som sade sig ha sett TP med WT på Adolf Fredriks kyrkogata var ytterst svajigt och framstår inte som trovärdigt. Osvuret är givetvis bäst.

TP påstod sig ha alibi för mordkvällen men det alibit fick han av sin flickvän. Han fick chansen att prata med henne innan hon förhördes i frågan.

En kollega ringde hem till TP på mordkvällen utan att få svar.
Citera
2019-02-07, 23:40
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

John Wiklund såg en man som först steg ur en bil när JW kom körande på Tunnelgatan. När JW rundat kvarteret och kom tillbaka till samma plats såg han mannen som stigit ur bilen titta norrut på Sveavägen från dess västra trottoar . För JW rådde det ingen tvekan om att mannen hade ett typiskt Turkiskt/kurdiskt utseende. Ann-Marie Åsheden återger hur nöjd Hans Holmer blir av att hitta någon med kurdiskt utseende i någorlunda närhet av mordplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in