2019-02-07, 08:56
Medlem
Förvaltarna bakom Swedbank robur nyteknik, vad tycker forumet om denna? Känns spännande långsiktigt.

Dela gärna med tankar/funderingar.
Citera
2019-02-07, 09:11
Medlem
DjPuttes avatar
Har köpt på mig av fonden tror den kommer bli en bra investering på sikt, Kan även ge avkastning på kort sikt ocskå men för ett längre sparande är det tror jag en sund och trygg investering!
Citera
2019-02-07, 11:48
Medlem
Lagt den på bevakningslistan men man bör nog ge den lite tid så man kan börja jämföra den rättvist. Har Nordnet och jag ser inga innehav, förstår att fonden är ny men visste inte att man fick starta en fond innan de 25 innehaven (som väl är regel?) är på plats.
Nordnet påstår att fonden varit igång en vecka så det är allt man har att kolla på.

Än så länge +0.9% på en vecka, DNB Teknologi +4.65%.
De båda kostar lika mycket men har lite olika inriktning. DNB verkar vara mer mot stora bolag internationellt, Core ska vara max 30% utanför norden och framförallt småbolag så kanske AMF småbolag är en bättre måttstock. AMF är +1.41% på en vecka.

Ge det någon månad så vet vi mer
Citera
2019-02-07, 11:54
Medlem
Den var inte billig.
Citera
2019-02-07, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honzaschmonza
Lagt den på bevakningslistan men man bör nog ge den lite tid så man kan börja jämföra den rättvist. Har Nordnet och jag ser inga innehav, förstår att fonden är ny men visste inte att man fick starta en fond innan de 25 innehaven (som väl är regel?) är på plats.
Nordnet påstår att fonden varit igång en vecka så det är allt man har att kolla på.

De båda kostar lika mycket men har lite olika inriktning. DNB verkar vara mer mot stora bolag internationellt, Core ska vara max 30% utanför norden och framförallt småbolag så kanske AMF småbolag är en bättre måttstock. AMF är +1.41% på en vecka.

Vad kostar den oss Nordnet? Har Avanza:

Produktens avgift
2,10%
Varav fast förvaltningsavgift
1,50%
Citera
2019-02-07, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Vad kostar den oss Nordnet? Har Avanza:

Produktens avgift
2,10%
Varav fast förvaltningsavgift
1,50%

aa dyr tycker jag. köpte in mig på 20k på lång sikt. blir nog inte lägga in mer som de ser ut nu pga höga avgiften men får se.

I söndags innan handel så låg där både Core Ny teknik A och B på avanza men på måndagen var B borta. Och i fondfaktabladet står info om B-D med, men vet ej vad det innebär. Tänkte egentligen köpa in mig på B när jag såg båda då avgiften var billigare i den.

Positiva är väl att de tagit med inlösenavgift på 2% på handel inom 30 dagar som de kan börja använda framöver om det blir mycket korttidshandel
Citera
2019-02-07, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honzaschmonza

Fonden startade i måndags... Det går givetvis inte att jämföra med någon fond ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaxi
aa dyr tycker jag. köpte in mig på 20k på lång sikt. blir nog inte lägga in mer som de ser ut nu pga höga avgiften men får se.

I söndags innan handel så låg där både Core Ny teknik A och B på avanza men på måndagen var B borta. Och i fondfaktabladet står info om B-D med, men vet ej vad det innebär. Tänkte egentligen köpa in mig på B när jag såg båda då avgiften var billigare i den.

Positiva är väl att de tagit med inlösenavgift på 2% på handel inom 30 dagar som de kan börja använda framöver om det blir mycket korttidshandel

Minsta köp i B är 10 000 000 SEK vid första teckning. Den var gissningsvis inte tänkt att nå allmänheten.

Och som det också står i fondfaktabladet tas inlösenavgiften inte ut för tillfället.
Senast redigerad av Backtrader 2019-02-07 kl. 23:06.
Citera
2019-02-08, 08:46
Medlem
Hur blir det med Swedbank Robur Ny Teknik A nu, värt att ligga kvar där? Eller ska man satsa på denna istället? Ser ju ut som att den börjat repa sig den sista tiden iallafall.
Citera
2019-02-22, 08:10
Medlem
Dustworms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blablablubbla
Hur blir det med Swedbank Robur Ny Teknik A nu, värt att ligga kvar där? Eller ska man satsa på denna istället? Ser ju ut som att den börjat repa sig den sista tiden iallafall.

Ja absolut bör du ligga kvar med ditt innehav. Core Ny teknik kommer behöva ett tag på sig för att kunna ställas emot marknaden. Jag Tror (med betoning på tror) att Core kommer gå jävligt bra. Tunga innehav med bra saker i kikaren. Samt, THQ som Core investerat i gör nu en nyemission på ca 2 miljarder. Den hoppas vi på!
Citera
2019-03-01, 01:35
Medlem
TunderTarFyrs avatar
2 månader efter start har core gått betydligt sämre än ex DNB Teknologi eller Länsförsäkringar Småbolag gick samma period.

Nordnet visar fortfarande inte vilka innehav som Core köpt in sig i.
Citera
2019-03-05, 10:35
Medlem
I början av mars har de i fonden THQ Nordic, Tencent, Paradox Interactive, Evolution Gaming, Funcom, Take-Two Interactive, Vostok New Ventures och Nemetschek Group.
Citera
2019-03-10, 11:13
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimq
I början av mars har de i fonden THQ Nordic, Tencent, Paradox Interactive, Evolution Gaming, Funcom, Take-Two Interactive, Vostok New Ventures och Nemetschek Group.

Alla bolag förutom Nemetschek Group går att följa på depån så man kan tydligen bara kolla bolaget på hemsidan t.ex.

https://ir.nemetschek.com/websites/nemetschek/German/100/equity-story.html

Kursen verkar knalla på bra iaf!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här