2019-02-03, 15:38
Medlem
Ja, Gud ja!

Visst kan det bara finnas en skaparkraft, eller hur TS? Men vem har sagt att denna skaparkraft är en gestalt? Det kan vara ett par möss? Påminner mig om denna goda konveration:
"Earthman, the planet you lived on was commissioned, paid for, and run by mice. It was destroyed five minutes before the completion of the purpose for which it was built, and we've got to build another one."

Eller kan det vara en gudagestalt, en väldigt barnslig gudagestalt?

Capt. Picard: Q, what is going on?
Q: I told you. You're dead, this is the afterlife, and I'm God.
Capt. Picard: [laughs scornfully] You are not God!
Q: Blasphemy! You're lucky I don't cast you out, or smite you, or something. The bottom line is, your life ended about five minutes ago under the inept ministrations of Dr. Beverly Crusher.
Capt. Picard: No, I am not dead. Because I refuse to believe that the afterlife is run by you. The universe is not so badly designed.

Chansen att vi skulle hitta en och annan Q i Universum är större än att vi hittar den Abrahamitiska Guden.
Citera
2019-02-03, 16:02
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Att det bara kan finnas en ursprunglig möjliggörare högsta Gud eller skaparkraft.

Man vill' inte tro eller inse sanningen. Det kan underlätta. Jag förstår. Vi bör inte tänka på den högsta guden för mycket kanske.

För att skaparen är så ouppnåelig, oförståbar. Som jag har svårt att tänka mig, förstås. Som det ska vara. Det tjänar väl inget till?

En oförståbar kraft som är upphovet till att vi kan finnas. Vars namn eller ord folk slänger sig med utan att kunna förstå mer än en del av vår mänsklighet som ju är allt vi har. och det vi kan greppa, se och tillåtas vara.
Det är alltid samma visa från er sagotroende, att universum inte skulle kunna existera om inte ett mytiskt väsen hade skapat det.

Hur kommer det sig då att gud kan existera utan att någon skapade honom?
Och på den frågan får man alltid samma svar; "men gud har ju alltid funnits, han är evigheten".

Och då blir min naturliga följdfråga; varför kan universum inte vara evigt och "alltid ha funnits"?

Citat:
En oförståbar kraft som är upphovet till att vi kan finnas. Vars namn eller ord folk slänger sig med utan att kunna förstå mer än en del av vår mänsklighet som ju är allt vi har. och det vi kan greppa, se och tillåtas vara.

Jesus med vänner är här för oss.
Använder ni ofta ordet Gud och hur?

Känner ni att några insiktr på nåt sätt förstört era liv? Stört er vandring här.

Vad skulle ni helst inte veta?
Återigen, universum är uppbyggt av "oförståbara krafter som är upphovet till att vi finns" som det är. Det finns ingen som helst mening med att blanda in sagofigurer i det hela.
Människorna som skrev era "heliga skrifter" hade ingen aning om att universum ens existerade.

Var i skapelseberättelsen nämner gud att han, förutom jorden, skapat andra planeter, solsystem, galaxer, jupiters månar, med mera?
Ingenstans! Eftersom MÄNNISKORNA som hittade på alltsammans inte förstod att det fanns något mer bortom jorden vi lever på.

"Jesus med vänner är här för oss" säger du.
Hur kommer det sig då majoriteten av djupt troende också tillhör de mest fattiga och utsatta i världen?
Varför är inte dom mest troende i världen också dom mest framgångsrika? Varför belönar gud nästan aldrig sina lydiga undersåtar?
Dom enda djupt troende som också är framgångsrika är prästerna och sektledarna som samlar in alla pengar "till församlingen".

Och sist men inte minst.
En insikt kan per definition bara vara positiv. Insikt betyder att du har lärt dig något nytt, vilket ni sagotroende i princip aldrig gör eftersom ni hellre tror på gamla myter.
Senast redigerad av Bone Collector 2019-02-03 kl. 16:08.
Citera
2019-02-03, 16:08
Medlem
butofcourses avatar
Citat:
Att det bara kan finnas en ursprunglig möjliggörare högsta Gud eller skaparkraft.

Man vill' inte tro eller inse sanningen. Det kan underlätta. Jag förstår. Vi bör inte tänka på den högsta guden för mycket kanske.

Ingen kan ju sätta nåt vid sidan av Gud med sitt fulla förstånd.

Romarna måste ju vetat och förstått. Men kanske ignorerat och haft sina gudabilder som vi har superhjältar.

För att skaparen är så ouppnåelig, oförståbar. Som jag har svårt att tänka mig, förstås. Som det ska vara. Det tjänar väl inget till?

I en film häromdagen var det en kvinna som använde ordet Gud och det kändes så härligt mänskligt hur hon gjorde det mitt under sitt liv när hon levde det för fullt under sina dagliga förehavanden. Hon levde för fullt. Så vackert hon lever. Det var nåt så komplett där i den scenen. Så fullständigt.

När Jack Nicholson och co skulle iväg med hans Saab!

Jesus med vänner är här för oss.
Använder ni ofta ordet Gud och hur?

Känner ni att några insiktr på nåt sätt förstört era liv? Stört er vandring här.

Vad skulle ni helst inte veta?

Vem är det som inte förstår? Vi kommer ju all från någonting, du själv är ju en produkt av evolution, du har ingen mening eller syfte, att leva sitt liv efter sagoberättelser går över mitt begrepp.
Gud finns?
Gud finns inte?
Vem skapade Gud?
Citera
2019-02-03, 17:01
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det spelar inte så stor roll för miög om det finns en skapare som inte går att upptäcka, men som har skapat världen. Tyvärr så lägger folk till en massa attribut och åsikter till denna skapare. Det finns miljontals människor som anser att de vet vad skaparen vill och de anser även att jag ska rätta mig i ledet. Dessutom gör de detta utan att komma med bra belägg.
Så tro gärna på en skapare, men låt denne sköta kontakten med människorna bäst den vill. Om den vill.
Ska jag göra. Ha det..
Citera
2019-02-03, 17:03
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Vem är det som inte förstår? Vi kommer ju all från någonting, du själv är ju en produkt av evolution, du har ingen mening eller syfte, att leva sitt liv efter sagoberättelser går över mitt begrepp.
Gud finns?
Gud finns inte?
Vem skapade Gud?
Som du vill.
Citera
2019-02-03, 17:13
Medlem
Sådana som ts borde fråntas rösträtt och omyndigförklaras. Sök hjälp mot dina sagor och väx upp.
Citera
2019-02-03, 17:17
Medlem
Fetimajns avatar
Varför skulle en religion vara riktig om alla de andra tusentals religionerna i världen är felaktiga? Om du hade en skål med 1000 druvor och 999 av dom hade visat sig vara förgiftade så hade du inte litat på att den sista druvan var normal. Sannolikheten säger att det är gift i alla. Om det är något som är Gud så är det energi och ingen trollande gubbe bland molnen.
Citera
2019-02-03, 17:21
Medlem
seadog678s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F149
Sådana som ts borde fråntas rösträtt och omyndigförklaras. Sök hjälp mot dina sagor och väx upp.

Sant, ta bort rösträtten till alla som är inskrivna i ett religiöst samfund.
Citera
2019-02-03, 17:46
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seadog678
Sant, ta bort rösträtten till alla som är inskrivna i ett religiöst samfund.
Varför det? Alla är ändå individer och så fel hoppas jag inte vi gör numera att det ska krävas nån tvångsomhändertagning. Vad skrämmer dig med kristna samfund?
Det behöver inte vara så mycket kollektiva ambitioner utom det som vi har gemensamt som sunda människor och vad vi gillar.

Det visas på mycket extremer hur fel det kan gå. Det har vi sett mycket.

Inte lika ofta lyckas vi se det fina.

Vad strävar du efter?
Citera
2019-02-03, 17:50
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Är inte upplyst för fem öre. Men trivs med livet och gjorde inte det när jag försökte hitta en andlighet i livet.
Det var som jag sökte tröst i något ouppnåeligt, när trösten var så mycket lättare att finns i det greppbara vardagliga livet, med att sätta mig i ekorrhjulet. Hitta en partner, fast jobb osv...

Använder sällan ordet Gud. För Gud är ogreppbar och diffus för mig
Jag är inte heller upplyst. Jag har inte kommit nånstans. Skulle säga att jag gått bakåt' sen de första 3 åren. Nu kan man fortsätta. Det är allt bra här ändå. När det är bra. Och när det inte är bra kan det vara bra skumt värre.
Citera
2019-02-03, 18:18
Medlem
Bone Collectors avatar
Jag var en av de första som svarade i tråden och redogjorde, någorlunda sakligt, för anledningen till att "skaparen" ej existerar.
En timme efter det loggade du in och besvarade (visserligen mest med tafatta oneliners men ändå) fyra inlägg skrivna efter mitt inlägg.
Sen loggade du ut.

Ska man tolka det som att jag ställde för svåra frågor, som du inte kände för att besvara?

Jag förmodar att det är just så det ligger till men utifall att du helt enkelt "missade" mitt inlägg så tar vi det en gång till och om du inte svarar även denna gång så tar jag det som att jag helt enkelt vann debatten eftersom du då är oförmögen att bemöta vad jag säger.

Nåväl, här kommer mina spörsmål ytterligare en gång:

Det är alltid samma visa från er sagotroende, att universum inte skulle kunna existera om inte ett mytiskt väsen hade skapat det.

Och på den frågan får man alltid samma svar; "men gud har ju alltid funnits, han är evigheten".

Och då blir min naturliga följdfråga; varför kan universum inte vara evigt och "alltid ha funnits"?

Återigen, universum är uppbyggt av "oförståbara krafter som är upphovet till att vi finns" som det är. Det finns ingen som helst mening med att blanda in sagofigurer i det hela.
Människorna som skrev era "heliga skrifter" hade ingen aning om att universum ens existerade.

Var i skapelseberättelsen nämner gud att han, förutom jorden, skapat andra planeter, solsystem, galaxer, jupiters månar, med mera?
Ingenstans! Eftersom MÄNNISKORNA som hittade på alltsammans inte förstod att det fanns något mer (av den materiella världen) bortom jorden vi lever på.

Hur kommer det sig då majoriteten av djupt troende också tillhör de mest fattiga och utsatta i världen?
Varför är inte dom mest troende i världen också dom mest framgångsrika? Varför belönar gud nästan aldrig sina lydiga undersåtar?
Dom enda djupt troende som också är framgångsrika är prästerna och sektledarna som samlar in alla pengar "till församlingen".

Och sist men inte minst.
En insikt kan per definition bara vara positiv. Insikt betyder att du har lärt dig något nytt, vilket ni sagotroende i princip aldrig gör eftersom ni hellre tror på gamla myter.
Senast redigerad av Bone Collector 2019-02-03 kl. 18:29.
Citera
2019-02-03, 19:28
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Jag var en av de första som svarade i tråden och redogjorde, någorlunda sakligt, för anledningen till att "skaparen" ej existerar.
En timme efter det loggade du in och besvarade (visserligen mest med tafatta oneliners men ändå) fyra inlägg skrivna efter mitt inlägg.
Sen loggade du ut.

Ska man tolka det som att jag ställde för svåra frågor, som du inte kände för att besvara?

Jag förmodar att det är just så det ligger till men utifall att du helt enkelt "missade" mitt inlägg så tar vi det en gång till och om du inte svarar även denna gång så tar jag det som att jag helt enkelt vann debatten eftersom du då är oförmögen att bemöta vad jag säger.

Nåväl, här kommer mina spörsmål ytterligare en gång:

Ingenstans! Eftersom MÄNNISKORNA som hittade på alltsammans inte förstod att det fanns något mer (av den materiella världen) bortom jorden vi lever på.

Och sist men inte minst.
Det var dumt såhär i efterhand kan jag känna att skapa den här tråden.

Tack för att du skrev så mycket och så tänkvärda saker.

Jag håller mig till jorden här under himlen vi kan andas. Det räcker och blir över. Vi har allt vi behöver inom räckhåll och har inga oöverstigeliga berg som vi behöver bestiga.

Belöningar kan vara av olika slag. De bästa största sakerna är ändå sånt man inte kan få för pengar.

Visst har pengar och det jag kan göra med dem kan ha och har ofta en positiv effekt för min lycka, kan jag känna men nu är ju det som det är. Tyvärr? Nej jag accepterar och förstår det nu att jag får ha det så. Tills vidare? Vem vet. Det är svårt. Andra har det svårare' kanske.
Det är en utmaning.

Ett ekorrhjul om du vill. Beror på vad du kan värdera störst här nu.
Jag vet inte vad jag kan räkna till framgång längre. Att sova gott är en framgång. Jag vet inte.

Vill du se dig som vinnare? Vad glad jag blir.

Jag har inte så mycket att tillägga. Life will tell? Det är föränderligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in