2019-02-02, 16:49
Medlem
Handlrs avatar
Umgängeskretsen är nog det viktigaste polisen har att kartlägga.
Det skulle inte förvåna mig om SD är autistisk, inga fel med det.. fullt möjligt.
Citera
2019-02-02, 16:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag kommer ihåg det.

Han höll på att städa i källaren när det kom ett ping.

Jag hittar det inte heller nu.

Kan det ha varit den här som han ändrat nu?
Ovanligt kort för att vara honom.
Stämmer det i tid?
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=32112997-84ad-45e1-a8cb-8d5932daf309

Enligt EGT skulle rökutvecklingen varit i mars:

Citera
2019-02-02, 18:22
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag kommer ihåg det.

Han höll på att städa i källaren när det kom ett ping.

Jag hittar det inte heller nu.

Kan det ha varit den här som han ändrat nu?
Ovanligt kort för att vara honom.
Stämmer det i tid?
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=32112997-84ad-45e1-a8cb-8d5932daf309

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Enligt EGT skulle rökutvecklingen varit i mars:

Enligt notisen i na var rökutvecklingen den 27 mars, så den eventuella loggtexten borde ha varit däromkring, kanske strax efter.

(Jag är 99% säker att jag i somras såg en loggtext där han skrev något om "pann-incidenten", men hittar inte längre någon. Naturligtvis kan minnet ha spelat mig ett spratt, men jag tror inte det, jag minns/tror nämligen att jag läste hans "egen version" i en logg, innan jag ens hade sett na-artikeln).
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-02-02 kl. 18:48.
Citera
2019-02-02, 19:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Enligt notisen i na var rökutvecklingen den 27 mars, så den eventuella loggtexten borde ha varit däromkring, kanske strax efter.

(Jag är 99% säker att jag i somras såg en loggtext där han skrev något om "pann-incidenten", men hittar inte längre någon. Naturligtvis kan minnet ha spelat mig ett spratt, men jag tror inte det, jag minns/tror nämligen att jag läste hans "egen version" i en logg, innan jag ens hade sett na-artikeln).

Jag vågar inte riktigt säga att jag minns det, men kan eventuellt ha några små minnesrester av något åt det hållet.

Men det kan ha varit någon i tråden som spekulerat om det. Men jag tror inte det.
Citera
2019-02-02, 19:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Jag vågar inte riktigt säga att jag minns det, men kan eventuellt ha några små minnesrester av något åt det hållet.

Men det kan ha varit någon i tråden som spekulerat om det. Men jag tror inte det. Jag tror att även jag kan minnas något vagt av en sådan beskrivning som du ger av en logg. Jag tycker däremot att det var i något annat sammanhang det nämndes.

Men mitt minne är inte det bästa. Jag kan ha fel.
Citera
2019-02-02, 20:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Men det kan ha varit någon i tråden som spekulerat om det. Men jag tror inte det.

Kan vara detta jag minns:

"[...]Han var inte ledsen eller arg över saneringen efter rökutvecklingen. "Sånt som händer, man lär sig av det med". Lite av livsnjutare."

https://www.flashback.org/sp64741778

Men det kan finnas något mer känns det som....

Asch, nu citerade jag mig själv. Skulle vara till GilGrissom förstås.
Senast redigerad av notknapparen 2019-02-02 kl. 20:08.
Citera
2019-02-02, 20:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Han fick inte dela i hela tråden. Har heller ingen aning om varför han skrev till mig. (Nu får väl fråga när han är tillbaka om ni tycker det är viktigt). Känner mig inte alls "utvald" på ett positivt sätt. Har mest varit jobbigt att inte kunna säga något till andra faktiskt.

Men sen när Jokern blev avstängd i 6 mån och han inte kunde göra mer här, så tänkte jag att nu kan det nog inte skada särskilt mycket om jag delar i tråden.

Detta var svar till båda dina inlägg notknapparen.

Jag kan berätta att jag vet att minst en annan person har blivit kontaktad och blivit utlovad "special treats" i utbyte mot att hålla tyst. Det personen fick info om helt andra saker än den ni fått. Så... jag tror inte att ni har varit utvalda.

Jag är nu med det vi nu sett och hört ganska säker på att det har varit ett sätt att manövrera tråden i en riktning h*n velat, med tråddeltagare som fått löften om det som de önskar från smörgåsbordet, dvs specialanpassat för varje individ.

Får lov att säga att det varit skickligt gjort, om detta stämmer. Förvandlingen (om det inte är två personer bakom nicket) är också helt exceptionell.

Det skulle inte förvåna mig om det finns fler, nu när jag har hört att även Glouriouslife har fått ett "erbjudande".

Visst, vi kan ju inte helt utesluta att h*n har någon slags inside information, men mest tror jag att det vi fått oss serverat i tråden kommer från ett idogt arbete med det som finns offentligt och sedan egna slutsatser från skribenten.

Det skadar däremot inte att tänka igenom de viktiga detaljer som kommit upp. Den öppna dörren, var nycklarna återfanns (satt de i dörren? i LWs hand?) osv, osv. Till syvende och sist är det nog så, att med den lilla fakta vi har, blir slutresultatet ofta i den riktning som man "vill", dvs man sållar bort omedvetet saker som man inte tycker passar in i den tro man har.

Därför är det så bra att det är många som spekulerar och tänker till. Även om jag inte håller med i allt eller ens något, kan ibland ett litet frö sås, en tanke som man själv inte tänkt på få tråden att komma vidare.
Citera
2019-02-02, 21:44
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Mjo, eller jag har åtminstone ganska bra koll på forskningen om dödligt våld i nära relationer, och jag försöker gärna svara. Frågan är lite knepig att ta kortfattat men ska göra så gott jag kan 😊

Relationsmord har väldigt distinktiva mönster som skiljer sig från andra mord (och framförallt andra förövare). Den kunskapen blir allt mer detaljerad; de senaste två decennierna har antalet studier både ökat och skiftat fokus. Framförallt har man då fördjupat sig mer i omständigheterna kring morden, bla genom fallstudier och djupintervjuer med dömda gärningsmän (medan tidigare forskning var mer inriktad på sociodemografiska riskfaktorer).

Därför finns idag mätbar data även på sådant som planering, motiv, tillvägagångssätt, etc. Och här ser man att majoriteten av morden inte är impulsiva eller okontrollerade, utan involverar någon form av planering. I vissa mätningar har det tom rört sig om över 80% (varav ungefär hälften bedöms vara i "cold blood").

Däremot skulle jag inte säga att planeringen nödvändigtvis är utstuderad på ett sätt som man kanske ser inom organiserad brottslighet; att man har bunkrat upp med en vapenarsenal, falskt alibi och flyktbil. Utan det kan handla om att man tidigare har hotat med att döda kvinnan, eller att man har försäkrat sig om att hon är ensam hemma just då. Sen är det vanligt att kvinnan dödas mha någon typ av föremål, vilket i sig kan visa på planering.

Det finns ofta ett mönster där gm först går igenom en "mörk" period, som mynnar ut i mordiska tankar och en slags känslomässig vilja att döda. När det väl sker är gärningsmännen över lag väldigt medvetna om vad de gör.

Mycket av detta hör ihop med motivet, som också är väldigt tydligt vid dessa mord, men det är en annan fråga så jag ska sluta babbla (tycker detta är intressant så drar lätt iväg). Men hoppas det gav en lite bättre bild iaf! 😊

Tack för ett intressant inlägg! För min del får du gärna skriva mer om det här 😊👍.
Citera
2019-02-02, 22:04
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Kan vara detta jag minns:

"[...]Han var inte ledsen eller arg över saneringen efter rökutvecklingen. "Sånt som händer, man lär sig av det med". Lite av livsnjutare."

https://www.flashback.org/sp64741778

Men det kan finnas något mer känns det som....

Vem vet, kanske "rensade" han loggar om pann-incidenten i samma veva som han skrev in sin postuma LW-hyllning i Nordsjö-serien? Det är ju trots allt bara tre dagar mellan händelserna
Citera
2019-02-03, 02:13
Medlem
gloriouslifes avatar
Från SDs geologg:

25 Apr 18

"Bråkigt som vanligt vid terminsavslutningen! Hur kan det komma sig att somliga grabbar alltid måste bråka när det ska vara en festlig avslutning. För mycket kaffe? För lite kaffe? ...
... Glad att eventen inte börjar när de ska, utan jag hann sitta ner ordentligt för en trevlig stund (tack vare damerna och några till vid bordet) innan jobbet kallade igen. Om det blir en ny termin vill jag paxa en plats vid barnbord eller kvinnobord. Eller eget om vissa andra får bestämma."

Undrar vad det handlade om?

LWs vänner dissade honom?
HDs vänner dissade honom?

HD skrev så här om samma event:
"...Alla event under våren har varit mycket trevliga och jag vill säga att ni avslutar terminen med flaggan i topp. Det var terminens bästa, så avslappnat, roliga samtal och med massor av skratt och kramar! "
Senast redigerad av gloriouslife 2019-02-03 kl. 02:18.
Citera
2019-02-03, 02:36
Medlem
Citat:

Det skulle inte förvåna mig om det finns fler, nu när jag har hört att även Glouriouslife har fått ett "erbjudande".

.

Jag fick det också. Jag tackade ungefär som glorious life eftersom jag tror lika mycket på JM som tomten typ.
Citera
2019-02-03, 02:40
Medlem
gloriouslifes avatar
Från SDs geologg:

"13 Apr 18
...Min urspungliga logg försvann av någon anledning och nu när jag hittat den största delen och loggar om så har några månader gått. Ser tillbaka med stort vemod. Det här blev sista gången jag och Soft möttes i en FTF-duell. Så många minnen, så mycket historia. Saknad, men aldrig glömd [<3]"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in