2019-02-02, 12:52
Medlem
[quote=Blessedfruit|66627608]
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera

Förklara gärna. Menar du om man klickar på länkarna om pelletsbrännaren eller länken du själv citerar här eller menar du länkar man hittar när man väl är inne på de forum man hamnar i via dem?

Länken som Osamaj har lagt upp kan man följa och då hamnar man på SD:s geocachesida.
Där har han lagt upp länkar benämnda med årtal.
De länkarna skulle jag rekommendera att man inte följer.
Citera
2019-02-02, 13:09
Medlem
Honan6s avatar
[quote=Medimera|66627716]
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit

Länken som Osamaj har lagt upp kan man följa och då hamnar man på SD:s geocachesida.
Där har han lagt upp länkar benämnda med årtal.
De länkarna skulle jag rekommendera att man inte följer.

Kontrollfreaket SD går nog igång på att lista ut saker och kanske han har lagt in någon spårkod, men vad skulle han ha för nytta med den informationen? Skicka något typ "Jag vet vem du är" eller kanske han är ute efter att kolla om hans "bundsförvanter" sviker honom i detta forum?
Citera
2019-02-02, 13:13
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Efter nästan 200 inlägg på ett specialforum om sin värmepanna, borde han kanske haft tillräckligt bra koll på den för att undvika rökutveckling?

Funderar förresten på ett inlägg som han skrev i geocache-forumet där han eventuellt nämnde branden/rökutvecklingen (jag är ganska säker på att jag såg något för ganska länge sedan), men hittar inget sådant inlägg längre? Någon som minns eller hittar det?

(Jag har för mig att det var någon "klämkäck" kommentar om blåljus, brandkår som gjort att han blev uppringd mitt under en cachetur, eller att incidenten ledde till att han blev sen till något event. Något i den stilen, vill jag minnas).

Det är egentligen inte särskilt viktigt. Däremot verkar det underligt om han skulle ha raderat (?) ett eventuellt inlägg som handlade om rökutvecklingen, efter att händelsen nämndes av EGT här i tråden.

Det intressanta är att han berättar om hur han plockat isär brännaren i molekyler, nästan... Har han gjort det igen efter mordet? Ligger alla inlägg om brännaren också på en sida där man kan justera med datum?
Citera
2019-02-02, 13:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Mjo, eller jag har åtminstone ganska bra koll på forskningen om dödligt våld i nära relationer, och jag försöker gärna svara. Frågan är lite knepig att ta kortfattat men ska göra så gott jag kan 😊

Relationsmord har väldigt distinktiva mönster som skiljer sig från andra mord (och framförallt andra förövare). Den kunskapen blir allt mer detaljerad; de senaste två decennierna har antalet studier både ökat och skiftat fokus. Framförallt har man då fördjupat sig mer i omständigheterna kring morden, bla genom fallstudier och djupintervjuer med dömda gärningsmän (medan tidigare forskning var mer inriktad på sociodemografiska riskfaktorer).

Därför finns idag mätbar data även på sådant som planering, motiv, tillvägagångssätt, etc. Och här ser man att majoriteten av morden inte är impulsiva eller okontrollerade, utan involverar någon form av planering. I vissa mätningar har det tom rört sig om över 80% (varav ungefär hälften bedöms vara i "cold blood").

Däremot skulle jag inte säga att planeringen nödvändigtvis är utstuderad på ett sätt som man kanske ser inom organiserad brottslighet; att man har bunkrat upp med en vapenarsenal, falskt alibi och flyktbil. Utan det kan handla om att man tidigare har hotat med att döda kvinnan, eller att man har försäkrat sig om att hon är ensam hemma just då. Sen är det vanligt att kvinnan dödas mha någon typ av föremål, vilket i sig kan visa på planering.

Det finns ofta ett mönster där gm först går igenom en "mörk" period, som mynnar ut i mordiska tankar och en slags känslomässig vilja att döda. När det väl sker är gärningsmännen över lag väldigt medvetna om vad de gör.

Mycket av detta hör ihop med motivet, som också är väldigt tydligt vid dessa mord, men det är en annan fråga så jag ska sluta babbla (tycker detta är intressant så drar lätt iväg). Men hoppas det gav en lite bättre bild iaf! 😊

Tack för denna välskrivna och intressanta redogörelse!

Det är för mig förvånande att det i vissa studier framkommer att det funnits ett visst mått av planering och mörka tankar om att mörda kan ha funnits före mordet hos en stor del av gärningsmännen. Det som är mest förvånande för mig är att det var så stor andel som 80 procent i några mätningar.

På ett annat sätt är det ju inte förvånande när man tänker efter. Mönstret visar ju inte sällan att det har föregåtts av tidigare övergrepp/misshandel/hot som kan vara direkta dödshot.

Det jag tänker på när jag har MV inlägg i bakhuvudet om någon slags planering är att gm kan ha t ex ha lämnat sin mobil hemma när han gick hem till LW.

En mindre typ av planering, som att ta med sig något tillhygge eller direkt "lurat" LW i en fälla kan ha föregått mordet kanske och inte den planering som en seriemördare företar sig med ett "murderkit".

Denna typ av enklare planering stämmer ju ganska bra i så fall med med det som till det yttre inte på något sätt ser ut att vara ett planerat mord.
Senast redigerad av notknapparen 2019-02-02 kl. 13:17.
Citera
2019-02-02, 13:36
Medlem
Snor-Johans avatar
Kanske jag tillåts omformulera mig?
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det stämmer att en del av utredningen bygger på att en misstänkt hade problem med att LW var en kvinna som inte gick att styra så enkelt. Och utan att gå in på detaljer så var SD drivande i att få ett möte till stånd mordkvällen. Han nekar bestämt till att ha träffat LW mordkvällen. Men bekräftar att han haft digital kontakt med LW på kvällen. Jag kan inte lämna några detaljer om vad som framkommit men SD kvarstår som huvudmisstänkt och utredarna har följt upp andra utpekade och tips som kommit in utan att kunna avskriva SD från utredningen.

Citat:
Jag noterar att du skriver tror. Och det är dig fritt att tro vad du vill. Men om du önskar att misstänkt gärningsman skulle frias helt från misstanke om att begått det fruktansvärda mordet på LW. Så kommer du bli besviken. Det är ytterst ovanligt att en MGM inte är avskriven från alla brottsmisstankar efter så här lång tid i utredningen. Det finns mer som talar för att MGM är skyldig än att han av misstag skulle blivit oskyldigt anklagad.

Citat:
Jag ska svara på dina frågor utan att lämna med några detaljer som är avgörande för utredningen.

1) Då misstänkt MGM har en förkärlek till att visa upp sig på socialamedier så är det en mycket intressant källa för information. När man begår ett allvarligt brott så vill man försöka hålla samma profil efter som före brottet. Vilket är mycket svårt att konsekvent hålla fast vid det utan att det blir avvikelser i ens beteende och rörelsemönster. Och det finns betydande avvikelser om jag säger så.

2) HD lägenhet har inte varit avspärrad.

3) Mordet begicks av en ensam gärningsman och timmarna efter så har gärningsmannen vad som hittills framkommit varit ensam. Sen finns det möjligheter att någon nära har beskyddat MGM medvetet eller omedvetet.

Det är visserligen svar som kan tolkas olika men jag kan inte lämna detaljer som kan förstöra utredningen.
… [ Visa mer ]
------------
Citat:
Jag ska framföra detta och påminna om att kolla upp det ifall det inte redan är gjort.

Citat:
Jag tror på en lösning av mordet och att det ska leda till fällande dom.
---------------
Du har inte tillfört något nytt än vad du skev för ett halvår sen med delvis annan ordföljd. Vanligt trådskvaller m.a.o. Man bör nog se dina inlägg som indignation av att under flera månaders tid haft och fortsätt inte har något som till närmelsevis kan få din önskemördare häktad. Det du inte delger tråden är inget av substans med mera att SD då skulle sitta bakom lås och bom.

Det fetade: Du vill väl inte påstå att du tror mordet går att lösa genom att kartlägga sociala medier som redan nagelfarits inpå molekylnivå? Det vore intressant ta del av när Åsa Hiding ska övertyga rätten med dina argument om avvikelser i SDs beteende och rörelsemönster.

Det är ytterst ovanligt att en redan utpekad tidigare ostraffad familjefar med horder av poliser och uppåt 1000 förhör inte kunnat beslås med annat än skvaller efter 8 månader. Dom förhör med substans är efter så mycket prat och skvaller i bygden av negligerbart värde i rätten.
----------
Kontot KSP beskriver undertill konsekvenserna en fragmentarisk insyn och din personliga tolkning av uppgifterna utmärkt. Bör tilläggas att posten är en replik till dig MV.

-----------
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Dessa rader är viktiga att ha i åtanke när man läser i tråden. Jag har tidigare uppmärksammat tråden om att "källor med insyn" ofta handlar om enskilda individer som på något sätt fått till sig fragmentariska uppgifter från utredningen som de sedan fört vidare till andra. Problemet med detta är att personer tenderar till att göra egna slutsatser och tolkningar av den informationen som sedermera nästan alltid resulterar i felaktigheter. Det är som viskleken.

Det är just av denna anledning trådsanningar uppstår.

Du kommer med motstridiga uppgifter så jag har svårt att ta det du skriver som fakta.
Senast redigerad av Snor-Johan Idag kl. 09:27.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-02-02 kl. 14:30.
Citera
2019-02-02, 14:16
Medlem
[quote=Medimera|66627295]
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

OJ OJ OJ. FÖLJ INGA AV HANS LÄNKAR
Vi vet att han är en tekniknörd och risken är stor att ni avslöjar er vem ni är om ni klickar på någon länk han har lagt upp.

Då blir man ju nyfiken och går in och spånar! Kanske vi kan förstå denne MGM bättre?
Citera
2019-02-02, 14:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Vi vet att han är en tekniknörd och risken är stor att ni avslöjar er vem ni är om ni klickar på någon länk han har lagt upp.

Tekniknörd kan han väl vara. Hur möjligt det är att identifiera oss, det har jag ingen kunskap om.

Men jag måste fråga, hur betydelsefulla är vi i denna tråd?
Här spekuleras det hej vilt.

Jag kan inte se att han skulle tycka att det var mödan värt eller fr a värt att ta en sådan risk att kontakta oss eller göra något annat. Vad skulle han kunna göra?

Stor skillnad om det skulle vara så som det var i en tråd om sjukhusmorden (som hände för många, många år sedan), där någon trådskribent åkte hem till den dömde (och då med avtjänat straff) ringde på hans dörr. Om detta kunde man läsa i pressen. Ett sådant beteende är att gå långt över vad som kan accepteras i ett samhälle.

Mgm har nog annat att göra än att sitta med en bunt namn på människor som bor över hela Sverige, från norr till söder som sitter och spekulerar.

Jobbigare kan det vara för de som är på ett eller annat sätt har kännedom om de iblandade. Jag vet ju en numera avstängd skribent som skrev i tråden om andra skribenter som insinuerade (och även mer än det)) på att nicket visste vilka de var.
Citera
2019-02-02, 15:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Den där koden JM skrev om, handlar det om DNA?

Om man googlar på koden (eller enbart GU) som JM skrivit framför LWs namn, kommer en mängd studier och foskningsrapporter upp om proteiner, aminosyrior, RNA, nukleinsyror, nukleotider, kvävebaser, gener, PCR- metod osv som har med forskning att göra inom biologi (människor, djur, växter).

Din gissning är nog inte osannolik och att det har med LWs DNA att göra, då koden står framför LWs namn.
Senast redigerad av notknapparen 2019-02-02 kl. 15:17.
Citera
2019-02-02, 15:23
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

Vad menar du?
Tror du att SD är farlig nu?

Jag trodde du höll med JM om att SD
är oskyldig?
Senast redigerad av gloriouslife 2019-02-02 kl. 15:28.
Citera
2019-02-02, 15:33
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om man googlar på koden (eller enbart GU) som JM skrivit framför LWs namn, kommer en mängd studier och foskningsrapporter upp om proteiner, aminosyrior, RNA, nukleinsyror, nukleotider, kvävebaser, gener, PCR- metod osv som har med forskning att göra inom biologi (människor, djur, växter).

Din gissning är nog inte osannolik och att det har med LWs DNA att göra, då koden står framför LWs namn.

T.ex baspar (base pair) som förkortas bp:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Baspar
Citera
2019-02-02, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Vad menar du?
Tror du att SD är farlig nu?

Jag trodde du höll med JM om att SD
är oskyldig?

Jag kan säga så här att jag har aldrig sagt att jag tror SD är oskyldig.

Kan ni inte förstå vad det hela handlade om så får ni tänka till nu.
Mer säger jag inte.
Citera
2019-02-02, 15:50
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Efter nästan 200 inlägg på ett specialforum om sin värmepanna, borde han kanske haft tillräckligt bra koll på den för att undvika rökutveckling?

Funderar förresten på ett inlägg som han skrev i geocache-forumet där han eventuellt nämnde branden/rökutvecklingen (jag är ganska säker på att jag såg något för ganska länge sedan), men hittar inget sådant inlägg längre? Någon som minns eller hittar det?

(Jag har för mig att det var någon "klämkäck" kommentar om blåljus, brandkår som gjort att han blev uppringd mitt under en cachetur, eller att incidenten ledde till att han blev sen till något event. Något i den stilen, vill jag minnas).

Det är egentligen inte särskilt viktigt. Däremot verkar det underligt om han skulle ha raderat (?) ett eventuellt inlägg som handlade om rökutvecklingen, efter att händelsen nämndes av EGT här i tråden.

Jag kommer ihåg det.

Han höll på att städa i källaren när det kom ett ping.

Jag hittar det inte heller nu.

Kan det ha varit den här som han ändrat nu?
Ovanligt kort för att vara honom.
Stämmer det i tid?
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=32112997-84ad-45e1-a8cb-8d5932daf309
Senast redigerad av gloriouslife 2019-02-02 kl. 15:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in