2019-01-31, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om du läser igenom artikeln så förstår du själv att det inte handlar om A;s undervisning.

Varför skulle det inte göra det? Hemundervisningen var troligtvis en av de mest kostsamma anpassningarna skolan gjorde. Det hade blivit ramaskri om hemundervisning fortsätter beviljas medan andra barn med behov av extra stöd får det indraget. Hade detta kommit fram hade nog rektorn fått det hett om öronen.
Senast redigerad av Zebrima 2019-01-31 kl. 21:11.
Citera
2019-01-31, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Fast hur dålig ekonomi skolan än har så lyder de under skollagen. Om ett barn inte klarar av att vara i skolan måste huvudmannen ordna det Skollagen 24 kap 20 par. Hur tänkte Lomma Kommun slingra sig ur det?

Det är väl sånt som skolor vill få möjlighet att pröva igen. Klarar barnet inte skolmiljö eller kan man ändra på den? Turbulens och en del vinner och en del förlorar och ingen kan slingra sig undan.
Citera
2019-01-31, 21:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Rätta mig gärna om jag ha fel men visst kan man inte bli dömd till rättspsykiatrisk vård istället för straff om man bara har en svår depression? Däremot kan man väl bli dömd till psykiatrisk tvångsvård om det finns en risk för individens liv vid en svårare depression?
Nej,fel och Ja.
Vid en rättegång diskuteras påföljdsfrågan: Fängelse eller RPV.

1. ASP är en juridisk term, RPU (tvärvetenskaplig teamutredning, c:a 4 veckor) ska besvara vissa frågeställningar och innebär följande:
Citat:
De flesta som bedöms ha en allvarlig psykisk störning har psykotiska symtom med till exempel vanföreställningar, tankestörningar, hallucinationer eller förvirring. Det kan ibland också röra sig om personer med andra typer av psykisk störning med svår tvångsmässighet eller återkommande psykotiska episoder.
Citat:
Den största gruppen som lider av allvarlig psykisk störning är de med symptom som ger psykotiska effekter där de lever i en egen tankevärld med vanföreställningar, tankestörningar och hallucinationer. De har till exempel psykossjukdomar som schizofreni och andra tillstånd med varaktiga psykotiska symptom. En annan grupp är de med svåra depressioner som kanske är suicidala.
https://www.rmv.se/aktuellt/allvarlig-psykisk-storning/
Citat:
Den rättspsykiatriska vården regleras i lagen om rättspsykiatrisk vård (1991:1129). Det juridiska begreppet allvarlig psykisk störning inkluderar psykotiska tillstånd, svåra depressioner med allvarligt självmordsbeteende samt vissa personlighetsstörningar och neuropsykiatriska funktionsstörningar med svår tvångsmässighet och impulsgenombrott av psykotisk karaktär. Svår demens, svår utvecklingsstörning och grav hjärnskada kan också utgöra allvarlig psykisk störning. Allvarlig psykisk störning är ett komplext juridiskt begrepp, som innebär att inte endast medicinska diagnoser utan även andra faktorer som tex psykosocial funktionsnivå är av betydelse vid bedömning av förekomst av allvarlig psykisk störning [9].
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=6717

2. När det kommer till depressioner så är de av olika grad och behöver heller inte klassas som ASP men har mycket svåra symtom om det så är kognitivt och/eller självmordsbenägenhet samt att gränsen är diffus - det lär utredas av en läkare. Varav det då kan komma att föranleda LPT, två-stegsbedömt. Patienten utgör således en fara för sitt liv och/eller andra.
Fångas däremot en person upp i tid så insätts behandling beträffande allvarliga symtom om det så gäller frivillig inläggning eller behandling via öppenvård (samtal, läkemedel samt uppföljning).

Vad det kommer till omgivningen är det lätt att misstolka i en djup kris och det beror likaväl på personens eget sätt att copa med tillvaron - en del verkar således påverkade men inte mer än att omgivningen begriper att de mår dåligt, av ofta naturliga orsaker vid belastning. En del tar abrupt livet av sig utan nån begriper vad som skett. De - oavsett synbara faktorer eller inte - höll skenet uppe tills det fullständigt brast.
När de kommer till familicide lär det knappast vara vad som förväntas då det är extremt ovanligt och om omständigheterna trots allt är relativt normala (ingen ekonomisk kris, ingen förlust av arbete osv) så lär det vara än mer svårt att sia.
Flertal faktorer spelar således in vid "riskbedömning" och det är vanliga människor vi pratar om varav de som arbetar in en profession kan missa dem likaväl.
Senast redigerad av develi 2019-01-31 kl. 21:31.
Citera
2019-01-31, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Den enda som spekulerar är du. Jag stödjer mig på fakta.

Sorry, du har inga fakta på att familjen Henkow-Brenton inte behövde drabbas av nedskärningar som alla andra.
Citera
2019-01-31, 21:12
Bannlyst
Varför är det viktigt om den äldsta flickan skulle bli beviljad hemundervisning efter jul eller inte?
Citera
2019-01-31, 21:20
Medlem
Citat:
Varför är det viktigt om den äldsta flickan skulle bli beviljad hemundervisning efter jul eller inte?

Indragen hemundervisning ledde nog till en viss form av stress och oro i familjen, med tanke på hur de kämpat för att få igenom den? Alla familjer som fick beskedet om sparkraven blev nog upprörda och oroliga för sina barn. Oskar och Hanna blev det säkert också.

Sen kan man ju även spekulera i om det fanns andra motiv till att de ville ha hemundervisning. Men oavsett vad är det ganska självklart att beskedet ledde till oro i familjen Henkow/Brenton, precis som det troligtvis gjorde i de andra familjerna som drabbades av detta besked. För familjen Henkow/Brenton var kanske stressen över beskedet ännu svårare att hantera, av olika anledningar.
Citera
2019-01-31, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Det finns många skolor som "struntar" i det, med tanke på hur många som är hemmasittare.

De hade säkert någon form av plan för Agnes, men den innebar troligtvis att hon skulle tillbaka till skolan och ta del av anpassad undervisning där istället för i hemmet . Det ansågs säkert ohållbart och oförsvarbart att bevilja en elev hemundervisning med dessa sparkrav.

Bland annat ställs alla buss- och klassresor in, cirka tre lärartjänster försvinner och budgeten för läromedel halveras. Redan i höstas infördes vikariestopp, vilket har gjort att lektioner ofta ställs in, eller så får en lärare springa mellan flera lektioner och försöka sköta undervisningen i mer än ett klassrum samtidigt. – Elever med diagnos har rätt till särskilt stöd, men omfattningen av det är inte alltid en egen specialpedagog. Jag har följt den kommunikationen som rektorn har med en rad föräldrar om de förändringar som nu genomförs. Man måste stilla oron och trygga dem att deras barn ska få det särskilda stöd som de har rätt till. Men hos föräldrarna ligger oron inför vårterminen fortfarande och gnager. Faktum kvarstår att deras barn inte längre kommer ha tillgång till samma resurser som skolan tidigare bedömt att de behöver.
Hm det var ju rätt drastiskt. Kollade skattesatsen för Lomma 30,33 - det är en bit kvar till min hemkommun 33+, ibland är jag glad att betala skatt...
Citera
2019-01-31, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Indragen hemundervisning ledde nog till en viss form av stress och oro i familjen, med tanke på hur de kämpat för att få igenom den? Alla familjer som fick beskedet om sparkraven blev nog upprörda och oroliga för sina barn. Oskar och Hanna blev det säkert också.

Sen kan man ju även spekulera i om det fanns andra motiv till att de ville ha hemundervisning. Men oavsett vad är det ganska självklart att beskedet ledde till oro i familjen Henkow/Brenton, precis som det troligtvis gjorde i de andra familjerna som drabbades av detta besked. För familjen Henkow/Brenton var kanske stressen över beskedet ännu svårare att hantera, av olika anledningar.
Det finns en trådsanning om att dom fick ett jobbigt besked i december om jag minns rätt. Om det är sant så kanske det var just det, att tösen/töserna skulle tebax till skolan
Citera
2019-01-31, 21:47
Medlem
Jag kan bara upprepa att jag har hört att ett av barnen (jag tror det handlar om A) skulle vara på väg tillbaka till skolan. Vet ej i vilken omfattning. Det måste har gått den vägen, antar jag, att föräldrar på en skola blev informerad kring detta. Det är alltså en hel del personer i Bjärred som måste veta det.

Det är den enda första eller andra hands infon jag har om fallet.

Vet inte mer källan angående ett möte med föräldrarna som blev flyttat till januari. Men jag tycker att man ur en källa kan läsa att föräldrarna inte kom till alla möten man begärda:

”Socialtjänsten har faktiskt rätt att knacka på hemma. När de kallar, så måste föräldrarna komma, säger Ingela Roxenby, verksamhetschef för Resurscentrum i Lomma kommun.”

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6918633

Jag tror att skolan vill försöka om Agnes kan gå tillbaka till skolan. Jag tror att man bara kan tänka på ett sådant försök när det gick bra med hemundervisningen i övrigt. Kan inte tänka mig att ett barn ska blir tvunget till skolundervisning i skolan enbart pga ekonomisk anledning, när det märks att barnet inte klara av det. Jag tror man ville försöka. Kanske A vill också. Det är väl skolan som bestämmer kring hemundervisningens omfattning - antar jag. Var det ekonomiska problem så tror jag det kan vara en incitament att se över utgifterna, men hade man ansedd det som oförsvarligt att pröva - så hade man väl inte gjort det.

Varför dödar två föräldrar i samförstånd sina döttrar pga deras me diagnos innan en planerad återgång till skolan? Skrev man i avskedsbrevet att man inte trodde att barnet klarar av det?
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-01-31 kl. 21:49.
Citera
2019-01-31, 21:50
Medlem
Och för att sammanfatta, är det konstigt att incest-teorin har dryftats? Nej inte alls och tills dess vi får veta annat så lär den och flera andra teorier leva kvar, like it or not
Citera
2019-01-31, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Det finns en trådsanning om att dom fick ett jobbigt besked i december om jag minns rätt. Om det är sant så kanske det var just det, att tösen/töserna skulle tebax till skolan

Det kan vara så.
Citera
2019-01-31, 21:55
Medlem
Citat:

Kanske det var en fråga på liv och död - för vissa - vem vet. O + H tänkte kanske att det vore bättre om ingen var i livet än om att döttrarna går i skolan. Orolig att skolmiljön förstör barnen? Orolig att barnen inte klara av det pga sjukdomen - bättre att vara död innnan att försöka? Orolig för annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in