2019-01-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Är det någon som ska skämmas så är det han

Tror han räknade in sig själv där också så antar att han sitter med skämskudden nu, tyvärr av fel anledning än vad han borde
Senast redigerad av Cereme 2019-01-26 kl. 23:20.
2019-01-26, 23:19
Medlem
Citat:
Är det någon som ska skämmas så är det han. En typisk sossehycklare som kommer hyckla tills han dör.

Jag tycker Greta gör ett bra jobb, skapar mycket uppmärksamhet kring en fråga som annars får alldeles för lite uppmärksamhet.

Självklart är det bra att miljön uppmärksammas.
2019-01-26, 23:21
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cereme
Schulman säger att Greta har rätt och att vi borde ALLA skämmas.
För en gångs skull håller jag med honom.
Läs gärna krönikan och inte bara rubriken. I det här pekar han på hyckleriet hos godhetssignalisterna.

Det här Greta sa tycker jag låter vettigt:
Citat:
Vissa säger att klimatkrisen är något som vi alla bär skulden för, men det är inte sant. Om alla är skyldiga så finns det ingen som bär ansvaret. Och några är ansvariga. Vissa människor, företag och framför allt beslutsfattare har vetat exakt vilka värderingar de har offrat för att fortsätta tjäna osannolikt mycket pengar.
Och så gjorde Greta en paus, tittade ut över församlingen och sa: "Och jag tror många av er som sitter i det här rummet tillhör den gruppen.
Det blev outhärdligt tyst ett par sekunder innan artisten Bono tog upp en applåd.
Och här slår faktiskt Alex huvudet på spiken:
Citat:
För några veckor sedan startades ”Aningslösa Influencers”, det mest intressanta kontot på Instagram just nu. Så fort en känd person med många följare åker på flygsemester rapporterar kontot om utsläppen. Alexandra Pascalidou reste till Costa Rica och stod därmed för 3,7 ton koldioxidutsläpp. Annie Lööfs berömda Spaniensemester mitt under regeringsbildningskrisen brände 4,7 ton.
Det intressanta här är den obekymrade dubbelmoralen. En YouTube-stjärna sitter i business på ett flygplan och tar bild på sig själva när hon bär en t-shirt med texten: ”There is no planet b”. Isabella Löwengrip skryter om att hon nu ska börja ”månadspendla” till New York.
Kändisarna vill i regel inte reflektera. Jessica Almenäs får en vänlig fråga om sin Thailandsresa och enligt "Aningslösa Influencers" blockar hon kontot på en gång. Micael Bindefeld gör samma sak. Kändisarna flyger vidare.
https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/greta-thunberg-har-ratt-vi-borde-alla-skammas/
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2019-01-26 kl. 23:23.
2019-01-26, 23:39
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Hon går ju skola/läser samtidigt som hon gör detta. När barn/ungdomar deltar i realityserier, Idol eller liknande som gör att de missar ett år av skolan hörs inte ett ljud. I det här fallet sitter det i att mamman är Malena, hade inte så varit fallet hade det inte varit lika högljutt. Tror det är en kombination av att det handlar om klimatfrågan som många inte vill kännas vid samt att hon har en extremistmorsa som gör detta känsligt för många.

Idol-deltagarna går i gymnasiet. Gymnasiet är frivilligt och faller inte under skolplikten. Alla övriga realityserier (bortsett från Wild Kids som spelas in under sommarlovet) är deltagarna minst 18 år gamla.
2019-01-26, 23:43
Medlem
Nu gillar ju inte jag att angripa små ungar. och försöker dölja mitt hat mot hennes mamma. Men hon ser ju lite "Samhall" ut. Och sen e de ju inte så jävla bra att sitta med en skylt där de står något i stil med "skolka från skolan" Bättre hon skriver på skylten "Gå klart skolan, sen kan ni kämpa för klimatet"
2019-01-26, 23:44
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Är det nåt fel på henne? Jag har då aldrig sett en 16-årig tidigare som ser ut som 9-10.
Kan det verkligen stämma att hon är 16?

Amy Diamond såg ju också ut som hon var 11-12 när hon var 16, så det finns ju, men inte så vanligt.
2019-01-26, 23:46
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Ungen har inte varit i skolan på två år så det är ingen miljöstrejk det handlar om. Passade bara bra att marknadsföra det så när en bok skulle krängas. Så jävla cyniskt, är det något fel på någon så är det på föräldrarna.
2019-01-26, 23:47
Medlem
Man får tänka på att det trots allt är ett barn det handlar om, oavsett vad man tycker om spektaklet om henne. Kommentera inte hennes utseende, det är inte schysst, inte minst då det som sagt handlarkringom ett barn.
Senast redigerad av femtaliess 2019-01-26 kl. 23:47. Anledning: felstav
2019-01-26, 23:57
Medlem
Urinterapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53fisken
Barn är olika. Tror inte att du behöver oroa dig för Gretas gymnasiestudier. Om hon nu har en del problem , så är de i vart fall inte intellektuella. Hur många elever i åk nio hade kunnat leverera det hon gjort ? Hade du klarat det ?

Med ett helt PR-företag samt rika, kända föräldrar i ryggen hade nog i princip vilken 15-åring som helst kunnat utveckla något slags kändisskap och "leverera".

Studierna tar hon dock säkerligen igen med privatlärare så ingen risk där (förklarar också varför inte soc lägger sig i).
2019-01-27, 00:09
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Man får tänka på att det trots allt är ett barn det handlar om, oavsett vad man tycker om spektaklet om henne. Kommentera inte hennes utseende, det är inte schysst, inte minst då det som sagt handlarkringom ett barn.

Hon har valt att bli en offentlig person. Kritik och recension av hennes utseende kommer alltså förekomma och är helt berättigat.
2019-01-27, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urinterapi
Med ett helt PR-företag samt rika, kända föräldrar i ryggen hade nog i princip vilken 15-åring som helst kunnat utveckla något slags kändisskap och "leverera".

Nu har hon ju även stärkt upp CV:et ytterligare genom att kunna lägga till "näthatad"
2019-01-27, 00:30
Medlem
Ett hett rykte gör gällande att hennes farfar Olof gjorde rösten till Bamse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in