Citat:
Ursprungligen postat av
Cereme
Schulman säger att Greta har rätt och att vi borde ALLA skämmas.
För en gångs skull håller jag med honom.
Läs gärna krönikan och inte bara rubriken. I det här pekar han på hyckleriet hos godhetssignalisterna.
Det här Greta sa tycker jag låter vettigt:
Citat:
”Vissa säger att klimatkrisen är något som vi alla bär skulden för, men det är inte sant. Om alla är skyldiga så finns det ingen som bär ansvaret. Och några är ansvariga. Vissa människor, företag och framför allt beslutsfattare har vetat exakt vilka värderingar de har offrat för att fortsätta tjäna osannolikt mycket pengar.
Och så gjorde Greta en paus, tittade ut över församlingen och sa: "Och jag tror många av er som sitter i det här rummet tillhör den gruppen.”
Det blev outhärdligt tyst ett par sekunder innan artisten Bono tog upp en applåd.
Och här slår faktiskt Alex huvudet på spiken:
Citat:
För några veckor sedan startades ”Aningslösa Influencers”, det mest intressanta kontot på Instagram just nu. Så fort en känd person med många följare åker på flygsemester rapporterar kontot om utsläppen. Alexandra Pascalidou reste till Costa Rica och stod därmed för 3,7 ton koldioxidutsläpp. Annie Lööfs berömda Spaniensemester mitt under regeringsbildningskrisen brände 4,7 ton.
Det intressanta här är den obekymrade dubbelmoralen. En YouTube-stjärna sitter i business på ett flygplan och tar bild på sig själva när hon bär en t-shirt med texten: ”There is no planet b”. Isabella Löwengrip skryter om att hon nu ska börja ”månadspendla” till New York.
Kändisarna vill i regel inte reflektera. Jessica Almenäs får en vänlig fråga om sin Thailandsresa och enligt "Aningslösa Influencers" blockar hon kontot på en gång. Micael Bindefeld gör samma sak. Kändisarna flyger vidare.
https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/greta-thunberg-har-ratt-vi-borde-alla-skammas/