2019-01-23, 20:47
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Om du bevisar för mig att den finns så ska jag tro på den. Varsågod.

Mars är beviset. Mars har för liten och därför har för låg gravitation för att behålla en tjock atmosfär.
Citera
2019-01-23, 20:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Hahaha. Gravitation är alltså samma sak som densitet och flytkraft? Gravitation påverkar alltså "tyngre" materia mer än lätt materia så att tyngst materia "vill" ligga underst?

Du skrattar du. Men nej gravitation är inte samma som de två.
Och ja, när det handlar om gas eller vätska blir det tydligt.

Men kan inget objekt passera genom dina van Allen-bälten utan att ’slå hål på förpackningen’? Jag tänker på asteroider t ex. Hur tar de sig från rymden till jorden?
Citera
2019-01-23, 20:56
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vilken "förpackning"???
Det finns såklart ingen förpackning.

På jorden finns det förpackningar. Deo-spray och hårspray burkar t.ex. och slår du hål på en sån kommer övertrycket att försvinna ut i undertrycket. Varför försvinner inte atmosfären som är ett övertryck utan gräns ut i ett vakuum?

Citat:
Lufttrycket minskar med stigande höjd. Tryckskillnaden mellan atmosfären på 10 mils höjs och 11 mils höjd är försumbar. Kraften som "suger" är därför försumbar.

Ja, neråt är den försumbar. Men uppåt är det ett vakuum.
Citera
2019-01-23, 20:57
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Nej absolut inte. Densitet är ingen kraft och den saknar riktning.
Flytkraft är ett resultat av att det finns en nedåtriktad kraft. Ingen gravitation - ingen flytkraft.

Okej. Bevisa kraften för mig är du snäll.
Citera
2019-01-23, 20:58
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Mars är beviset. Mars har för liten och därför har för låg gravitation för att behålla en tjock atmosfär.

Jag har inte varit på Mars. Det kan vara en CGI-effekt. Jag tror att NASAs Mars ligger på Devon Island.
Bevisa gärna hur massa och gravitation hör ihop, utan mattematik. För mattematik är en vetenskap som du kan ändra parametrarna för och ändå få saker att fungera.

Miljarder miljoner ton massa måste det vara för att behålla en "tjock" atmosfär. Oj! Men en "tunn" atmosfär kan man behålla med bara 70% av Miljarder miljoner ton. Yeah, Yeah.
Senast redigerad av Nostradumbass 2019-01-23 kl. 21:03.
Citera
2019-01-23, 21:02
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Hur kan atmosfärens övertryck runt jorden finnas kvar? Och säg för fan inte "gravitationen". Om du säger "gravitationen" ändå så får du bevisa den ;-)

Gravitation.
Gravitationen är bevisad bortom alla tvivel.
Citera
2019-01-23, 21:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Hur gick det för dig? Förklara gärna.

Förklara gravitationen?

Massor attraherar varandra. Kraften är dock så svag att man i princip endast kan mäta den när massorna är väldigt stora.

Attraktionen märks om du släpper ett objekt (tyngre än luft) och det dras mot jordens masscentrum. Du kan kalla den kraften vad du vill men jag förutser missförstånd om du hittar på ett eget namn på den.
Citera
2019-01-23, 21:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har gått i exakt samma skola som dig. Jag sa inte förklara. Jag sa bevisa.

Ta ett föremål du har i ditt hem och håll det lyft i handen. Öppna handen. Observera hur gravitationen drar tinget rakt ner mot golvet.

Där har du den.
Citera
2019-01-23, 21:12
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ta ett föremål du har i ditt hem och håll det lyft i handen. Öppna handen. Observera hur gravitationen drar tinget rakt ner mot golvet.

Där har du den.

Nej. Det kan förklaras med densitet. Och vikt. Om allting skulle dras ner av gravitation så kan ingenting flyga. En A-380 väger 500 ton. Den kan flyga.
Senast redigerad av Nostradumbass 2019-01-23 kl. 21:15.
Citera
2019-01-23, 21:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej. Det kan förklaras med densitet. Och vikt.

Varför verkar alltid 'densitetskraften' lodrätt?

Vikt är en effekt av just gravitation hörru du.
Citera
2019-01-23, 21:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja släpp det där tramset.

Härmleken?

Varför blåser inte atmosfären ut genom de hål meteoriter måste göra när de kommer in i atmosfären?

Hur många människor - uppskattningsvis - är invigda i konspirationen att jorden är platt och att gravitationen inte existerar? Det är ju rätt många som ganska snart i sina utbildningar behöver ta hänsyn till just de faktorerna.

Hur kunde de i förväg förutse den totala månförmörkelse som var härom dagen?

Hur kan solen belysa moln underifrån när den går ner och upp.

Hur kan stjärnbilderna vara roterade olika beroende på var man ser dem?

Varför syns inte exempelvis Polstjärnan från södra halvklotet?
Citera
2019-01-23, 21:44
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ja 1977-batterierna räcke i åratal för att skicka hem CGA-upplösta bilder, när batterikungens Tesla-batterier räckte i 3 timmar för att dom inte skulle hinna utom "earth-snurr-orbit", så la dom kamerorna av innan det bar av till "Mars". Yaaaay!

Visst Viking hade en RTG (Radioisotope Thermoelectric Generator) som gav ström i 6 år. Om du hade en sån i din Tesla så skulle det gå år mellan laddningarna. Problemet är att myndigheterna inte godkänner plutonium i konsumentprodukter.

CGA är dator-grafik. Viking hade analoga TV-kameror och sände en analog videosignal hem. Precis samma teknik som bögen Lennart Swan Sände programmet halv sju samma år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in