2019-01-19, 01:52
Medlem
Ruggedos avatar
De flesta med lite självkänsla och självinsikt inser att ämnte och vetenskapen "psykologi" endast är påhittad och saknar all vetenskaplig relevas så varför finns ämnet under kategorin vetenskap här på Flashback?
Citera
2019-01-19, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
De flesta med lite självkänsla och självinsikt inser att ämnte och vetenskapen "psykologi" endast är påhittad och saknar all vetenskaplig relevas så varför finns ämnet under kategorin vetenskap här på Flashback?
Vad FAN har självkänsla och självinsikt med det att göra?
Citera
2019-01-19, 02:31
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Vad FAN har självkänsla och självinsikt med det att göra?

De som saknar den brukar tycka att psykologi är en vetenskap och att de försöker hitta svaret på varför de saknar den i just psykologins mörka vatten.
Citera
2019-01-19, 02:35
Medlem
Citat:
De som saknar den brukar tycka att psykologi är en vetenskap och att de försöker hitta svaret på varför de saknar den i just psykologins mörka vatten.
Det var ett synnerligen ovetenskapligt svar på frågan.

Som svar på din fråga så handlar Flashbacks kategorisering om att underlätta att hitta det man söker och inte om att ta ställning i huruvida psykologi verkligen är en vetenskap eller ej. Har du något bättre förslag på var det borde ligga?
Citera
2019-01-19, 02:39
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Det var ett synnerligen ovetenskapligt svar på frågan.

Som svar på din fråga så handlar Flashbacks kategorisering om att underlätta att hitta det man söker och inte om att ta ställning i huruvida psykologi verkligen är en vetenskap eller ej. Har du något bättre förslag på var det borde ligga?

Som jag skrev i rubriken så anser jag själv den bör ligga i en pesudovetenskaplig huvudtråd där pseudovetenskap som Astrologi, Homeopatti, numerologi och andra sk pseudovetenskaper bör ligga.
Citera
2019-01-19, 02:44
Medlem
Policys avatar
Jag förstår inte vad du menar. Psykologin forskar i människors beteende, ser trender och samband och så vidare. Hur är denna forskning inte vetenskaplig?
Citera
2019-01-19, 02:45
Medlem
Ruggedos avatar
Läste nu det fastklistrade huvudinlägget. Här anses psykologi vara en legitim veenskap. Stryk min undran. Freud har tom fångat ett sk fritt forum.
Citera
2019-01-19, 02:45
Medlem
Citat:
Som jag skrev i rubriken så anser jag själv den bör ligga i en pesudovetenskaplig huvudtråd där pseudovetenskap som Astrologi, Homeopatti, numerologi och andra sk pseudovetenskaper bör ligga.
Jo, det är ju bara det att subforumet "pseudovetenskap" inte existerar. Föreslår du att det ska skapas?

Oavsett så tycker jag det vore lite sådär att klumpa ihop psykologi med astrologi, homeopati och numerologi. Psykologi är kanske inte riktigt lika vetenskapligt som fysik och kemi, men det är inte så att det fullständigt saknar all verklighetsförankring heller.
Citera
2019-01-19, 02:46
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Policy
Jag förstår inte vad du menar. Psykologin forskar i människors beteende, ser trender och samband och så vidare. Hur är denna forskning inte vetenskaplig?

Det du beskriver är väl beteendevetenskap. Den "vetenskapen" ligger väl under den pedagogiska institutionen och inte den psykologiska?
Citera
2019-01-19, 02:49
Medlem
Policys avatar
Citat:
Det du beskriver är väl beteendevetenskap. Den "vetenskapen" ligger väl under den pedagogiska institutionen och inte den psykologiska?
Som jag förstått det så är beteendevetenskap en underkategori till psykologi. Vad menar du att psykologi är för något?
Citera
2019-01-19, 02:51
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Jo, det är ju bara det att subforumet "pseudovetenskap" inte existerar. Föreslår du att det ska skapas?

Ja det gör jag då psykologi just är en sådan. Det finns inget vetenskapligt i psykologi. Allt är tolkkningar och antaganden. Hypoteser om man vill vara snäll.

Citat:
Oavsett så tycker jag det vore lite sådär att klumpa ihop psykologi med astrologi, homeopati och numerologi. Psykologi är kanske inte riktigt lika vetenskapligt som fysik och kemi, men det är inte så att det fullständigt saknar all verklighetsförankring heller.

Är drömtydning seriös vetenskap? Alla vet att vi drömmer. Drömmar finns i verkligheten men är drömmar verkliga? Kan vi vetenskapligt tyda alla drömmar? Är det i så fall psykologi?
Citera
2019-01-19, 02:51
Bannlyst
Du verkar ha fått i dig något jag också skulle vilja testa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in