2019-01-18, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Presist sammenfattet.

Denne kidnappingen har blitt omtalt som "unik i verden".

VG i dag; Forsvinningssaken: Vurderte ny alarm kvelden før hun forsvant

Det er helt utrolig. Rett og slett. Å bli kidnappet mindre enn 24 timer etter at alarmselgeren tilfeldigvis var ute på salgskampanje i området.

Edit:
Alarmselgeren fra Verisure er muligens den person som så og snakket med AEH nærmest opp mot forsvinningen. Om vi ser bort fra TH.

Verisure har utlyst flere stillinger ledig nå, lol, beste markedsføringskampanjen ever!
Citera
2019-01-18, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vilken egendomlig åsikt. Älskar inte ryssar sina hustrur, eller upphör kärleken normalt efter ett visst antal år? Och summan är förstås enorm för oss, men inte oöverkomlig för Herr Hagen.

Du tror inte att din man skulle offra precis allting för att få dig tillbaka..?

Du svarar först, och sen svarar jag.

Intressanta frågor som jag tror utredarna också undrar över. Hur relationen var mellan makarna är intressant ur aspekter som betalningsvilja, motiv, händelseförlopp etc.

De finns en rolig film om kidnappning "Ruthless People" med Bette Midler och Danny Devito, där det är tydligt att alla män inte betalar för att få tillbaka in fru.
Citera
2019-01-18, 14:47
Medlem
Citat:
Jeg oppfatter det slik at det russiske firmaet ikke er påført noe økonomisk tap så langt. Russerne sparte ca 188 mill NOK i 2010, ved at meglerne hos Pareto ikke har gjort noe for å kreve inn garantibeløpet fra russerne.

Om uroen rundt garantiprisen kan ha ført til andre økonomiske skader for det russiske firmaet, vet jeg ikke. Men jeg tror ikke det er sannsynlig. Jeg tror de fikk tak i den gullgruven de ønsket å eie. Noen av aksjene fikk de kjøpt til billig røverpris via Pareto.

Det er Pareto ved to av deres ansatte, som har fått et erstatningskrav på ca 340 mill NOK (188 mill pluss renter fra 2010). 31. oktober i fjor ble det lagt ned påstand om fengselsstraff for de to Pareto-ansatte. Dom er ventet å falle i slutten av januar.

EDIT:
Det er de to tiltalte meglerne som blir holdt personlig og solidarisk ansvarlig for investorenes tap, totalt ca 340 mill NOK, og som risikerer å bli idømt 2,5 års fengsel om Økokrims påstand om bedrageri blir lagt til grunn ved en fellende dom.

Eventuelt vil Pareto bli nødt til å dekke hele eller deler av investorenes krav, dersom meglerne blir dømt.

Men, dommen vil altså komme i slutten av måneden. Meglerne er ennå ikke dømt. Om retten skulle komme frem til at meglerne ikke kunne vite at det var russerne sto bak store oppkjøp i mars 2010, vil meglerne bli frikjente og Økokrim blir stående i skammekroken.
takk, dette er intr info
Citera
2019-01-18, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
En hund som skäller är lika effektivt som larm. Inkräktare undviker hus med hundar.

Visste kidnapparna om att denna hund är helt ofarlig till den grad att de kunde stänga in den i en garderob?

Min hund, en Dobbe kan inte hanteras av främlingar. Hon blir galen när det kommer folk hem till oss. Hon skäller, hoppar och viftar med sin svans. Jag måste alltid tala om för folk att hon inte är farlig, för det är hon inte, om jag har henne kopplad.
ja jeg tror de hadde skaffet seg info om familien før de slo til, at de visste det var en ufarlig hund, inget alarm, ingen kamror, gubben på jobb, hun ensam hjemme med hunden etc
Citera
2019-01-18, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Det kan jo også være sånn at da Hagen tok kontakt med politiet, så fikk kidnapperne etter hvert nyss om dette. Da dumper de BO og gir fan i pengene.Risikoen er blitt for stor for dem?

Dersom det ikke er mannen som står bak heller jeg mot denne forklaringen. Han brøt deres krav om null politi, og de drepte henne slik de lovet. Det er også forklaringen på hvorfor man ikke hører mer fra dem.
Citera
2019-01-18, 15:13
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Det kan jo også være sånn at da Hagen tok kontakt med politiet, så fikk kidnapperne etter hvert nyss om dette. Da dumper de BO og gir fan i pengene.Risikoen er blitt for stor for dem?
Den tanken har jeg tenkt også!
Citera
2019-01-18, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Det behöver inte finnas ett motiv i egentlig mening. Herr och fru kan ju ha hamnat i ett gräl som ledde till att frun dog, exempelvis strypt. Är man så känd och framgångsrik som maken kanske man inte önskar att sanningen ska komma fram utan föredrar att någon annan verkar ha tagit makan.Är man så rik kan en dimridå med kidnappare involverade verka trolig. Detta är givetvis bara min spekulation

Det kan ikke utelukkes, men det forklarer ikke hvorfor monero-kontoen ble opprettet flere måneder før hun forsvant.
Citera
2019-01-18, 15:16
Medlem
Citat:
Jeg oppfatter det slik at det russiske firmaet ikke er påført noe økonomisk tap så langt. Russerne sparte ca 188 mill NOK i 2010, ved at meglerne hos Pareto ikke har gjort noe for å kreve inn garantibeløpet fra russerne.

Om uroen rundt garantiprisen kan ha ført til andre økonomiske skader for det russiske firmaet, vet jeg ikke. Men jeg tror ikke det er sannsynlig. Jeg tror de fikk tak i den gullgruven de ønsket å eie. Noen av aksjene fikk de kjøpt til billig røverpris via Pareto.

Det er Pareto ved to av deres ansatte, som har fått et erstatningskrav på ca 340 mill NOK (188 mill pluss renter fra 2010). 31. oktober i fjor ble det lagt ned påstand om fengselsstraff for de to Pareto-ansatte. Dom er ventet å falle i slutten av januar.

EDIT:
Det er de to tiltalte meglerne som blir holdt personlig og solidarisk ansvarlig for investorenes tap, totalt ca 340 mill NOK, og som risikerer å bli idømt 2,5 års fengsel om Økokrims påstand om bedrageri blir lagt til grunn ved en fellende dom.

Eventuelt vil Pareto bli nødt til å dekke hele eller deler av investorenes krav, dersom meglerne blir dømt.

Men, dommen vil altså komme i slutten av måneden. Meglerne er ennå ikke dømt. Om retten skulle komme frem til at meglerne ikke kunne vite at det var russerne sto bak store oppkjøp i mars 2010, vil meglerne bli frikjente og Økokrim blir stående i skammekroken.

Takk for info. Da fremstår vel også dette som far fetched.
Citera
2019-01-18, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilja
Dersom det ikke er mannen som står bak heller jeg mot denne forklaringen. Han brøt deres krav om null politi, og de drepte henne slik de lovet. Det er også forklaringen på hvorfor man ikke hører mer fra dem.

Det är för en för enkel förklaring. Dessa ubersmarta kidnappare skulle också veta om när polisen kontaktades. En kidnappare som drar ut på tiden tills mannen tröttnar?

Vilken kommunikation fanns det innan polis kontaktades är av intresse, om det ens har varit kommunikation med kidnapparna. Det verkar inte vara några förhandlingar med kidnapparna som upphört.

Orsaken till att saken blir offentligt, där polisen vädjar till allmänheten om information borde vara att de är lika undrande som oss över denna märkliga kidnappning. Av vad som framkommer i media har polisen ingeting. Det lämnar fältet fritt för spekulationer, hos varje person som läser om denna sak.

Sen så undrar jag vilken hänsyn norsk media tar i sin rapportering till att familjen är miljardärer med god förankring i samhället och i näringslivet.
Citera
2019-01-18, 15:37
Medlem
Citat:

Er disse profesjonelle, så må de ha tatt høyde for at politiet ville bli kontaktet. Å fremskaffe så mye penger i monero vil i følge de som kjenner til det ta lang tid. Hvordan skulle ektefellen late som om alt var OK i uker og måneder, mens AEH var sporløst borte og han arbeidet med å skaffe pengene? Politiet kunne ha blitt kontaktet av andre enn ham. Enhver transaksjon fra monero til gangbar valuta er også sporbar - og et så stort beløp gjør dem sårbare for oppdagelse.

Det er vanskelig å forstå hvorfor de ikke kort og godt ba om kontanter, eller annen valuta i la oss si 5 - 10-millionersklassen (kroner). Dette ville - tror jeg- ha økt sannsynligheten betraktelig for at mannen betalte med en gang uten å kontakte politiet først. Da ville man både ha økt sannsynligheten for å få penger raskt samtidig som man ikke trengte å sitte med AEH over tid.

Her fremstår det som om man har lagt opp til at dette skal trekke ut.
Senast redigerad av sindarine 2019-01-18 kl. 15:44.
Citera
2019-01-18, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är för en för enkel förklaring. Dessa ubersmarta kidnappare skulle också veta om när polisen kontaktades. En kidnappare som drar ut på tiden tills mannen tröttnar?
.

Selvfølgelig visste de at politiet ble kontaktet en time etter mannen oppdaget at kona var borte. Allerede da mener jeg at løpet er kjørt. Har de overvåket han før hun forsvant fortsatte de garantert med det etterpå på en eller annen måte. De visste og dermed døde hun.

Jeg tror fortsatt mannen hennes vet mer enn han sier.
Citera
2019-01-18, 15:55
Medlem
Citat:
Selvfølgelig visste de at politiet ble kontaktet en time etter mannen oppdaget at kona var borte. Allerede da mener jeg at løpet er kjørt. Har de overvåket han før hun forsvant fortsatte de garantert med det etterpå på en eller annen måte. De visste og dermed døde hun.

Jeg tror fortsatt mannen hennes vet mer enn han sier.

Denna sak är för komplicerat för en kidnappning. Om det handlar om så stora pengar och rysk maffia hade de gått direkt på mannen och sett till att få de pengar han var skyldig, i reda pengar, med ett belopp som inte väcker denna uppmärksamhet. Det är en omöjlig lösesumma i en omöjlig valuta. En summa som faller på sin egen orimlighet. Och därför har eventuella kidnappare inte fått några pengar.

Rysk maffia eller ett stort gäng med resursstarka kidnappare som väljer ut en random norsk miljardär att övervaka i ett kidnappningsdrama är för ologiskt för att vara sant. Och därför är det inte sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in