2019-01-16, 23:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Inga problem. M, KD eller SD kan man rösta på.

Resten gör lite vad som helst så om man gillar gambling kan man även välja parti med t ex snyggast partiledare från det partierna och låta slumpen avgöra.

Ja, så kan man se på saken och då är det förstås intressant att se om dessa partier ökar i OU. KD, med EBT, har agerat rakryggat och tydligt, så kanske kan det också få utslag i positiv riktning.
2019-01-16, 23:33
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det skriver du bara för att du innerligt hoppas att inte S och V Mp, C och L inte ska sjunka ihop.

Det ska bli intressant redan från början.
S, V och MP får gärna sjunka ihop, SD får gärna öka om de förändrar sin politik i rätt riktning, det vill säga om de rör sig i riktning mot M och KD. SD har dock inte ökat på flera år och har svårt att se att det hänt något som gör att de ska öka.
Senast redigerad av tcfmog 2019-01-16 kl. 23:45.
2019-01-16, 23:35
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, så kan man se på saken och då är det förstås intressant att se om dessa partier ökar i OU. KD, med EBT, har agerat rakryggat och tydligt, så kanske kan det också få utslag i positiv riktning.

Jag tror att vi får se en liten ökning men sedan DÖ, där borgerligheten bör ha blivit hårt straffad, står det ganska klart att väljarna dessvärre har en väldigt okritisk syn på politikerna och deras utspel. Det gör att jag dessvärre tror att det inte blir några större förflyttningar på sikt.

Den enda möjligheten vore möjligtvis om vänstern i landet går man är huse och för en gångs skull gör gemensam sak med andra missnöjda röster i samhället ,(dvs SD-väljare). Men jag tror inte riktigt vi får se ett "gula västarna" i Sverige så det lär inte hända. Men om så är fallet kan vi nog se riktigt stora förflyttningar till V och SD eller t om förflyttningar till KP från S och V.

Oavsett är denna tragedi långt från över.
2019-01-16, 23:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag tror att vi får se en liten ökning men sedan DÖ, där borgerligheten bör ha blivit hårt straffad, står det ganska klart att väljarna dessvärre har en väldigt okritisk syn på politikerna och deras utspel. Det gör att jag dessvärre tror att det inte blir några större förflyttningar på sikt.

Den enda möjligheten vore möjligtvis om vänstern i landet går man är huse och för en gångs skull gör gemensam sak med andra missnöjda röster i samhället ,(dvs SD-väljare). Men jag tror inte riktigt vi får se ett "gula västarna" i Sverige så det lär inte hända. Men om så är fallet kan vi nog se riktigt stora förflyttningar till V och SD eller t om förflyttningar till KP från S och V.

Oavsett är denna tragedi långt från över.

Det tycks överlag som att i Sverige så sker de verkligt stora opinions- och väljarförändringarna över en följd av många år, så på kort sikt kan det bli som Du säger. Denna process, särskilt mot slutet, är emellertid på nästan alla sätt ovanlig och dramatisk, så på något sätt borde det avspeglas i opinionen. Men, vi får väl se.
2019-01-16, 23:48
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Det tycks överlag som att i Sverige så sker de verkligt stora opinions- och väljarförändringarna över en följd av många år, så på kort sikt kan det bli som Du säger. Denna process, särskilt mot slutet, är emellertid på nästan alla sätt ovanlig och dramatisk, så på något sätt borde det avspeglas i opinionen. Men, vi får väl se.
Ja, det är intressant att på lång sikt har nästan alla partier tappat kraftigt. De som hållit sig bäst är V och M, kanske för att de är partierna med tydligast och mest oförändrad profil.
2019-01-17, 00:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Ja, det är intressant att på lång sikt har nästan alla partier tappat kraftigt. De som hållit sig bäst är V och M, kanske för att de är partierna med tydligast och mest oförändrad profil.

Möjligen, men framför allt har ökningen av antalet partier och storleksförändringen hos dessa i allt väsentligt möjliggjorts av att Socialdemokraterna minskat så mycket. I valet 1968 hade man drygt 50%, i valet 2018 , drygt 25%. En nära på 50-procentig minskning. S minskning är den viktigaste förklaringen, men vad som i sin tur förklarar S minskning är förstås en mer komplicerad fråga.

Hur de kommande OU går, kommer i alla fall att på sitt sätt vara intressant.
2019-01-17, 00:18
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Möjligen, men framför allt har ökningen av antalet partier och storleksförändringen hos dessa i allt väsentligt möjliggjorts av att Socialdemokraterna minskat så mycket. I valet 1968 hade man drygt 50%, i valet 2018 , drygt 25%. En nära på 50-procentig minskning. S minskning är den viktigaste förklaringen, men vad som i sin tur förklarar S minskning är förstås en mer komplicerad fråga.

Hur de kommande OU går, kommer i alla fall att på sitt sätt vara intressant.
Det var ju det som var min reflektion, vad är det som gör att tre nya partier i riksdagen har så stor påverkan på S, C och L men inte på M och V.
2019-01-17, 00:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det var ju det som var min reflektion, vad är det som gör att tre nya partier i riksdagen har så stor påverkan på S, C och L men inte på M och V.

Det är nog ämnet för en annan tråd, men likafullt intressant och kan mest observeras i OU, men just där inte förklaras.
2019-01-17, 09:12
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
S, V och MP får gärna sjunka ihop, SD får gärna öka om de förändrar sin politik i rätt riktning, det vill säga om de rör sig i riktning mot M och KD. SD har dock inte ökat på flera år och har svårt att se att det hänt något som gör att de ska öka.

De enda kontrollstationer som är pålitliga är val och hittills har Sd ökat mellan varje val. Jag tycker helt klart de ska bli intressant att se väljarnas reaktioner. Jag hoppas inte särskilt mycket på något alls. När de intervjuar mannen på gatan dras det ofta underliga slutsatser eller goddag yxskaft.

Många kan uttala sig mer exakt om nyansen på Annie Lööfs hårfärg än de kan säga något om centerns politik.
Vad gäller Jimmies nöjda miner så kan man tro att han ser fram mot en trevlig resa i riksdagen för resten av mandatperioden ingen tar notis om Sd. De kan dricka mycket kaffe i riksdagskaffet. Det är nog tvärt emot det helvete som många hoppades Sd skulle ställa till med.

I vilket fall som helst kommer jag att följa de partisympatimätningar som droppar in.
2019-01-17, 11:46
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag säger inte att du gör det, men de som tror att ett block enligt ovanstående ska kunna få egen majoritet får gärna förklara vart ifrån de cirka 500.000 plusröster jämfört valresultatet ska komma ifrån för att detta ska ske.

Särskilt givet att de tre partierna i fråga kannibaliserar på varandra i första hand dvs röstfördelningen dem emellan i stort är ett nollsummespel.

Besvikna L och C väljare går till M och Kd.
S fortsätter tappa väljare till SD.
Halkar L och Mp under 4% räcker det väl för Kd,M och SD med runt 45-46% för majoritet?
2019-01-17, 12:07
Medlem
Hur når jag denna tråd från Flashback Forum?
2019-01-17, 12:08
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Besvikna L och C väljare går till M och Kd.
S fortsätter tappa väljare till SD.
Halkar L och Mp under 4% räcker det väl för Kd,M och SD med runt 45-46% för majoritet?

Angående det sista så nej, mandatfördelningen för partier som inte klarar riksdagsspärren fördelas ut ungefär proportionerligt dvs med en liten fördel för de största partierna.

Visst är det teoretiskt möjligt att det bildas ett nytt "konservativt block" med SD+M+KD. Fast att precis allt ska gå i lås som krävs för detta dvs att de ska kunna bilda regering är inte realistiskt att hoppas på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in