2019-01-14, 16:56
Medlem
rostigamazons avatar
Allt fler svenskar blir irriterande på hur sakta det går, när en ny regering ska tillsättas.

Talmannen förlänger ständigt, så partiledarna ska kunna förhandla med dom andra partiledarna. Förhandlar man effektivt, så ska det räcka med 1 till 2 timmar. För det är väl ingen som tror, att dessa partiledare sitter och förhandlar i 2-3 dagar ?

Det här gör bara att vi svenskar ser, i vilket lågt tempo våra politiker arbetar i, och vi förstår varför dom får så lite uträttat.

Nu sköt talmannen fram omröstningen från onsdag till fredag, på grund av att vänstern helt plötsligt ska börja förhandla, trots att dom har vetat om det här länge. Man har hållit på i många månader, man har haft tid att förhandla under den tiden.

Det har gått så långt, att man i utlandet börjar prata om regeringskrisen i Sverige. Allt vi svenskar begär, är att man håller lite tempo, så vi kan få en regering som styr landet.

Många har berömt talmannen, dom tycker att han är bra, vad är det som han har gjort som ni tycker är så bra ?

Vill höra era åsikter och känslor, i det här viktiga ämnet.
Citera
2019-01-14, 16:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Så vitt jag vet så går det inte att avsätta en talman.
Citera
2019-01-14, 17:09
Avslutad
Jo det är pelljönseri i parlamentet. Men är det här inte kännetecknande för oss svenskar? Vänta, alla ska med, vi stoppar processen osv. Det finns utrymme för ett parti som vill vara ledare.
Citera
2019-01-14, 17:13
Medlem
Kronartskockas avatar
Talmannen har ju gjort bort sig ordentligt i och med att han ger partiledarna mer tid. De har redan haft massor med tid, han borde visat lite stake och kört på som planerat och låta partiledarna fixa det bäst fan dem vill. Nu visar han tydligt för svenska folket att han är ännu en ryggradslös opportunist som gör vad som helst för att klamra sig fast vid sitt talsmansjobb och feta lön, istället för att hålla sitt ord. All respekt jag hade för Norlen är som bortblåst.
Citera
2019-01-14, 17:17
Medlem
rostigamazons avatar
Jag satte kaffet i halsen, när jag hörde att talmannen sköt fram det från onsdag till fredag, man börjar undra om talmannen gör det medvetet, en komvuxklass, håller ju högre tempo
Citera
2019-01-14, 17:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Vad ska han annars göra när det är sådana låsningar som finns? Tvinga dom att prata med varandra? Det är ju redan på sandlådenivå. Han kommer ge det den tid som behövs eller så blir det extra val. Sverige kommer inte gå under pga det tar lång tid eller om det nu blir extra val.
Citera
2019-01-14, 17:29
Medlem
Knotknets avatar
Jag tycker Talmannen sköter sitt uppdrag exemplariskt. Det parlamentariska läget är svårt, och idag var han skarp och tydlig i sin kritik mot partiledarna för att de inte nått ett avgörande ännu. Ansvarsfullt att ge 2 dygn till.
Citera
2019-01-14, 17:30
Medlem
Enzymes avatar
tycker han ger ett lungt och sakligt intryck. Han kör "strictly by the book",
Citera
2019-01-14, 17:47
Medlem
Jag är väl inte den som först ställer mig upp och tycker man ska ställa till en scen kring detta.

Samtidigt tycker jag att talman varit tydlig med datum och vad som gäller.

Att Löfven inte pratat med Sjöstedt förrän söndagskväll är förstås inte okej när han inte vet säkert hur V kommer rösta på detta förslag.

De andra partierna vet Löfven om att de kommer rösta emot. Talman var tydlig med att frågetecken skulle vara borta tills idag. Det kan tyckas snällt av talman att ge ett par dagar extra.

Personligen om jag var talman skulle jag ta det som att man inte lyssnat på vad jag säger och visat orespekt mot det högsta ämbetet efter kungen.

Löfven har kört sossestil mot talman och därför hade jag inte gett Löfven mer tid.

Visar man ingen respekt, får man ingen respekt tilllbaka.
Citera
2019-01-14, 18:01
Medlem
rostigamazons avatar
Vi kunde redan ha haft extravalet, om talmannen hade varit mer bestämd. Är dessa politiker alltid så här långsamma ? I såna fall förstår man varför så lite blir uträttat, för dom har väldigt höga löner.
Citera
2019-01-14, 19:23
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vad ska han annars göra när det är sådana låsningar som finns? Tvinga dom att prata med varandra? Det är ju redan på sandlådenivå. Han kommer ge det den tid som behövs eller så blir det extra val. Sverige kommer inte gå under pga det tar lång tid eller om det nu blir extra val.
Det har gått 4 MÅNADER. 120 dagar.
Alla partier har vetat om läget. De har haft en månad på sig sedan talmannen satte dessa datum.
Det var en enorm tabbe av honom att ge mer tid nu.
Det blev mycket uppenbart att han bara vill fortsätta vara talman med 100.000 mer i månadslön.
Pinsamt och ovärdigt.
Citera
2019-01-14, 21:48
Medlem
Han liknar Snoddas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto