2019-01-12, 23:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Kan det vara så att polisen under de åren kunnat stärka vittnats uppgifter, t ex genom ytterligare (?) förhör, kompletterade vittnesmål el dyl?

I så fall borde väl det betyda att polisen har sänkt trovärdigheten med åren? Förstår jag rätt nu: Först är polisen säker, sedan - några år senare - mycket osäker? Ett steg längre: Har Jenvén koll på vad som har sagts från tid till annan?
Citera
2019-01-12, 23:38
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
I så fall borde väl det betyda att polisen har sänkt trovärdigheten med åren? Förstår jag rätt nu: Först är polisen säker, sedan - några år senare - mycket osäker? Ett steg längre: Har Jenvén koll på vad som har sagts från tid till annan?

Uttalandena förvirrar. Vid förfrågan till honom personligen, svarade han att det sista säkra vittnet var det kvinnliga brovittnet. Detta var efter 2011. Det finns en hel del i fallet som förvirrar.
Citera
2019-01-12, 23:49
Medlem
Citat:
Uttalandena förvirrar. Vid förfrågan till honom personligen, svarade han att det sista säkra vittnet var det kvinnliga brovittnet. Detta var efter 2011. Det finns en hel del i fallet som förvirrar.

Tänk vad hur ett vittnesmål omkullkastar en hel utredning - Jenven o Co har stor del i att detta spårat ut fullständigt.
Citera
2019-01-13, 00:04
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Tänk vad hur ett vittnesmål omkullkastar en hel utredning - Jenven o Co har stor del i att detta spårat ut fullständigt.

Olika uppgifter från olika personer vid olika tidpunkter. Nu var ju inte Jenven m fl med inledningsvis, men det fortsatte inte mycket bättre efter ursprungspoliserna. Många oklarheter.

Tänker t ex fortfarande på de olika uttalandena ang. sök första natten. Officiellt bedrevs inget sök natten mot måndag, men många år efter försvinnandet säger polismannen C (?) i något tv-program att de letade i skogsdungen hela natten. Vad är sant, vad är falskt? Inte så lätt alltid att bilda sig en uppfattning.
Citera
2019-01-13, 00:12
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Hittade det jag efterfrågade - Badb hade även upp PU - Och kopplingen mellan BW o PU.
Och (2017-02-19):
"Jag har vid upprepade tillfällen under flera år efterfrågat information om
- vart tog BW vägen efter stadt?

INGEN har kunnat svara på detta, då har det ändå varit tydligt att det under åren som gått varit en hel del Mariestadsbor eller föredetta Mariestadsbor som deltagit i tråden.
Märkligt att ingen har någon information"

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Och (2017-06-16):
"Hur lång lista med indicier behövs ?
BW
*sist att se henne
*vitklädd
*Kände Helena och familjen
*hittar i skogen och i närområdet
*intresserad av Helena
*nobbad av annan tjej tidigare samma kväll
*åkte i en vit bil tillsammans med en minst sagt suspekt engelsman (fyllekörde)den aktuella natten
*var på fest i radbyn, skulle komma tillbaka efter besöket på stadt, men kom ej tillbaka
*letade i skogen redan före polisen
*drog tillsammans med BB och HM (J) igång de första skallgångarna
*orolig mamma
*var på flera förhör
*drog igång en scen på tinget när E häktades"

Den "suspekte engelsmannen" Shane-vad det nu var, har liksom Björn W lämnat staden, dessutom Sverige.

Citerade inlägg av nicket Badboy rider.

frågor:
Bar BW pilotglasögon?
Finns det något känt alibi, om ja varför flera förhör?" [/i]
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2019-01-13 kl. 00:14.
Citera
2019-01-13, 00:22
Medlem
Pajosvs avatar
GW Persson (Från Veckans Brott)

Ja… För det första… Om jag skulle gissa då, kan jag mycket väl tänka mig att det är två gärningsmän inblandade. Och det där flåsandet har pågått i nitton år. Det initiala flåsandet är inte särskilt lyckat. Det här är en i början en väldigt illa skött utredning. Det här borde ha klarats upp på ett tidigt stadium.

19 år senare är det inte lika lätt faktiskt.

Att gärningsmannen finns i Helenas närområde, på den punkten är vi överens. Alla omständigheter talar starkt för det. Mariestad på sommaren är inget ställe som utsocknes mördare söker sig till, och alla omständigheter i samband med det som är hennes försvinnande och det vi vet, hon observeras vid halv tre-tiden på… Det här utspelar sig mellan lördag och söndag, på söndagsmorgonen, utanför torget utanför stadshotellet. Sedan hittar vi spår efter henne, och sannolikt, det här är en gissning, det finns vittnesuppgifter som tyder på att hon skulle ha gått här, med tanke på att det finns en bil här tror jag att hon har fått skjuts hem från Stadshotellet.

Sedan hamnar man på den där lekplatsen mindre än 100 meter från hennes hus. Det är på vardera sida av den gångstigen som man hittar de här två skorna.

Jag var där, bara nåt år efter det hade hänt.

Skorna berättar en del för oss, vilket kom som en nyhet för polisen i Mariestad. Bland annat så att det fanns Helenas blod på skorna. Och det var sådan där passiva droppar som då kan uppstå på en person som står i upprätt ställning och blöder näsblod. Det hade man missat helt och hållet. Hon hade sannolikt fått en snyting på näsan, eller nåt annat liknande, med motsvarade samma verkan.

Sedan har det droppat på skorna. Dom är kastade på sidan av den här gångstigen. Jag har fått för mig att hon har försökt fly och sparkat av sig skorna och gärningsmannen har sedan hittad dom och kastat dom på varsin sida av stigen, det är den enda förklaringen.

Skorna hittar man i anslutning till de där bilspåren, och det är en lekplats där. Och där hittar man spår efter bilen plus andra saker också som vi kan lämna därhän, som bevisligen är Helenas.

Hon hade både öppna och slutna ringar när hon var ute den där kvällen. Är man ute och dansar och så där en hel kväll och blir varm så svullnar fingrarna, så jag tror hon tog av sig ringarna och la dem i sin ryggsäck. Hon hade en liten ryggsäck på ryggen med sina grejer. Nån slags handväske-variant.

Gärningsmannen går att hitta i hennes närhet. Gärningsmannen eller gärningsmännen har funnits där hela tiden. Det är nog med mycket hög sannolikhet så illa att i stort sett alla andra som berörts av det här vet vilka dom är och känner dom naturligtvis.

Det som gjorde att ärendet går snett och tappar tempo, är att det kommer in nånting om att det här skulle ha narkotikaanknytning vilket visar sig med facit i hand vara fullkomligt befängt. Alla resurser läggs på detta. Man gör en tempoförlust under den kritiska tiden på ett par, tre veckor, och sedan blir det aldrig något egentligt omtag.

Polisens förundersökningsledare tog på eget initiativ kontakt med Saida i avsikt att hitta Helena. Och Saida klarade inte av det av någon anledning. Och det är för mig fullkomligt häpnadsväckande.
Senast redigerad av Pajosv 2019-01-13 kl. 00:31.
Citera
2019-01-13, 01:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Och (2017-02-19):

INGEN har kunnat svara på detta, då har det ändå varit tydligt att det under åren som gått varit en hel del Mariestadsbor eller föredetta Mariestadsbor som deltagit i tråden.

Och (2017-06-16):
BW
*sist att se henne
*vitklädd
*intresserad av Helena
*åkte i en vit bil tillsammans med en minst sagt suspekt engelsman (fyllekörde)den aktuella natten
*var på fest i radbyn, skulle komma tillbaka efter besöket på stadt, men kom ej tillbaka
*orolig mamma
*var på flera förhör

Den "suspekte engelsmannen" Shane-vad det nu var, har liksom Björn W lämnat staden, dessutom Sverige.

frågor:
Bar BW pilotglasögon?

Var BW i så fall på Pernillas indflyttningsfest i Töreboda? Om inte, kan han i alla fall inte vara "mannen med pilotglasögon".
Citera
2019-01-13, 01:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Olika uppgifter från olika personer vid olika tidpunkter. Nu var ju inte Jenven m fl med inledningsvis, men det fortsatte inte mycket bättre efter ursprungspoliserna. Många oklarheter.

Tänker t ex fortfarande på de olika uttalandena ang. sök första natten. Officiellt bedrevs inget sök natten mot måndag, men många år efter försvinnandet säger polismannen C (?) i något tv-program att de letade i skogsdungen hela natten. Vad är sant, vad är falskt? Inte så lätt alltid att bilda sig en uppfattning.

I det första radioprogrammet 2017 berättade en av poliserna, Håkan Fasth, hur han och hans gubbar sökte på söndag kväll och natten mot måndagen. Han gick på sitt pass klockan 23:00 på söndagskvällen och han säger att de sökte hela natten. Informationen börjar vid 21:00 in i programmet, och vid 21:40 kommer den glasklara detaljen om att de sökte under just hela natten.

https://sverigesradio.se/fallethelena#Avsnitt1
Citera
2019-01-13, 01:19
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
I det första radioprogrammet 2017 berättade en av poliserna, Håkan Fasth, hur han och hans gubbar sökte på söndag kväll och natten mot måndagen. Han gick på sitt pass klockan 23:00 på söndagskvällen och han säger att de sökte hela natten. Informationen börjar vid 21:00 in i programmet, och vid 21:40 kommer den glasklara detaljen om att de sökte under just hela natten.

https://sverigesradio.se/fallethelena#Avsnitt1

Ja, och innan det var informationen att söket avbröts på söndagskvällen för att återupptas måndag morgon. Vilket påstående är sant?
Citera
2019-01-13, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Och (2017-02-19):

Och (2017-06-16):
BW
*sist att se henne
*vitklädd
*intresserad av Helena
*orolig mamma
*var på flera förhör

frågor:
Bar BW pilotglasögon?

Ja detta m BW känns ju som ett typiskt beteende hos en GM .
Började söka efter Helena fortare än polisen . Finns 4 mord som jag nu kommer på där GM varit snabb att ” söka ”och spela förtvivlad
Suttit här på FB med egna olika teorier vad som hänt henne .
Sedan styra personer i tråden genom ha olika teorier vem som har gjort detta .
Marina i Spekeröd
Madelene Ekfalk
Tjejen i Boden 🤔
Citera
2019-01-13, 01:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ja, och innan det var informationen att söket avbröts på söndagskvällen för att återupptas måndag morgon. Vilket påstående är sant?

Informationen i radioprogrammet måste vara korrekt. Jag kan inte drömma om att de där går ut med en felaktig uppgift. Jag tror att strulet om de andra turerna baserar sig på trådsanningar, missförstånd, dålig kommunikation etc. Klart att Håkan säger som det var. Det är ju verkligen en äkta förstahandskälla som pratar.
Citera
2019-01-13, 01:27
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Informationen i radioprogrammet måste vara korrekt. Jag kan inte drömma om att de där går ut med en felaktig uppgift. Jag tror att strulet om de andra turerna baserar sig på trådsanningar, missförstånd, dålig kommunikation etc. Klart att Håkan säger som det var.

I så fall väcks frågan - som exsist ställt många gånger - varför hittades då inte den andra skon under de timmarna, om de nu sökte hela natten? Den första skon hittades ju tämligen omgående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in