Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Försvarar du dådet?
Jag påpekade alltså att det finns en kausalitet inblandad, vilket inte har någonting med "försvar" att göra. Etiskt och politiskt sett nämnde jag bara att de ökande ojämlikheterna i samhället hänger ihop med händelsen som är föremål för diskussion.
Citat:
Sådant här gör ju bara livet otryggare för oss alla - det får inte ske.
Javisst, men det här är bara början.

Såhär blir det när de som bestämmer bara roffar åt sig mer och mer och kallar det "liberalism".
Citat:
Dessutom är det knappast så, att kidnapparna gör detta av fördelningspolitiska skäl - att de tänker skänka pengarna till ensamstående mödrar med handikappade barn, eller något. De drömmer bara om att få samma lyxliv som personerna som de kidnappar eller stjäl från - men med en mindre arbetsinsats.
Absolut, men de anser kanske att deras arbete är värt lika mycket som den de utpressar. Själv håller jag definitivt inte hans arbete för värt alla de pengar han förfogar över.

När ojämlikheten växer (och samtidigt hånfullt viftas bort av politikerna med skitprat och svammel om "alla människors lika värde") ökar våldet i samhället, det är bara så.

Den som förnekar detta är antingen själv korrupt, eller en ren idiot. Till slut slår verkligheten tillbaka. Karma is a bitch, liksom.
Citat:
Det farligaste med kidnappningar är annars, att gärningsmännen underskattar hur mycket arbete och tankeverksamhet som ändå krävs för att hålla personen gömd, att göra upp om överlämnadet av lösensumman, att inhämta lösensumman utan att själv åka fast, och för att inte avslöja sina identiteter för offret. Det brukar tyvärr sluta med, att de för säkerhets skulle dödar offret...
Så är det säkert. Förmodligen känner de även ett starkt förakt och hat mot rika, och upplever att de har ett övertag. De har säkert ingen större lust att gå lottlösa ur detta.