2016-11-19, 10:52
Medlem
Han sitter fortfarande inne på rättspsyk i Växjö. Har nu återigen fått obevakad permission.
Citera
2016-11-19, 20:48
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deffad100
Intressant tråd! ja jag visste vem Bengt är!

Går OT nu! Håller fullständigt med flera skribenter som tycker man kan kasta nyckeln, o låta han ruttna där, som Handenmördarn!

Jag arbetade på ett sjukhus i gbg tidigt 70-tal. Där fanns en avd som kallades mansettan el 1 B.

Dom behövde förstärkning enär dom vårdade tungt psykiskt sjuka mördare,brott av alla slag, samt
3 st sexualförbrytrare. En av dem var en ung kille, (detta var förresten en biavdelning till karlsudden)
Denna kille hade sexualmördat 2 st grymt, våltagit ett 10 tal ggr, samt missbrukare. Stor o kraftig.

När här skrivs om Bengt tänker jag på att jag som outbildad mentalskötare. lätt o få jobb den tiden,l kriminell var jag på topp! ingen koll vid anställningen!

En dag fick jag av föreståndaren x att följa denna grabb att inhandla en jacka samt gå på stan i gbg under dagen. Vi åkte in till staden, jag var fullständigt orädd han jag var vältränad och ung o naiv. Jackan sket han i, inte mina problem. men vi knallade ner till Haga där han skulle uträtta ett ärende. han bad mig stå på gatan medans han sprang upp i en lägenhet och köpte tjack.

Väl nere sa han nu sticker jag. ja sa jag och gick bort till en affär för att låna en tel. ringde S:t JJörgens sjukhus o avd för att säga att x stuckit nu! Föreståndaren ringde i vanlig ordning till polisen o larmade dom, att han var lös! jag åkte tillbaka till sjukan och rapporterade det som skett.

Dagen efter så hade han i sitt tillstånd våltagit en ung flicka stuckit en avslagen flaska i hennes underliv m.m o strypt henne!

Han hittades sen och transporterades till Västerviks fasta! 3 mord o upprepade våltäckter hann han med. Han går idag på gbgs gator o torg om han inte är inlåst mellan varven!

Så det vandrar många sådana x fall som folk inte vet om. inte vet folk vad han gjort utom sina drogvänner. och några till. jag ser han då o då. han känner ej igen mig.

Så jag förstår alla att häng dom djävligt högt! Stackars mor o far o anhöriga till offren tänker jag.

Så var det 1970 med den s.k riskbedömningen! fy fan säger jag bara! tänk om folk visste!

Jag slutade efter sommaren! hade fullt upp med o frakta mig själv!

Finns många till sådana Bengt...........o den här lirarn!

Intressant fall. Den trippelmördaren måste vara någorlunda känd? Finns det nån tråd om honom, om inte , kan du avslöja hans namn?
Citera
2017-03-07, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iamgodsbitch
det är fan konstigt att nästan inga känner till snälle-Bengt. Tror han hade fortsatt om de inte fångat honom å blivit sveriges svar på Ted Bundy .
Han såg så vanligt tråkig ut-inget utmärkande utseende, smälter liksom in i beskrivning av grå den grå massan-typen, alls inte som Englas baneman eller Hörby-Helens mördare.
Han beskrevs som trevlig-och intetsägande med sådär normalt trevligt utseende. Han var uppskattad bland dem som kände honom bla de sk.nattvandrarna. Antar att jag kan ha träffat på honom men som sagt, ingen man la märke till. Kanske därför han kunde hålla på som han gjorde innan morden. Han var tunnhårig och borde väl vara flintis idag. Han var då inte kortväxt..
Citera
2017-03-08, 00:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Intressant fall. Den trippelmördaren måste vara någorlunda känd? Finns det nån tråd om honom, om inte , kan du avslöja hans namn?

Här har vi en patient som dödat två, men då gamla kvinnor och inte i GBG trakten.

http://www.vlt.se/allmant/hans-andra-sexmord-pa-ett-ar
Citera
2017-07-16, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Här har vi en patient som dödat två, men då gamla kvinnor och inte i GBG trakten.

http://www.vlt.se/allmant/hans-andra-sexmord-pa-ett-ar
Är inte snälle Bengt boende på göingegatan 20 i Kristianstad?
Citera
2017-07-16, 17:51
Medlem
Ja man får tacka gud att dom inte släppt ut han. Måste betraktas som kanske den farligaste i hela Sverige.
Kan ingen berätta mer om hans barndom mm,varför blev han som han blev? När man sett dokumentärer om seriemördare så har nästan samtliga haft det svårt under barndomen.
Citera
2017-07-16, 18:13
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Ja man får tacka gud att dom inte släppt ut han. Måste betraktas som kanske den farligaste i hela Sverige.
Kan ingen berätta mer om hans barndom mm,varför blev han som han blev? När man sett dokumentärer om seriemördare så har nästan samtliga haft det svårt under barndomen.
Vet ej under vilka slags hemförhållanden han växte upp, men i denna artikel står litet om hans tidigare kriminella karriär: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15123708.ab
Citat:
...
1977, bara 16 år gammal, blottade han sig för flera kvinnor och misshandlade ett par av dem.
Fem år senare försökte han våldta en kvinna.
24 år gammal våldtog han en 54-årig kvinna i en tvättstuga i Halmstad 1985. Han fjättrade hennes händer och fötter, lindade ett par byxor kring hennes hals och dunkade hennes huvud i golvet samtidigt som han våldtog henne.
Tre år senare slog han till igen.
...
Beväpnad med kniv tvingade han in en ung kvinna i en park i Halmstad där han våldtog henne. Han högg henne också flera gånger i halsen.
...
Citera
2017-07-16, 18:27
Medlem
http://tant-rosa.bloggplatsen.se/2011/11/08/10324757-man-tror-man-kanner-sitt-umgange/

http://www.svencollin.se/Kvinnofrid.pdf
Citera
2017-07-25, 00:20
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Om "Snälle Bengts" uppväxt och liv gjorde Aftonbladet ett reportage 1997-03-06. Utdrag:
Citat:
...
Två bilder av Bengt Karlsson växer fram när man pratar med dem som trodde att de kände honom. Dels den ansvarskännande, vänlige mannen som barnen älskade, dels den udda enstöringen.

Enligt chefsöverläkare Kjell-Åke Larsson vid psykiatriska kliniken i Kristianstad har Bengt Karlsson en djup personlighetsstörning, som uppstod tidigt i hans barndom. Läkaren skriver i sitt utlåtande:
"Problem med flickkontakter och ett ytterligare trauma i form av kombinationen aggressivitet och sexualitet utlöste sannolikt Karlssons senare tvångsmässiga övergrepp mot kvinnor."
...
Bengt Karlsson föddes i Halmstad 1961. Hans första år var kaotiska och otrygga. Föräldrarna skilde sig när han var fem år och de tvistade om vårdnaden om Bengt.
...
Den otrygga uppväxten ledde till att han blev mycket aggressiv mot sin omgivning. Redan som sexåring fick han psykiatrisk hjälp.

Skolan var en nattsvart period med låga betyg och specialundervisning. Efter halva vårterminen i årskurs nio slutade han på grund av skoltrötthet. Hans genomsnittsbetyg var då 1,7.
...
Direkt efter skolan började Bengt Karlsson som mopedbud på ett bageri.
...
Det var vid den här tiden som han började blotta sig. Han smög på sina offer längs en motionsslinga i Halmstad. I de flesta fall blev han tillfredsställd av att blotta sig, men två kvinnor misshandlades.
...
På grund av sin låga ålder slapp Bengt Karlsson åtal. Han placerades på en ungdomsklinik vid S:t Lars sjukhus i Lund där han vistades i fyra månader.
Hans fosterhemsplacerades sedan hos en lantbrukarfamilj i Hörbytrakten där han fick smak för att arbeta med djur.
1980 ryckte han in i lumpen som signalist vid I 15 i Borås, men hade anpassningssvårigheter och längtade hem. Han förflyttades till I 16 i Halmstad där han nerklassad till malaj.
...
I början av 80-talet arbetade han på en gård i Halmstadstrakten och han utbildade sig till avbytare inom lantbruket.
Men efter ett tag blev han rastlös och ville pröva något annat. Han gick en amu-kurs för att lära sig svetsa och fick sedan arbete på Söndrums Svets- och Mekaniska i Halmstad.
...
Bengt Karlsson stannade på företaget i tre år, men det var ingen av hans arbetskamrater som lärde känna honom.
-Jag blev irriterad när han berättade att han använde anabola steroider. Han ville bli ordningsvakt och tränade mycket under en period, säger Jan Svensson.
Bengt Karlsson ville gå polisens kurs för att bli förordnad ordningsvakt, men hans ansökan avslogs på grund av de tidigare sexbrotten. Ändå lyckades han få jobb som vakt på en rad diskotek och krogar i Halmstad.
...
På natten den 16 april 1988 överföll han en 30-årig kvinna som var på väg hem från ett dansställe. Han släpade in henne på ett grönområde under knivhot och våldtog henne. Efteråt försökte han skära halsen av henne, men hon lyckades fly.
-Ingen märkte något underligt med honom när han kom till jobbet igen. Det är kusligt att han kunde dölja det han gjort så väl, säger Jan Svensson.
Bengt Karlsson slutade på företaget i september samma år och fick ett bättre jobb som byggnadssvetsare. I december 1989 gjorde han inbrott på ett företag dit han tidigare levererat varor. Han togs på bar gärning av polisen och dömdes till villkorlig dom och 70 dagsböter.
...
Bengt Karlsson flyttade till Kristianstad i början av 90-talet och arbetade på ett lantbruk i Rinkaby. Han gick sedan en fortsättningskurs i svetsning på amu, men hade svårt att få jobb.
...
Först efter att han mördat Marie Johnsson fick Bengt Karlsson veta att grannens sambo var offrets kusin.

-Maries morbror sa att han skulle kunna göra sig olycklig på mördare om han hade haft honom framför sig. Bengt stod framför honom då. Han sa tröstade att det måste vara en mycket sjuk person som gjort det, berättar kusinen.
I bostadsområdet i Näsby var Bengt Karlsson känd som en snäll person som höll mycket på lag och ordning. Barnen hade förtroende för honom och han lekte och skojade ofta med dem.
...

Tidigare samma år, 1997-02-08, publicerade Aftonbladet en artikel om överfallet på kvinnan som var nära att bli Karlssons första mordoffer 1988:
Citat:
...
Den 16 april 1988 hade Karin, då 30 år, varit på Galejan i Halmstad och dansat. På vägen hem mötte hon Bengt Karlsson, som nu erkänt två mord och en rad andra våldsbrott mot kvinnor.
-Han satte kniven i sidan och sa till mig att följa med. Vi gick in på ett grönområde och jag tvingades ner på en gräsmatta, berättade hon när tingsrätten avgjorde hennes ersättning från försäkringsbolaget.
På gräsmattan utsatte Bengt Karlsson henne för grovt sexuellt våld.
-Efter en stund drog han upp mig och vi gick bort mot ett buskage. Han frågade var jag bodde men jag sa inget. När vi kom fram till buskaget sa han åt mig att lägga mig ner.
...
-Hela tiden hade han kniven framme. Om och om igen frågade han var jag bodde, men jag ljög om det. Han höll kniven mot mitt öga och jag trodde att han skulle sticka ut det. Sedan skar han mig på halsen. Jag fick panik och uppgav min riktiga adress, men han trodde mig inte.
...
När Bengt Karlsson våldtog henne på nytt började hon skrika.
-Då satte han kniven mot halsen igen. Han skar och blodet började forsa. Jag trodde jag skulle dö. Jag kämpade emot och lyckades resa mig. Han högg mot mig och jag skyddade mig med armarna. Jag blev skadad men jag sprang därifrån.
Efter att ha fått hjälp i ett hus i närheten fördes Karin till sjukhus där hon vårdades i två veckor. Efter sjukhusvistelsen flyttade hon till en ny adress.
...
I går omhäktades han för de båda morden och den grova våldtäkten och mordförsöket på Karin. Men han har dessutom erkänt ytterligare grova våldsbrott mot kvinnor:
-Ett våldtäktsförsök på en kvinna utanför Kristianstad i början av 80-talet.
-En fullbordad våldtäkt av en kvinna i Halland i mitten av 80-talet. Polisen har sekretessbelagt utredningen av hänsyn till kvinnan.
-En grov misshandel av en kvinna i Kristianstad i början av 90-talet. Polisen har ännu inte pratat med den misshandlade kvinnan.
-Han är rädd att han gjort sig skyldig till mer, säger hans advokat Lars Mannerhult.
...
Citera
2018-07-14, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Front253
Jo. Nu bor han där.
Citera
2018-10-10, 19:37
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Front253

? Är han fri eller? Han är inte folkbokförd där iallafall.
Citera
2019-01-09, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
? Är han fri eller? Han är inte folkbokförd där iallafall.
Klart han inte är. Skyddad. Han bor ihop med någon an.a. Stjärnb. Göingegatan 20 enl en granne till a.s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in