2019-01-06, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottslingar
Vem är GM? Avliden när?

Då jag är rätt övertygad om att inget av GM:s två barn vet om att detta hänt så vill jag inte skriva ut namn här. Jag kände hans barn och umgicks med dom i skolåldern, träffade såklart även deras far. Hade då ingen aning alls om det som hänt utan fått reda på detta av en ren slump i vuxen ålder. Av en pensionerad kriminalpolis som höll i utredningen och berättade att det var något av det brutalaste brottsplatser han sett under alla sina år som polis. Denna äldre man var oerhört besviken på att GM endast dömdes till vård och kom ut efter så kort tid. Han var även noga med att påpeka under vårt samtal att preskriptionstiden för detta gått ut så han fick berätta.

Under tiden GM var under denna vårdförvaring så träffade han sin sedermera fru och barnens mamma som jobbade inom psykiatrin.
Tragiskt men sant.

Efter jag haft detta samtal med den fd kriminalaren så frågade jag min mor om hon visste om att detta hänt i Boden och jo det visste hon och hon bekräftade även det som nämndes tidigare i tråden att "folk" tyckte synd om GM för att dessa föräldrar till flickvännen var tydligen helt hemska och det var välkänt i stan att dom gjorde allt för att jävlas med honom och tillsist brast det uppenbarligen totalt för GM.

Otroligt konstigt är det ju även att han fick fortsätta sitt arbete på Kommunhuset efter det han gjort. Kommer ej ihåg exakt vad hans tjänst var men han var någon sorts chef, kan ha varit för tekniska förvaltningen.

Vet inte exakt när GM avled, har bara sett det i förbifarten i mitt Facebookflöde för några år sedan.
Citera
2019-01-06, 17:23
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jozz79
Då jag är rätt övertygad om att inget av GM:s två barn vet om att detta hänt så vill jag inte skriva ut namn här. Jag kände hans barn och umgicks med dom i skolåldern, träffade såklart även deras far. Hade då ingen aning alls om det som hänt utan fått reda på detta av en ren slump i vuxen ålder. Av en pensionerad kriminalpolis som höll i utredningen och berättade att det var något av det brutalaste brottsplatser han sett under alla sina år som polis. Denna äldre man var oerhört besviken på att GM endast dömdes till vård och kom ut efter så kort tid. Han var även noga med att påpeka under vårt samtal att preskriptionstiden för detta gått ut så han fick berätta.

Under tiden GM var under denna vårdförvaring så träffade han sin sedermera fru och barnens mamma som jobbade inom psykiatrin.
Tragiskt men sant.

Efter jag haft detta samtal med den fd kriminalaren så frågade jag min mor om hon visste om att detta hänt i Boden och jo det visste hon och hon bekräftade även det som nämndes tidigare i tråden att "folk" tyckte synd om GM för att dessa föräldrar till flickvännen var tydligen helt hemska och det var välkänt i stan att dom gjorde allt för att jävlas med honom och tillsist brast det uppenbarligen totalt för GM.

Otroligt konstigt är det ju även att han fick fortsätta sitt arbete på Kommunhuset efter det han gjort. Kommer ej ihåg exakt vad hans tjänst var men han var någon sorts chef, kan ha varit för tekniska förvaltningen.

Vet inte exakt när GM avled, har bara sett det i förbifarten i mitt Facebookflöde för några år sedan.
Tack för denna mycket intressanta information ang GM:s senare liv.
Citera
2019-01-06, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Tack för denna mycket intressanta information ang GM:s senare liv.
Så lite så. Din "fågel" viskade helt rätt.
Citera
2019-01-06, 17:58
Medlem
Citat:

Tragiskt men sant.

Tack för intressant info!
Vet du hur länge, i tid, GM vårdades på Sidsjön? Och vet du när (antingen datum ungefär, eller tid på året, det året det var) han "frisläpptes"? Jag frågar då det i tråden uppges "en kortare tid" och "när GM blev friskförklarad fick han åka hem".

Det nämns "ung. ett halvår", i detta inlägg i annan tråd 2013 - är det vad du också har hört?
(FB) Trippelmord i Sverige?
Senast redigerad av Brottslingar 2019-01-06 kl. 18:07.
Citera
2019-01-06, 18:05
Medlem
Citat:
Tack för intressant info!
Vet du hur länge, i tid, GM vårdades på Sidsjön? Och vet du när (antingen datum ungefär, eller tid på året, det året det var) han "frisläpptes"? Jag frågar då det i tråden uppges "en kortare tid" och "när GM blev friskförklarad fick han åka hem".

Vet inga datum eller liknande utan bara att kriminalaren T berättade för mig att det var ungefär ett års vård. Han sa även ang det med preskriptionstiden att allt finns ju läsa som officiella handlingar nu när den gått ut. Så finns säkert att begära ut info om man vill ha datum och så.
Citera
2019-01-06, 18:24
Medlem
Citat:
Vet inga datum eller liknande utan bara att kriminalaren T berättade för mig att det var ungefär ett års vård. Han sa även ang det med preskriptionstiden att allt finns ju läsa som officiella handlingar nu när den gått ut. Så finns säkert att begära ut info om man vill ha datum och så.
Okej, tack. Ett år (eller nånting ditåt) låter lite mer rimligt än ett halvår. Någon måtta får det vara på korta vårdtider förr kan man tycka - även om det är känt att det generellt var kortare vårdtider då. Varför jag säger så är för att det finns väldigt mycket överdrifter och myter under 2000-talet om korta vårdtider förr - i många fall stämmer detta, men i antal andra fall har det varit just som du är inne på att vårdtiden har varit typ ett år i fall det spridits en uppfattning om halva den tiden (utan att nu veta hur länge vården varade i det aktuella fallet).
Jag antar att han (kriminalaren) angående handlingar menar Landsarkivet i Härnösand.
Citera
2019-01-06, 18:41
Medlem
Citat:
Okej, tack. Ett år (eller nånting ditåt) låter lite mer rimligt än ett halvår. Någon måtta får det vara på korta vårdtider förr kan man tycka - även om det är känt att det generellt var kortare vårdtider då. Varför jag säger så är för att det finns väldigt mycket överdrifter och myter under 2000-talet om korta vårdtider förr - i många fall stämmer detta, men i antal andra fall har det varit just som du är inne på att vårdtiden har varit typ ett år i fall det spridits en uppfattning om halva den tiden (utan att nu veta hur länge vården varade i det aktuella fallet).
Jag antar att han (kriminalaren) angående handlingar menar Landsarkivet i Härnösand.

Vet inte om det var det arkivet han syftade på han sa bara att det gick begära ut för den nyfikne.
Oavsett det var ett halvår eller år så är det sjukt att det fick gå till så när det bortom alla rimliga tvivel var denna man som mördade tre människor i en handvändning liksom.
Citera
2019-01-06, 18:54
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Vet inte om det var det arkivet han syftade på han sa bara att det gick begära ut för den nyfikne.
Oavsett det var ett halvår eller år så är det sjukt att det fick gå till så när det bortom alla rimliga tvivel var denna man som mördade tre människor i en handvändning liksom.
Det var inte ovanligt vid denna tid, och fram till 1990-talets början. En knappt 10 år efter trådens händelse var det en värnpliktig, också i norr, som våldtog, mördade och gömde undan sin fästmö. Sedan gick han ut i kvällspressen för att få "hjälp" att hitta henne. Satt också endast ett år på rättspsyk, blev tillsammans med en kvinna ur personalen, friskförklarades och fick sedermera hög tjänst inom kommunen.
Citera
2019-01-06, 19:01
Medlem
Citat:
Håller med om att det är sjukt. Skulle vara intressant att läsa mer om brottet. I tråden "Trippelmord i Sverige?" nämns att fallet eventuellt finns beskrivet i en tidig 80-talsutgåva av Nordisk Kriminalkrönika, jag hittar dock inget i NKK från den tiden.
Citat:
Citat:
Det borde nog stämma bra det. Skrevs givetvis en hel del om detta när det begav sig. Tror att det även finns någon artikel skriven om fallet i Nordisk Kriminalkrönika i en tidig 80-tals utgåva. Jag vill inte lämna mer uppgifter om detta fall just här.
(FB) Trippelmord i Sverige?
Citera
2019-01-06, 19:48
Medlem
Citat:
Håller med om att det är sjukt. Skulle vara intressant att läsa mer om brottet. I tråden "Trippelmord i Sverige?" nämns att fallet eventuellt finns beskrivet i en tidig 80-talsutgåva av Nordisk Kriminalkrönika, jag hittar dock inget i NKK från den tiden. (FB) Trippelmord i Sverige?
Ja jag har läst den tråden om att det skulle finnas berättat om där. Hade gärna också läst mera om själva brottet.
Kriminalaren berättade att föräldrarna hade låst in sig i ett garage och GM hade fått kämpa länge med att ta sig in och hugga ihjäl dom därinne.

Inte bara så jobbade hans sedermera blivande fru inom psykiatrin(vet ej om det var på vårdanstalten men vet att de träffades medan han vårdades på något vis.) deras första gemensamma barn föddes väldigt kort efter vårdtiden. Så GM hade nog en trevlig tid trots han var inlåst.
Citera
2019-01-06, 20:10
Medlem
Citat:
Ja jag har läst den tråden om att det skulle finnas berättat om där. Hade gärna också läst mera om själva brottet.
Kriminalaren berättade att föräldrarna hade låst in sig i ett garage och GM hade fått kämpa länge med att ta sig in och hugga ihjäl dom därinne.

Inte bara så jobbade hans sedermera blivande fru inom psykiatrin(vet ej om det var på vårdanstalten men vet att de träffades medan han vårdades på något vis.) deras första gemensamma barn föddes väldigt kort efter vårdtiden. Så GM hade nog en trevlig tid trots han var inlåst.
Jag undrar lite över vad GM använde för mordvapen. I tråden nämns yxa (som jag också hört eller läst någon annanstans) och jag har även en uppgift om att GM slog ihjäl de tre med en järnstång. Har du kännedom om vad han använde? Kan det ha varit både och? Domen vore intressant att läsa.

Intressant info om att GM träffade sin fru bland personal inom psykiatrin. Det har förekommit då och då historiskt att vårddömda och psykiatripersonal påbörjat relationer där en del, med tiden, utvecklats till giftermål.
Citera
2019-01-06, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag är inte 100% påläst på dåtidens lagstiftning, men vill minnas att man inte hade särskild utskrivningsprövning i rättspsykiatrin, således; när GM blev friskförklarad fick han åka hem.

Om det är ett uttryck för tidens apologetism gentemot brottslingar vet jag inte, jag var inte född då, men enligt vad jag har hört sa folk i Boden att det var ju synd att han var tvungen att slå ihjäl flickvännen, men att han måste vara en ängel som inte slagit ihjäl svärföräldrarna tidigare.
Lagstiftningen 1979 då GM dömdes var lagen (1966:293) om beredande av sluten psykiatrisk vård i vissa fall, LSPV. År 1991 ändrades den till, då utfärdades Lag (1991:1129) om rättspsykiatrisk vård, LRV.
Senast redigerad av Brottslingar 2019-01-06 kl. 20:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in