2019-01-01, 23:11
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag håller med några av er i era inlägg här på slutet: Högst sannolikt var detta inte resultatet av en planerad handling, utan resultatet av en situation som gick helt åt skogen "där och då". Givet att minst en (1) av personerna kände Helena väl. Orsaken till det som hände höljs fortfarande i dunkel, men sannolikt handlade det om ett närmande som bryskt avvisades - kanske att Helena i sin ilska sa att hon skulle polisanmäla den som "var på henne", med resultatet att vederbörande helt tappade fattningen. Personen som är huvudansvarig återfinns i Helenas umgängeskrets och kan kanske också knytas till ett vanebildat överintag av alkohol och/eller droger. (Det sistnämnda om alkohol/droger behöver dock inte vara fallet, även om ett sporadiskt intag kan ha varit fallet.) Sedan kan vi kanske inte helt utesluta en direkt drogkoppling i fallet, men personligen tycker jag att den kopplingen känns en aning avlägsen (dock inte helt osannolik).

Och som vi var inne på igår: "Mannen med pilotglasögon" behöver inte vara (huvud)gärningsmannen, utan kan vara den som skyddar den egentliga huvudgärningsmannen - frivilligt eller under hot. Klart är dock att "mannen med pilotglasögon" som minst var med/vet vad som hände. I sammanhanget ska vi kanske också minnas att "Hanna" hörde en av manspersonerna på ren svenska säga "fan". Detta tyder på en mycket komplicerad situation, där i Kohagen.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-01-01 kl. 23:35.
Citera
2019-01-02, 00:06
Medlem
Det är inte lätt att släcka ett liv utan att lämna spår av handlingen, om man utgår från att platsen för fynden är där mordet/dråpet skedde.
Att döda någon med sina bara händer kan vara långdraget och mycket svårt samt orsaka mer högljutt tumult än vad det har vittnats om.

Om det ändå var på det viset krävs det stor och kraftig aggression från förövaren, med starkt drivna känslor av hat som leder till en explosiv handling som inte tar slut i ett ögonblick. Utan blir ihållande tills allt är över. Vem kan där och då ha fått dessa känslor för Helena av hennes vänner?

En olycka leder oftast också till mer spår vid olycksplatsen, i form av synligt blod eller annat.
Menar att det inte är så lätt att ta livet av en ung, frisk och nykter person utan att lämna div spår efter skador från offret.
Strypning Kräver en kraftfull beslutsam handling.

Så nära hemmet måste kroppen flyttas, varför inte fly snabbt i rädsla att någon kommer efter oväsendet som det ohyggliga orsakat?

Mycket som inte stämmer alls....
Citera
2019-01-02, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist

En olycka leder oftast också till mer spår vid olycksplatsen, i form av synligt blod eller annat.

Det tog flera dagar att hitta ringarna som låg bara några meter bort, så lite blod och annat på en vältraffikerad skogsstig var de nog inte kapabla att hitta. Lex blodfläcken på skon.
Citera
2019-01-02, 13:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det är inte lätt att släcka ett liv utan att lämna spår av handlingen, om man utgår från att platsen för fynden är där mordet/dråpet skedde.
Att döda någon med sina bara händer kan vara långdraget och mycket svårt samt orsaka mer högljutt tumult än vad det har vittnats om.

Om det ändå var på det viset krävs det stor och kraftig aggression från förövaren, med starkt drivna känslor av hat som leder till en explosiv handling som inte tar slut i ett ögonblick. Utan blir ihållande tills allt är över. Vem kan där och då ha fått dessa känslor för Helena av hennes vänner?

Menar att det inte är så lätt att ta livet av en ung, frisk och nykter person utan att lämna div spår efter skador från offret.

Så nära hemmet måste kroppen flyttas, varför inte fly snabbt i rädsla att någon kommer efter oväsendet som det ohyggliga orsakat?

Min fetning: Att Helena (om hon var död) måste flyttas är ju givet av den anledningen att gärningsmannen (gärningsmännen) gjorde bedömningen att det fanns tydliga spår av honom (dem) på Helena. (Jag känner mig säker på att Helena kämpade emot ordentligt.) En gärningsman som känner offret är med få undantag alltid mycket mån om att få undan offret. Om Helena var medvetslös där i Kohagen efter tumultet, är det ju självklart att hon måste flyttas. Jag kan mycket väl tänka mig att Helena fördes bort medvetslös - i alla fall att hon var medvetslös till en början - och togs av daga lite senare. Frågan är om bilen som användes var på platsen bara en gång eller om den - eller en annan bil - återkom lite senare, vilket vi ju har diskuterat många gånger nu.
Citera
2019-01-02, 13:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Det tog flera dagar att hitta ringarna som låg bara några meter bort, så lite blod och annat på en vältraffikerad skogsstig var de nog inte kapabla att hitta. Lex blodfläcken på skon.

"Flera dagar"?

Och "några meter bort"? Räknat från var?
Citera
2019-01-02, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Bara en tanke 🤔 om man ser bilderna på killarna så är det de första jag tänker på och känner är ? Nä det är inte så unga killar / kille som har mördat Helena ? Utan det är någon äldre person / personer som gjort detta .Dessa killar i den ålder tror jag inte skulle klara pressen att gjort detta och hållit tyst i alla år . Är kanske helt fel ute men tror personen som är skyldig var en äldre man inte unga killar som livet lekte för ... och framtiden framför sig . Däremot en äldre man som kanske fattat tycke för Helena och sedan blivit avvisad . Yngre killar brukar borsta av sig ett nej och gå vidare till nästa tjej .

Äntligen !! Så sant funderat...
Citera
2019-01-02, 19:04
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57
Äntligen !! Så sant funderat...

Varför skriver du "äntligen" om det här resonemanget?
Citera
2019-01-02, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Många av er tror att en släkting skyddar ”Mannen med pilotglasögon” - jag tror det är precis tvärtom: Pilot skyddar hgm

Intressant...mycket intressant vinkling i ärendet...
Citera
2019-01-02, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland

Polisens "osannolika" klantighet ??

Har någon tänkt tanken att "Skyddande av brottsling/Mgm" kan finnas inom Polisen eller
Rättsväsendet ?!?
Citera
2019-01-02, 19:36
Medlem
Citat:

Just så är det ju...Troligt eller icke så bör Vi i alla fall tänka på det fysiskt rimliga/orimliga innan Vi bakar in det psykiska dilemmat
Citera
2019-01-02, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Varje person som tas upp till granskning här blir hypotetiskt misstänkliggjord. Varje hypotes är i sig osannolik, bara för det fakum att mördare är såpass ovanliga. Många oskyldiga namn har nämnts. Förhoppningsvis förstår dessa oskyldiga att inte ta åt sig personligen, de tillhör bara mängden hypotetiska kandidater. Vad gäller just dessa två då unga män. Nej, det är ju inte mycket jag har att komma med på dem, jag bara resonerar lite.

Vad beträffar ålder. De flesta svenskar som mördar, gör det bara en gång. Det är ett brott med låg återfallsbenägenhet. Normalmördaren har gjort en känslomässig investering som utmynnar i en besvikelse, varpå stort vredesmod följer och sedan mordgärningen. Personligen har jag svårt att tro att en mogen man är mer benägen än en ung att så tappa sinnet för proportioner -
"förlorar du en, står dig tusen åter" - att inse det även vid motgångar. För en mogen man bör en investering vara i storleksordningen "äktenskap och barn" eller åtminstone ett av dessa två, för att motsvara ynglingens kraftiga förälskelse eller åtrå som insats och grund för en besvikelse som leder till ett grovt våldsbrott.

Gärningsmannen kan förstås alternativt vara av mycket abnorm psykisk konstitution. Han/de kanske inte ens är mördare, utan döljer resultatet av en olycka.

Bra där !!
Citera
2019-01-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Varför skriver du "äntligen" om det här resonemanget?

För att skribenten har mitt samtycke just i STUNDENS påpekande !!

(Borde du fattat innan du frågade)

Keep on striving my friend !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in