2019-01-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Kan det vara så? Att datumet är ditskrivet i efterhand och att testamentet (underskrifterna) bevittnades vid en helt annan tidpunkt än vi trott?

Det skulle väl kunna förklara en hel del? Eller har jag uppfattat någonting på ett felaktigt sätt?

Låt oss säga att föräldrarna besökte Hanssons med sitt testamente i oktober, men att testamentet då inte var daterat. O eller H skrev vid ett senare tillfälle datumet den 3 januari på sitt testamente.

Hanssons har naturligtvis berättat för polisen vid vilken tidpunkt som de haft besök av föräldrarna. Om besöket ägde rum i exempelvis oktober eller november, så kan Hanssons omöjligt säga någonting om "sist sedd."

Det redan under hösten upprättade testamentet (som Hanssons bevittnade i fråga om namnunderskrifterna) kan ha utgjort ett av bevisen för att föräldrarna planerat att släcka barnens och sina egna liv - "de hade planerat detta sedan i höstas."

Vad förklarar det?
Citera
2019-01-01, 20:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
De som kom mycket tidigt från kollegorna finner jag inte nämnvärt konstigt. Då fanns väl inte värst mycket fakta att tillgå vad som hänt.
Jag vet inte om du noterat att den ena (den som är skriven på svenska) har ändrat sluttampen på inlägget nån gång.

Jo jag har noterat det. Bra att det ändrats, men det fanns där fram till efter polisens PK 11/12.
Liksom att det så sent som i september skedde en hyllning med ett uppkallat seminarium i Os namn till Os ära där det hängde ett vägstort foto på en leende O med hans årtal i konferansaulan.

Lite märkligt. Även att det postades här av postaren ”Elli09” som ett exempel på att O fortfarande hade kvar sitt goda anseende och dog en ”tragisk död” vad nu detta åsyftar.

Från 2018-10-24
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Jag har aldrig kommit med felaktiga påstående och Rockungen är absolut ingen släkting. Och för övrigt så är det inte som ni tror. O är fortfarande djupt saknad och dog en tragisk död..
https://twitter.com/search?f=tweets&q=oskar%20henkow&src=typd

Om inte allmänhetens stora intresse på något sätt tvingat fram polisens PK 11/12, hade då dessa hyllningar av O fortsatt? För de skedde ju trots polisens tidigare uttalande 19/1 om samförståndsgärning.
Vad trodde omgivningen? Att allt var H’s ensamma verk eller att något av barnen gjort det?

Det jag tycker är så märkligt med detta fall är den vilja från många att se dessa brutala mord på barn med goda framtidsutsikter som något annat. Vi brukar ju inte diskutera i förlåtande termer när någon icke psykiskt sjuk person mördat barn. Dessutom så fruktansvärt anonymiserade barn.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-01 kl. 20:55.
Citera
2019-01-01, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Innehållet i sin helhet i testamentet kan inte varit känt för båda. Gemensamt testamente är inget ovanligt i sig att upprätta av många anledningar och vanligt, enklast, att hela texten är övertäckt ner till testamentorernas underskrifter som vittnena skall intyga.

Äktheten på avskedsbrevets underskrifter är enligt polisen oviktigt. Jag tror inte ens de låtit NFC analysera dem utan gjort en uppskattning själva. Stefan S sa ”vi” och nämnde inte ens NFC men som sagt, de tyckte ju från dag ett att namnunderskrifterna var oviktiga.

Sen har polisen undersökt datorer mm som ”de kommit in i”. Tja, vem som helst av paret kanske också ”kommit in i dem”?

Jag har alltså en ”alternativ helt möjlig hypotes”. Varför skulle en man tänka så utstuderat och så länge som jag påstår eller rättare sagt varför inte?

Tack för svar! Intressant...
Citera
2019-01-01, 20:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Egoism i sin mest renodlade form tror jag inte heller var ett utpräglat personlighetsdrag hos föräldrarna utifrån hur de har beskrivits. Men individualistiska och med höga tankar om sin egen förmåga definitivt. Det är ingen dödssynd i sig förstås.
Tänk då om man har en sådan förälder och en ångestfylld, mer och mer deprimerad, som oroar sig sjuk? Som tyngs mer av sin egen oro än av barnens sjukdom till slut? Som blir fokuserad mer på sitt eget mående än barnens, kanske omedvetet?

Fortfarande är steget till mord och självmord långt. Jag tror att steget till självmord är något kortare dock. Och barnen, ja de åker med förstås.

Långsökt och ogrundat, rena spekulationer. Förstås. För vi vet ju väldigt lite.
Det finns en egoistisk komponent. Det fanns en egoistisk komponent när jag förtvivlat bad mamma att inte lämna mig när hon var svårt sjuk om man ska vara riktigt ärlig i sitt självrannsakande..
Det andra du nämner, om en förälder blir djupt oroad, djupt deprimerad, inte orkar mer och sen blir självmordsbenägen kan givetvis vara porten mot destruction. Det som krävs är att den andra parten inte står ut i så fall, typ inte vill leva utan den andre (Romeo & Juliet varning).
Det räcker dock inte här som du säger, barnen finns med i bilden, det är mord, och då kommer deras plågsamma framtid in i bilden. Det lär förutsätta en extremt dyster syn på sjukdomen i klass med de värsta formerna av ME.
Orkar inte en part leva ensam kvar så kanske planerna börjar formas mer aktivt, gemensamt och i samförstånd. Jag vet inte men jag har funderat i varenda avkrok av synapserna hur i hela friden man kan enas om det hemska - vägen dit.
Citera
2019-01-01, 20:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Varför jag skriver så? Därför att det är det Glittret drar upp ideligen! Alla postiva eftermälen om föräldrarna (speciellt en av dem) ska utplånas och om de omskrivs ska det informeras om att de är barnamördare, allt enligt Glittret (som är den myntade uttrycket "Bjärredsstryparen").
Sorgligt det som hände, men att gnugga salt i sår på de som finns kvar är bara elakt.

Alla våra samtida mördare har sannolikt ett par anhöriga kvar i livet.
Ingen beskyller Os eller H’s anhöriga för någon delaktighet i morden. Anhöriga kommer tyvärr alltid att kunna drabbas om de tar åt sig av vad en släkting beskylls för att ha gjort. Precis som det kan vara trevligt att vara släkt med någon som är framgångsrik är det hemskt tråkigt att vara släkt med en mördare.
Men familjens anhöriga behöver ju inte varken ta åt sig i andra-tredje hand eller läsa här.

Tycker du det är lika elakt att här på FB diskutera alla mördare? Eller att det ska mörkas vad dessa mördare gjort när deras namn nämns? Positiva eftermälen om ska kunna lämnas ändå??
Eller bara mördare av barn (Eklund)?
Eller bara suiciderade barnamördare (Ulf Olsson)?
Eller bara de som mördat egna barn (stenbrottet i Dalby, Dalarö)

Det elaka är väl de mord dessa begått?
Inte att man diskuterar brotten eller vill minnas mordoffren.
Allra helst som Agnes och Moas öde verkar kommit lite i skymundan enligt mig, i diskussionerna kring hur föräldrana kan ha haft det.

Jag begriper verkligen inte hur något positivt en person gjort i sitt liv kan står kvar, i proportion till de mångfald vidriga brutala planerade barnamorden som överskuggar precis allt positivt någon gjort i sitt liv.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-01 kl. 21:13.
Citera
2019-01-01, 21:05
Medlem
Citat:
Ja, varför direkt? Och varför direkt på heltid?

Men var det direkt (för As del)? Har påståtts tidigare att skolan anpassat undervisningen och även inrett ett vilrum.
Citera
2019-01-01, 21:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo jag har noterat det. Bra att det ändrats, men det fanns där fram till efter polisens PK 11/12.
Liksom att det så sent som i september skedde en hyllning med ett uppkallat seminarium i Os namn till Os ära där det hängde ett vägstort foto på en leende O med hans årtal i konferansaulan.

Lite märkligt. Även att det postades här av postaren ”Elli09” som ett exempel på att O fortfarande hade kvar sitt goda anseende och dog en ”tragisk död” vad nu detta åsyftar.

Från 2018-10-24

Om inte allmänhetens stora intresse på något sätt tvingat fram polisens PK 11/12, hade då dessa hyllningar av O fortsatt? För de skedde ju trots polisens tidigare uttalande 19/1 om samförståndsgärning.
Vad trodde omgivningen? Att allt var H’s ensamma verk eller att något av barnen gjort det?

Det jag tycker är så märkligt med detta fall är den vilja från många att se dessa brutala mord på barn med goda framtidsutsikter som något annat. Vi brukar ju inte diskutera i förlåtande termer när någon icke psykiskt sjuk person mördat barn. Dessutom så fruktansvärt anonymiserade barn.
Så du vet att det är justerat precis vid pressträffen eller har ändringen kommenterats innan jag sa det nu menar du?
Jag antar att du inte suttit och hårdbevakat det gamla inlägget i drygt ett år.

Fetat.
Nu tror jag inte att man överhuvudtaget tänker som i dina banor, dvs att bortse från gemensamt och i samförstånd som förundersökningen de facto kommit fram till och jaga en syndabock.

Att de mördat barnen är vedervärdigt, det tror jag nog merparten anser i deras kretsar. Vart har du fått ifrån att de per automatik legaliserar morden?

För övrigt har H beskrivits som en mycket omtyckt kollega i media. Är det inget som bekymrar dig då du alltid nämner O och dennes kollegor som ett huvudproblem?

Jag frågade innan vad du bejublade med inlägget om incest och annan kriminalitet.
Kanske du kan ta och svara på vad du fann så kreativt:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Senast redigerad av develi 2019-01-01 kl. 21:16.
Citera
2019-01-01, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Intressant att titta lite på andra länders ME föreningars hemsidor.

https://ammes.org/mecfs-in-children/

Bland annat:

"The prognosis for the majority of children with ME/CFS is good. In Dr. Bell’s 13-year follow-up of children with ME/CFS, 80% had recovered. Most recover within three years, which, while for a child is a very long time, is relatively short compared to most adult cases."

"Maintain Social Involvement – It is crucial for children with ME/CFS to maintain friendships, even if they are no longer in school. Brief play times for younger children or social visits for older children are essential to keep up flagging spirits. To prevent depression, don’t let your child become isolated."

Att ett barn som får 4 gånger i veckan hemundervisning inte någon gång kan delta i ett möte verkar helt absurd för mig. Klart ska det finnas möten utan barnen. Men barnen måste väl höras också!
Det vore mycket intressant att veta vilka skolmöten som har ägd rum med vem (alltså det som inte är sekretessbelagd).

Hade de begränsad ork, kanske det gav mer att lägga energin på att umgås med jämnåriga istället för att sitta med på möten med föräldrar och skolledning (det har uppgetts tidigare att de besöktes i hemmet av skolkamrater). Flickorna kan väl knappast varit ohörda, men det kan väl t.ex skett via skolkurator?
Citera
2019-01-01, 21:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Citat:
Det som verkar väldigt besvärligt med ME är att vården/behandlingen/bemötandet som rekommenderas går helt tvärtemot vad som skulle vara lämpligt för i stort sett alla andra sjukdomar i både "kropp och knopp".

Ett blygt barn med ångest skulle förstås älska att slippa svara på frågor som inte godkänts i förväg men det skulle bara befästa barnets ångestproblematik. Trötthet går i regel inte att vila bort i längden utan man måste så småningom börja röra sig och få frisk luft. En depression kan man inte bota i ett mörklagt rum. Om man har värk i kroppen och muskler som försvagas kan man inte bota det genom att stanna i sängen.

Av alla möjliga diagnoser så verkar ME vara nästan skräddarsydd för att kunna missbrukas och till och med utnyttjas för att göra ett sjukt barn ännu sjukare.
Enligt uppgifter i media skall föräldrarna (Oskar) ha varit drivande för att undervisningen skulle bedrivas i hemmet. Jag tänker att det normala vore att man som förälder tvärtom, just som du skriver, kämpar för att barnet skall kunna vara i skolan åtminstone delvis. Varför skulle Moa hemskolas direkt till exempel?
Vilket uttalande menar du?
Citera
2019-01-01, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Hm... svårt att förstå att symtom hos andra, kan appliceras på just DESSA FLICKOR.
Då "borde", med ditt pårökta resonemang, flera flickor mördas - oavsett sjukdom.

Det finns ingen ordination via läkarintyg som anbefaller hemundervisning.

Skolan hade, enligt rektorn, suttit ner och samtalat med en familj i djup kris - i åratal. Inte blev barnen sjuka helt plötsligt inte....

De har fått diagnosen ME av läkare, hur lyckas du blunda för det? Om det, som du påstår, inte står i läkarintyget att undervisning i hemmet är lämpligt, visa det...

Stackars Knollentott.
Citera
2019-01-01, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har också tänkt i de banorna.( Samt att jag har läst en hel del om tjafset här i tråden och det är INTE roligt att läsa).

Självklart skulle barnen ha kunnat delta på en och annan lektion i skolan för att - om inte - få lite socialt liv. Men det känns (av det jag har läst här) som att föräldrarna av någon anledning ville isolera barnen. Inte hjälpa dem framåt.

För ett par veckor sen läste jag i tråden att O satt med på pianolektionerna och blev irriterad när dottern råkade spela fel. Varför var han med? Varför fick barnen inte träffa kompisar förutom "barnvakten"? Varför fick de inte vara ensam med andra vuxna än föräldrarna?

Det är såna frågor jag ställer mig och det skaver betänkligt. I.a.f var det inte en frisk familj. Den saken är glasklar.

Satt O med under lektioner? Har läst att M sagt att han kommenterade när hon övade hemma och det blev fel och att hon därför inte spelade så mycket hemma.

Har sagts att flickorna besöktes av kompisar i hemmet då de energi nog. Var kanske "barnvakten" mer ett organiserat och av flickorna uppskattat sällskap, än en direkt barnvakt?

De umgicks väl med andra vuxna, lärarna t.ex. och säkerligen med skolans kurator och förmodligen andra också. Att inte låta flickor i den åldern umgås med godtyckliga vuxna utan att någon förälder är närvarande, är i mina ögon oansvarigt.
Citera
2019-01-01, 22:48
Medlem
Citat:
Tack för informationen! Det var nog den jag efterfrågade tidigare. Jag har skrivit några kommentarer här nedan. Jag vet att skolorna har granskat sitt eget arbete och kommit fram till att man har arbetat på rätt sätt. Men vi kan ju ändå få reflektera här i tråden...

1.I mars 2016 hålls ett möte angående A. Kan det ha varit det allra första mötet? Kanske inte - problemen kan ju ha kommit smygande och det är väl troligt att man redan hade en pågående kommunikation mellan skola och familj.

2.I maj 2016 hålls nästa möte. där det framkommer att A gärna vill gå i skolan. Skolpsykolog och skolsköterska representerar elevhälsan. Hur hade kunskaper från A´s behandlande/utredande läkare tagits till vara och beaktats på mötena? Hur brukar man göra? Varken sjuksköterska eller psykolog kunde väl belysa de rent medicinska delarna som skulle ligga som grund för planeringen av A´s skolundervisning? Hade man bara inhämtat ett intyg från läkaren?

Ett vilrum ska inrättas där A kan vila från ljus- och ljudintryck. Hon ska läsa enbart kärnämnen och bild.

3. I maj 2016 avslutar A sin skolgång och får istället hemundervisning fyra gånger i veckan.
Vad hade hänt under den korta tid som passerade från att vilrummet inrättades till dess att skolgången avbröts? Det finns ju fler åtgärder att testa, tänker jag. Assistent, ännu färre skolämnen och skoltimmar, skolgång på deltid, en kombination av hemundervisning och undervisning i skolmiljö… Vad hände med flickan som gärna ville gå i skolan?

Var det på läkares ordination som A slutade skolan helt och hållet? Hade ME-diagnosen nu satts? Hade A ett intyg på att hon led av ME – stod det även på intyget att hon skulle ha undervisning i hemmet på heltid?

4.I Maj 2017 har man ett möte med pappa, rektor, skolsköterska och lärare närvarande, gällande hemundervisningen (en första utvärdering? Man checkade av att allt var ok?). Ingen läkare nämns – men han/hon kanske hade spelat ut sin roll (i skolsammanhang) när diagnosintyget var levererat? Vad hade hänt med flickan som så gärna ville gå i skolan? Hade hon blivit så sjuk att det nu var helt omöjligt med någon enda liten procent av "vanlig" skolgång?
Hemundervisningen uppges fungera bra, Tyckte A det också?

[b]5.I juni 2017.[/B] Båda föräldrarna är på möte om M´s skolgång inför höstterminen. En specialpedagog och skolsköterska är närvarande (Antagligen även fler personer – ganska säker rektor). Man planerar möte med ny kurator(för flickorna, måste det ju vara?). Blev mötet med kurator av?Ingen läkare nämns. Planen är att M ska kombinera skola och hemundervisning.

Om inte M skulle orka med idrotten, skulle detta ämne plockas bort. Om M skulle visa sig behöva hemundervisning på heltid skulle den samordnas med A´s skola. Man garderar sig för heltids- hemundervisning för M redan i juni?

Augusti 2017. Möte angående M´s hemundervisning. Även lillasyster får nu hemundervisning på heltid. Varför blev det ingen kombination av hemundervisning och undervisning i skolmiljö, så som planen var från början?

Jag undrar om detta var allt??? Ett år mellan utvärderingarna?

Maj 2017:

”I slutet av maj 2017 upprättades ett protokoll som gäller den äldre flickan i familjen.
Det är kortfattat.
Det framgår att flickan haft hemundervisning och att det fungerat mycket bra.”

Det gick inte bara bra med hemundervisning, det gick mycket bra (A). Varför skulle allt vara så grottan svart? Läser man det här igen, så begriper man inte. Och särskild inte varför A skulle vara så trött att hon inte kunde vara med på några av dessa möten. Finns liksom ingen indikation.

https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/

Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Hade de begränsad ork, kanske det gav mer att lägga energin på att umgås med jämnåriga istället för att sitta med på möten med föräldrar och skolledning (det har uppgetts tidigare att de besöktes i hemmet av skolkamrater). Flickorna kan väl knappast varit ohörda, men det kan väl t.ex skett via skolkurator?

Det närmaste jag kommer kring vilken kontakt barnen skulle ha haft enskild med kuratorn är det här angående M hösten 2017:

”Under mötet beslutades också att flickan ska få träffa skolans nya kurator för att lära känna henne.”

https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/

Blev det av?

Skolan hade en tillförsikt som inte riktig delades av föräldrarna.
Läser man expressens artikel så kan man knappt tro att ME-diagnoserna ska vara orsaken till det hela. Det skaver och skaver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in